Toon posts:

MKB-server opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De directie van het bedrijf waar ik werk wil een server om de gegevens centraal te kunnen bewaren.
Het betreft hier een mkb-onderneming met 10 medewerkers, waarvan 1 voor de administratie.

De administratie is sinds kort voorzien van een werkstation met XP Pro, MSSQL-server, Exact Globe en een externe HP Surestore 24 DDS3 Tape-drive en hoeft in principe niet in het netwerk opgenomen te worden.

Per jaar wordt er gewerkt aan ongeveer 300 projecten die een gemiddelde datahoeveelheid van 50 MB hebben (15 Gb per jaar).

De hoofdpunten zoals deze in de faq staan:

:? Wat is je budget:
Het budget ligt rond de 5000 a 6000E, maar het liefst lager ;)

:? Wat heb je eventueel nu:
10 losse werkstations: 2x Win98, 2x WinME, 5x WinXPHome, 1x WinXpPro

:? Waarom gaan we dit vervangen:
Tot voor kort paste de data van ieder project exact op 1 diskette, dus was een server niet echt nodig.
Met de overgang naar nieuwe bedrijfsspecifieke software (win32) wordt de dataomvang circa 50 MB per project. Rennen met diskettes kon nog wel, rennen met CD-RW's is niet echt werkbaar meer. (plus dat iedere werknemer een brander dient te krijgen).

:? Wat gaat je er allemaal EXACT mee doen:
In de nieuwe situatie moet elke medewerker toegang kunnen hebben tot internet en mail (verzorgd door de server).
De server dient ongeveer voor 10 jaar aan data te kunnen herbergen (15 * 10 = 150 Gb)
Er dient een backup-systeem te worden ingebouwd. Liefst tapes om data buiten het bedrijf te kunnen bewaren.
Liefst ook werkstations via de server backuppen.
Een degelijke virusscanner moet aanwezig zijn op de server en ook de werkstations dienen virusvrij gehouden te worden (scanner op werkstation?).
Voor de internet-verbinding lijkt me een hardware-firewall wel op zijn plaats, maar welke?
De server dient ook vanaf thuiswerkplekken bereikbaar te zijn. (VPN)
De server moet ook zo min mogelijk onderhoud nodig te hebben en moet het liefst vanuit het bedrijf kunnen gebeuren (met weinig kennis).

:? Wat is je kennis van hardware:
Op het gebied van mkb-server-hardware schiet het niet echt op... Werkstations ed is de kennis wel aanwezig.

:? Wat voor server:
Ik zat zelf te denken aan een simpele fileserver, waar eventueel een bedrijfsspecifieke applicatie op gedraaid wordt waar iedere gebruiker mee werkt. (Dient dan wel een Windows-server te zien, omdat software dat vereist).
Gezien de omvang van elk project lijkt mij dat de netwerkbelasting wel aardig hoog wordt.

Optie 1: HP Proliant ML350T03 met DAT40h hot plug tape drive en voldoende schijfruimte. De standaard 36 Gb is niet genoeg.
Besturingssysteem: MS SBS2003 Standard (wanneer de administratie erbij komt: Premium).
Virusscan: Symantec antivirus enterprise ed.
firewall: ben ik nog nie uit

Optie 2: Linux Totaaloplossing
Ik zat zelf te denken aan iets van een Toshiba Magnia SG30 met 80 Gb HD
Besturingssysteem: Linux
Virusscan: ben ik nog niet uit. McAfee for Linux?
firewall: ben ik nog niet uit.

Ik moet goed op het budget letten en in overweging nemen of de administratie via de server kan draaien (MSSQL-server). Dan moet zover ik nu weet SBS2003 Premium worden gebruikt (Hier zit MSSQL bij), is duurder, maar ik kan dan wel de externe tapedrive voor de server gaan gebruiken en dat scheelt weer in het budget!

:? Wat wil ik nu specifiek weten:
-Welke config zouden jullie in deze situatie opstellen (optie 1, 2 of iets anders) uitgaande van:
* Administratie meenemen
* Administratie stand-alone laten

-Welke keus zouden jullie maken voor een goede virusscanner en firewall?

-Heeft iemand goede ervaring met een bedrijf die een goede config zou kunnen leveren, met natuurlijk de nodige support (onderhoud, storingsoplossing etc).

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Ik zou gaan voor SBS 2003 Standaard daar kun je de MSSQL ook bijzetten. Let erop dat XP Home niet ideaal is en je wellicht moet upgraden naar XP Pro.

En ik zou de administratie meenemen, de tapedrive op de server zetten en een leuke RAID5 scsi array in je server zetten :)

[ Voor 30% gewijzigd door FastBunny op 25-06-2004 13:31 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

XP Home draait geloof ik idd niet in een domein, mocht je dat willen. Ik zou idd ook de MSSQL op de server erbij zetten, met een raid config en een tape voor dubbele zekerheid. Dat werkt ook overzichtelijker; je overal bij op 1 bak.

Voor het standaard fileserver werk is linux overigens prima geschikt, ook qua internet delen / firewalling. Maar daarvoor moet je je gaan inlezen in o.a. iptables en samba. Alleen MSSQL draait uiteraard niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 13:41 ]

Verwijderd

Bij Exact Globe wordt toch MSDE of SQL 2000 meegeleverd? Dan heb je die toch niet extra nodig?

