Toon posts:

MP3's afspelen: andere geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel werk ik met een on-board geluidskaart, de ALC-650E die bij op de Epox 8RDA+ is ingebouwd. Met de AC97 chipset. Ik ben van plan kwalitatief goede luidsprekers aan te schaffen.

Ik gebruik de audiomogelijkheden voornamelijk om MP3's af te spelen. Daarover heb ik een vraag.

Ik heb begrepen dat deze on-board geluidskaart kwalitatief relatief goed is, maar dat een aparte geluidskaart nog beter is. Derhalve zit ik te denken aan een SoundBlaster Audigy Player of een Audigy LS (eventueel een Audigy 2 ZS). Kortom, veel toeters en bellen; is dat wel verstandig voor iets vrij elementairs als MP3, of is ook stereo muziek zo complex opgebouwd dat een geluidskaart wel degelijk zin heeft?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58
dat ligt er toch aan wat voor 'kwalitatief goede luidsprekers' je gaat aanschaffen. Hoe hoger hiervan de kwaliteit, hoe meer het opvalt dat je een slechte geluidskaart hebt.

Voor een goed stereobeeld zou je ook eens kunnen kijken naar Terratec Aureon Sky/Space geluidskaarten, imho kwalitatief beter geluid als de Creative Audigy.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 25-06-2004 22:48 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Ga je voor mp3's en wil je goede kwaliteit muziek, koop dan geen Audigy. Die doet sampling op minimaal 48 Khz, en doet dus geen 44.1 Khz (met als je ac97 waarschijnlijk, maar die is nog veel erger). De Audigy rekent de 44.1 KHz dus om naar 48, en dan wil je eigenlijk niet

Ga voor een Terratec Aureon (sky/space), of M-audio oid!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

deepspace schreef op 25 juni 2004 @ 23:26:
Ga je voor mp3's en wil je goede kwaliteit muziek, koop dan geen Audigy. Die doet sampling op minimaal 48 Khz, en doet dus geen 44.1 Khz (met als je ac97 waarschijnlijk, maar die is nog veel erger). De Audigy rekent de 44.1 KHz dus om naar 48, en dan wil je eigenlijk niet
Damn! Echt waar? Welke :r heeft dat bedacht bij SoundBlaster?
Wat slecht zeg...
Ga voor een Terratec Aureon (sky/space), of M-audio oid!
Nah ik heb gelukkig een Terratec Aureon Fun ... is een prima kaartje, goede kwaliteit.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Inderdaad zitten sommige kaarten vast aan 48kHz samplefreq, en in hardware wordt er dan 44.1=>48k omgezet.
Op
http://www.hydrogenaudio.org/index.php?showtopic=9772
is een testbestand te DLen, waarmee je tekortkomingen van deze 44.1 naar 48 kHz conversie kan horen.
Alternatief voor een andere geluidskaart kan ook een betere (in software) 44.1=>48kHz sample rate convertor zijn door in bv. foobar of winamp een resampling output filter gebruiken.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
een creative kaart met de kx-project drivers geeft toch wel een mooi geluidje hoor :)
Pagina: 1