Digital CD audio in WinXP vervormt ineens!?

Pagina: 1
Acties:

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik maak vrijwel sinds het begin van de CD-ROM drives gebruik van digital audio via de datakabel. Ik heb dus nog nooit een audio kabeltje van cd-rom naar geluidskaart gehad. Het geluid was altijd prima! Nu heb ik eens een nieuwe fikker gekocht van lite-on, want me Plextor 4X SCSI is al JAAREN DOOD! :)
Nou dus gelijk maar even een audio CD fikken op 52X en dat ging prima, ik vervolgens de CD afspelen in de CD-RW en heel het geluid zwaar vervormen!. Nou dat komt door 52X dacht ik. Maar nee, in mijn JVC CD speler van 15 jaar oud draait ie PERFECT :)
Die brander fikt dat ding dus prima, nu blijkt dat werkelijk elke audio cd gewoon baggeraal klinkt in mijn CD-ROM drives. Het ligt dus schijnbaar aan de audiofeed via de kabel, of aan wazige IDE drivers?

Ik heb momenteel een Abit NF7-S nforce2 mobo en Lite-ON 52327S CD-RW/Lite-ON 1648 DVD-ROM. De drives hange bijde aan Primary/Secondary Master. HDD hangt aan SATA.

Nou had ik gedacht dit probleem wel overal tegen te komen want ik krijg het voor geen meter goed, maar ik vind er nergens wat over. Misschien dat er hier mensen zijn die het probleem wel kennen?

Nou vond ik vreemd genoeg nog geen week geleden een oud DOS spelletje 'Screamer' CD-versie met echte audio tracks. Ik d8 ah nostalgie, ff luidsteren!. In mijn belevenis klonk het toen nog PERFECT, maar nu ineens niet meer!. Alles wat ik kan herinneren is dat ik de Writer gister geinstalleerd heb, verder niets. Na de drive weer eens losgekoppeld te hebben blijft het probleem bestaan. Dan toch vorige week niet goed geluisterd ofzo!? raar... het klinkt nu echt BUTT 3x :D

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Staan de volumes in je Windows/Geluidskaart Mixer niet te hoog? Zet het uitgangsvolume en Wave / Cd eens rond de 50% en probeer dan nog eens. Als het nu wel beter klinkt (maar veel te stil) dan stonden de volumes voorheen te hoog waardoor het signaal ging clippen.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
mahi schreef op 25 juni 2004 @ 11:59:
Staan de volumes in je Windows/Geluidskaart Mixer niet te hoog? Zet het uitgangsvolume en Wave / Cd eens rond de 50% en probeer dan nog eens. Als het nu wel beter klinkt (maar veel te stil) dan stonden de volumes voorheen te hoog waardoor het signaal ging clippen.
Nee daar ben ik als eerste mee aan de slag gegaan, ookal zet ik de volumes superlaag, de vervorming blijft exact hetzelfde. Vooral een stevige bas wordt een en al distortion. Als ik het volume wel vol open zet valt wel op dat het extreem hard is, dus het geluid word al veel te hard aangeleverd.
Ik maak btw gebruik van de onboard Soundstorm, misschien dat deze nog een update nodig heeft?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet je zeker dat je digitaal afspeelt en niet via de kabel? Rip anders eens een CD naar wav en post eens een stukje wavform die waarvan je weet dat ie ruk is (gewoon screenshot maken).

Doe je verer nog vreemde dingen als je gaat branden? Normalize oid?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

deepspace schreef op 25 juni 2004 @ 12:20:
Doe je verer nog vreemde dingen als je gaat branden? Normalize oid?
De cd zelf is vast inorde. Hij heeft hetzelfde namelijk met alle cd's (dus ook geperste). Dit terwijl diezelfde cd's wel goed afspelen in een stand-alone player. Het probleem zit dus duidelijk bij de PC.

