Toon posts:

Sony's HiMD met 1 GB schijfjes komen er aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sony komt begin juli met 6 verschillende modellen op de markt (portables) met MD schijfjes van 1 GB die ongecomprimeerd met ATRAC 10 cd's kan herbergen.
Er wordt software bijgeleverd SonicStage die het rippen en organiseren van de muziek stukken en via USB2.0 de files supersnel naar de portable stuwen...
Voor mij persoonlijk is de 700 interessant omdat hij een accu aan board heeft en draad afst.bed. met display, plus display op het app.

En de prijs voor de 700 is € 299 , schijfjes zullen ongeveer tussen de 5 en 7 euro
worden, de "ATRAC3 PLUS DSP TYPE S" die er ook op zit, kan de muziek naar de schijfjes comprimeren tot een stand dat er 45 cd's aan muziek op past en dan nog goed genoeg klinkt als MP3/128 , ook kan er txt of computerfiles naar de schijfjes worden geschreven, omdat de schijfjes FAT compatible zijn.

Ik heb al een oude uit '96 en een van begin dit jaar (JE480) en nog een portable van twee jaar terug(met een nieuwe ATRAC versie net als het deck JE480, en die opwaardering van de ATRAC versie hoor je goed!

Het gaat mij er niet om, 45 cd's op 1 schijfje te zetten, maar het trekt mij wel aan dat je via USB2.0 en die SonicStage2 software ook andere files kunt swappen, en
portable kunj dan ook bij een vriend de USB er in en schuiven met die data.....

De serie die Sony brengt varieert in prijs van € 249 t/m €499.

http://www.sony.nl/MultiS...teSearchResult&query=HiMD

http://www.HardwareXpo.net

http://www.sony.co.uk/himd/

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarexpo.net/graphics/silver700.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hardwarexpo.net/graphics/sonynh1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 21:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 21:15:
Sony komt begin juli met 6 verschillende modellen op de markt (portables) met MD schijfjes van 1 GB die ongecomprimeerd met ATRAC 10 cd's kan herbergen.
Volgens mij is dat niet ongecomprimeerd. Met 10 cd's op 1 GB neemt elke cd dus 100 MB in. Dat is minder dan een normale minidisc die 160 MB inneemt per cd.
Voor mij persoonlijk is de 700 interessant omdat hij een accu aan board heeft en draad afst.bed. met display, plus display op het app.
Waarom is een accu interessant? Het lijkt me juist beter dat er een batterij in kan. Dan kun je een extra batterij meenemen voor als de andere leeg is. Een accu kun je niet zo snel vervangen.
de "ATRAC3 PLUS DSP TYPE S" die er ook op zit, kan de muziek naar de schijfjes comprimeren tot een stand dat er 45 cd's aan muziek op past en dan nog goed genoeg klinkt als MP3/128
Dat is dus 22 MB per cd = 41 kbit/sec. Dat is erg weinig. Of dat nog even goed klinkt als MP3 op 128 kbit moet ik eerst nog zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 10:34 ]

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 10:33:
Volgens mij is dat niet ongecomprimeerd. Met 10 cd's op 1 GB neemt elke cd dus 100 MB in. Dat is minder dan een normale minidisc die 160 MB inneemt per cd.
Ik denk dat ze ervanuitgaan dat de gemiddelde cd geen 80 min duurt.

Verwijderd

DIJK schreef op 26 juni 2004 @ 10:59:
Ik denk dat ze ervanuitgaan dat de gemiddelde cd geen 80 min duurt.
Dan klopt het nog steeds niet. 1GB aan informatie kan ongecomprimeerd maar ong. 114 minuten aan muziek bevatten, dus op zijn meest 2 cd's van 57 minuten. Als er 10 cd's op 1GB passen dan is dat dus ATRAC-compressie met een hoge bitrate.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37

Verwijderd

Topicstarter
atrium je hebt gelijk dat het niet helemaal theoretisch klopt!

