[Arch/GNome] Toetsenbord werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Ik ben nou al de hele middag topics aan doorspitten en de halve Google dbase ben ik ook al door geweest, maar ik kom er niet uit.

Ik had RH9 draaien op mijn pa zijn PC en wil deze nu overzetten naar ArchLinux. Alles ging goed. Ik was bezig GNome in te stellen naar wens, maar na een reboot flipt ineens het toetsenbord. In GNome kan ik niets meer invoeren. Als ik een terminal open en een toets ingedukt houd stopt de cursor met knipperen. Het lijkt er dus op dat er nog wel iets binnenkomt. Het switchen naar een Console met CTRL+ALT+F1 en weer uitloggen op de harde manier met CTRL+ALT+BACKSPACE werkt nog wel naar behoren, maar zodra ik uitlog via het GNome menu kan ik helemaal niets meer. Zelf mijn numlock lampje wil dan niet meer switchen van status.

Het rare is dat als ik inlog als root (ook via gdm) alles wel goed werkt. Terwijl de instellingen in GNome op een paar niet toetsenbord gerelateerde instellingen hetzelfde zijn. Ook de opties van de toetsenbord configuratie in het GNome menu zijn hetzelfde. Wel heb ik dat als ik als root via het menu uitlog het toetsenbord er ook helemaal mee kapt.

In text-mode of gewoon op de console heb ik nergens last van. Ik las in verschillende topics dat een geconfigde PS/2 muis die er niet is dwars kan liggen, maar de muis hangt er gewoon aan.

Ik draai XFree 4.4.0 op ArchLinux (Kernel 2.6.7) met GNome 2.6. Men toetsenbord is een Logitech Access Keyboard en de muis een simpel Microsoft PS/2 muisje zonder scroller oid. Ik heb echt geen idee meer wat het zou kunnen zijn :'(

In mijn XF86Config staat dit over toetsenbord en muis:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-----<snip>-----
Section "ServerLayout"
  Identifier "Simple Layout"
  Screen "Scherm" 0 0
  InputDevice "Muis" "CorePointer"
  InputDevice "Toetsenbord" "CoreKeyboard"
EndSection
-----<snip>-----
Section "InputDevice"
  Identifier "Toetsenbord"
  Driver "Keyboard"
  Option "AutoRepeat" "500 30"
  Option "XkbRules" "xfree86"
  Option "XkbModel" "logiaccess"
  Option "XkbLayout" "us_intl"
EndSection

Section "InputDevice"
  Identifier "Muis"
  Driver "mouse"
  Option "Protocol" "ImPS/2"
  Option "Device" "/dev/input/mice"
 EndSection
-----<snip>-----

• Mac_Cain13
Goed, ik heb uit wanhoop mijn gebruiker maar gedelete en een nieuwe aangemaakt. Nu doet het toetsenbord het wel weer in GNome, maar zodra ik weer uitlog is het toetsenbord alsnog helemaal dood. Dus zelfs op ctrl+alt+del of ctrl+alt+backspace word niet gereageerd, ook het numlock lampje is dood. :(

Wat me net opviel is dat af en toe de muis gaat flippen. Er is geen regelmaat in te vinden en na een paar seconden houd het flippen ook weer op. De muisaanwijzer springt gewoon een paar seconden in het rond.

Ik vind het allemaal erg vaag en heb geen idee waar ik het moet zoeken. Als iemand een idee heeft of meer info heeft: Ik hoor het graag!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien is er iets mis met xkb

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Zoiets had ik ook een keer ja, met een opeens niet meer werkend toetsenbord, uiteindelijk als noodoplossing maar X opnieuw geinstalleerd, en dat werkte.

• Mac_Cain13
Na ongelovelijk lang prutsen heb ik maar eens Knoppix geboot en de halve X configuratie gekopieërd en nu werkt het. Ik heb alleen geen idee welke optie het nou specifiek was en waarom het toetsenbord het nu wel doet.
Hopelijk kom ik het probleem niet nog eens tegen :P