Toon posts:

Router kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dus helemaal niks van routers af [naab dus :P ]en hoe alles in elkaar zit.
Ik heb nu hier 1 computer staan en volgende week krijg ik nog een computer voor mijn broertje. Nou is mijn vraag wat ik moet kopen om internet te delen en om tegen elkaar en tegen andere gasten online te kunnen gamen.

Ik weet dus niet wat ik allemaal nodig heb om een netwerkje op te zetten voor 2 computers. Ik wou graag een draadloos router kopen maar weet niet wat ik daarbij nodig heb en welke de voordeligste is.

kunnen jullie mij helpen? O+

Verwijderd

Hier is wat handigs voor genaamd de FAQ:
Hoe deel ik Internet ?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

Zullen we het anders maar gelijk voor je aan komen leggen? Of zullen we ook de soort breedband voor je bepalen?
En, ach, als we toch bezig zijn kunnen we je internet abbo ook gelijk wel betalen.

Dit soort dingen vallen onder "full-service" en dat krijg je hier niet. Als je dat wel wilt moet je daar gewoon (fors) voor betalen. Zo simpel ligt dat. Ga anders naar een winkel toe en laat je goed voorlichten.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
tweakerbee schreef op 25 juni 2004 @ 21:39:
Zullen we het anders maar gelijk voor je aan komen leggen? Of zullen we ook de soort breedband voor je bepalen?
En, ach, als we toch bezig zijn kunnen we je internet abbo ook gelijk wel betalen.

Dit soort dingen vallen onder "full-service" en dat krijg je hier niet. Als je dat wel wilt moet je daar gewoon (fors) voor betalen. Zo simpel ligt dat. Ga anders naar een winkel toe en laat je goed voorlichten.
ok wat heb ik dan nodig om internet te delen voor 2 computers en welke router raden jullie mij dan aan ?

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

Wat? Router.
Welke router raden jullie aan? Dat wordt een lange lijst. Linksys is mijn persoonlijke favoriet.

Verwijderd

Topicstarter
en als ik een draadloze router koop van linksys staat er dan een handleiding bij hoe ik alles met elkaar moet verbinden? {instellingen enzo}

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:35
Ik heb zelf een hele simpele SMC 7004VBR deze is 4 poorts en dan ben je voor ongeveer 39,00 euri klaar. Ik raad je wireless af persoonlijk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 21:45:
en als ik een draadloze router koop van linksys staat er dan een handleiding bij hoe ik alles met elkaar moet verbinden? {instellingen enzo}
Ja dat staat allemaal in de handleiding..
gewoon het boekje helemaal lezen.. stap voor stap volgen.
dan is het makkelijk genoeg. :)

Verwijderd

Topicstarter
WiLLoW_TieN schreef op 25 juni 2004 @ 21:47:
Ik heb zelf een hele simpele SMC 7004VBR deze is 4 poorts en dan ben je voor ongeveer 39,00 euri klaar. Ik raad je wireless af persoonlijk.
hoezo dan deze pc waar ik nu op zit zit beneden in de woonkamer en de pc die mijn broertje krijgt komt boven te staan in zijn kamer [2de verdieping]

het is dan toch handiger of niet? anders moet je toch met draden werken?

• WiLLoW_TieN
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 21:50:
[...]

hoezo dan deze pc waar ik nu op zit zit beneden in de woonkamer en de pc die mijn broertje krijgt komt boven te staan in zijn kamer [2de verdieping]

het is dan toch handiger of niet? anders moet je toch met draden werken?
Dat is correct en tevens juist.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 14:07

makje

Professioneel prutser

heb je nu het linkje van 1Nismo1 al gelezen?? Dar staat alles in wat je nodig hebt.

Kort gezegd kun je 2 dingen doen:

Op jouw pc internet binnen laten komen (zoals je nu hebt) en dmv. een extra netwerkkaart in jouw p[c te stoppen met een Crosskabel een intern netwerkje op te zetten tussen jouw pc en die van je broertje.

De 2e mogelijkhied is om een intern netwerkje te maken met behulp van een switch. Je internet komt dan binnen bij je routermodem, gaat daarvandaan naar de switch en die verdeelt het binnen je inteerne netwerk van jullie 2 pc's. Ipv. een losse extra switch zou je ook een routerswitch kunnen nemen die de huidige router vervangt en ook een intern netwerk mogelijk maakt.

