Toon posts:

80x80mm fan blaast niet echt hard...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een 80x80mm fan uit een oude voeding gehaald en hij blaast nog nie eens de helft van mijn delta fannetjuh van 60x60mm =)) Komt dit doordat die fasn gewoon langzaam is ? hij gebruikt: 0,14a op 12v wattage staat er nie bij. is het idd zo dat hoe hoger het ampere des te hoger = de snelheid ? Want dan ga ik fkes een andere fan halen =D

Verwijderd

De fannetjes uit de voeding zijn nooit zo hard, neem een 486 voeding fan, die blazen enorm hard, maar klinken ook als een boing :)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe =) nice tip maar is nie echt een antwoord op mijn vraagjuh =|

Hoe hoger de ampere des te hoger de snelheid/cfm ?
Of waar moet ik anders op letten als ik een fan ga halen ?

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Je weet ze wel te vergelijken, een delta met een voedingfan :D

Die delta's hebben gewoon helicopterwieken erop man :)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

En de fans zetten echt niet al hun energie in beweging om, ook een groot deel in warmte...

Verwijderd

Jah, maar tegenwoordig hebben de meeste fannetjes ook zo min mogelijk lawaay (dit ten koste van de luchtstroom), kijk of je ergens een 486 voeding fan kan krijgen (op beurzen enz)... meestal des te meer ampere, des te grotere blaassnelheid

Verwijderd

Jouw fannetje gebruikt bijna 1.7Watt (1.68)
Je kunt:
a: een nieuwe fan kopen
b: je fannetje op een wat hoger voltage laten lopen (bv 18v), het is net overklokken van een proc, op 18 volt slurpt ie 2.52Watt,
nog niet zoveel maar hij zal wel wat meer toeren maken, al kan ik niet garanderen dat ie het lang uithoudt, zeker niet als het zo'n gaar sleeve-bearing geval is (zonder balletjes dus)

/me heeft koppijn van het hoofdrekenen

Verwijderd

je kunt het vermogen gewoon uitrekenen met spanning*stroom (v * I) wat dus uitkomt op 1.68W
Zoals stefana3a al zei kun je de spanning wat opkrikken, dan vreet hij ook wat meer stroom.

die 80x80mm fans die blazen meestal mat wat minder hoge druk, maar het gaat bij die toch op de verplaatsing van de lucht (cfm) als ze gebruikt worden voor verbeteren van luchtstroom in de kast.

prettige kerst! :)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ik heb geen zin om het uit te rekenen maar volgens mij heb jij de weerstand constant gehouden, maar dat is vaak niet het geval. De weerstand neemt meestal af naarmate de spanning groter word.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Hoe heb je dat propellertje aangesloten?

aan een van de voedingkabels of op het mobo?

Verwijderd

Topicstarter
ik op een van mijn voedingskabels.
en alvast bedank mennekes =))
Ik ga binnenkort 4 80x80 CoolerMaster fans halen die allemaal een cfm van 33 per stuk hebben =D
Ze maken 29DB lawaai =)) per stuk =)

GreetzZ MaSsiE

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Welke draden heb je waar aangesloten?

de rode aan de gele en de zwarte er naast?

als je dast hebt moet tie op 12v lopen geloof ik, en op volle toeren ;)

Verwijderd

Tsjeeh Delta maakt ook 80mm fans hoor :)
http://www.oc-shop.nl/
Delta AFB-80MP
Een topper onder de case-fans. De specificaties zijn: Een RPM van 4000, een CFM van 46.62, een Maximal Air Pressure (MAP) van 6.78, en een dB-A van 40. Deze fan wordt geleverd in een 2-wire variant met een molex connector. Deze fan heeft een gemiddelde van 0.51A bij 12volt. Deze fan kan ook met een geluids-isolerende set geleverd worden.

Fl 35.00 / Euro 15.88

Note: available.

Delta AFB-80HP
De absolute top onder de 80mm fans, verslaat menig 120mm fan met ruime voorsprong. De specificaties zijn: een RPM van 5700, een CFM van 80.16, een Maximal Air Pressure (MAP) van 20.63, en een dB-A van 52.5. Deze fan heeft een Imax van 1.35, gemiddeld 0.9A bij 12volt. Deze fan kan ook met een geluids-isolerende set geleverd worden.

Fl 60.00 / Euro 27.23

Note: not available.
:P
Pagina: 1