Toon posts:

welke versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er een paar op het oog maar weet het niet helemaal wat nou beter is.. ben hier nieuw in
heb nu zo'n jvc surround systeempje maar zat vorige week bij een collega met weer echte boxen en versterker en dat is toch een ander geluidje :-)

dus ben even wezen zoeken en kwam de volgende twee tegen die zo'n beetje alle twee voor rond de 400,- euro te verkrijgen zijn.

HARMAN AVR 2550
YAMAHA RXV-650rds

er zullen er vast meer wezen dus tips etc zijn welkom.
systeem (boxen moet ik nog naar gaan kijken maar de kef's zien er wel mooi uit maar zijn wat duur) zal voornaam voor dvd/cd-muziek gebruikt gaan worden.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

De enige goede mogelijkheid is zelf luisteren. Dan pas weet je wat voor jou de beste optie is. Specificaties op papier zeggen maar heel weinig, op de inputs en outputs na dan. Wattages zijn niet relevant. Daar in ieder geval niet op uitzoeken. Meer nar features kijken die je zelf belangrijk vindt.

In het begin zul je wel overdonderd worden door wat je hoort, omdat alles wat je te horen krijgt beter klinkt dan wat je nu hebt. Doe rustig aan, doe eens wat winkels aan en leg je budget voor. Ze zullen nog wel meer hebben dan die twee receivers en ze laten je graag wat horen. Ook voor de luidsprekers hebben ze allemaal weer wat anders. Er is tenslotte veel meer dan allen Kef (die er misschien wel mooi uit zien, maar die voor jou misschien wel hondsberoerd klinken tov. andere luidsprekers). Gewoon wat Cd's meenemen en lekker proberen.

In ieder geval zou ik eerst even goed op een rijtje zetten wat je nu eigenlijk wil van je receiver. Inputs, outputs, decoders, surround modi. Dat zijn 'tastbare' gegevens waar ze in een winkel heel snel wat mee kunnen. Struin rustig het forum hier ook eens af met de search. Er liep een topic over 'budget receivers' waar je een hoop informatie uit kunt pikken. Maak jezelf bekend met enkele belangrijke dingen die de apparaten hebben, zodat je weet wat de voor- en nadelen van de apparaten zijn.

En nogmaals, rustig aan, niet over 1 nacht ijs en plezier hebben :) . Meer tips dan dat kan ik op het moment niet geven :) .

Music Addicted

Verwijderd

Als ik puur naar die twee versterkers kijk zou ik voor de H/K gaan!

Ik ben zelf in het bezit van een H/K AVR3000, een vorig model en ben zeer tevreden! deze heeft als specs 5x50watt meende ik, alleen dan volgens de DIN specificatie dacht ik (H/K hanteerd andere waardes tov andere merken, dus geen sony-watts zeg maar). De frontspeakers die hij moet aansturen zijn de Impulse 24 transmissielijnspeakers, die bekend staan als zeer lastig. Echter gaat de H/K hier zeer goed mee om en is vooral zeer stabiel in mijn ogen. Qua klankbeeld en stereobeeld doet hij het heel goed met de Impulsen over het hele frequentiebereik en zelfs bij hoge volumes!
De H/K heeft veel instelmogelijkheden in DD en DTs, maar dat hebben bijna alle receivers tegenwoordig, net als de vele aansluitmogelijkheden.

Een vriend van me heeft een Yamaha 595rds gehad, deze zou 5x90watt hebben, echter kon hij totaal niet overweg met een paar B&W DM620 speakers. Wat mij opviel was dat het display wegtrok wat mij toch zegt dat de voeding niet stabiel was. Verder vind ik de Yamaha's over het algemeen te vlak klinken, niet warm genoeg. Enige pluspunt was de geavanceerde DSP weergaves die de Yamaha had, maar verder...

Op zich kan ik je omschakeling naar echte speakers alleen maar toejuichen, ben zelf geen voorstander van die kant-en-klaar setjes. Ok het is leuk voor films, maar in stereo redden ze het echt niet tov een goed speakersetje en soms zelfs ook niet in films.
Bij de keuze van speakers en receiver moet je je vooral laten leiden door wat je mooi vind, warme klanken, heldere klanken, schelle klanken, doffe klanken.. etc etc. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en van daaruit maak je je beslissingen! Zo heb ik voor de Impulsen gekozen vanwege het feit dat deze de muziek weergeven zoals het bedoeld is, niets meer en niets minder. En eigenlijk zou er een mooi voor-eindversterker combinatie voor moeten, maar ja, ik ben nou eenmaal ook filmfanaat en wil ook van films in DD en DTS genieten... maar wie weet hoe ik mijn huidig systeem nog eens kan uitbreiden. (monoblokken)

Het is mijn ervaring dat je beter de versterker af kan stemmen op de speakers die je wilt als andersom. Dus misschien eerst verschillende audiozaken (de betere graag) bijlangs en luisteren! Neem wat van je lievelingsmuziek mee en kijk wat je aanspreekt. Wanneer je eruit bent en het is voor je te doen, kijk dan welke versterker of receiver hier goed bij past. Vaak weet men dit ook wel bij de betere audiozaken (dus geen Expert of Harendse Smit ;) )

Succes met de quest! 8) Maar ik zeg maar zo, als je geld gaat uitgeven, doe het direct goed! ;)