Zoals collega-tweaker neographikal al aangeeft zal voor een simpele fileserver, firewall en mailserver i.c.m. antivirus/spam filter Linux prima voldoen. Maar de installatie en het onderhoud vereist de nodige kennis van zaken tenzij je dit weer weet af te vangen met een SLA.
Bovendien dwing je de administratie Exact lokaal te draaien en ik kan me voorstellen dat de direktie dit liever op de server ziet draaien i.v.m. backups.

Ik wil hier geen SCSI-RAID5 discussie opstarten, maar denk dat de kosten in jouw geval nauwelijks opwegen tegen de voordelen. Het is een flinke hap uit het budget en je krijgt er relatief weinig schijfruimte voor terug. Twee gemirrorde 120 Gb SATA schijven (of desnoods 2 x 250 Gb) geven imho dezelfde veiligheid voor heel wat minder geld.

Ik heb bij een klant van me (MKB - 10 man) vorige week nog zo'n server neergezet.
Dell PowerEdge 2.8 Ghz, 1 Gb geheugen, 2 x 120 Gb SATA RAID1, tapestreamer 20/40 Gb Travan + MS Server 2003 (10 clients) voor EUR 3500,--. Dan heb ik nog voor de optie gekozen 3 jaar onsite (Silver) "24x7 / 4 hour response".
Alles was al voorgeinstalleerd, dus incl. uitpakken was ie binnen een half uur draaiende. Daarna begint het beheer (users aanmaken, SUS installeren, policies instellen, etc.).

Edit:
Als je niet gaat voor de Linux optie, is een goeie DrayTek of nog beter een Netscreen een prima oplossing als firewall.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 16:07 ]

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
je tapedrive heeft te weinig opslag. 20GB uncompressed en 40GB compressed. in het meest ideale geval kan je dus met die tapedrive 2 jaar vooruit. (als je alles op 1 tape wilt hebben, kan uiteraard ook handmatig verwisselen of autoloader gebruiken = DUUR).

naast je projectdata komt er ook nog de backup van de server zelf te staan.

Daarnaast zal je waarschijnlijk ook wel gebruik willen maken van een domein.
rechten centraal regelen. centrale dataopslag van documenten, windows profielen, outlook bestanden.

XPhome ondersteunt geen domein dus komt er nog eens 5x Windows XP pro licentie bij + herinstallatie.

dat betekent dus dat je aan software al het volgende kwijt bent:

ik ga even uit van premium. je hebt kans dat als je nu de standard koopt en later overgaat op premium dat je een herinstall moet doen. (weet ik niet zeker).

Windows 2003 SBS PREMIUM: +- 900 euro
5 extra CALS: +- 450 euro
Symantec AV 9.0 10 CALS: +- 800 euro
firewall: ISA server, bijgelever bij SBS
5x windows xp pro upgrade: +- 1000 euro

---------
3150,-

server config

System Parts (1): ProLiant ML350 G3 (Cabling Information Here)
QuantityPart NumberDescriptionEstimated Unit Price (USD) Estimated Retail Price (USD)
3286714-B2272GB 10K U320 Pluggable Hard Drive WW$429.00$1,287.00
1287495-B21256MB ECC PC2100 DDR SDRAM DIMM WW$149.00$149.00
2286713-B2236GB 10K U320 Pluggable Hard Drive WW$299.00$598.00
1225338-B21Smart Array 532 Controller WW$699.00$699.00
1339778-B21HP RAID 1 Drive 1 FIO Setting$0.00$0.00
1326403-001HP CPe 3Y 4H 13x5 HW Entry300 4-HourOn-site Hardware 13 Hour x 5 DayCoverage 3 Years$429.00$429.00
Estimated Sub Total$7,943.00
UPS Parts
1204155-001UPS T1000 XR Low Voltage US$399.00 $399.00
Estimated Sub Total$399.00
Estimated Grand Total$8,342.00
TOTAAL EUROS€ 7000.00

dat breng het totaal op € 10150 euro.

De server is wat zwaar, maar je wilt met deze config 10 jaar vooruit. dat is een verschrikkelijk lange tijd in de IT.

het budget is bij IT projecten altijd een probleem.

Of je zo'n zware en betrouwbare config nodig hebt hangt van een aantal zaken af.

- Is het een ramp voor het bedrijf als men een dag niet kan werken door kapotte hardware?
- hoeveel waarde hecht men aan de opgeslagen data?
- moet men altijd bij de opgeslagen data kunnen komen. kunen projecten ook gearchiveerd worden op tape?

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag zeg!

Wat een info zo kort achter elkaar! _/-\o_

Hmm, goed opgemerkt dat van die SQL-server.... Op de administratie-pc is XP Pro geinstalleerd en daarbij is SQL2000 geinstalleerd, ik geloof dat die Exact-lui dat erbij geplaatst hebben, dus dat zou overgezet kunnen worden...

Wat betreft die 20 Gb opslag op DAT; Ik hoef toch niet perse alle data op 1 Tape te parkeren, je zou toch ook een set van een x aantal tapes bij kunnen houden die de hele data van de hardeschijven bevatten?