Deze oplossingen staan beide duidelijk in de Internetdelen FAQ vermeld, het linkje had je al gekregen....

9800x3d

Verwijderd

Als je voor een gewone router gaat (niet draadloos) dan kan ik je sitecom aanbevelen. Ik heb ook een edimax gehad, maar die werkte bijzonder slecht.

Verder is het aansluiten van een router echt doodsimpel. Gewoon 2 computers aansluiten via utp kabel en de internet modem, eveneens via utp. Software installeren is ook niet nodig. En IP adressen worden automatisch door de router toegekend. Dit heet DHCP.

Nog vragen?

• job

job

Wireless is, als je het maar goed beveiligd een prima oplossing..

Verwijderd

Topicstarter
WiLLoW_TieN schreef op 25 juni 2004 @ 21:50:
[...]

Dat is correct en tevens juist.
ok dus ik koop die router en connect mijn adsl modem met die router en koop een lange crosskabel erbij en plug die dus in die andere pc in? correct?

• job

job

bijna.
je moet een straight kabel hebben tussen je router en pc.

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

Ethernet ADSL modem?
Ja -> koop een wireless router, sluit de modem op de WAN poort aan, computers aansluiten met wireless netwerkkaartjes.

Nee -> koop een wireless adsl modem (bijv. van linksys). Zet internet op (volgens boekje) en ga verder als stap 1.

En nou niet meer zeuren ;)

• WiLLoW_TieN
Nee van ADSL modem naar router is een straight UTP cable en van de router naar de 2 PC's moeten ook straight UTP cables zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 25-06-2004 21:57 ]

• lordgandalf
  • Laatst online: 19-05 16:24
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 21:52:
[...]

ok dus ik koop die router en connect mijn adsl modem met die router en koop een lange crosskabel erbij en plug die dus in die andere pc in? correct?
nope je hebt zogenaamde "straight" UTP kabels nodig cross gaat niet werken.
je knoopt je modem aan de WAN poort van je router en je prikt je pc`s in de lan poorten en als het goed is moet het werken

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 21:52:
[...]

als je al een dhcp modem hebt (speedtouch bijv.) volstaat een switch
WiLLoW_TieN schreef op 25 juni 2004 @ 21:56:
Nee van ADSL modem naar router is een straight UTP cable en van de router naar de 2 PC's moeten ook straight UTP kabels zijn.
pfft, autosensing enzo. maakt allemaal nix uit

Verwijderd

hier een idee wat je kan doen

linksys wireless router G versie 54 mbit

linksys wireless usb ontvanger (vind zelf dat die beter ontvangst hebben dan een interne kaart)

verder ja is het ff het blaadje lezen wat er bij zit en dan is het best te doen dacht ik zo :)

en wat je anders kan doen is een gewone router kopen en dan een straight kabel er bij van een aantal meter en dna ff gaatje boren klaar.

suc6 en anders dan horen we nog wel als er probs zijn

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 25 juni 2004 @ 21:56:
bijna.
je moet een straight kabel hebben tussen je router en pc.
straight kabel is toch utp kabel?

dus kheb 2 straight kabels nodig van adsl modem[die verbonden is met de hoofdpc] naar router en van router naar 2de pc die boven staat

Verwijderd

je moet hebben

2 korte utp straight kabels (1 zit bij de router)

en een lange voor naar boven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 22:00:
[...]

dus kheb 2 straight kabels nodig van adsl modem[die verbonden is met de hoofdpc] naar router en van router naar 2de pc die boven staat
Ik zou maar gewoon even bij een computerzaak binnen stappen en me even laten voorlichten... het is namelijk doodsimpel...

Verwijderd

[...]

lees de faq ff zeg. straight kan utp, maar hoeft niet (stp bijv.) idemdito voor cross.
volgens de regels wel. maar al die meuk heeft tegenwoordig autosensing.

• job

job

hmm, niet helemaal.

je hebt tussen je adsl modem en je router een utp kabel nodig.
vanaf je router heb je voor iedere pc die je aan wilt sluiten een utp kabel nodig.

straight of cross heeft niets met de soort kabel te maken.
Maar dat geeft aan hoe de aders in de kabel zijn aangesloten op de connectoren..
kijk eens in de NT faq, daar staat het wel in uitgelegd.

