Olympus C5060, of andere camera?

Pagina: 1
Acties:

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil binnenkort dus een digitale camera aanschaffen, en ik zit te twijfelen tussen een aantal camera's...

De camera's zijn:
Olympus e-20 (tweedehands)
Olympus C5060
Nikon Coolpix 5700
Minolta Dimage A1

Mijn keuze neigt naar de C5060 en de e-20 (e-20 weet ik nog niet zeker of ik die kan krijgen...) ik heb er veel over gelezen, en de meeste ervaringen zijn erg positief, alleen de zoeker laat niet alles zien wat uiteindelijk wel op de foto komt... Dit vind ik eigenlijk behoorlijk storend, aangezien ik er van hou om via de zoeker foto's te maken (ben analoge spiegelreflex camera's gewend). Over de rest heb ik ook veel gelezen, maar daar waren ook bij elke wat minpuntjes aan... Over Olympus ben ik iig altijd erg te spreken geweest, zowel kwaliteit als functies.

Wat wil ik er mee doen?
-Foto's van mensenmassa's maken (demonstraties bijvoorbeeld)
-Foto's van gebouwen
-Foto's van dieren (zowel ver weg als dicht bij)
-Macro foto's
-'s Nachts/met weinig licht foto's maken
-Zo veel mogenlijk functies (diafragma en sluitertijd vooral) zelf instellen
-Minimaal 5mp

Ik zoek dus eigenlijk een digitale camera die mijn analoge spiegelreflex kan 'vervangen', aangezien daar de tele lens van kapot is...
Ik heb al gezocht op GoT en heb ook al Gegoogled, maar ik wou toch nog graag advies hebben... Wat ik vooral graag zou zien is full-resolution foto's, want die heb ik helemaal niet kunnen vinden op internet...

Waarom post ik dit niet in 'het grote cameratopic voor camera's tussen de 200 en 500 euro' (of iets in die richting)? Omdat alle camera's eigenlijk meer dan 500 euro zijn, daarom :)

Mijn budget is ongeveer tot de 650 euro.

edit:

Ff wat dingetjes aangepast

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 26-06-2004 12:01 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
We kunnen moeilijk een camera voor jou kiezen. En met een beetje zoeken en de links hieronder zul je zeker wel een camera kunnen vinden voor jou doeleinden (die eigenlijk zeer klasieke doeleinden zijn die elke deftige camera aankan).

Digicams, koopadviezen, foto's faq en policy
Fotografie Policy
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?
http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart
www.google.com
www.dpreview.com
http://gathering.tweakers.net/forum/find

• sOid
  • Niet online
Jep, daar ben ik me van bewust :) Maar jullie kunnen me wel helpen een keuze te maken :)
Vooral door foto's op full resolution te laten zien, met verschillende dingen en momenten. Ik heb ook veel gezocht, zoals ik al gezegd had, maar ik heb maar weinig over de c5060 kunnen vinden op GoT...

En wat ik eigenlijk vergeten ben te vermelden, is dat het ook voor mn studie is... (grafische vormgeving)

Het liefst zoek ik mensen die meerdere van deze camera's hebben/gebruikt hebben, zodat die de voor en nadelen van de camera's t.o.v. elkaar kunnen benoemen...

Wat ik me nu ook nog bedenk is dat ik het liefst ook nog voorzetlensen en filters erop kan draaien...

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 26-06-2004 13:19 ]

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:08

Dogooder

dus...

ik kan misschien niet zo heel erg goed advies geven want ik heb zelf alleen de 5060 waar ik erg blij mee ben. Maar als ik je eisen zo is zie voldoet hij daar wel allemaal erg mooi aan.
- de 27 mm voor de mensenmassa's en gebouwen is natuurlijk mooi.
- een macro van 3 cm is natuurlijk ook leuk.
- hij stelt nog steeds snel scherp bij nacht. hoewel de ruis wel toeneemt.
- alles is instelbaar. diaframga, sluitertijd, belichting, flitserbereik, witbalans. lees de handleiding maar :)
- hij is 5 mp.
- alleen de dieren is wat lastig want hij heeft maar een 110 mm tele. Daar zit ik zelf ook nog een beetje mee. Maar er kunnen voorzetlenzen op en filters.
- en van die zoeker is wel waar. maar via display foto's maken gaat erg goed want hij heeft echt een idiote accucapaciteit. ik weet niet eens hoeveel foto's ik kan maken want ik vergeet gewoon wanneer ik voor het laatst die accu heb opgeladen.
een paar uurtjes op het strand bv. schiet ik meer dan 100 foto's en dan kan ie nog wel ff mee.

maar zoals ik zei ben ik misschien niet geheel objectief.

