Toon posts:

Linux draaien op fat32

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd nogal veel last gehad van linux crashes door een verrotte harde schijf. En elke keer was ik alle data kwijt, omdat linux de Ext2/Ext3 partities niet meer kon repareren.
Ik heb zelf vrij goed ervaringen met het "repareren" (oftewel terughalen van data) van fat32 schijven en ik vroeg me af of linux ook op fat32 kan draaien.

Ik ben al een tijdje op internet aan het zoeken, maar het enige wat ik over linux en fat32 vind is dat linux fat32 kan lezen en schrijven, maar niet dat je linux er op kan draaien. Ik wil zelf heel graag mijn home directory op fat32 draaien.

Zijn er mogelijkheden om een linux op fat32 te draaien, of is linux daar gewoon niet geschikt voor? En als fat32 niet geschikt is welk bestands systeem is dan wel makkelijk te repareren?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wat zou je nog meer voor mogelijkheden willen zien om een bestandssysteem te kunnen gebruiken? Als zowel het lezen en schrijven stabiel is dan kun je er ook linux op draaien :) EXT3 zou overigens ook gewoon goed te repareren moeten zijn; als ik jou was zou ik gewoon naar backups gaan kijken.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
kun je niet gewoon de volgende indeling gebruiken ???

/ ext3
/home fat32
/.... whatever

en dan een fstab aan maken die je fat32 partiie mount als /home ???
volgens mij moet dit gewoon kunnen lijkt mij

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je kunt best je /home op fat32 zetten, maar dat is natuurlijk niet echt veilig, aangezien je geen rechten kunt instellen, mag iedereen alles. dus ook je .ssh dir lezen, evt paswoorden kijken in .amsn bijvoorbeeld, ik zou er niet aan beginnen...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
Daarnaast vraag ik me af hoe het met locking zit.
Bij ons op school willen ze graag alles met SMB/CIFS door de strot drukken, ook voor macintosh en linux machines. Helaas voor hun krijg ik niet eens een X de lucht in als ik mn home op SMB gemount heb :P

Er is destijds een linux distro geweest die je gewoon vanuit windows kon installeren op FAT32, het ding heette winlinux 2000, kon je gewoon naast je windows op dezelfde partitie zetten.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Volgens mij zijn er weinig bestandssystemen minder betrouwbaar dan FAT32. Ik vind het dan ook geen verstandige keus. Ik zou het op Windows ook niet draaien.

Ext3 en ReiserFS moeten een stuk betrouwbaarder zijn en goed te repareren, beter dan FAT32 in ieder geval. Zoek in elk geval een journaling filesystem.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even daargelaten dat het gewoon A. Niet veilig is en B. echt niet beter te recoveren zal zijn dan ext2/ext3/reiserFS/XFS/e.d. is het gewoon iets wat je met wat zoekwerk had kunnen uitzoeken. Het is heel simpel om je home op een fat32 partitie te mounten, en dat dan gewoon in je /etc/fstab te zetten.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.