[B&O tv] ruis in tv-geluid, afhankelijk van beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02-2025
TV: Beovision LX 2802
Verschijnsel: Geluid van tv signaal ruist soms, vaak afhankelijk van beeld;
- licht beeld -> meer ruis
- donker beeld -> minder ruis.
Oplossing: [Werkt niet altijd] Coax-kabel even uit- en weer inpluggen, ruis weg. Soms komt gedurende een avond tv kijken opeens de ruis terug, dit kan spontaan gebeuren, maar ook op vanaf een 'zap' moment.

Voor de duidelijkheid, beeld is altijd prima (zeer goed eigenlijk voor een tv van zo'n 15 jaar oud) en ook het geluid is zeer goed. Bij gebruik van dvd-speler is er geen enkel probleem met het geluid. Ik denk dan ook dat het de tuner (van de tv) is, die regelmatig de boel verprutst. De invloed van het beeld op het ruisgedrag versterkt dit vermoeden alleen maar. Als het geruis eenmaal begonnen is, wordt het meestal alleen maar erger en maakt het beeld op een gegeven moment ook niet meer uit, omdat er alleen maar (onverstaanbare) ruis is.

Net ontdekt: Tv zet een spanning op de mantel van de coax-kabel. Ik weet niet hoe hoog deze spanning is, maar het is voelbaar (als ik de aansluiting voor de coax achterop de tv aanraak), ook zijn er kleine vonkjes zichtbaar bij het aansluiten van de coax. Ik neem aan dat deze spanning de oorzaak of het gevolg van het geruis is.

De vraag is echter; is er wat aan te doen?

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:33

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

probeer es de mantel te aarden, ben je in ieder geval van de vonkjes af.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

bij goed beeld zit het probleem mogelijk in het geluid MF deel.
De vonkjes op je antenneplug is gewoon een lekstroom, dit duidt niet op een defect

• lord.farquaad
Powerflux: aarden, prima. Hoe? mantel verbinden met randaarde?

Six10again: lekstroom, ja. dat is dus geen probleem? MF?

euss: ok wat is dat MF/LF gebeuren? ken ik nog niet. en als het videosignaal te hard is, ligt dat dan aan het signaal dat ik uit de muur tap (andere tv's hadden er geen last van) of is dat ook een probleem binnen de tv?

[ Voor 48% gewijzigd door lord.farquaad op 25-06-2004 18:48 ]

Verwijderd

De spanning op de coax is normaal.

Waarschijnlijk is het videosignaal bij jou te hard waardoor je geluid gaat storen bij een helder videosignaal. Of anders is er een filtercondensator in je MF/LF circuit van je TV niet meer zo fris.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 18:46 ]

• lord.farquaad
We zijn nu een paar maanden verder, maar heb nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden.

Voor de duidelijkheid; het 'ruis-probleem' is er of wél of niet. Dit is ook goed te zien aan de twee LED'jes die aangeven over een stereo-signaal is. Deze zijn in het geval van ruis namelijk niet zichtbaar.
Het probleem doet zich voor:
- (bijna altijd) direct bij het aanzetten van de tv.
- soms na een tijdje tv kijken spontaan, of bij zenderwisseling.
Het uitpluggen van de coaxkabel (uit de aansluiting in de muur, iets handiger dan steeds achter die tv te kruipen), enkele minuten wachten en dan weer inpluggen.

Ik heb geprobeerde de mantel van de coax aan te sluiten op de randaarde, maar zonder effect. Ik heb ook nog geen idee wat dat MF/LF circuit inhoud en of het er iets mee te maken heeft.

Gedurende de afgelopen maanden hebben we de tv gewoon gebruikt. Maar het altijd weer uit- en weer inpluggen van de coax-kabel begint nu wel behoorlijk vervelend te worden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

We hebben dit probleem ook gehad met een Beovision MX (geloof 7000 ofzo?). Oplossing was het vervangen van de tuner. Gewoon even bellen en dan komen ze zo langs (bij ons stonden ze binnen een half uur voor de deur, even printplaat-module meegenomen en na nog een half uur stonden ze weer voor de deur).

Volgens de monteur een bekend probleem.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1