Ook van XP Home is een goeie! Het is dus de bedoeling dat iedere werknemer aparte rechten krijgt. Zo mogen projectmedewerkers niet bij de administratie kunnen komen en geen schrijfrechten hebben op de uitgaande gecontroleerde stukken. Dat is niet op een andere manier af te vangen dan een domein?

Na deze reacties heb ik Linux overboord gegooid (ook al gebruik ik Debian graag), het lijkt mij de beste oplossing alles via de server te laten lopen en dan kom je automatisch uit bij een windows-server.

Trouwens, niet alle data hoeft opvraagbaar te zijn. Het systeem werkt hier nu zo dat alle gegevens na vijf jaar het archief worden gezet (qua papierwerk dan he) waar dan eens in de zoveel tijd een schoonmaakactie op wordt uitgevoerd.
We zouden dit principe ook op de digitale bestanden kunnen uitvoeren...

Ow, het wordt niet echt op prijs gesteld als alle werknemers 1 dag niets zitten te doen, dus er is wel kwalitatief betrouwbare hardware nodig met het liefst een leverancier die binnen een x-aantal uur op plaats ongeval is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 20:21 ]

• cefas
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 13:27:

Per jaar wordt er gewerkt aan ongeveer 300 projecten die een gemiddelde datahoeveelheid van 50 MB hebben (15 Gb per jaar).
Waar ik zelf ook nog om zou denken is de data capaciteit, want zoals mede-tweakers al hebben aangewezen is 10 jaar een eeuwigheid in de IT.

Zoals je zelf al zei past een project op een floppy, laten we uitgaan van 1 MB, nu met het nieuwe pakket is het al 50 MB, en laten we zeggen dat elke 2 jaar er een nieuw pakket van een factor 100 hoger aan opslag ruimte nodig heeft.

50 na 2 jaar
500 na 4 jaar
5000 na 6 jaar
50.000 na 8 jaar
500.000 na 10 jaar

Het is natuurlijk natte vinger werk (8> maar verkijk je er niet op een paar jaar geleden waren wij heel gelukkig met 200 MB HD's en nu zit standaard in een nieuwe machine een HD van 100 GB.

Hetzelfde geldt ook van je backups, soms is iets duurder beter voor de lange termijn, bij een van onze klanten ze we zeer druk met een nieuwe backup oplossing, ik ben daar een paar jaar gelden begonnen met DLT's van 40 GB, daarna naar SDLT's nu gaan we Ultrium's van 400 GB compressed gebruiken, het voordeel is dat we met onze nieuwe SDLT's de oude DLT's in geval van nood te kunnen restoren. _/-\o_

Where is my ANY key

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
Wat betreft die 20 Gb opslag op DAT; Ik hoef toch niet perse alle data op 1 Tape te parkeren, je zou toch ook een set van een x aantal tapes bij kunnen houden die de hele data van de hardeschijven bevatten?
je kan inderdaad incrementele backup's of differentiele backup's uitvoeren. Maar beide methodes hebben een volledige backup als start nodig.
Incremental backup backupped alles wat veranderd is sinds de laatste full backup of de laatste incremental backup.

Differential backup backupped alles sinds de laatste full backup.

Met deze gegevens kan je dus in theorie ongeveer uitrekenen hoeveel tapes je nodig hebt, hoeveel tijd je daarmee kwijt bent (handmatig verwisselen voor de full backup) en wanneer je een grotere backup unit nodig hebt in de toekomst.

Houd wel rekening met het verwisselen van de tapes met de fullbackup. Dit zal uiteraard overdag gebeuren (of je koopt een tape library, of je moet het leuk vinden om na werktijd urenlang te wachten om tapes te wisselen :P ) en dan kunnen er uiteraard bestanden in gebruik zijn via het netwerk die je liever wel met de backup meeneemt.

je kan uiteraard een 'open file' plugin voor backup software kopen maar dat is weer een extra uitgave.

goede backup software is het halve werk!
Ook van XP Home is een goeie! Het is dus de bedoeling dat iedere werknemer aparte rechten krijgt. Zo mogen projectmedewerkers niet bij de administratie kunnen komen en geen schrijfrechten hebben op de uitgaande gecontroleerde stukken. Dat is niet op een andere manier af te vangen dan een domein?
Zonder domain zijn de gebruikers rechten uiteraard ook te limiteren, je maakt dan echter niet volledig gebruik van het kunnen van windows server 2003.

Hoeft geen nadeel te zijn natuurlijk, maar je maakt het jezelf wel lastiger qua beheer. Wachtwoord synchronisatie om maar wat te noemen. Als je alle gebruikers lokaal op de server hebt ingevoerd, en een of andere oetlul gebruiker besluit om zijn wachtwoord te veranderen op zijn eigen werkstation, dan veranderd dat zonder domein niet mee, met als gevolg dat die gebruiker geen rechten meer heeft op de server.

Daarnaast kan je de rechten op het werkstation regelen (geen rechten om lokaal software te installeren, automatisch software installeren bij het inloggen, printers publishen op het netwerk).