Maar er zitten tussen de MP3 encoders op 128kbps ook zoveel kwaliteits verschil in de praktijk!

Er zitten MP3's tussen van 192 en 256kbps die slechter klinken dan veel 128 MP3's.

En de reden waarom ik er links bij heb gezet waarbij ik vermeld dat er meer gedetailleerde info op staat....

Je hoeft je tong niet te branden aan de soep. :)

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 16:08
1 GB!

* Chillz heeft nooit gesnapt waarom Sony niet met MD-Rom's op de markt is gekomen

had waarschijnlijk maar een kleine aanpassing geweest,
en daarentegen wel sneller schrijven, kleiner en altijd beschermd

Leeg - Sinds 20180907

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:17
Chillz schreef op 26 juni 2004 @ 19:33:
1 GB!

* Chillz heeft nooit gesnapt waarom Sony niet met MD-Rom's op de markt is gekomen

had waarschijnlijk maar een kleine aanpassing geweest,
en daarentegen wel sneller schrijven, kleiner en altijd beschermd
Hebben ze geprobeerd, ter vervanging van hun andere vinding de "3 1/2 inch diskette".
Was geen succes schrijf snelheid was te laag er zijn 4 rotaties nodig om iets weg te schrijven dat is zoiezo het nadeel van MO systemen.

Verwijderd

Topicstarter
Chillz, deze en de oude MiniDiscs kun je ook beveiligen met een klein schuifje tegen abusievelijk overschrijven!

Het mooie vind ik ook dat de oude schijfjes gewoon afgeluisterd kunnen worden, en als je ze "delete" kun je ze herschrijven met een grotere compressie...
Voor exacte details, zie de links helemaal boven! (Ik ga voor atrium niet alles letterlijk overschrijven als het daar uitgebreid staat.)

mvg Harry

Verwijderd

45 cd's op 1GB kan volgens mij onmogelijk kloppen als er 74 minuten op 1 cd staat. Volgens mij gaan ze op die site uit van 50 minuten muziek per cd. Dan kan het wel. Op zo'n manier kun je natuurlijk wel 1000 cd's op 1GB zetten: elke cd bevat dan gewoon 2 minuten muziek. Op een 1 GB HiMD-schijfje kunnen volgens mij slechts rond de 30 cd's met elk 74 minuten muziek geplaatst worden. Of ze moeten het serieus voor elkaar hebben gekregen om dezelfde kwaliteit als 128 kbit mp3 te krijgen met 40 kbit/sec ATRAC-compressie.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
atrium, wat ben je hardleers, ik begrijp je conclusie veel produkten worden wat aan gedikt, maar lees het verhaal dan bij SONY of in het SONY 2004 jaarboek, ze gaan echt uit van gemiddelde cd's, je hebt er van 10 nummers, die nauwelijks 30 minuten zijn, een ander staat stampvol met lange nummers, dan is het 74 minuten b.v. muziek per Audio-CD!

De huidige (recente niet 1GB schijfjes) die kunnen gebruikt worden op het nieuwe HiMD systeem en worden 300 MB, en dan gaan er daar 30 cd's op....

(Sony wil breed uitpakken tegen de concurentie van de Ipods)
Ze hebben zelfs het AIWA concern dat vroeger ook van Sony was, en zelfstandig geweest is, zelfs weer opgekocht en speciaal ingezet om HiMD een wereld standaard te maken, vooral met USB2 en de SONICSTAGE2 software waar je mee kan rippen en andere PC files over kunt zetten op MD! (Omdat MD FAT compatible is.)

Maar goed ik heb geen belangen bij SONY, als jij jouw mening houdt, kom je er straks wel achter in juli, als de ervaringen hier uitgebreid beschreven worden...

Als Sony hiermee de hele wereld voorliegt, zullen ze straks alleen de comsumers tegen zich keren. En vergeet niet dat er al een enorm groot MiniDisc Decks en Portables over de gehele wereld tevreden worden gebruikt!

