isbn naar siso code?

Pagina: 1
Acties:
  • 751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb hier veel boeken die op siso code geplaatst moeten worden (dus net als in de bibliotheek met cijfers zoals 546.7 etc.) maar het enige wat ik kan vinden is een pagina op leren.nl met een verhaaltje over siso code maar ik kan dus nergens een website of software vinden, om gewoon een isbn of titel in te geven, en dat het dan wordt omgezet naar siso code. heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

kan niet. isbn bevat alleen maar info over uitgever+titel

• efan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 14:45:
kan niet. isbn bevat alleen maar info over uitgever+titel
maar hoe kom ik aan een siso code dan? is dat een formule of iets dat je weet?

Verwijderd

opzoeken. er zit niets anders op. misschien is er ergens een databeest te vinden, want je bent natuurlijk niet de eerste die dit wil :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Het SISO is een systeem om in bibliotheken boeken naar onderwerp te classificeren en te kunnen plaatsen. Er is dus geen enkele manier om een titel of ISBN automatisch naar het SISO te laten omzetten, aangezien het bepalen van een SISO-code voor een boek puur mensenwerk is.

Als je wil kan ik je trouwens een uitgebreide uitleg geven van de SISO-code, dan moet ik even een van mijn studieboeken erbij pakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 25-06-2004 16:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:43
Dat is ongeveer hetzelfde als je huisnummer omrekenen naar het ip van je pc.

• efan
  • Niet online
Wildfire schreef op 25 juni 2004 @ 16:19:
Het SISO is een systeem om in bibliotheken boeken naar onderwerp te classificeren en te kunnen plaatsen. Er is dus geen enkele manier om een titel of ISBN automatisch naar het SISO te laten omzetten, aangezien het bepalen van een SISO-code voor een boek puur mensenwerk is.

Als je wil kan ik je trouwens een uitgebreide uitleg geven van de SISO-code, dan moet ik even een van mijn studieboeken erbij pakken.
als je een uitleg hebt, hoe ik deze siso kan vinden of moet berekenen, dan zou ik deze graag willen hebben.
Je kunt me ook mailen op ido (at) zeelandnet (punt) nl

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

ido schreef op 25 juni 2004 @ 19:14:
[...]

als je een uitleg hebt, hoe ik deze siso kan vinden of moet berekenen, dan zou ik deze graag willen hebben.
Je kunt me ook mailen op ido (at) zeelandnet (punt) nl
Een SISO-code kan niet berekend worden. Het is een code die het onderwerp van een boek aangeeft en wordt door een mens toegekend. Is dus nìet gekoppeld aan ISBN ofzo.

Als je de SISO-codes van die boeken wilt weten, gebruik gewoon de catalogus van de openbare bibliotheek in jouw stad (of die van andere steden, de meeste OB's hebben hun catalogus on-line staan). Via de bibliotheek zelf kun je ook nog in Picarta zoeken, dan doorzoek je de collectie van alle OB's, stadsbibliotheken, de Koninklijke Bibliotheek en veel hogeschool- en universiteitsbibliotheken tegelijkertijd. Grote kans dat daar al je boeken wel instaan en dan heb je meteen de SISO-code.

Verwijderd

Ik kan mij uit mijn grijze verleden nog wel herinneren dat de siso code ook nogal aan interpretatie onderhevig is. Kan iig niet worden berekend, het is geen wiskundig systeem oid maar een systeem gebaseerd op de inhoud van een boek/artikel. Erg tijdrovend ;)

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
SISO-codes worden in het Centraal Boekhuis iig niet gebruikt, dus is geen officiële afspraak. Sorteren op je eigen manier is niet echt alles, misschien in enkele categorieën doen en dan op auteur?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het niet zo veel titels zijn dan kun je gewoon in de catalogus van een bibliotheek kijken. Bijv. http://opac.zebi.nl/webopac/Vubis.csp (om maar even bij Zeeland te blijven), bij 'uitgebreid zoeken' en dan kiezen voor isbn. Je moet het dan wel 1 voor 1 doen....

Is het toch wat te veel om handmatig op te zoeken dan zou je het eigenlijk moeten vragen aan iemand die toegang heeft tot het catalogussysteem van een bibliotheek. Dan is het eenvoudig om dmv. een query zo'n lijst met (bijv.) siso codes uit te draaien adhv. een door jou aangeleverde lijst met isbn nummers. Als je echt een goede reden hebt wil iemand dat misschien wel even doen. Bibliotheken werken tegenwoordig erg aan klantvriendelijkheid/klantgerichtheid, dus het valt te proberen :)

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Palomar schreef op 26 juni 2004 @ 00:29:
Als het niet zo veel titels zijn dan kun je gewoon in de catalogus van een bibliotheek kijken. Bijv. http://opac.zebi.nl/webopac/Vubis.csp (om maar even bij Zeeland te blijven), bij 'uitgebreid zoeken' en dan kiezen voor isbn. Je moet het dan wel 1 voor 1 doen....

Is het toch wat te veel om handmatig op te zoeken dan zou je het eigenlijk moeten vragen aan iemand die toegang heeft tot het catalogussysteem van een bibliotheek. Dan is het eenvoudig om dmv. een query zo'n lijst met (bijv.) siso codes uit te draaien adhv. een door jou aangeleverde lijst met isbn nummers. Als je echt een goede reden hebt wil iemand dat misschien wel even doen. Bibliotheken werken tegenwoordig erg aan klantvriendelijkheid/klantgerichtheid, dus het valt te proberen :)
Ik kan eventueel wel kijken wat ik voor 'm kan betekenen. Ben werkzaam als invalkracht bij de Openbare Bibliotheek Tilburg en daarnaast loop ik ook nog stage op een filiaal van de OB Tilburg.

Ja, ik volg dus een opleiding tot bibliothecaris :)

Pagina: 1