De echte voordelen van een domein worden pas duidelijk op een wat groter netwerk, maar je moet toch ergens beginnen. :)

Om volledig van deze rechten gebruik te maken heb je wel minimaal windows 2000 pro nodig. Op 98 en MEwerkstations is dat ook wel te doen maar daar wil je liever niet aan beginnen.

Daarnaast kan XP HOME helemaal niet met een domein overweg dus mocht je daaraan beginnen dan zal je zoiezo deze computers opnieuw moeten installeren met PRO.

wat links over windows server:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/overview.mspx

http://www.microsoft.com/...3/sbs/evaluation/top.mspx

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

SpamLame

niks

Wat betreft de Backup:

Afhankelijk van de RAID config + hd's van de werkstations, moet je uitgaan dat alles op een tape past bij een full backup.

Zoals aangegeven is een loader/stacker of robot wellicht te duur en kun je beter een standalone aanschaffen.

Denk eraan dat backup software std. alleen filsystemen meeneemt. Integratie met Exchange of MSSQL (wat jullie gebruiken) wordt verzorgt met plugins (= licenties kopen > kost geld)

Een mogelijkheid om daarop te bezuinigen is, wanneer de situatie dat toelaat, om bv MSSQL offline te brengen. Hierdoor heb je een consistente database, wanneer je een backup maakt.

Waar je ook rekening mee moet houden is de restore tijd. Als daar geen eisen aan gesteld worden = het simpel, dan moet je alleen rekeing houden met een backup window.

Worden daar wel eisen aan gesteld, dan moet je daar je backup strategie (full incremental/ differentieel) en hardware op afstemmen. Als vuistregel wordt meestal aangehouden dat een restore op een RAID5 systeem ~3 tot 4 keer zolang duurt als de backup van detzelfde RAID5 systeem.
De, omdat een restore op bv een 4 disk RAID5 systeem, 4 schrijf acties + parity berekening in beslag neemt per IO.

De server:

Ik ga niet uitwijden over een type of merk, mag je zelf uitzoeken/ offertes opvragen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een gemirorde disk voor OS en Applicatie. vanwege de performance tov een RAID5 array.
Voor user- en applicatie data daarin tegen wel een RAID5 Array omdat de prijsprestatie verhouding beter is. Dat laaste is wel afhankelijk van de hoeveelheid user- en applicatie data. Als dat incl je groei vooruitzicht onder de grootste disk blijft is het beter een mirror te maken, scheelt nl weer de aanschaf van minimaal 1 disk.

My 2 cents

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 20:19:
Goeiedag zeg!
Een andere klant van mij liep ook continue aan tegen de capaciteit van de 40 Gb tapes, daar heb ik nu een paar externe USB 2.0 harddisks van 250 Gb bij gezet en die is nu dik tevreden. veel snellere backuptijd ook, want soms stonden de tapes de volgende ochtend nog te brullen.
Als je de gebruiker lokaal ook aanmaakt (met hetzelfde wachtwoord) kun je met XP Home prima op de server browsen, met alle bijbehorende rechten (passthrough authenticatie).
Ow, het wordt niet echt op prijs gesteld als alle werknemers 1 dag niets zitten te doen, dus er is wel kwalitatief betrouwbare hardware nodig met het liefst een leverancier die binnen een x-aantal uur op plaats ongeval is.
De grote jongens (Dell, HP/Compaq) zullen niet voor elkaar onderdoen in service. Je moet je meer zorgen maken over een vervelend virus dat de boel plat legt, een vergeten patch of een hotfix die slecht uitpakt. En uit ervaring kan ik je melden dat Exact Globe ook de nodige kopzorgen geeft. Zet dus niet al je geld in op de hardware. Die is vaak snel en goed te vervangen. Goeie backups (met bijbehorend rampenplan!) en een goed securitybeleid zijn imho veel belangerijker.
Desnoods schaf je toch zelf een paar extra reserveonderdelen aan voor het geval dat.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Tja, als je een vraag stelt, en zelf wat voorwerk hebt gedaan , dan loop je het risico om antwoorden te krijgen ;)

Zal ik ook nog maar een duit in het zakje doen.

SBS2003 is denk ik inderdaad een erg mooie en betaalbare oplossing.

Antivirus : TrendMicro Client/Server/Messaging suite SBS. Skip Symantec imho.

Backup : SDLT is prijzig, maar data kwijt nog veel prijziger. Op zich een goede keuze.

Hoeveelheid Data : 10 jaar data online houden is niet echt zinvol imho. Je zou evt ook de oude / inactieve projecten op DVD kunnen branden. Dan zijn ze redelijk snel weer beschikbaar. Hou je het ook bekijkt, je zult over archivering na moeten denken. Tenslotte ga je de gebruikers ook geen 10 jaar aan mail online laten houden imho.

Exact Globe : Vraag heel goed na hoeveel projecten je daarin aktief kan houden. Ik dacht dat dat bij de 99 oid ophield. Stem dus heel goed je eigen idee en wensenpakket af met de Exact jongens. Dat voorkomt verdriet in een later stadium.

Stel vanaf het begin af aan limieten in op de mailboxen. Al zijn ze ruim (650 mb ?) maar als je dat niet doet, dan kom je er pas achter als het te laat is en niet meer terug kunt.

