[Win2k server]Share niet te benaderen

Pagina: 1
Acties:

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:20
Ik heb een probleem met het benaderen van een share:

Op een Windows 2000 server (niet de domain controller) heb ik een share aangemaakt. NTFS rechten eraan gehangen (dus gebruikers uit de active directory toegevoegd).
Ik kan nu vanaf mijn eigen laptop met mijn account (domain admin) de share benaderen.

Ik heb nu alleen een probleem met een Windows XP client. Als ik inlog als administrator kan k de share benaderen. Als ik echter inlog als een normale gebruiker (die wel bij de share toegang zou moeten hebben) krijg ik de volgende melding:

Aanmeldingsfout: de gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldingstype te gebruiken op deze computer.

:? Vreemd, aangezien de gebruiker gewoon toegevoegd is bij de share. (Full control zelfs.)

Wat ik al geprobeerd heb:
- Netbios toegevoegd op XP client (maakt natuurlijk niet uit, van ik kan als admin wel bij die share)
- Everyone toegevoegd op de server
- Op de server de gebruiker toegevoegd bij Lokale gebruikers/groepen -> users

En ik ben nu even door m'n ideeën heen.... heeft iemand nog een suggestie? :)

-

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hoe heb je die gebruiker toegang verleend tot de share? Heb je die specifieke user toegang gegeven; of alle users? Kan het zijn dat je client de Guest account probeert te gebruiken op de server; en dat die niet enabled is? (ik ben niet volledig op de hoogte van de invloed van AD hierop)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• SysRq
Hoe heb je die gebruiker toegang verleend tot de share?
Eigenschappen van map -> sharing -> permissions -> toegevoegd
en ook
Eigenschappen van map -> security -> toegevoegd

Heb je die specifieke user toegang gegeven; of alle users?
Beide geprobeerd

Kan het zijn dat je client de Guest account probeert te gebruiken op de server; en dat die niet enabled is? (ik ben niet volledig op de hoogte van de invloed van AD hierop)
Guest account heb ik ook al even geprobeerd aan te zetten, maar dat hielp niet. Ook een netwerkverbinding maken met een andere gebruikersnaam ging niet, alleen administrator kunnen blijkbaar inloggen op de share :?

[ Voor 8% gewijzigd door SysRq op 25-06-2004 12:52 ]

-

Verwijderd

Mogen gebruikers de server wel benaderen?

Check in je local policies eens of "deze computer vanaf het netwerk benaderen" (weet zo snel niet hoe het in het engels heet) enabled is voor de betreffende user(group)

• SysRq
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 13:20:
Mogen gebruikers de server wel benaderen?
Hoe bedoel je dit?
Check in je local policies eens of "deze computer vanaf het netwerk benaderen" (weet zo snel niet hoe het in het engels heet) enabled is voor de betreffende user(group)
Daar had ik de gebruiker al toegevoegd :)

[ Voor 3% gewijzigd door SysRq op 25-06-2004 13:23 ]

-

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

SysRq schreef op 25 juni 2004 @ 13:23:
[...]

Hoe bedoel je dit?

[...]
Daar had ik de gebruiker al toegevoegd :)
Precies zoals ie het zegt, in je policies en anders in je local computer settings (van je server).

• SysRq
Uiteraard begrijp ik het tweede gedeelte van de vraag wel ;)
Het ging bij om de zin: Mogen gebruikers de server wel benaderen?
Op welke manier benaderen? Via share's? Lokaal inloggen??? Wat bedoel je met benaderen?

\edit:
overigens, als ik de gebruiker tijdelijk even domain admin maak lukt nog nog niet...

[ Voor 20% gewijzigd door SysRq op 25-06-2004 13:39 ]

-

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Het is al gevraagd, maar voor de zekerheid nog maar eens, heb je eraan gedacht de gebruiker/groep zowel rechten op de share als NTFS lees-rechten te geven? Als je 1 van de 2 vergeet kan je het shaken!

Wees consequent, maar niet altijd

• SysRq
Ook schreef op 25 juni 2004 @ 20:45:
Het is al gevraagd, maar voor de zekerheid nog maar eens, heb je eraan gedacht de gebruiker/groep zowel rechten op de share als NTFS lees-rechten te geven? Als je 1 van de 2 vergeet kan je het shaken!
Ja, volledige rechten

-

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

- Gebruiker toegevoegd onder de XP-client (Configuratiescherm - gebruikers & wachtwoorden)?

- Server in het domein?

- Client in het domein?

- Geen speciale rechten op de map toegepast?

- Policies in orde, zowel de domainpolicy als de domaincontrollerpolicy?

It’s the economy, stupid!

Pagina: 1