Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DPMS-mon op non-DPMS-apparatuur]

Pagina: 1
Acties:

• jeroen_t
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09-2023
Niet veel voorkomend probleem, toch stel ik de vraag:

Wij hebben thuis een omgevingsbediening, een Homeservant 2 van RTD, en daarmee kan een (lichamelijk) gehandicapte alles in en rond het huis bedienen: verlichtinging, alle audio/video/tv, deuren, intercom, telefoon etc etc.
Dit werkt middels een zendertje aan de rolstoel waarmee je in een scrollend menu dingen kunt selecteren. Voor dat scrollende menu hebben we in totaal 3 beeldschermen in huis hangen. Dat zijn gewone VGA-aansluitingen.

Die beeldschermen hebben we onlangs vervangen door mooie 15" TFT'jes, die ten eerste mooier zijn en ten tweede een stuk zuiniger in het gebruik.
Dat verbruik is nogal wat, vooral met de vorige 3 CRT-monitoren, want op de controlbox van die HomeServant zit geen DPMS. Die schermen gaan dus wel op zwart, maar als zwart beeld zijnde en absoluut niet in een spaarstand. Het gevolg is, sinds de vervanging door TFT's, dat als het donker is je dus 3 lampen in huis hebt wat TFT's geven ook bij zwart beeld licht !
's Nachtis is de hele slaapkamer (daar hangt er ook 1) verlicht door die TFT die zwart beeld geeft!

En dan nu de vraag: weet iemand een apparaatje wat je tussen een monitor en een niet-DPMS-apparaat kan zetten wat detecteerd dat er niets met dat VGA-beeld gebeurt en dan een signaal aan de monitor afgeeft dat hij in suspend/standby kan gaan?

Ik heb al veel gegoogled maar helaas. Ik dacht ooit eens, lang geleden, een zelfbouw-printplaatje-bouwpakketje gezien te hebben (bij conrad ofzo? maar in ieder geval niet meer daar te vinden....) maar wie weet schiet iemand wat te binnen?

Verwijderd

In CME is er wel eens gesproken over het kunnen in/uitschakelen van apparatuur op basis van schermactiviteit en diverse vormen van DPMS/syncs/black : [rml][ EL] Als de computer 5min idle is ccfls uitschakelen?[/rml]

Wordt er in jullie geval wel geschakeld met de synclijnen (non-DDC MGA) of alleen puur een zwart beeld gegeven (nonDDC/nonsync MGA) ?

In principe is het op basis van een analoog VGA signaal wel mogelijk om op basis van zwart beeld te schakelen. Zwart is nl. 0V op alle 3 de kleurpennen. Je zult alleen wel een aantal frames achter elkaar moeten kijken om niet bij 1 enkele zwarte pixel/regel te schakelen, maar pas als het scherm een bepaalde tijd zwart is.

Move > CME omdat ik denk dat we toch in de hobbysfeer terecht komen en niet in een kant-en-klaar product.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 09:04 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11 16:44

Jimbolino

troep.com

misschien dat er tft's zijn met ingebouwde power management functies?

heel misschien dat je hier iets mee kan:
[rml][ EL] Als de computer 5min idle is ccfls uitschakelen?[/rml]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• jeroen_t
tks, maar dit is precies andersom.
de monitoren waar ik het over heb, hebben die functie wel maar daar schieten ze nooit in want die wordt niet door de controlbox (computer) aangestuurd.

dus hoe krijg ik die monitor zover dat hij in de powermode schiet? De controlbox waar hij op aangesloten staat, heeft die functie niet.

Verwijderd

Nou, het is niet andersom, want jij wilt ook op basis van video-output (van de controlbox) een apparaat in standby/poweroff schakelen (je TFT's). Kortom, je zult iets moeten hebben wat zwart beeld detecteerd (of een ander signaal wat door de controlbox wordt meegeven) en hiermee de TFT's uitschakeld of een correct DPMS signaal meestuurd.

Het enige verschil met het andere topic was dat het meer universeel bedacht was zoals bijv. voor je CCFL's, fans, randapparatuur etc.

Die controlbox, staat die altijd standby? Of wordt die middels een nabijheidssensor / afstandsbediening ingeschakeld net zoals een normale deuropener?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 09:57 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

De meeste moderne monitoren houden zich wel aan het VESA power saving protocol, wat inhoudt dat als je de hsync en vsync lijntjes afkapt dat het ding in power saving gaat. Hebben we alleen nog een apparaat nodig wat dat kan detecteren, da's gewoon een clamp ofzo. Volgens mij zou een schakelingetje als dit moeten werken:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/sw_powersave.png
(ph33r my l33t paint sk1llz :P )

Als je dit echt zou willen opbouwen kan ik wel even op zoek naar types en waarden van de componenten

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• jeroen_t
Dat schema begrijp ik niet zo.
ik snap wel die relais om h/v sync af te sluiten waarna je monitor (hoogstwaarschijnlijk) vanzelf in standby gaat.
Dit is ook de bedoeling.
Maar hie wordt nu het 'zwarte beeld' gedetecteerd met "rood in" ?

Die controlbox staat altijd AAN. Die kan ook niet uit (middels een aanwezigheidssensor ofzo) want als de stroom eraf gaat, belt hij gelijk een alarm uit.

De link met het andere topic snap ik ook nog steeds niet, want daar wordt er altijd van uitgegaan dat er iets 'uit' gaat waarna er andere dingen 'uit' gezet kunnen worden, of een aansturing via de COM/PAR poort maar da's hier niet van toepassing want ik kan op deze controlbox geen progjes of scripjes (en al helemaal geen VB) schrijven en draaien.

???

