Toon posts:

Netwerk met winxp en win98, win98 geen internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem, ik heb heel wat afgezocht op internet maar ik heb nergens een oplossing voor mijn probleem gevonden.

Ik heb de volgende netwerkconfiguratie:

- Casema Multi internetverbinding
- Sweex 4 poorts broadbandrouter (ip 192.168.2.1)
- 1 laptop met Win XP (ip 192.168.2.100)
- 1 desktop met Win 98

Ik heb een Casema Multi abonnement. Dit abonnement heb ik geactiveerd met mijn laptop waar Win XP op staat. Dit heb ik gedaan omdat je dat speciaal met software moet doen en ik had het idee dat dit het beste zonder tussenkomst van een router moest gebeuren (misschien is dit onverstandig geweest, maar het is gebeurt).

Vervolgens heb ik de router tussen internet en de laptop en pc gezet. Op de laptop werkt alles perfect, internet deed het in één keer en de router hoefde ik ook amper te configureren (wat internetverbinding betreft).

Maar op de Win98 pc krijg ik helemaal niks aan de praat. Pingen gaat niet, niet naar de router en ook niet naar de laptop. Als ik met winipcfg alles wil vrijgeven en dan ga vernieuwen, gebeurt er helemaal niks. Volgens de handleiding van de router zou er dan automatisch een IP adres moeten worden gegenereerd, maar er gebeurt helemaal niks. Er staat IP adres 169.254.26.1.4 met subnetmasker 255.255.0.0… en das niet goed, heb ik al begrepen.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

Als eerste natuurlijk even de standaard dingen controleren:
-kabel is oke?
-netwerkkaart is oke, en goed geinstalleerd?
-vorige eventuele modem instellen verwijderd?

Als dit allemaal goed is, kun je dit proberen:

je kunt bij netwerk configuratie, TCP/IP handmatig een IP + subnet opgeven. Maar het lijkt met niet dat dit het probleem is.

Wat je ook eens kan proberen is de router uit te trekken (van stroom af), dan opnieuw insteken. Op een of andere manier doet hij het dan wel soms.

Misschien kun je ook de router als je default-gateway instellen (ook bij TCP/IP).

Als je bestanden wilt sharen op de win98 PC, moet je dat aanvinken bij netwerk configuratie. Volgens mij moet je zelf oo bestanden sharen voordat je shares op andere pc's kunt zien (dat is onlogisch, maarja).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 15:51:

Misschien kun je ook de router als je default-gateway instellen (ook bij TCP/IP).
daar schiet je natuurlijk vrij weinig mee op als je de router niet eens kunt pingen :)

maarre, zet maar eens een vast ip op je desktop. 192.168.0.201 en dan inderdaad de router als gateway en dns gebruiken. subnet 255.255.255.0

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 09:38
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 15:44:
Ik zit met een probleem, ik heb heel wat afgezocht op internet maar ik heb nergens een oplossing voor mijn probleem gevonden.

Ik heb de volgende netwerkconfiguratie:

- Casema Multi internetverbinding
- Sweex 4 poorts broadbandrouter (ip 192.168.2.1)
- 1 laptop met Win XP (ip 192.168.2.100)
- 1 desktop met Win 98

Ik heb een Casema Multi abonnement. Dit abonnement heb ik geactiveerd met mijn laptop waar Win XP op staat. Dit heb ik gedaan omdat je dat speciaal met software moet doen en ik had het idee dat dit het beste zonder tussenkomst van een router moest gebeuren (misschien is dit onverstandig geweest, maar het is gebeurt).

Vervolgens heb ik de router tussen internet en de laptop en pc gezet. Op de laptop werkt alles perfect, internet deed het in één keer en de router hoefde ik ook amper te configureren (wat internetverbinding betreft).

Maar op de Win98 pc krijg ik helemaal niks aan de praat. Pingen gaat niet, niet naar de router en ook niet naar de laptop. Als ik met winipcfg alles wil vrijgeven en dan ga vernieuwen, gebeurt er helemaal niks. Volgens de handleiding van de router zou er dan automatisch een IP adres moeten worden gegenereerd, maar er gebeurt helemaal niks. Er staat IP adres 169.254.26.1.4 met subnetmasker 255.255.0.0… en das niet goed, heb ik al begrepen.