Je zei dat je een cross cable moet kopen voor tussen je router en pc.. daarop zei ik bijna..
je moet dus geen cross hebben, maar een straight.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 25-06-2004 22:04 ]

Verwijderd

ajax doe me je mail ff of msn dan leg ik het wel ff uit

Verwijderd

Topicstarter
ok gasten ik koop dus een

gewone router [niet wireless] bv. SMC 7004VBR

2 korte utp straight kabels

een lange utp straight kabel

msn is brandontang69@hotmail.com

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 22:04 ]

Verwijderd

^^^ hoe ga je dat door de muur krijgen dan? koop maar gewoon een paar meter utp, en knijp zelf de stekkers eraan :P

offtopic:
@hieronder: ach ja, nederland is een vrij land he?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 22:07 ]

• WiLLoW_TieN
Mijn SMC komt van de VOBIS bye the way.

• job

job

En waarom heb je nou besloten om een gewone router te kopen??
Om dat 1 persoon zei dat je geen wireless moet nemen??

Jij laat je ook makkelijk om praten.
Als jij een mooi netwerk wil hebben zonder allerlei gekloot om kabels mooi weg te werken..
Dan neem je toch gewoon een wireless netwerk.
(kost je alleen wat meer geld)
En zorg ervoor dat je het goed beveiligd.

Kijk dus een beetje rond welke routers er zijn..
lees wat reviews door. zorg in elkgeval voor een router met wpa encryptie

[ Voor 18% gewijzigd door job op 25-06-2004 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 25 juni 2004 @ 22:06:
En waarom heb je nou besloten om een gewone router te kopen??
Om dat 1 persoon zei dat je geen wireless moet nemen??

Jij laat je ook makkelijk om praten.
Als jij een mooi netwerk wil hebben zonder allerlei gekloot om kabels mooi weg te werken..
Dan neem je toch gewoon een wireless netwerk.
(kost je alleen wat meer geld)
En zorg ervoor dat je het goed beveiligd.

Kijk dus een beetje rond welke routers er zijn..
lees wat reviews door. zorg in elkgeval voor een router met wpa encryptie
laat maar heb al van woolfy uitleg gekregen en ga dit kopen _/-\o_

linksys wireless router G 54 mbit
linksys wireless G onvanger
utp kabel van 1 meter

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08

Wallie

Herr

Hoop voor je dat je een beetje redelijk door 2 verdiepingen heen komt, werkt bij sommige mensen prima, bij andere huizen totaal niet... (zoals hier.... zowel een Asus als 3com accesspoint hebben er moeite mee)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Topicstarter
Wallie schreef op 25 juni 2004 @ 22:35:
Hoop voor je dat je een beetje redelijk door 2 verdiepingen heen komt, werkt bij sommige mensen prima, bij andere huizen totaal niet... (zoals hier.... zowel een Asus als 3com accesspoint hebben er moeite mee)
1 verdieping

• WiLLoW_TieN
Wallie schreef op 25 juni 2004 @ 22:35:
precies buiten dat je met wireless wel heel goed moet opletten dat je alles goed hebt dichtgetimmerd v.w.b beveiliging.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 06:25

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben nog altijd voor een netwerk met draad. en helemaal als het noobs betreft....
1) Veiliger
2) sneller
3) goedkoper
4) lagere ping

kortom draad er aan!

Verwijderd

Topicstarter
Mystic Spirit schreef op 25 juni 2004 @ 22:41:
Ik ben nog altijd voor een netwerk met draad. en helemaal als het noobs betreft....
1) Veiliger
2) sneller
3) goedkoper
4) lagere ping

kortom draad er aan!
ja pech heb geen zin om te boren

Verwijderd

Sorry, maar dit zijn echt de basics van netwerken. Die behoor je te weten en zijn indien nodig gemakkelijk aan te vullen met informatie die via Google etc. te vinden is.

Daarnaast; als tweaker wordt je geacht zelf wel wat apparatuur uit te kunnen kiezen. Zie ook daarvoor Google en reviews etc.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.