Mandrake netwerk (NFS) install probs

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben er weer met een probleem. Deze keer heb ik al verschillende bronnen gebruikt, en kan het antwoord niet vinden.
Ik wil op mijn laptop Mandrake 10 installeren. Omdat deze geen cd-rom heeft, maak ik gebruik van een netwerk install. Op zich geen probleem. Boot flops gemaakt, alle benodigde hardware wordt gevonden (inc. netwerkkaart die mijn onder windows 2000 nog koppijn bezorgde), echter is de 64mb geheugen te weinig voor een http of ftp install, rechtstreeks van een mirror site.

Nou is dit voor mij alleen maar leuker, omdat ik nu ook eens met NFS aan de slag kan/mag/moet. Ik heb op mijn server een share aangemaakt, waarin alle benodigde bestanden staan (volledige tree van de ftp mirror van Mandrake 10), zoals aangegeven in de readme. Ik heb een NFS export aangemaakt, en deze is Read Only en mountbaar.

exports:
code:
1
/var/ftp/pub/Linux/          (ro)

Hosts.Allow en Hosts.Deny zijn beide leeg, en zouden dus geen probleem mogen geven.

Nu komt mijn probleem, wanneer ik tijdens de install van mandrake aangeef dat ik via NFS wil installeren, vind hij netjes mijn DHCP server.

- Vervolgens moet ik de NFS server name opgeven.
Mijn server heet Pandarve, en dat geef ik netjes op (mijn modem heeft naast een DHCP server ook een DNS server, dus dat wordt netjes omgezet in een IP).
- Daarna moet ik de Mandrake Linux directory opgeven. Wat ik uit de beperkte info, die ik kan vinden, begrijp, is dit de directory, alsof het de root van bijv de cdrom is. Geef ik iets anders op, dan krijg ik de fout: That NFS volume does not seem to contain the Mandrake Linux Distribution.
De log file meldt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
* mounting pandarve:/var/ftp/pub/Linux/Mandrake on /tmp/image as type nfs
* have to insmod nfs
* needs sunrpc
* needs lockd
* needs nfs
*       succeeded nfs
* preparing nfsmount for pandarve:/var/ftp/pub/Linux/Mandrake
*nfsmount: kernel_nfs_mount_version: 4
* is-at: 10.0.0.1
* nfsmount: doing client call in nfs version: 3
* unsetting automatic

Dit ziet eruit als een succes volle mount, alleen dus in de verkeerde directory.

Voer ik echter de goede directory in, dan loopt de boel vast met de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
error in exec of stage2 :-(
trying to execute '/usr/bin/runinstalle' from the installation volume,
the following fatal error occurred
FATAL ERROR IN STAGE1: Permission denied

I can't recover from this.
You may reboot your system.

hierna rest mij alleen nog een Ctrl, Alt, Del...

wat kan er fout zijn? het feit dat de export read only is??? Of doe ik iets ander fout???

Zojuist de export Read en Write (rw) gemaakt, dit maakt geen verschil...

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 26-06-2004 01:07 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
niemand???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12
mja, aangezien zo'n installatie-cd vast wel goed zal zijn zou ik eens naar je nfs-configuratie kijken... probeer zo'n export eens te mounten vanaf een machine die al draait (of met knoppix ofzo) en kijk of dat wil. en kijk ook eens welke permissies het mount point van je cdrom heeft als je die gemount hebt.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb op de server zelf lokaal een mount gemaakt om te testen of de export goed was, en deze werkte. Maar ik zal knoppix eens download. Mijn server is namelijk op het moment de enige linuxbak in mijn netwerk.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Mijn export werkt onder knoppix. Hij is inmiddels volledig browseble.

Echter duurt het mounten in mijn ogen veelste lang.

mijn messages log op de server geeft de volgende meldingen bij een mount poging
code:
1
2
Jun 28 12:50:59 pandarve rpc.mountd: export request from 10.0.0.153 
Jun 28 12:51:06 pandarve rpc.mountd: authenticated mount request from Knoppix.thuis:712 for /var/ftp/pub/Linux (/var/ftp/pub/Linux)

vervolgens duurt het enkele minuten voor ik weer terug kom op de prompt van de client, waar ik de mount aanmaak.
Processor belasting is niet het probleem, beide machines draaien tussen de 15 en 20% belast op dat moment, waarbij nog mount nog nfs deamons enige belasting veroorzaken.
Ik kan in de howto van NFS niet vinden wat een trage mount kan veroorzaken, iemand wel een idee???

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Probeer eens hetvolgende op te geven op de vraag van de directory van welke te installeren:

<servernaam>:<padnaam>

bijvoorbeeld:

nfsserver:/madrake/install

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
geprobeerd, krijg dan de melding dat het geen map is met een installeerbare mandrake distro.

Trouwens, als ik bij de log bestanden van de installatie kijk, zie ik de volgende meldingen:

Log Messages (Alt F3)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
...
* mounting pandarve:/var/ftp/pub/Linux/Mandrake on /tmp/image as type nfs
* have to insmod nfs
* needs sunrpc
* needs lockd
* needs nfs
*       succeeded nfs
* preparing nfsmount for pandarve:/var/ftp/pub/Linux/Mandrake
*nfsmount: kernel_nfs_mount_version: 4
* is-at: 10.0.0.1
* nfsmount: doing client call in nfs version: 3
* found the Mandrake Linux Installation, good news!
* stage 1: disconnecting life support systems

Volgens deze log komt de mount tot stand, en zou dus moeten werken.

De Kernel log geeft echter:
code:
1
2
3
4
...
<6>eth0: found link beat
<6>etho: autonegotiation complete: 100baseT-FD selected
<4>nfs warning: mount version older than kernel

en tenslotte bij alt-F1
code:
1
2
3
4
5
6
7
error in exec of stage2 :-(
trying to execute '/usr/bin/runinstalle' from the installation volume,
the following fatal error occurred
FATAL ERROR IN STAGE1: Exec format error

I can't recover from this.
You may reboot your system.

Ik krijg nu dus een melding in de trant van dat runinstall2 niet zou kloppen.
Als ik dat bestand opzoek, dan blijkt hij 0 bytes te zijn (dus leeg), en op de server is het een niet downloadbare link...

conclusie... HELP!!!!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik ben weer wat verder...

Het blijkt dat runinstall2 tegenwoordig een symbolic link is naar install2, welke weer een symbolic link is naar /perl-install/install2 ... :-s

Ik heb nu deze laatste over runinstall2 gekopieerd, en ik ben zowaar een stapje verder (ik mag nu de installatie taal kiezen)

Inmiddels zijn alle NFS problemen opgelost.
Om meer precies te zijn, de problemen werden niet door NFS veroorzaakt maar door win2k. Ik beheer mijn server namelijk vanaf een win2k client, en ik ben er dus nu achter gekomen dat win2k van Symbolic links een leeg bestand maakt...

Ik heb nu alle bestanden van een cd-rom gekopieëerd die in de speler van de server zit, en nu werkt de installatie wel.

[ Voor 41% gewijzigd door deepbass909 op 29-06-2004 16:31 ]

Pagina: 1