[ Voor 20% gewijzigd door Dogooder op 26-06-2004 14:13 ]

• sOid
  • Niet online
Dogooder schreef op 26 juni 2004 @ 14:11:
ik kan misschien niet zo heel erg goed advies geven want ik heb zelf alleen de 5060 waar ik erg blij mee ben. Maar als ik je eisen zo is zie voldoet hij daar wel allemaal erg mooi aan.
- de 27 mm voor de mensenmassa's en gebouwen is natuurlijk mooi.
- een macro van 3 cm is natuurlijk ook leuk.
- hij stelt nog steeds snel scherp bij nacht. hoewel de ruis wel toeneemt.
- alles is instelbaar. diaframga, sluitertijd, belichting, flitserbereik, witbalans. lees de handleiding maar :)
- hij is 5 mp.
- alleen de dieren is wat lastig want hij heeft maar een 110 mm tele. Daar zit ik zelf ook nog een beetje mee. Maar er kunnen voorzetlenzen op en filters.
- en van die zoeker is wel waar. maar via display foto's maken gaat erg goed want hij heeft echt een idiote accucapaciteit. ik weet niet eens hoeveel foto's ik kan maken want ik vergeet gewoon wanneer ik voor het laatst die accu heb opgeladen.
een paar uurtjes op het strand bv. schiet ik meer dan 100 foto's en dan kan ie nog wel ff mee.

maar zoals ik zei ben ik misschien niet geheel objectief.
Bedankt voor je reactie :)
Ik heb nog ff wat gelezen over de camera, en de voorzetlensen schijnen erg duur te zijn, dus dat is wel wat minder... Kan je misschien wat foto's posten of mailen? En hoeveel cm/pixels zie je ongeveer niet door de zoeker? En dan tot slot; gaat het foto's maken met het LCD display als er weinig licht is ook nog goed? Want daarvoor gebruikt men naar mijn weten het vaakst de zoeker...

Mailadres is j_berkenbosch [at] planet [punt] nl :)

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:08

Dogooder

dus...

ik weet eigenlijk niet hoeveel het scheelt met de zoeker en de lens. ik gebruik gewoon altijd het lcd. zeker omdat dit draaibaar is in alle richtingen. Dus je hoeft die camera niet altijd recht voor je te houden maar je kan ook boven je of onder je, wat weer ander perspectief geeft. De voorzet lenzen zijn idd duur. maar ik hoor verhalen dat ze ook erg goed zijn. maar olympus is niet enige die voorzetlenzen maakt. raynox (is dat zo wel goed. de naam ben ik ff vergeten) maakt ook voorzetlenzen met ander bereik. ik kan wel ff een fotootje opsnorren. maar voor test en of vergelijkings materiaal kan je beter van de foto's op dpreview uitgaan, want die zijn allemaal onder de zelfde omstandigheden gemaakt.

vergeet ik nog te vertellen over weinig licht en lcd. ik maak niet zo heel veel foto's in het donker. maar je moet op het lcd dan een beetje vertrouwen op de AF maar da tmoet je ook als je door de zoeker kijkt want het is geen spiegelreflex.

[ Voor 16% gewijzigd door Dogooder op 26-06-2004 14:32 ]

• sOid
  • Niet online
Ik heb op dpreview gekeken, maar daar stonden geen foto's bij die de 5060 heeft gemaakt. Op Imaging Recource heb ik wel foto's gevonden, maar ik geloof niet dat de 5060 zoveel ruis heeft als daar staat...

Voorbeeld: http://69.56.180.238/PRODS/C5060/FULLRES/C56MUSDWB.JPG
Dit vind ik echt niet normaal, en ik kan me niet voorstellen dat je dit een goeie kwaliteit foto vind :)

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
sOidivUs schreef op 26 juni 2004 @ 16:16:
Ik heb op dpreview gekeken, maar daar stonden geen foto's bij die de 5060 heeft gemaakt. Op Imaging Recource heb ik wel foto's gevonden, maar ik geloof niet dat de 5060 zoveel ruis heeft als daar staat...

Dit vind ik echt niet normaal, en ik kan me niet voorstellen dat je dit een goeie kwaliteit foto vind :)
Wat wil je op ISO 400? dat hebben alle compact digi's.

• sOid
  • Niet online
Xtuv schreef op 26 juni 2004 @ 16:24:
[...]

Wat wil je op ISO 400? dat hebben alle compact digi's.
Hoe weet je dat het ISO 400 is? :)

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
sOidivUs schreef op 26 juni 2004 @ 16:35:
[...]

Hoe weet je dat het ISO 400 is? :)
dat staat in de rechterbovenhoek :P

• sOid
  • Niet online
Xtuv schreef op 26 juni 2004 @ 19:17:
[...]

dat staat in de rechterbovenhoek :P
Ooohw, shit
:o :D

Hehehe, had ik niet gezien :P

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb afgelopen dinsdag bij mijn fotohandel een 5060 besteld, ter 'vervanging' van mijn OM-1n. Veel gelezen qua reviews en foto's bekeken, en toch (nouja... toch... eens olympus misschien altijd wel olympus) maar gekozen voor deze ipv een sony, minolta of nikon....