Kan iemand mij helpen?
Goed, het probleem zit in het IP-adres in je desktop. Deze heeft nu een 169.254 nogwat adres. Dat krijgt hij van Windows, omdat die geen DHCP server vindt. Kijk dus in de handleiding van je Sweex of DHCP server ( oftewel het uitdelen van IP-adressen aan nodes op je netwerk) aan staat. Zo niet, zet dat aan. Vervolgens kijk je bij de TCP-IP instellingen op Windows: zorg dat deze op automatisch verkrijgen staat. Na opnieuw opstarten moet je dan een IP-adres van de router krijgen en moet het werken.

Je kunt natuurlijk ook proberen het zaakje statisch aan de praat te krijgen: geef je desktop dan hard een uniek IP-adres in de door jou gebruikte range (192.168.2.x), Subnet op 255.255.255.0 default gateway op 192.168.2.1 eerste dns op 192.168.2.1 en tweede dns van je provider (195.96.96.97 gebruik ik zelf met m'n Casema verbinding) en start opnieuw op (Win98 heeft dat nodig na een IP wijziging).
Als het nu nog niet wil heb je een fysiek probleem.

Verwijderd

je kan heel eventueel de router in je arp-tabel opnemen,
in command-promt:

arp.exe 192.168.2.1 [MAC adres van je router]

Dit hielp toen ik mijn dreamcast probeerde te pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 18:19:
je kan heel eventueel de router in je arp-tabel opnemen,
in command-promt:

arp.exe 192.168.2.1 [MAC adres van je router]

Dit hielp toen ik mijn dreamcast probeerde te pingen.
Wat is een ARP tabel als ik vragen mag?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ARP == Address Resolution Protocol.

Een ARP table bevat mac(hardware)adressen van systemen waar jouw pc contact mee heeft (gehad).

Je kan via arp.exe op command line een ip adres binden aan een arp entry om zodoende toch proberen je router te bereiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste natuurlijk even de standaard dingen controleren:
-kabel is oke?
-netwerkkaart is oke, en goed geinstalleerd?
-vorige eventuele modem instellen verwijderd?
Kabel is ok, op mijn laptop werkt het wel via dezelfde kabel.
Netwerkkaart weet ik niet. Ik neem vandaag een andere netwerkkaart mee van mijn ouders en ga het daar mee proberen.

Alle instellingen van de vorige modem zijn verwijderd, ik heb ook de modem uit apparaatbeheer verwijderd.
Als dit allemaal goed is, kun je dit proberen:

je kunt bij netwerk configuratie, TCP/IP handmatig een IP + subnet opgeven. Maar het lijkt met niet dat dit het probleem is.
Heb ik al gedaan, werkte ook niet.
Wat je ook eens kan proberen is de router uit te trekken (van stroom af), dan opnieuw insteken. Op een of andere manier doet hij het dan wel soms.
Dat ga ik vanavond (dan ben ik weer op mijn kamer) meteen proberen.
Ook al gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb er ook een andere netwerkkaart ingezet en nog steeds werkt het niet. Het lijkt dus niet een fysiek probleem te zijn.

Zou iemand mij misschien stapsgewijs kunnen uitleggen hoe ik in Win98 een netwerkje opzet? Mijn enige ervaring met netwerken is namelijk met WinXP en dat is bijna allemaal plug and play.

Hoe zit het bijvoorbeeld met inloggen enzo, moet je in Win98 via Windows family aanmelden of op een andere manier. Op het moment dat ik de netwerkkaart installeer vraagt hij namelijk ineens naar mijn Windows networking inloggegevens.

Nogmaals, wat Win98 netwerken betreft ben ik dus een aardige noob.

Ps: ARP methode ook geprobeerd, zonder resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 22:13 ]

Verwijderd

1. je installeerd de netwerkkaart, lijkt me dat dat wel lukt.
2. stel een computernaam in, rest gebeurd normaal automatisch (tcp/ip enz)
3. klik een utp-kabeltje in je netwerkkaart, let op:
-cross-wired voor naar andere netwerkkaart
-straight voor naar hub / router
4. herstart pc (voor zekerheid), of vernieuw IP in winipcfg (start->uitvoeren:winipcfg)

5. probeer te pingen naar router (192.168.2.1 als ik het goed heb)
6. controlleer met andere pc of je win98 pc in de tabel met pc's staat, van router