Nadeel van een preinstall à la Dell is je partitionering. Die is nooit zoals jij het zelf in gedachten hebt. Zet de Exchange information store op een aparte partitie. Net als Apps en Data en windows 2003 SBS zelf. Minimaal 4 partities zou ik doen.

SBS heeft meer dan 512 MB aan ram nodig. En met Exact Globe zou het ook wel eens boven de 1024 uit kunnen komen. _ik_ zou richting 1,5 GB ram gaan.
Liever meer RAM dan Dual professor.

Verder zijn de suggesties zoals mirror en/of raid 5 (al dan niet in S-ATA) zeker zinvol om naar te kijken en mee te nemen in je offerte aanvraag.

Zet een aparte firewall neer. Netscreen is goed. Checkpoint heeft ook betaalbare kleine oplossingen. Kijk evt ook eens naar www.hotbrick.nl . Is wat prijsvriendelijker.

Zorg dat je clients niets (!) lokaal opslaan, maar op de server. Dan hoef je ook geen werkstations te backuppen. XP Pro en folder redirection doen de truuk voor je.

Hou in de gaten dat je geen budget hebt voor 10 jaar. Dan mag je imho daar dus ook niet mee gaan rekenen wat data hoeveelheid betreft.

Hoe goed Linux ook in staat is dit netwerk te bedienen, zou ik er niet aan beginnen zonder een terugvalmogelijkheid van een leverancier. Of je moet er zelf veel tijd in willen steken. Tenzij een leverancier het wil optuigen en ondersteunen voor je, dan is het een optie. _mijn_ bescheiden mening, anderen kunnen hier heel anders over denken.

Je zou ook kunnen overwegen om geen SBS te kiezen, maar voor mail bijvoorbeeld iets als http://www.software602.com/products/ls/ in de antivirus variant te nemen.
Dan kun je een bestaande en evt wat oudere pc je mail afhandeling laten doen.
Hang dan een samba doos neer als centrale bestandsopslag (leverancier ?), en verdeel je taken over meerdere machines. Reken in zo'n scenario wel op meer uren aan beheer.

Je ziet, je kunt alle kanten op. Zelfs Novell is nog mogelijk ;)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Veel reacties, maar ik mis het rekening houden met
Het budget ligt rond de 5000 a 6000E, maar het liefst lager
Hiervoor ga je niet eens je hardware rondkrijgen. Denk ook aan aanleggen netwerkbekabeling! Zonder netwerk heb je niet veel aan een server.

Overigens, 500-600E per jaar als budget (startbedrag en het moet 10 jaar mee) is echt BELACHELIJK weinig, ik geef als prive persoon al meer uit jaarlijks....

Even een voorbeeldje : alleen je SDLT drive die hierboven een aantal maal genoemd wordt kost al meer dan 5000E

• FastBunny
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

twiekert schreef op 25 juni 2004 @ 16:26:
[knip]
dat breng het totaal op € 10150 euro.

De server is wat zwaar, maar je wilt met deze config 10 jaar vooruit. dat is een verschrikkelijk lange tijd in de IT.
[knip]
Zie net inderdaad dat het 10 jaar mee moet gaan 8)7
TS: Besef je dat dat het zelfde is als een:
486DX2 66 met 32MB ram en 5 schijven van 1GB nu als critische bedrijfsserver hebben staan ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Er zijn ook redelijk goede all-in-one software oplossingen, gebaseerd op Linux. Twee die ik ken zijn
Connectux
en
1a server.

Die 2e is incl hardware en support, die eerste alleen de software.

Zeker interessant: virusscanner, mail, proxy, router, file en printsharing allemaal in 1 en te configureren via een web interface.

Misschien heb je er iets aan? Ik heb in ieder geval over beide oplossingen goede dingen gehoord.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Nou 10 jaar lijkt me ook wel wat veel, maar wil zeker niet met te weinig schijfruimte zitten.

Ik heb rekening gehouden met een bedrijfsgroei van 2 medewerkers binnen vijf jaar en daarmee zal het aantal projecten dus de data-omvang ook stijgen.

Hmm, maybe is het niet onverstandig om van 40 Gb HD uit te gaan. Ook gezien het budget en de tape-oplossing.

Trouwens, die HotBrick firewall lijkt me nog zo gek niet. Er zitten 12 poorten op zover ik zie (1 voor server, rest voor medewerkers). Ik hoef dus niet ook nog een switch ernaast aan te schaffen?

Ik moet wel zeggen dat door al die dingen waar je rekening mee moet houden het niet makkelijker (en goedkoper) wordt om iets goeds aan te schaffen. ;)

• aZuL2001
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 15:55:
Trouwens, die HotBrick firewall lijkt me nog zo gek niet. Er zitten 12 poorten op zover ik zie (1 voor server, rest voor medewerkers). Ik hoef dus niet ook nog een switch ernaast aan te schaffen?

Ik moet wel zeggen dat door al die dingen waar je rekening mee moet houden het niet makkelijker (en goedkoper) wordt om iets goeds aan te schaffen. ;)
Hotbrick is idd ook een 12 poorts switch, met twee extra wan poorten.
Je kunt er natuurlijk altijd weer een switch aan vast knopen als je meer poorten nodig hebt.

