Bass van MP3-tjes permanent verhogen

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10-2020
Omdat m'n Muvo geen dynamic bass boost heeft, dacht ik er aan dat er misschien een mogelijkheid is om de Mp3-tjes zelf individueel de bass ervan te verhogen.

Het programma MP3gain schroeft het aantal DB omhoog of omlaag, dus is er software in die richting maar die dan de bass omhoog schroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk niet dat die er is (hoewel het me theoretisch wel mogelijk lijkt, aangezien mp3 frequentiecomponenten opslaat). Decoden -> bass boost -> encoden is dan de oplossing. Kwaliteit kan dan achteruit gaan...

Verder: Bass boost is tegenwoordig al bijna niet meer mogelijk, nummers zijn al zo verneukt, dat als je 1 dB boost doet, het al gaat clippen :X

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 25-06-2004 13:13 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat kan toch gewoon met een wave-editor ? Soundforge etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:15

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

ik was eens even aan het zoeken gegaan en toen kwam ik dit programma tegen;

http://www.download.com/A...10288566.html?tag=lst-0-1
Het is freeware, maar ik heb geen idee hoe het werkt en of het werkt, maar is het proberen waard natuurlijk.

Als dit niet werkt denk ik dat de enige optie is om nr voor nr te gaan bewerken in een geluidsprogramma zoals soundforge, maar dit schiet ook niet erg op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuggyB
Ik zou het niet weten?

Ik heb ook een oudere MP3CD speler die wel dynamic boost heeft, en ik vind de muziek daarmee echt beter. Geen kwaliteitsverlies... maar goed, ik snap niet helemaal hoe dbb werkt.
Het lijkt mij dat hij gewoon bepaalde waardes verhoogt van de datastroom, dus die waardes zijn van te voren al te verhogen lijkt mij. Kan Soundforge Mp3's op die manier editen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Pendaco schreef op 25 juni 2004 @ 13:17:
ik was eens even aan het zoeken gegaan en toen kwam ik dit programma tegen;

http://www.download.com/A...10288566.html?tag=lst-0-1
Het is freeware, maar ik heb geen idee hoe het werkt en of het werkt, maar is het proberen waard natuurlijk.

Als dit niet werkt denk ik dat de enige optie is om nr voor nr te gaan bewerken in een geluidsprogramma zoals soundforge, maar dit schiet ook niet erg op :/
Dat wil de TS toch ?
dacht ik er aan dat er misschien een mogelijkheid is om de Mp3-tjes zelf individueel de bass ervan te verhogen.
Anders had ie om een proggie moeten vragen dat batchbewerkingen op mp3's kan doen. Is zowiezo ook tijdroven: mp3->uncompressen->bewerken->compressen->mp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuggyB
Ja, lekker batchen is natuurlijk handig. Heb toch 800Mb aan MP3-tjes. :)

Maare, dat programma Audacity heeft inderdaad een effect optie. En wat staat daarbij? Onder vele andere: BassBoost :)
Ik ga hiermee eens kloten, bedankt voor de link! Ik hoop dat dit programma een bepaalde verhoging kan toepassen op een batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:15

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

KillerAce_NL schreef op 25 juni 2004 @ 13:23:

Anders had ie om een proggie moeten vragen dat batchbewerkingen op mp3's kan doen. Is zowiezo ook tijdroven: mp3->uncompressen->bewerken->compressen->mp3
kijk anders ff wat er in die info bij die link staat, die ik hierboven heb gegeven. Daar komt bij dat dit freeware is in tegenstelling tot bijv Soundforge.

edit:
ahh de topicstarter heeft t inmiddels ook gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel ff op dat je bij audacity een externe MP3 encoder nodig hebt (lame bv)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuggyB
Ik gebruik EAC als cd ripper, die had ook Lame nodig dus ik ben bekend met de procedure. :)

Ik vind de kwaliteit alsnog noet veel, te snel corruptie. Ik heb toch nog maar even naar m'n equalizers gekeken op m'n muvo, en heb nu de ideale mix gevonden. De eerste slider regelde wel de bass, maar als die te hoog werd kreeg je die corruptie weer. Dus ik heb die naar een acceptable niveau gezet, en de rest van de muziek heel laag gezet.
Met de volume knop en stuk hoger gedraaid is de muziek weer op normaal niveau, maar de bass is nu een heel stuk luider zonder corruptie. :)

Nou ja, als ik deze thread niet had gestart dan was ik niet alsnog gaan kloten met de equalizers op m'n Muvo dus bedankt voor de replies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Kan je hiermee ook bijv. tonen <15 hz wegfilteren ? Ik heb wat livesets die veel te laag gaan voor mij speakers, op hoog volume is dat niet echt leuk :X

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

HuggyB schreef op 25 juni 2004 @ 14:01:
Ik gebruik EAC als cd ripper, die had ook Lame nodig dus ik ben bekend met de procedure. :)

Ik vind de kwaliteit alsnog noet veel, te snel corruptie. Ik heb toch nog maar even naar m'n equalizers gekeken op m'n muvo, en heb nu de ideale mix gevonden. De eerste slider regelde wel de bass, maar als die te hoog werd kreeg je die corruptie weer. Dus ik heb die naar een acceptable niveau gezet, en de rest van de muziek heel laag gezet.
Met de volume knop en stuk hoger gedraaid is de muziek weer op normaal niveau, maar de bass is nu een heel stuk luider zonder corruptie. :)

Nou ja, als ik deze thread niet had gestart dan was ik niet alsnog gaan kloten met de equalizers op m'n Muvo dus bedankt voor de replies!
Dat is dus precies wat ik al eerder had voorspeld:
Verder: Bass boost is tegenwoordig al bijna niet meer mogelijk, nummers zijn al zo verneukt, dat als je 1 dB boost doet, het al gaat clippen :X
Enigste optie is dan idd om de rest zachter te maken ;)
Hydraulik-Phunk schreef op 25 juni 2004 @ 14:06:
Kan je hiermee ook bijv. tonen <15 hz wegfilteren ? Ik heb wat livesets die veel te laag gaan voor mij speakers, op hoog volume is dat niet echt leuk :X
Dat kan met Audacity idd, gewoon high pass filer, of TTF filter (daar kun je wat meer mee) :)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 25-06-2004 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Thanks :) Zit achter een mac dus kan het zo 1-2-3 niet testen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:37

steveman

Comfortabel ten onder

Hoewel TS een andere oplossing heeft gevonden ben ik nogsteeds op zoek naar een dergelijk progje dat ook een batchfunctie heeft. Ik heb al verschillende progjes geprobeerd.

Weet iemand een prog?

Wel kom ik er nét achter dat je met de winamp diskwriter plugin de equalizer kunt gebruiken, maar dit levert wavjes op, en ik wil juist mp3.

Eureka! met deze
plugin kun je mp3's encoden met je EQ settings uit mp3's die je al hebt. Je hebt wel een lame.exe nodig die kun je hier halen. Succes en woei!

[ Voor 29% gewijzigd door steveman op 05-07-2004 15:17 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Pagina: 1