7. geen verbinding met router ?
a. je kabel is stuk of niet goed (crossed bv.)
b. je steekt de kabel in een verkeerde poort bij de router
c. je netwerkkaart is defect
d. de poort van de router is defect
e. je router instellingen kloppen niet, en blokken je pc
f. je tcp/ip instellingen kloppen niet
g. je pc-naam komt niet overeen met de vereiste naam (onwaarschijnlijk)

verder lijkt het op het installeren van een netwerkkaart in winxp, normaal stelt hij automatisch alles goed in. De standaard instellingen zijn meestal geschikt om uit de doos te kunnen werken met een router, en zo op internet te komen.
Op zn minst moet je de router kunnen pingen, ook al kloppen je windows netwerk instellingen niet en kun je niet met andere computers communiceren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 17:46:
1. je installeerd de netwerkkaart, lijkt me dat dat wel lukt.
2. stel een computernaam in, rest gebeurd normaal automatisch (tcp/ip enz)
3. klik een utp-kabeltje in je netwerkkaart, let op:
-cross-wired voor naar andere netwerkkaart
-straight voor naar hub / router
4. herstart pc (voor zekerheid), of vernieuw IP in winipcfg (start->uitvoeren:winipcfg)

5. probeer te pingen naar router (192.168.2.1 als ik het goed heb)
6. controlleer met andere pc of je win98 pc in de tabel met pc's staat, van router

7. geen verbinding met router ?
a. je kabel is stuk of niet goed (crossed bv.)
b. je steekt de kabel in een verkeerde poort bij de router
c. je netwerkkaart is defect
d. de poort van de router is defect
e. je router instellingen kloppen niet, en blokken je pc
f. je tcp/ip instellingen kloppen niet
g. je pc-naam komt niet overeen met de vereiste naam (onwaarschijnlijk)

verder lijkt het op het installeren van een netwerkkaart in winxp, normaal stelt hij automatisch alles goed in. De standaard instellingen zijn meestal geschikt om uit de doos te kunnen werken met een router, en zo op internet te komen.
Op zn minst moet je de router kunnen pingen, ook al kloppen je windows netwerk instellingen niet en kun je niet met andere computers communiceren.
Ik zal even de stappen na lopen.
1. Netwerkkaart installeren gaat prima
2. Computernaam ingesteld, tcp/ip en alles zijn toegevoegd
3. Heb een straight kabel erin geprikt, maakt het veel uit of je de kabel er al in heb zitten terwijl je de kaart installeerd?
4. Bij het vrijgeven van het IP gaat het dus mis. Ik klik op vrijgeven en volgens de handleiding van mijn router zou dan het IP adres 0.0.0.0 moeten worden, maar bij mij dus niet. Klikken op vernieuwen levert ook al niks op.
5. Router pingen werkt ook niet.
6. Nee, staat niet in de lijst.

7a. Kabel werkt wel met laptop, daar ligt het dus niet aan.
7b. Is het ook niet, heb ook de poort gebruikt waar mijn laptop het wel op doet, geen resultaat.
7c. Zou kunnen, maar ik heb er al 2 geprobeerd. Ik heb deze welliswaar niet in een andere pc kunnen bekijken, maar ze waren allebei brandnieuw.
7d. Is het dus ook niet, want mijn laptop werkt op dezelfde poort wel.
7e. Zou kunnen, heeft iemand hier tips voor mij? Moet ik de NAT instellingen aanpassen ofzo?
7f. Heb ik allemaal op automatisch staan, ook handmatig invoeren geprobeerd, werkte ook niet.
7g. Ik zou niet weten wat de vereiste naam moet zijn. De pc heet nu 'Jeroen'.

Misschien heeft mijn beschrijving een en ander verduidelijkt, ik hoop dat iemand mij nog kan helpen want ik zou het echt niet meer weten.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Vaag , als je niet kunt pingen heb je 2 opties eigenlijk:

Je drivers zijn brak of je tcp/ip protocol is helemaal fucked up

of

je fysieke netwerk is brak.

Aangezien het aan optie 2 niet blijkt te liggen moet je daar misschien eens naar kijken. Drivers updaten. Desnoods het tcp/ip protocol verwijderen en opnieuw installeren. Dat is zo'n beetje het enige wat ik kan bedenken. Succes :)

Raku

Verwijderd

Heb je ook een ander PCI-slot gebruikt ?

Wat je ook eens kunt proberen (als je daar zin in hebt) is knoppix downloaden (als je die niet al hebt) en deze op CD zetten.
Deze via de CD booten, en dan proberen op het netwerk te komen.
(wordt niets geïnstalleerd dan, swap kun je uitzetten voor het booten)
url lijkt me www.knoppix.de
Is vrij simpel te gebruiken, na het starten klikken op console en dan weer proberen te pingen naar je router.

Hij zoekt namelijk automatisch de goede instellingen, en als dit ook niet werk...
Dat is er gewoon iets stuk, lijkt mij.
Pagina: 1