SurgeProtector en Randaarde

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 01:12
Ik heb laats 2 Belkin UrgeMasters gekocht en twee PC's hierop aangesloten. Geen probleem, behalve dat ik geen stopcontact had met randaarde, dus de SurgeProtector heeft zelf geen randaarde aansluiting.

HET PROBLEEM (?): één van de PC's heeft een tv-kaart. Dus ik de kabel een verdieping lager aansluiten, maar toen ik hiermee aan het werken was kreeg ik een stroomstoot (hand deed een uur pijn) van de tv-kabel die aan mijn computer hangt. Kan niet goed zijn, zou ik zeggen, dus ik ff meten en nu blijkt dat die SurgeProtector op de randaarde spanning zet (geen 230v, maar genoeg om het lampje in zo'n schroevedraaier te laten branden). Nu staat (stond) alles onder spanning: kast en alle draden met randaarde (dus ook de tv-kabel).

Nu heb ik tijdelijk een 10m verlengsnoer met randaarde gehaalt om het hele zaakje aan te sluiten op randaarde. Geen probleem meer, lijkt nergens meer stroom op te staan. MAAR, kan iemand me dit verhaal uitleggen??? Snap er niks van. Staat ook nergens in de doos of handleiding dat je zo'n SurgeProtector niet kan gebruiken zonder randaarde.

• Jagermyster
  • Laatst online: 12:08
Wat jij gevoeld hebt is ongeveer 110 Volt (helft van de netspanning). Deze spanning is meetbaar (en vooral voelbaar) tussen een elektrisch apparaat welke niet is geaard en een apparaat (of iets anders) wat wèl is geaard. Feitelijk maakte jij met je handjes de verbinding tussen je pc en de aarde :)

Zover ik weet heeft een surge protector geen enkele nut zonder aarde, een eventuele overspanning behoord te worden afgevoerd naar de aarde. Als deze niet aanwezig is zal de surge protector niet of nauwelijks werken.

In jou geval was de aarde waarmee je verbinding maakte de coax (ommanteling) kabel van de tv, icm met je pc (behuizing).....

Advies: Aarden die handel :)

Je kunt het heel gemakkelijk na meten door een voltmeter tussen je PC (behuizing) en bijvoorbeeld de radiator van de cv installatie te plaatsen... kans is heel groot dat de meter 110 Volt aan geeft ;)

Voor de volledigheid: Je SurgeMaster zet absoluut geen spanning op de randaarde, de spanning die je meet is afkomstig van bijvoorbeeld je PC!

Vuistregel is dan ook: óf ALLES aarden, óf NIETS aarden, waarbij de eerste uiteraard de voorkeur heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Jagermyster op 25-06-2004 21:55 ]

• Klaus_1250
Thanx! Maar, als niet electro-deskundige, waar komt die 110v vandaan? Ik dacht zelf altijd dat aarde gewoon 0v was...

• Jagermyster
Klaus_1250 schreef op 25 juni 2004 @ 21:56:
Thanx! Maar, als niet electro-deskundige, waar komt die 110v vandaan? Ik dacht zelf altijd dat aarde gewoon 0v was...
Die 110 Volt komt niet van de aarde (die is idd 0 volt) maar is een lekspanning van elektrische apparaten. Normaliter is deze spanning niet gevaarlijk, de stroom is betrekkelijk laag (zover ik weet).
Als je het betreffende apparaat aan de aarde hangt vereffen je het spanningsverschil (de spanning wordt afgevoerd naar de aarde, het verschil tussen beide apparaten is dan 0 volt)

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 14:34
Let op!
Die spanningsschroevendraaiers zijn niet echt vertrouwen. ze laten vaak het lampje verkeerd op lichten. bij het elektrobedrijf waar ik stage liep waarschudde ze er ook voor. er waren weleens monteurs die zo'n ding gebruikte en soms lichte hij niet op als er wel spanning op staat en vice versa doen ze het ook.
de schroevendraaiers zijn leuk voor huis tuin en keuken gebruik maar niet echt betrouwbaar.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wel oplichten als er geen spanning is lijkt me knap :)

Wat de ts meet is idd een lekspanning. Van fase naar aarde en van nul naar aarde zitten twee condensatoren voor het ontstoren. Als je aarde dus niet aan aarde legt krijg je mooi een halve voedingsspanning (220/230) op je aard pen te staan. (Ja, alle pc's hebben deze functie standaard aanboord :) Aarde dus altijd aan aarde leggen.

