Kan HD partitie niet lezen

Pagina: 1
Acties:

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 10:46
Ik zit met het volgende probleem;

Vanaf gisterochtend is linux vastgelopen. Hoe en waarom is mij niet bekend.
Na een reboot van het systeem kon het bios de harde schijf niet eens meer vinden.
Vandaag de cd-romspeler die op dezelfde ide kabel zat gedisconnect. Nu vond het bios de HD wel, maar kreeg ik een Kernel Panic omdat de root partitie niet gevonde4n kon worden.
Bij het opstarten van mn SuSE linux distro is er een optie om het pad aan te geven op naar de rootpartitie. Zelfs na het wijzigen van dit pad wilde linux niet starten en bleef ik dezelfde melding krijgen.

Bij het checken van de disk kreeg ik wel de melding dat er veel meer sectoren(of clusters) waren toegewezen dan er beschikbaar zijn. Het vollopen van een log zou daar de oorzaak van kunnen zijn.

De rootpartitie bleek niet te mounten te zijn.
Het doen van een e2fsck en het opgeven van een ander superblock heeft ook nog tot niets geleid.

Weet iemand nog een manier om de data op de rootpartitie veilig te stellen.

Strix (Skullflame)

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Misschien moet je een image maken van je schijf met DD en vervolgens met de www.sleuthkit.org, maar volgens mij is er ook een bootable Linux distro waarbij de sleuthkit ingebouwd is.....

Op http://www.linux-forensics.com/ kan je ook nog leuke dingen vinden...

[ Voor 15% gewijzigd door capedro op 25-06-2004 19:55 . Reden: Link gevonden ]

My weblog

Verwijderd

Is je harde schijf niet gewoon gaar? want als je BIOS je harde schijf al niet een meer kan vinden... BTW wat zijn eigenlijk de spec van je systeem? en welke distro gebruik je?

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 10:46
Op het moment kan ik niet bij de machine, dus ik kan de mogelijke oplossingen aangedragen door caperdro niet proberen.

Het gaat om een P3 850Mhz met een Asus mobo en een Maxtor 40GB HD. Distro = SuSE 8.1 pro

Strix (Skullflame)

Verwijderd

Ik denk zelf dat het probleem bij de harde schijf ligt. Ik heb zelf ook een Maxtor 40GB harde schijf en ik heb hetzelfde probleem gehad. Onder linux crashde mijn systeem aldoor en kon mijn computer na een reset de harde schijf niet meer vinden. Het gekke is dat ik op die schijf wel prima windows kan draaien (draait al weer een aantal maanden), maar met linux heb ik aldoor problemen. Ik heb linux daarom nu op een andere harde schijf draaien.

Ik zou proberen om nog zoveel mogelijk data van de harde schijf af te halen en uit te kijken naar een andere (merk) harde schijf om linux te draaien.
Als het file systeem niet al te veel beschadigd is, kan je je data misschien nog via knoppix of via explore2fs.exe onder windows naar een andere schijf kopieren