En nee, het wordt niet makkelijker (of goedkoper), maar het optuigen van een netwerk voor een bedrijf is wat anders dan een 'eenvoudig' thuisnetwerkje.
Wordt vaak te weinig rekening mee gehouden. En jullie hebben het nodig om je werk mee te kunnen doen, en dan kan goedkoop opeens heel erg duurkoop worden. (downtijd * uurtarief * 10 man).

Overigens lees ik verder niet wat je van sommige andere suggesties vindt. (TrendMicro ipv Symantec bijv ;) )

Abort, Retry, Quake ???

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
Als je een server neemt met hot swap-able schijven kun je met weinig space beginnen en als het bedrijf groeit prik je er een paar extra/grotere HD`s in en je kunt weer een paar jaar vooruit scheelt naar mijn idee het hd probleem.

En een linux oplossing is niks voor hem of hij moet twee servers gaan nemen maar dan gaat het nog meer kosten en op linux draait geen MSSQL naar mijn weten.
Dus ik zouw gaan voor de Hotbrick firewall gaan voor de netwerk infrastructuur en een stevige server met hot-swappable HDs met een nog niet al te grote opslag ruimte en dan de server met het bedrijf mee laten groeien

[ Voor 46% gewijzigd door lordgandalf op 26-06-2004 16:32 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zie een aantal opmerkingen aangaande die 10 jaar die bij mij een beetje raar overkomen.
twiekert schreef op 25 juni 2004 @ 16:26:
je tapedrive heeft te weinig opslag. 20GB uncompressed en 40GB compressed. in het meest ideale geval kan je dus met die tapedrive 2 jaar vooruit. (als je alles op 1 tape wilt hebben, kan uiteraard ook handmatig verwisselen of autoloader gebruiken = DUUR).
.....

Er wordt namelijk gesproken over projectdata die bewaard moet kunnen worden, en niet dat de server zelf 10 jaar mee moet.
elke gediplomeerde prutser kan natuurlijk wel zelf bedenken dat zelfs 5 jaar oude data niet met alle geweld op afroep op <vulhierzerverin> beschikbaar hoeft te zijn (long-term backup strategie uitzoeken dus, hou rekening met media ondersteuning en compatibiliteit gedurende die periode! ).
cefas schreef op 25 juni 2004 @ 21:06:
[...]
Hetzelfde geldt ook van je backups, soms is iets duurder beter voor de lange termijn, bij een van onze klanten ze we zeer druk met een nieuwe backup oplossing, ik ben daar een paar jaar gelden begonnen met DLT's van 40 GB, daarna naar SDLT's nu gaan we Ultrium's van 400 GB compressed gebruiken, het voordeel is dat we met onze nieuwe SDLT's de oude DLT's in geval van nood te kunnen restoren. _/-\o_
Nog niet in aanmerking genomen daarbij is dan de mogelijkheid dat na 5 jaar wellicht niet eens meer win32 apps, maar 64bits developed wordt, en/of nieuwere versies met (nog) grotere dataomvang?

10 jaar is leuk maar vereist wel een andere aanpak.

Maak je dus niet al te druk over je hardware voor de eerstkomende 4/5 jaar, maar zorg dat je je spullen die je NU maakt, straks ook nog kan gebruiken.

offtopic:
Als je slechts 6000 euri als budget mag rekenen voor 10(!) jaar schat ik de overlevingskansen voor dat bedrijf ook niet bijster hoog in eerlijk gezegd...

[ Voor 50% gewijzigd door alt-92 op 26-06-2004 19:16 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Heren, er staat nergens dat zijn budget voor de komende 10 jaar is. Volgens mij bedoelt hij dat zijn budget alleen voor de aanschaf van de server is.

Geloof ik....

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 26-06-2004 19:55 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dan nog is dat compleet onrealistisch.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• aZuL2001
AtleX schreef op 26 juni 2004 @ 19:55:
Heren, er staat nergens dat zijn budget voor de komende 10 jaar is. Volgens mij bedoelt hij dat zijn budget alleen voor de aanschaf van de server is.

Geloof ik....
Klopt, maar ik denk niet dat hij volgend jaar weer over dat budget kan beschikken.
En hij heeft het wel over tien jaar aan data die die server moet kunnen behappen.

In mijn ogen lijkt het er dan heel erg op dat hij er stiekem van uitgaat dat de server die data dan ook tien jaar gaan bewaren en servicen. ;)

Daar wijzen we hem heel voorzichtig op })

Abort, Retry, Quake ???

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 20:19:
Goeiedag zeg!

Wat een info zo kort achter elkaar! _/-\o_

Wel eens berekend hoeveel het kost wanneer de server onderuit gaat? Kostenfactor van downtijd ligt hoger dan de aanschafprijs van een goede backup oplossing.

Wim-Bart

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, me budget is dus alleen voor de aanschaf van de server inclusief software.

Ik heb een ander systeempje, ff geconfigureerd bij dell.