• Klaus_1250
little_soundman schreef op 26 juni 2004 @ 03:24:
Wel oplichten als er geen spanning is lijkt me knap :)

Wat de ts meet is idd een lekspanning. Van fase naar aarde en van nul naar aarde zitten twee condensatoren voor het ontstoren. Als je aarde dus niet aan aarde legt krijg je mooi een halve voedingsspanning (220/230) op je aard pen te staan. (Ja, alle pc's hebben deze functie standaard aanboord :) Aarde dus altijd aan aarde leggen.
Is dat erg slecht (die halve voedingsspanning)? Tweede PC ligt namelijk nog niet aan de aarde, alhoewel ik sinds ik de andere PC geaard heb daar ook geen spanning meer meet.

Sowieso, hoe belangrijk is aarde nu eigenlijk en waarom?

Verwijderd

Ik heb hier 12 PCs staan, op een kamer. keurig verdeelt over stekkerdozen etc etc... op de aarde die weggaat meet ik 12 volt positief.... waarom o.O...? heffen lekspanningen elkaar op?

• Jagermyster
Klaus_1250 schreef op 26 juni 2004 @ 03:36:
[...]

Is dat erg slecht (die halve voedingsspanning)? Tweede PC ligt namelijk nog niet aan de aarde, alhoewel ik sinds ik de andere PC geaard heb daar ook geen spanning meer meet.

Sowieso, hoe belangrijk is aarde nu eigenlijk en waarom?
Eigenlijk is hier maar één goed antwoord mogelijk... VEILIGHEID. Aarde is bedoeld om eventuele gevaarlijke spanning af te voeren indien er iets fout gaat in een elektrisch apparaat zodat je niet onder de volle netspanning komt te staan.

Een bijkomend verschijnsel is dat je een heleboel vervelende problemen kunt voorkomen als je de boel goed aard. Ken situaties op bijvoorbeeld lanparty's waar alle pc's in het netwerk zijn geaard. Vervolgens is er één iemand met een niet geaard verdeeldoosje.... Kijk dan maar eens hoe fijn je netwerk kaartje het vindt ;) Doordat de niet geaarde pc wordt verbonden met een geaarde pc via een netwerk kabeltje onstaat er een aardlus tussen die twee pc's en krijgt je netwerk kaartje een niet zo fijne spanning te verwerken. Dat er iets kapot gaat heb ik nog niet mee gemaakt maar iig kwam de persoon in kwestie onmogelijk op het netwerk doordat zijn NIC als een gek aan het broadcasten was... PC geaard --> probleem opgelost :D
Dat soort vage dingen kunnen dus ontstaan door verkeerd of niet aarden van je pc.

Verwijderd

De lekspanning wordt veroorzaakt door de filters in je computervoeding en kan niet afvloeien omdat je stekkerblok niet geaard is aangesloten zoals het hoort.

Beveiligde stekkerbloks met randaarde dienen altijd geaard worden aangesloten.

Daarnaast wordt de ontlading via je coax veroorzaakt door 2 dingen:
- de coax-aarde is geen zelfde aarde als net-aarde > aardlus / potentiaalverschil.
- de coax-aarde wordt oneigenlijk gebruikt om de 115V kastspanning af te laten vloeien.

Kortom: randaarde trekken naar je meterkast en de wandcontactdoos vervangen voor een geaard type. Bij de lokale bouwhandel hebben ze alle benodigde materialen inclusief kluswijzers/folders over hoe je dat zou moeten uitvoeren (en bij twijfel gewoon laten doen door een erkend monteur). Het geaarde stekkerblok dan aansluiten op deze geaarde wandcontactdoos en hierin de geaarde stekker van de PC steken. En verder een scheidingsfilter (mantelstroomfilter) plaatsen bij je coax-hoofdaansluiting zodat je geen last krijgt van aardlussen door de menging van coax- en net-aarde door het aansluiten van je TVkaart.

Zie ook:
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
[rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 10:58 ]

Verwijderd

Zoiets: Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/9000_9999/9400/9400/9404/940456_BB_00_FB.EPS.jpg dus?
productomschrijving:

Mantelstroomfilter met scheidingstrafo, bromfilter, isolator en 100 Hz-filter. Met galvanische en capacitieve scheiding van binnen-en buitenleidingen. Met goed afgeschermde gegoten behuizing met aardingsklem. Klasse A.
Toepassing: In professionele en kleinere kabelinstallaties • Voor het elimineren van signaalruis door potentiaalverschillen of slechte aarding • Voor het voorkomen van mantelstromen, vooral bij TV-toestellen van 100 Hz • Voor het voorkomen van aardstromen • Isolator voor storende invloeden die via het mantelvlechtwerk van de Coax-kabel komen en een slechter beeld veroorzaken.
Conrad, € 19,95 (zoeken op: coax filter)