De waveform ben ik ook benieuwd naar. Dit klinkt toch sterk naar zwaar clippen... Dit terwijl afspelel via de IDE/SCSI-interface ipv het audiokabeltje juist veel minder vervorming moet opleveren (als in geen vervorming).

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Het zou natuurlijk kunnen dat je jvc de jitter beter corrigeert dan je cdrom..
probeer eens een 8x of 4x cd in beiden.

enne

cdrom spelers zijn voor cdroms, niet voor red book audio :)

ze kunnen het wel, maar toch :P
ik zou zeggen, gebruik je cd speler. die is ervoor gemaakt.

[ Voor 42% gewijzigd door djazete op 25-06-2004 12:38 . Reden: kleine toevoeging ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
mahi schreef op 25 juni 2004 @ 12:27:
[...]
Dit terwijl afspelel via de IDE/SCSI-interface ipv het audiokabeltje juist veel minder vervorming moet opleveren (als in geen vervorming).
Juist, daarom maak ook het lieft gebruik van deze optie. En voor de duidelijkheid, ik installeer NOOIT zo'n audio kabeltje naar mijn geluidskaart.
Ben er momenteel nog steeds mee aan het kloten. Nieuwe nforce drivers helpen ook niet. Wie weet zit het em in de IDE SW drivers die bij de nforce drivers worden geleverd? Wie weet is het beter de standaard windows IDE drivers te gebruiken.
Had btw net de digitale optie in XP uitgevinkt, maar hij blijft het gewoon afspelen via databakel. Misschien normaal, maar vond het wat vaag.

Ik zou met soundforge even een rip maken, kijken of het dat net zo vervormd is.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
djazete schreef op 25 juni 2004 @ 12:36:

enne

Daar heb je volkomen gelijk in :P
Maar dat neemt nog niet weg dat ik dit nogal vreemd vind gezien ik deze optie voorheen prima kon gebruiken om even de audio te testen. Daarnaast ben ik aan de gang gegaan met DOSbox om oude tijden te herleven. Hierbij bestaan nogal wat spellen met redbook audio op CD. Dit zou ik toch graag zonder distortion horen :)

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ah met SoundForge kan ik de data tracks wel fatsoenlijk afspelen aangezien hij de data eerst inleest om het vervolgens af te spelen. Als ik de data extract is er ook helemaal geen clipping te zien en speelt perfect af. Het gaat dus blijkbaar echt om dat digitale afspeel gedeelte van WinXP

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

djazete schreef op 25 juni 2004 @ 12:36:

enne

Ben ik het niet mee eens. Een CD-rom speler is net zo goed in staat om een Audio cd uit te lezen als een CD-speler. Data is data, of dat nu een CD-R is of een audio CD (niet dat een CD-speler niet beter vind klinken, maar dat heeft met andere zaken te maken). Een digitale 1 blijft een 1 en een 0 een 0, wie je hem ook uitleest! Het is echter zeker wel zo dat een PC anders omgaat met de audio data dan een CD-speler, maar dat is nu eenmaal de aard van het beestje ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BruT@LysT schreef op 25 juni 2004 @ 12:51:
Ah met SoundForge kan ik de data tracks wel fatsoenlijk afspelen aangezien hij de data eerst inleest om het vervolgens af te spelen. Als ik de data extract is er ook helemaal geen clipping te zien en speelt perfect af. Het gaat dus blijkbaar echt om dat digitale afspeel gedeelte van WinXP
Dan zou ik toch nog eens naar die volume regeling kijken. Er is een appart schuifje voor...

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
deepspace schreef op 25 juni 2004 @ 12:58:
[...]

Dan zou ik toch nog eens naar die volume regeling kijken. Er is een appart schuifje voor...
Opzich natuurlijk onzin, daar zit ik nooit aan en het heeft altijd gewerkt. Maar inderdaad er zit ook nog een regelaar bij de optie om digitaal te activeren/deactiveren. Deze doet echter helemaal NIETS. De enige regelaar die iets uithaalt is "wave". En het aanpassen hiervan haalt kwa vervorming niets uit.
Pagina: 1