Specs:

PowerEdge 700 IDE-SATA
• Intel 7210 server chipset
• Intel® Pentium 4 Processor 2.8GHz/ 1MB cache
• 1GB DDR 400MHz SDRAM (2*512MB DIMMs
• Storage expandable up to 584GB with 4x146GB SCSI Hard Drives
• 5 PCI slots, including 3x64-bit/66MHz & 2x32-bit/33MHz slots
• Supplied with Performance keyboard, mouse & 3.5" floppy drive
• Embedded Gigabit NIC
• Optional PERC 4/SC RAID (RAID level 0,1,5)
• 30-day Getting Started Support - Technical support for new installations
• Purchase your preferred Operating System from Dell and we will factory install it free of charge.
• PowerEdge Server Installation

• 2x 80GB SATA 7200 RPM Hard drive
• CERC SATA RAID CONTROLLER 6 CHANNELS
• C3 Hard drives connected to add in CERC SATA RAID controller, RAID 1
• CD-ROM 20/48x IDE
• PV110T SCSI 80/160GB DLT VS160 Internal TBU
• 39160 U160 SCSI controller
• Dell Backup Software (TapeWare) Enhanced Suite
• 3 Years On-Site Service with 4 Hour Response (12x5)

NEW! Microsoft Windows Small Business Server 2003, Standard Edition with 5 Client Licenses
Additional 5 Client Licenses for Microsoft Windows Small Business Server 2003
User and Troubleshooting guides

Dit setje voor ff kijken, dacht 7000,-
Nog een Hotbrick erbij van 900,-
Ow, en virusscan van pak m beet 1100,- (Nog uitzoeken)

Pakket van 9000,- die wordt ingezet voor de komende 3 a 4 jaar.

Das al meer in de richting, dacht ik zo! :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 22:52:
Ik heb een ander systeempje, ff geconfigureerd bij dell.
Fijn dat je me advies toch opgevolgd hebt ;-)

Even 2 dingen nog:
1) Denk nog even goed na over die tapestreamer en het alternatief: een externe (USB 2.0) harddisk als backup. Zoals ik al zei: snellere backups, meer capaciteit en overal inzetbaar (bijv. in geval van calamiteiten). Voor de ruim 2000,-- die je zo bespaart kun je aardig wat externe gevallen kopen.
Bovendien ben je ook voorbereid op de toekomst. Als er over 2 jaar een 500 gig schijf verschijnt kun je die gelijk gebruiken. Met een tapestreamer blijf je altijd tegen de max. grootte van de tape aanhikken.

2) Als je het handig aanpakt kun je bij je Dell accountmanager nog aardig wat van de prijs af babbelen. Scheelde mij uiteindelijk 700,-- op de server. Met name de licenties kunnen goedkoper (check de pricewatch maar) en dat weten ze, dus maak ze daar maar subtiel op attent.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 23:50 ]

Verwijderd

Is die Hotbrick wel nodig, bij SBS zitr toch ook al MS ISA Server (iig SBS 2000 was dit het geval)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 00:00:
Is die Hotbrick wel nodig, bij SBS zitr toch ook al MS ISA Server (iig SBS 2000 was dit het geval)?
ISA server is wel ingebegrepen in SBS 2000 maar in 2003 heb je twee verschillende, namelijk de standaard waar ISA niet in inbegrepen is, maar in de Premium versie wel. Voor een compleet overzicht:

Microsoft SBS 2003 Product Overview

• aZuL2001
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 00:00:
In de uitgebreide variant zit isa wel bij ja.

Alleen zet je dan alle kaarten op een compleet geintegreerd MS produkt.
Die machine plat is bedrijf plat.

Dus laat mij een voorkeur hebben om je eerste veiligheids hindernis op een niet MS produkt te hebben draaien ;)

En het kan geen kwaad om een aantal functies strikt te scheiden.
Firewall is iets wat je bij voorkeur dedicated neer zet imho.

Abort, Retry, Quake ???

• aZuL2001
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 22:52:
Ow, en virusscan van pak m beet 1100,- (Nog uitzoeken)
€ 1100 ?

Voor € 750.- kom ik bij jou een virusscanner implementeren.
Inclusief Exchange scanning, clients en de server.

één uurtje werk. En dan verdien ik er nog €300 bovenop de retailprijs aan :)

Trend Micro Client Server Messaging Suite kost voor 10 node's (machine's) € 45.- per node. En het spul is echt prima. Download de trial anders eens (en test het)

http://nl.trendmicro-euro...ily=19&id=90&rightnav=0,0

Damn, er is zo veel meer te krijgen dan mcafee en symantec. En vaak nog (kostentechnisch) beter ook.

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 29-06-2004 00:39 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op 29 juni 2004 @ 00:38:
[...]

€ 1100 ?

Trend Micro Client Server Messaging Suite kost voor 10 node's (machine's) € 45.- per node. En het spul is echt prima. Download de trial anders eens (en test het)

Damn, er is zo veel meer te krijgen dan mcafee en symantec. En vaak nog (kostentechnisch) beter ook.
Trendmicro was al langsgekomen, maar kon geen prijzen vinden. Gemakshalve maar ff uitgegaan van 1100,- Is ongeveer de prijs voor Symantec en McAfee met een beetje marge.