Die zet je dan gewoon tussen hoofdingang en versterker/verdeler (die heb ik in de mterkast hangen)?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 10:37 ]

Verwijderd

Ja, inderdaad bijv. de Conrad art.nr's 940200 en 940456 :)

Let er alleen wel op dat als je een kabelmodem hebt dat je de mantelstroomfilter dan vaak beter kunt plaatsen ná je TV/modem-splitter en als eerste in je TV-circuit om zodoende een goede retourband voor je kabelmodem te houden.
code:
1
2
3
hoofdaansluiting > splitter > mantelstroomfilter > TV/radio
                       |
                  kabelmodem

[ Voor 173% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 10:59 ]

Verwijderd

5mebibyte schreef op 25 juni 2004 @ 22:26:
Let op!
Die spanningsschroevendraaiers zijn niet echt vertrouwen. ze laten vaak het lampje verkeerd op lichten. bij het elektrobedrijf waar ik stage liep waarschudde ze er ook voor. er waren weleens monteurs die zo'n ding gebruikte en soms lichte hij niet op als er wel spanning op staat en vice versa doen ze het ook.
de schroevendraaiers zijn leuk voor huis tuin en keuken gebruik maar niet echt betrouwbaar.
volgens mij staat dat ook gewoon op het kartonnetje > altijd even tegen een fasedraad waarvan je zeker weet dat er spanning op staat om te testen.

dat vice versa moet je me toch ff uitleggen: als dat lampje echt gaat branden zonder spanning moet je TNO even bellen dat je iets leuks voor ze hebt :P
of zit er een soortiment condensator in dat ding?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 14:34
Het uitleggen dat die dingen vice versa ook werken dat is niet makkelijk. Maar pak eens twee spanning schroevendraaiers en stop ze zowel links als recht in je stopcontact dus plus en min. dan gaan ze alle twee oplichten. en met een schroevedraaier gaat er maar een op lichten in plus kant.

zo'n schroeven draair werk als volgt voor de gene die het niet weet. je doet de punt van de schroeven draaier in de plus kant en jij als mens dient als min kant als condensator (een opslag plaats van elektrische energie)

verdwaalde ict'er op elektro!

• Klaus_1250
Thanks eveyone, dit zijn toch waardevolle tips en informatie waar ik iets mee kan!

Dat mantelfilter, werkt deels hetzelfde als ferrietklemmen op de COAX zetten (vaak aangeraden om storingen op 100Hz tv's te voorkomen. Die aarde-aansluiting die erop zit, kan ik die gewoon op de randaarde van de stekkerdoos aansluiten?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klaus_1250 schreef op 26 juni 2004 @ 13:38:
Thanks eveyone, dit zijn toch waardevolle tips en informatie waar ik iets mee kan!

Dat mantelfilter, werkt deels hetzelfde als ferrietklemmen op de COAX zetten (vaak aangeraden om storingen op 100Hz tv's te voorkomen. Die aarde-aansluiting die erop zit, kan ik die gewoon op de randaarde van de stekkerdoos aansluiten?
Van een GEAARDE stekkerdoos ja, anders zit je het probleem gewoon door te lussen.

Sowieso nog een adder onder het gras- als er een ding erger is dan meerdere PC's zonder randaarde is het een paar PC's met aarde en een paar zonder in hetzelfde netwerk. Dan gaan de ongeaarde PC's zich namelijk via UTP kabel aarden, wat in milde gevallen tot netwerkproblemen leidt en in ernstige gevallen tot opgeblazen NICs kan leiden (die zijn niet bedoeld om aardestromen te verwerken)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

5mebibyte schreef op 26 juni 2004 @ 11:44:
Het uitleggen dat die dingen vice versa ook werken dat is niet makkelijk. Maar pak eens twee spanning schroevendraaiers en stop ze zowel links als recht in je stopcontact dus plus en min. dan gaan ze alle twee oplichten. en met een schroevedraaier gaat er maar een op lichten in plus kant.

zo'n schroeven draair werk als volgt voor de gene die het niet weet. je doet de punt van de schroeven draaier in de plus kant en jij als mens dient als min kant als condensator (een opslag plaats van elektrische energie)
sorry, maar ik begrijp je nog steeds niet.

wat ik gewoon wil weten is: een lampje brandt per definitie niet zonder stroom.
daarom werken ze wel op de fasedraad, en niet op de nuldraad.
als er dus geen lichtnetspanning is, moet er ergens een condensator zijn. toch? bezit je lichaam dan genoeg energie?

en je verhaal over plus en min volg ik ook niet. het is nog altijd wisselstroom :)
Pagina: 1