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het idee is dat ik, om kosten/moeilijksgraad/whatever-redenen, alleen het rode signaal in de gaten houd. De andere kleuren kan je er ook bijnemen, dan moet je het gedeelte tot de diode 3 keer opbouwen.
Wat er gebeurt: Als er beeld is, zal daar waarschijnlijk ook wel minimaal een klein beetje rood inzitten. Als de waarde daarvan over de waarde ingesteld met de eerste potmeter komt, geeft de eerste opamp een positief uitgangssignaal. De condensator wordt opgeladen en de tweede opamp zorgt ervoor dat de h/vsync lijntjes doorgeschakeld worden dmv. 2 analoge switches.
Als er een zwart scherm is, geeft de eerste opamp 0V, de condensator wordt niet opgeladen en loopt leeg onder invloed avn de weerstand parallel eraan. Op een gegeven moment komt de spanning onder de spanning ingesteld met de 2e potmeter en klapt de 2e opamp om, waardoor de switches open gaan en de monitor in powersave-stand gaat.

• jeroen_t
slik ........ ja dat is inderdaad wat ik wil.... :P !!!!!

Het enige is dat de kans naar mijn mening nog groter is, dat er geel of groen in het beeld zit bij dit soort apparaten, omdat je letters op een zwarte achtergrond komen en die letters zijn dus per definitie fel wit/geel/groen etc etc.... maar inderdaad, er zal ook altijd of bijna altijd rood inzitten. Echter dat maakt voor het schema of voor het functioneren natuurlijk niets uit. Mijn voorkeur gaat dus uit naar dit -kwa kleur- enkelvoudige ontwerp.

Is het erg veel werk om er typenummers/waarden bij te zetten? Je zou ons hier namelijk gigantisch mee helpen, en wij stellen daar graag wat tegenover !

Zou dit zonder externe voeding werken overigens? Of via +5V (pennetje 9 op vga-connector) ?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je denkt dat er normaliter meer groen of blauw in het beeld zit, kan je het ook daaraan knopen.

Onderdelen: Bedenk wel dat dit een schakeling is die ik ook maar zo uit m'n duim zuig, het is mogelijk dat je nog even wat moet tweaken als het schakelingetje niet precies doet wat je wilt.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/powersave2.png
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
R1, R4: instelpotmeter, 1K
R2: weerstand, 1K
R3: weerstand, 10K
C1: elco, 1uF
C2: elco, 33uF
D1, D2: Standaard diode, 1n4004 ofzo
IC1, IC3: opamp/comparator die bij 5V goed werkt, bijvoorbeeld CA3140
IC2: 4066

De schakeling werkt op 5V. Vergeet niet dat de opamps ook prik nodig hebben en dat er een 10uF en een 100nF condootje over de voeding heenmoet. Verder: R1 dient dus voor het instellen welk zwartnivo de schakeling als 'uit' ziet, R2 stelt in hoe lang de schakeling 'uit' moet detecteren om de monitor uit te zetten.

Owja: Yaddayadda, problemen zijn niet mijn schuld, disclaimer, geen garantie etc.

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Als er witte letters op het scherm staan zal er spanning op alle rgb lijnen staan, want Rood+Geel+Blauw=Wit :)

Nooooh! Stahp!

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Sprite_tm: Zijn de bandbreedte en de ON-weerstand van de 4066 voldoende bij een voeding van 5 Volt? Die waarden variëren nl met de voedingsspanning. Er zit trouwens ook erg veel verschil tussen deze parameters bij de verschillende families (std CMOS, HC, HCT etc).

O ja, het truukje met de diode als spanningsreferentie is natuurlijk wel vrij temperatuurafhankelijk. Misschien is een stabielere referentie (speciale referentiediodes bijv) betrouwbaarder?

[ Voor 27% gewijzigd door Fox2 op 01-07-2004 11:12 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Fox2: Er gaan TTL-signalen door die 4066 van maximaal een paar KHz, dat kunnen ze allemaal wel aan hoor. (Kheb een keer een KVM-switch gemaakt met een zut 4066'ers, ging bijna goed, ze waren net iets te traag voor de kleurlijntjes, maar van de syncs hebben ze nooit een probleem gemaakt)
En diode temperatuurafhankelijk? Mja, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar hoeveel zou dat in de praktijk nou uitmaken? En wat voor referentiediode had je in gedachten dan?

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

|:( Da's waar... sync-signalen zitten niet in de MHz'en... Ik was even in de war met de RGB-signalen (die wel een grote bandbreedte hebben).

Een diode die speciaal voor spanningsreferentie is ontworpen, is bijvoorbeeld de LM113. Aan de andere kant... die TFT's zitten natuurlijk allemaal binnenshuis, daar heb je niet veel last van grote temperatuurschommelingen.

Trouwens, als de voedingsspanning goed gestabiliseerd is, dan is die hele diode eigenlijk niet eens nodig...

Kunnen de sync-lijnen gewoon zweven, of zou het beter zijn om ze aan gnd te leggen? Er zijn toch nog twee analoge switches over in die 4066...

[ Voor 12% gewijzigd door Fox2 op 01-07-2004 13:19 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Die diode zou ik er wel inlaten, zo kan je namelijk met je potmeter de referentie van 0 to 0.7V regelen en da's net het bereik van een VGA-kleur-signaal.

De sync-lijnen liggen in principe met 75 ohm weerstanden in de monitor aan de ground, dus het kan imho geen kwaad om ze gewoon open te laten. En je hebt wel 2 switches over, maar geen negatieve uitgang, je gaat dus toch extra onderdelen nodig hebben zou je ze toch willen grounden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 01-07-2004 23:09 ]

Pagina: 1