Je moet toch wat als je daar nog niet veel aandacht aan hebt besteed ;)

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:47
aZuL2001 schreef op 29 juni 2004 @ 00:38:
[...]

€ 1100 ?

Maar Trend Micro is maar een licentie voor een jaar neem ik aan?

HODL

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:12
ik zou alle workstations op windows 2000 zetten want je hebt win98 en winxp pc´s windows 2000 is meer als voldoende lijkt me en dan heb je 1 standaart

Verwijderd

martijnf schreef op 29 juni 2004 @ 14:34:
ik zou alle workstations op windows 2000 zetten want je hebt win98 en winxp pc´s windows 2000 is meer als voldoende lijkt me en dan heb je 1 standaart
Als je op alle workstations xp-professional zet heb je ook 1 standaard, of heb ik dat mis.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, XP Pro is niet voor alle systemen een mogelijkheid (1x 333 MHz (wordt vanzelf vervangen) en 2x 667 MHz PC's met 64 MB ram.

Gaan dat denk ik niet trekken. Win2000 zou nog net kunnen als ik me daarin niet vergis (voor die 667 MHz PC dan).

Verwijderd

beetje geheugen bij die 667Mhz pc-tjes en deze draaien WinXp prima. Voldoen vervolgens prima als typdoos

• aZuL2001
Maar of je daar vrolijk van wordt op een pc met 64 mb ram windows 200 te draaien. En dan Office er nog bij....

Maar goed, daar ging dit topic niet over ;)

Prijzen voor TrendMicro is idd voor één jaar.

Verlengingen voor de volgende jaren zijn uit mijn hoofd 30% van de aanschaf prijs.

Info staat o.a. hier : http://www.itwn.nl/stuff/...%20Suite%20voor%20SMB.pdf maar het meeste kwam ik hier tegen : http://www.amitron.nl/nl/trend.html

Ik zal zelf maar eens een uitgebreider verhaal over de SMB C/S/M suite maken.

Het valt me op dat er erg weinig leveranciers prijzen vermelden over het produkt.

Neem eventueel contact met me op voor meer info stephan at itxp punkt nl.
Die € 45.- ex. btw per node (10 t/24 nodes) is correct.

Abort, Retry, Quake ???

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
1) Denk nog even goed na over die tapestreamer en het alternatief: een externe (USB 2.0) harddisk als backup. Zoals ik al zei: snellere backups, meer capaciteit en overal inzetbaar (bijv. in geval van calamiteiten). Voor de ruim 2000,-- die je zo bespaart kun je aardig wat externe gevallen kopen.
Bovendien ben je ook voorbereid op de toekomst. Als er over 2 jaar een 500 gig schijf verschijnt kun je die gelijk gebruiken. Met een tapestreamer blijf je altijd tegen de max. grootte van de tape aanhikken.
Juist !
Ik hoor hier zo weinig over, waarom toch tape?
Externe HD, bijv. Iomega Rev-drive is sneller, flexibeler en goedkoper.

Heeft iemand hier ervaring mee, misschien is het toch minder betrouwbaar of functioneel minder (full system backup, open databases, enz.).

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mvandek2 schreef op 18 juli 2004 @ 13:56:
Ik hoor hier zo weinig over, waarom toch tape?
Externe HD, bijv. Iomega Rev-drive is sneller, flexibeler en goedkoper.
Omdat je een aantal weken terug wilt gaan in je backups? Meestal wel tot meer dan een jaar terug. Dat worden dan redelijk veel externe hd's... En dan is je voordeel gelijk verdwenen.

Voor backup wil je een verwisselbaar medium gebruiken. DVD-R komt dan wat mij betreft nog beter in de buurt dan een externe hd.

[ Voor 13% gewijzigd door Coen Rosdorff op 19-07-2004 02:14 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

little_soundman schreef op 19 juli 2004 @ 02:13:
[...]

Omdat je een aantal weken terug wilt gaan in je backups? Meestal wel tot meer dan een jaar terug. Dat worden dan redelijk veel externe hd's... En dan is je voordeel gelijk verdwenen.

Voor backup wil je een verwisselbaar medium gebruiken. DVD-R komt dan wat mij betreft nog beter in de buurt dan een externe hd.
Wij gebruiken FireWire HDD's. Perfect verwisselbaar. En bootable, ook nog. Dit in tegenstelling tot de tapes waar we er een zooitje van hebben liggen die nu allemaal onbruikbaar zijn omdat we geen tapedrive meer hebben. Je hoeft niet tot op de dag een jaar lang je backups te bewaren hoor, als je ze langer wilt bewaren is een wekelijkse ook meer dan genoeg. Slechts voor de laatste, zeg, week of wat heb je dagelijkse backups nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

edit: Woops, dat was dus de quote-knop...
Met andere woorden: als ze inbreken en je server jatten maar je tapes laten liggen duurt 't dus wel even voor jij up-and-running bent. Ik pak de backup van gisteren, hang die aan een powerbook, laat 'm booten van die firewire drive en we kunnen verder. Of mochten ze die ook meenemen haal ik de backup bij de vriendelijke mensen twee verdiepingen boven ons weg en boot ik die. 5 minuutjes werk ;)

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 20-07-2004 11:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1