Toon posts:

[css] Waarom is top belangrijker dan bottom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar staat in de css specificatie dat top belangrijker is dan bottom? Ik kan het niet vinden.
zie dit voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<html>
<head>
<style>
html,body{
margin:0px;
padding:0px;
width:100%;
height:100%;
}
div{
width:200px;
height:200px;
background-color:green;
position:absolute;
bottom:50px;
top:50px;
left:50px;
right:50px;
}
</style>
</head>
<body>
<div></div>
</body>
</html>

Resultaat: groene div linksbovenin 50px van de linkerrand en bovenkant.
Maar waarom niet rechtsonderin 50px van de onderkant en de rechterrand? Dat zal toch wel ergens in de css specificaties staan? Maar waar?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46

crisp

Devver

Pixelated

Het is sowieso raar om een top, bottom en height op te geven - je weet toch niet hoe groot het browserscherm is vantevoren? De browser maakt hier dus gewoon een keuze...

Intentionally left blank

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 16:26
Omdat je van linksboven naar rechtsonder leest.

Waarschijnlijk staat in de code van de renderengine eerst 'if boven' ipv 'if onder' of zoiets simpels ;)

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 00:58:
Weet iemand waar staat in de css specificatie dat top belangrijker is dan bottom? Ik kan het niet vinden.
zie dit voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<html>
<head>
<style>
html,body{
margin:0px;
padding:0px;
width:100%;
height:100%;
}
div{
width:200px;
height:200px;
background-color:green;
position:absolute;
bottom:50px;
top:50px;
left:50px;
right:50px;
}
</style>
</head>
<body>
<div></div>
</body>
</html>

Maar waarom niet rechtsonderin 50px van de onderkant en de rechterrand? Dat zal toch wel ergens in de css specificaties staan? Maar waar?
Ik geloof dat je dan de volgende moet gebruiken:

margin-top:
margin-bottom:

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op 26 juni 2004 @ 01:04:
Het is sowieso raar om een top, bottom en height op te geven - je weet toch niet hoe groot het browserscherm is vantevoren? De browser maakt hier dus gewoon een keuze...
Ik weet dat het raar is, maar waarom maakt de browser deze keuze dan? Ik neem aan op basis van een of andere specificatie? Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn browserscherm hier mee te maken heeft.
bredend schreef op 26 juni 2004 @ 01:11:
Omdat je van linksboven naar rechtsonder leest.
Er zijn mensen die van rechts naar links lezen (en schrijven). Ik ken ze niet, maar ze schijnen wel te bestaan. Volgens mij hebben ze zelfs een naam.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 00:58:
zie dit voorbeeld:
code:
1
...knip...

Volgens mij staat in de specificatie dat jouw code incorrect is, ik vraag me af waar in de specificatie staat dat de browser nog iets zinnigs op het scherm kwakt :? Asl ik tegen jouw zeg dat je 10 meter van het ene goal én 10 meter van het andere goal moet gaan staan (op het voetbalveld :) ) ga ik me toch ook niet afvragen waarom je bij het Zweedse goal gaat staan... Dat heeft niets met mijn specificatie te maken, puur met jouw eigen voorkeur >:)

Regeren is vooruitschuiven

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Mijn gokje is dat het hier in staat ergens.

[ Voor 196% gewijzigd door Grijze Vos op 26-06-2004 02:56 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

Topicstarter
T-MOB schreef op 26 juni 2004 @ 02:45:
[...]
Volgens mij staat in de specificatie dat jouw code incorrect is, ik vraag me af waar in de specificatie staat dat de browser nog iets zinnigs op het scherm kwakt :? Asl ik tegen jouw zeg dat je 10 meter van het ene goal én 10 meter van het andere goal moet gaan staan (op het voetbalveld :) ) ga ik me toch ook niet afvragen waarom je bij het Zweedse goal gaat staan... Dat heeft niets met mijn specificatie te maken, puur met jouw eigen voorkeur >:)
Lol :)
Maar ik ben meer een tennismens, dus hierdoor ben ik niet overtuigd ;)
Grijze Vos schreef op 26 juni 2004 @ 02:54:
Mijn gokje is dat het hier in staat ergens.
Yep, hier staat het inderdaad in regel 6 volgens mij. Bedankt!
Hier staat die ook. Volgens mij net voor die 6 regels. Bedankt! Css2.1 is wat dat betreft net wat beter uitgewerkt.

En ik zag hem hier voor 'left' en 'right':
http://www.w3.org/TR/CSS2...ml#abs-non-replaced-width
Het maakt inderdaad wat uit of je 'ltr' or 'rtl' als direction hebt ingesteld.
Bedankt allemaal!
Pagina: 1