Even goede tweakers onder elkaar, je mag jouw mening hebben........

mvg Harry

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 17:21 ]

Verwijderd

Het is geen kritiek maar gewoon een observatie: als er wordt gezegd dat er 45 cd's op 1 GB gaan dan gaat men blijkbaar van cd's uit die je in de winkel kunt kopen en niet die je gemaakt hebt met mp3's die van internet afkomen. Een hoop mensen proppen mp3's op hun minidisc neem ik aan. Dat neemt niet weg dat HiMD wel interessant is als je het geld er voor over hebt, inderdaad ook omdat je er computerbestanden op kwijt schijnt te kunnen en omdat je de dubbele capaciteit op een gewone minidisc hebt. Maar ik vraag me wel af waarom je een accu boven een batterij in je minidisc prefereert.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 18:52 ]

Verwijderd

ik ben laatst, mei, bij de importeur van sony geweest in badhoevedorp. Daar hebben ze de nieuwe producten die ze dit zomer gingen uitbrengen laten zien en uitgelegd wat het allemaal was. Nou was het het geval bij hi-md dat ze met ATRAC3PLUS het voor elkaar hadden dat ze met de zelfde bitrate als mp3, een hogere geluidskwaliteit konden weergeven. Dus met 128 kb bitrate konden ze de geluidskwaliteit van bijv 156 weergeven. Hiermee kun je dus met een lagere bitrate hogere kwaliteit van het geluid krijgen en dan lijkt het me dat je wel 45 cd's op 1 hi-md kunt proppen uitgaande van een gemiddelde cd en toch nog een goede geluidkwaliteit.

Of dit zo is, blijkt de komende weken wanneer het apparatje op de markt komt, maar een ding weet ik wel, ik ga er een aanschaffen.

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04-2025
PDF met alle informatie over HiMD daar staat ook dat ze uit gaan van een cd met 60 minuten muziek, en dat geldt bij Atrac 3 plus 48kbps.

Opnametijd in audiomodus op Hi-MD
Audio Modus........................Opnametijd op 1gb disk
Lineaire PCM/1,4 Mbps...........1 uur 34 min.
ATRAC3plus/256 kbps............7 uur 55 min.
ATRAC3plus/64 kbps .............34 uur 00 min
ATRAC3plus/48 kbps .............45 uur
ATRAC3/132 kbps..................16 uur 30 min
ATRAC3/105 kbps..................20 uur 50 min
ATRAC3/66 kbps....................32 uur 50 min

[ Voor 50% gewijzigd door Davitos op 27-06-2004 22:55 . Reden: opname tijden ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste is logisch he, want er gebeuren wel eens wonderen, maar we moeten niet denken dat Sony een toverdoos op de markt brengt.

Ik hoef echt geen 45 cd's op 1 schijfje, het is een publiekstrekker uiteraard.

Maar met een minimale ATRAC3PLUS compressie toich een flink aantal muziekstukken van bv 30 cd's...

Hierboven geeft DAVITOS(dank) een voorbeeld van speed 256kbps en 7u55min(globaal 8 uur) dat is een van de interessante aspecten.

Atrium, waarom ik een accu prefereer boven batterijen, omdat ik had begrepen uit de technische brei aan info, dat er twee PENLITE accu's in de 700 zouden zitten, en die heb ik genoeg, voor mijn Minolta DigiCam, Panasonic MP3/CD speler....

Zit er een vaste Sony Lithium accu in ben ik ook blij, want hij doet er iets van 24 uur mee, ik zit niet de hele dag naar dat ding te luisteren, er wordt een lader en voeding bij geleverd, maar idd verandert er iets kan ik maar zo anders beslissen!
Daarin is het te vroeg, en heb je gelijk om dat nu al definitief vast te leggen, laat ik zeggen, dat het een wens zou zijn, fabrikanten willen nog wel eens op het laatste moment iets wijzigen!

mvg Harry

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 23:58 . Reden: 8 uur bij 256kbps ]

Pagina: 1