Toon posts:

Voeding brandt telkens door

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een probleem. Ik heb onderstaande losse onderdelen nieuw gekocht en wou deze in elkaar zetten.

• CPU AMD Duron 1800 MHz
• CPU Cooler Arctic Slim Silent Pro ThermoControl, max AMD Athlon XP 3200+
• ASRock K7S8XE
• 256 MB DDR/400 PC3200 TwinMos
• Midi-Tower LC-30 350W
• 80,00 / 7.200 Western Digital 800 (primair master)
• Lite-on 16x10x40 brander (secundair master)
• TNT2 32mb

Nadat ik bovenstaande onderdelen in elkaar had gezet en de spanning inschakelde startte het systeem probleemloos op. Alleen werd de brander niet herkend. Mogelijk dat een kabel niet goed zat aangedrukt zette ik de pc uit, drukte de kabels aan en zette de pc weer aan. Het systeem ging echter aan en direct viel deze weer uit. Dit bleef hij een aantal keren doen totdat er rook uit de voeding kwam en ik geschrokken direct de stekker uit het stopcontact haalde. Ervan uit gaande dat deze voeding nu wel kapot zal zijn heb ik een nieuwe geregeld.

Goed, nieuwe voeding ingebouwd (300W) . In de hoop dit keer niet vergast te worden zette ik de pc wederom aan. Dit keer bleef hij netjes aan en viel niet direct uit. Echter, dit keer kwam er een vreemd geluid uit de harde schijf evenals een hoop rook. Direct weer de spanning eraf gehaald en moeten constateren dat het motortje van de hardeschijf volledig was doorgebrand.

Goed, nieuwe hardeschijf erin (Fujitsu 20 Gb). Dit keer geen enkel probleem, het systeem startte op, de brander werd herkend en ik kon eindelijk aan de slag. De pc heeft die gehele dag probleemloos gedraaid.

Vandaag, ik vervang de TNT2 videokaart voor een GeForce 3 TDH 128mb. Ik zet de pc aan, maar geen beeld, ook niet na meerdere seconden. Ik zet het systeem uit, bouw de TNT2 kaart weer in, en zet het systeem aan. Weer geen beeld. Dit keer wacht ik wat langer, en de nieuwe voeding begint wederom gigantisch te roken. Ik trek de stekker er weer uit en heb weer mijn kamer vol rook staan.

Ik heb wel wat geleerd, bij de laatste keer dat de voeding doorbrandde constateerde ik dat de FAN van de CPU niet tot moeizaam draaide. Ik weet verder niet of dit er wat mee te maken kan hebben.

Nu heb ik de volgende vragen:

Wat veroorzaakt dit probleem?
Alle onderdelen (videokaart en brander na) zijn nieuw. Is dit garantie?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Kijk es op de montage plaat voor je Mobo, waarschijnlijk zit daar je probleem.
Dus dat je mobo kortsluiting veroorzaakt.

And The Only One

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-07 12:37

Night89

Als je alles op een rijtje heb

afstandsbusjes gebruikt tussen mobo en kast ?( willen mensen nog wel eens vergeten :)

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle afstandsbusjes correct gemonteerd op alle plekken op het moederbord. Het moederbord raakt nergens de metalen onderplaat van de kast.

Na een wat uitgebreider onderzoek zag ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~huubwen/schroeiing.jpg

Zoals te zien is op de foto is (volgens mij) de bedrading van de IDE controlleer volledig doorgesmolten. (de gebruikte IDE kabels waren trouwens nieuwe en ongekreukt, het lijkt mij sterk dat deze ergens sluiting maken in de kabel zelf)

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 08:41
Ik denk dat je harde schijf dat gedaan heeft toen hij doorbrandde.. Ik denk dat je een nieuw moederbordje kan gaan halen..

Je hebt wel veel pech moet ik zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat raar dan. Nadat de hardeschijf doorgebrand is heb ik deze dus vervangen voor die Fujitsu en die heeft een dag probleemloos gewerkt in die pc op dezelfde IDE controller.

Verwijderd

lol, zie opschrift: 'to optimize compatibility' :P

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07
Kdenk zelf dat het je mobo idd is.
Waarschijnlijk is dit de boosdoener die vanuit daar alles sloopt. Kzou zelf een nieuwe regelen onder garantie als dat nog kan.
Suc6 verder, want je hebt een 2 klote dagen laat maar zeggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Leg dit de leverancier maar eens uit :'(

2 kapotte voedingen
1 kapotte HDD
1 kapot moederbord

Vrees dat dit uit eigen zak betalen wordt....

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 18:32
als het bij 1 leverancier vandaan komt is er meestal wel wat te regelen.

bij meerdere leveranciers ligt het er maar aan. hoewel er natuurlijk wel garantie opzit is het doorbranden van componenten niet normaal.

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

Verwijderd

Aan de rode streep op je IDE/ATA kabel te zien zat die in ieder geval daar goed.

Check in ieder geval je voeding eens los van het systeem door de power_on door te verbinden met ground met voldoende belasting op de molex. Zie ook [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

De harddisk kun je het beste testen op een oude systeem (waarvan het niet erg is mocht de ook in rook opgaan).

Tsja, en het moederbord... Daar kunnen we weinig meer mee, helaas ;(
(Ik zie wel krassporen vlak bij die ene mobo-schroef zitten)

Het enige wat nog niet uitgewisseld is geweest is het moederbord, dus lijkt mij dat de oorzaak daar dan ook te zoeken is...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 20:12 ]

Pagina: 1