Als ik het ding heb (hopelijk volgende week laat ik weten hoe is bevalt)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• sOid
  • Niet online
Dizzytal schreef op 26 juni 2004 @ 23:42:
Heb afgelopen dinsdag bij mijn fotohandel een 5060 besteld, ter 'vervanging' van mijn OM-1n. Veel gelezen qua reviews en foto's bekeken, en toch (nouja... toch... eens olympus misschien altijd wel olympus) maar gekozen voor deze ipv een sony, minolta of nikon....

Als ik het ding heb (hopelijk volgende week laat ik weten hoe is bevalt)
Graag! :)

Verwijderd

sOidivUs schreef op 26 juni 2004 @ 16:16:
Kijk eens even in je albumpje terug naar de foto's die je met 400ISO films hebt geschoten. Waren die ruisvrij?
Je kunt de hoeveelheid ruis die een camera produceert enigszins inschatten door de resolutie en de grootte van de sensor te vergelijken. 5MP op 1/2,5" of zoals in de Sony DSC-F828/Olympus C-8080WZ/Konica Minolta A2/etc. 8MP op 2/3" geeft gewoon een hoeveelheid ruis.
Ruisarme foto's (ook bij ISO800/1600) kun je verwachten van een 6MP/1,1" sensor zoals in de Canon EOS 300D of de Nikon D70. Nadeeltje aan deze DSLR's (digital single lens reflex = digitale spiegelreflexcamera's) is het prijskaartje. Voor een fatsoenlijke uitzet kun je gerust op EUR 2000 of meer rekenen.

Verder moet je eigenlijk niet op 100% op een beeldscherm naar digitale foto's kijken. Vrijwel alle camera's (en zeker die in de gegeven prijsklasse) leveren foto's die bij 100% toch "nadelen" laten zien. Soms wat onscherpte, ruis, 'purple fringing' (paarse randjes bij extreem contrastrijke overgangen), etc.
Meestal ga je of de foto's verkleinen voor weergave op een beeldscherm, of je drukt de foto's af. Zelfs op passende "vergrotingen" A4, A3 afhankelijk van resolutie is er dan weinig meer van die ruis terug te vinden.

Overigens moet je ook niet te zwaar tillen aan ruis in het algemeen. Met progamma's als NeatImage, NoiseNinja, etc. is de ruis vrijwel geheel te verwijderen. Daarbij zijn ISO 1600 zwart/wit foto's met enorme korrel soms een gewilde/passende manier om bepaalde beelden te laten zien. Dan vinden we ruis ineens gewenst!

Verder moet je erg goed kijken naar de eigenschappen die jij belangrijk vindt. Hoe goed werkt de zoeker/LCD in de omstandigheden die jij opzoekt? Is de lens toereikend en van goede kwaliteit? Zijn de opties die ik wil aanpassen eenvoudig in te stellen. Werkt de autofocus in mijn omstandigheden? Past de shutterlag (tijd tussen indrukken ontspanknop en maken foto) bij mijn omstandigheden.

Houd er ook rekening mee dat je vrijwel altijd iets aan je foto's moet bijstellen. Witbalans, kleurbalans, helderheid, contrast, etc. moet je vaak nog optimaliseren. Met 'gewone' (film) foto's moet dit ook, maar daarvoor zorgt de afdrukcentrale meestal en merk je het dus niet.

Er is geen camera die goed in alles is. Elk model heeft z'n eigen voor- en nadelen. Je zult erg goed op een rijtje moeten hebben welke voordelen de camera *moet* hebben en welke nadelen jij mee kunt leven. Lees alles wat los en vast zit over de camera's. Houd er rekening mee dat reviews niet alles aan het licht brengen; de tijd is te beperkt om een camera 100% te testen.

• sOid
  • Niet online
Wow, bedankt voor je hele uitgebreide reactie :)
Ik weet behoorlijk wat van fotografie af, maar het digitale gedeelte is redelijk nieuw voor me. Van die gewenste ruis weet ik het indd, en ook van het licht etc. dat je daar soms nog wat bij op moet tellen/bij af moet halen, aangezien ik regelmatig zwart-wit foto's maak, en die zelf ontwikkel in een doka. (erg leuk werk trouwens, kan je ook leuk met maskers spelen enzo :) ) Maargoed, ik denk dat je wel gelijk hebt over dat er geen enkele camera is die 100% aan mijn eizen voldoet. Ik wacht nog ff een mailtje af van een collega van m'n vader die al veel verschillende camera's heeft gehad (heeft nu de Olympus e1 :9~ ) want misschien heeft hij nog wat tips :)
Pagina: 1