A7N8X-E Deluxe CPU diode sensor afwezig ?

Pagina: 1
Acties:

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-08 21:35

scorched

Maximum Overdrive

Topicstarter
Hi mensen,

Ik heb zojuist bovenstaand moederbord in mijn pc gebouwd, allemaal vlekkeloos gegaan (vorige mobo was een A7N8X-X) Maar nu na een fresh install van windows en alle software die ik normaal gebruik, staat er in mbm5 geen cpu diode meer in (iets wat de X uitvoering wel had. ik heb 4 sensoren van het mobo en 1 van de smart van mijn HD. Daar komt bij dat de temp van mijn CPU socket 10 graden hoger ligt dan normaal het geval was.

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen en waarom ik geen cpu diode kan uitlezen (daar hij op de cpu zelf zit) ?

Ik heb wel topics gevonden over dat dit bord nog wel eens verkeerde metingen wil geven, maar niet dat het sensoren niet kan vinden.

Sys Specs :
AMD athlon xp 3000+
Asus A7N8X-E deluxe
2 x 256 MB corsair
Geforce FX5600XT
TT Aquarius 2 koeling
500 watt levicom voeding

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-07 15:29
Die sensor zit er altijd in hoor.
Probeer anders een speedfan:
http://www.almico.com/speedfan.php

Die detecteer gewoon al je sensoren, heeft bij mij altijd gewerkt, maar je moet wel ff uitzoeken welke sensor welke is, maar dat is niet zo heel moeilijk.
Suc6!

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Waarom kijk je niet gewoon even in je bios of hij daar wel een temp geeft? Zo ja > dan is er wel degelijk een sensor en moet je het probleem bij MBM5 zoeken :)

Raku

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens op de website van MBM: http://mbm.livewiredev.com » Motherboard List » Asus » A7N8X-E Deluxe. Daar staan alle sensors opgenoemd :)

• scorched

scorched

Maximum Overdrive

Topicstarter
Ben al op onderzoek uit geweest (om ff in 1 keer te reageren op alle replies)

In het bios heb ik een temp staan van 43 (!!!!) idle welke in windows cq mbm5 overeenkomt met de sockettemp

Op de site van MBM staat voor de diode sensor de winbond *bla bla* chip, maar die kan op mijn moederbord niet gevonden worden ! Ik heb alleen "Asus 1 tm 4" en een "asus 2 (cusl)" (welke ik niet kan selecteren, maar dat kon ik op de a7n8x-x ook niet). Mijn grote vraag is dus, waar is de winbond sensor en waarom vind MBM die sensor op de a7n8x-x wel (met precies de zelfde sensorchips) en op dit mobo niet. En waarom geeft hij ook al temps aan die in de verste verte niet overeenkomen met het vorige mobo (en cooldrive geeft ook veel lagere temps aan !)

raar he ;)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-07 15:29
scorched schreef op 25 juni 2004 @ 21:18:
Ben al op onderzoek uit geweest (om ff in 1 keer te reageren op alle replies)

In het bios heb ik een temp staan van 43 (!!!!) idle welke in windows cq mbm5 overeenkomt met de sockettemp

Op de site van MBM staat voor de diode sensor de winbond *bla bla* chip, maar die kan op mijn moederbord niet gevonden worden ! Ik heb alleen "Asus 1 tm 4" en een "asus 2 (cusl)" (welke ik niet kan selecteren, maar dat kon ik op de a7n8x-x ook niet). Mijn grote vraag is dus, waar is de winbond sensor en waarom vind MBM die sensor op de a7n8x-x wel (met precies de zelfde sensorchips) en op dit mobo niet. En waarom geeft hij ook al temps aan die in de verste verte niet overeenkomen met het vorige mobo (en cooldrive geeft ook veel lagere temps aan !)

raar he ;)
Heb je speedfan al geprobeerd dan?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• scorched

scorched

Maximum Overdrive

Topicstarter
Speedfan --> geen resultaat, had ik ook niet verwacht, daar dat programma min of meer is gemaakt in samenwerking met de maker van MBM.

• scorched

scorched

Maximum Overdrive

Topicstarter
Ben zojuist op een forum terecht gekomen waar dit probleem nader besproken word. Het schijnt dat de diode temp op dit mobo (nog) niet uitgelezen kan worden door programma's en dat alleen het systeem zelf deze sensor gebruikt om uit te schakelen als hij te heet wordt.

Voor mensen met dit moederbord en hetzelfde probleem (en die het net als ik verschrikkelijk irritant vinden dat het niet werkt), kijk eens op deze pagina

--> [http://forums.pcper.com/showthread.php?s=&threadid=300388]

en nu, afwachten :) iedereen bedankt voor de tips !
Pagina: 1