12 v fan op 8 a 9 volt laten lopen. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Ik heb hier een 12 volt ventilator, maar hij maakt nogal wat herrie (nee, het is niet stof ofzo). Nou wil ik het voltage dus wat verlagen zodat ie wat langzamer gaat draaien.

Weet iemand een simpele manier om van de 12 volt iets van 8 a 9 te maken?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

spannings regelaar 0-12v ertussen zetten dan kun je alles regelen en traploos

Verwijderd

Ey das cool man ! =)
Dan zou je dus je fans ook heel rustig kunnen laten draaien ? =) Dat lijkt me echt gaaf ! Kun je een aantal fans gewoon lekker zachjus laten draaien en een aantal KEI hard =) lijkt me VET ! =)

/me heeft er weer een ideeeeeeeetjuh bij =D

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Je kunt ook de rode draad op geel aansluiten en de zwarte op rood. Loopt ie op 12-5=7V

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

Verwijderd

Als je niet echt handig bent met elektronica-stuff, kun je ook eens 7V (12V-5V) proberen (gegarandeerd weinig lawaai, maar check wel even of ie uberhaupt nog koelt, sommige fans draaien namelijk niet zo heel vlot meer op 7V):
Dan moet je ipv de Ground en +12V lijn, de ventilator aan de +5V en de +12V hangen.

In gewoon nederlands:

Hang de fan niet aan de zwarte en de rode draad van een voedingsstekkertje, maar aan de rode en de gele. Let even op de volgorde van de draadjes, als ie niet draait of hij draait de verkeerde kant op, moet je de draadjes omkeren...

C'est simple!

Edit: Mmmm, te langzaam getikt...

Verwijderd

Weerstand in serie plaatsen

Er van uit gaan de dat de stroom door de cooler 0.2 A is:

12-8= 4 volt

R=u/i
R=4/0.2
R= 20 Ohm

P=u*I
P=4*0.2
P=0.8 W

Oftewel een weerstand van 20 Ohm 1 Watt

• Quentin
  • Laatst online: 20-10-2025
Hoeveel volt zit er eigenlijk op de gewone stroomstekkers in je kast? dus op die hd en cdrom stekkertjes?

Want ik heb een fan daarop aangesloten en die loopt iig niet op 12volt maar eerder op 7 of 5 volt gezien het lawaai.

Verwijderd

Rood = 5volt
Geel = 12 volt
Zwart= negatief!

Verwijderd

Zet een diode(s) die de fanstroom kan trekken in serie met de fan. Over elke diode valt 0,7 tot 1 volt.
Kunt er dus makkelijk 5 in serie zetten.
Moet je wel een soldeerboutje kunnen vasthouden.
Neem een 1n4001, kost f0,20.
Ben je voor een gulden klaar.
Als je nog vragen hebt meel me maar.

• blablabla|IA
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Of een goeie potmeter !!!!!!!!!*D

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Het is al gelukt. Ik heb gewoon een doosje met weerstandjes gepakt. Moest wel ff zoeken welke geschikt waren :)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

kunde zoiets ni regelen met een knopke (zo'n draai knopke) da ge op een baybus kunt ramme??!!
da zou leuk zijn, hihi >:)>:)

• Gugger
  • Laatst online: 04-02 09:13
Mijn vraag kan hier wel ff bij;

ik heb uit een oude voeding een 80mm fan gerukt. Hij heeft een rood draadje en een zwarte. Er staat op dat'ie 12 Volt en 0,17 Ampere is. Hoe moet ik die nu op m'n nieuwe voeding aansluiten?

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Verwijderd

Op zaterdag 23 december 2000 19:08 schreef Gugger het volgende:
Mijn vraag kan hier wel ff bij;

ik heb uit een oude voeding een 80mm fan gerukt. Hij heeft een rood draadje en een zwarte. Er staat op dat'ie 12 Volt en 0,17 Ampere is. Hoe moet ik die nu op m'n nieuwe voeding aansluiten?
de zwarte draad stop je bij een zwarte draad op zo'n hdd connector.en de rode op een gele draad op diezelfde hdd connector

Verwijderd

potmetertje voorin je kast bouwen

Verwijderd

LM317 roelt het hardst!
gewoon een instelbaar spanningsregelIC

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

FutureCow

(C) FutureCow

Is het ook mogelijk om het voltage wat hoger te zetten zodat je FAN wat sneller draait???

Verwijderd

denk eerder da ge ze dan kapot doen man...

maar kan iemand op mijn antwoord antwoorden (:))

kan ik door een baybus die fans verbinden met een draai knopke zoda k'ik die snelheid zelf kan regelen door aan da knopke te draaiien??
is da mogelijk, en hoe??!!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik denk dat je dan beter zoiets kan maken als wat ik heb, switches waarmee je elke fan op 7 of op 12 volt kan laten draaien (en ze uit kan zetten)

dat werkt al een lange tijd erg lekker, ook m'n nieuwe 7200 rpm HD blijft koel.

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Gugger
  • Laatst online: 04-02 09:13
Pics?

Emperor> thanks, hij doet het. :)

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik ging laatst testen met mijn aopen voeding, maar als ik het gele en het rode draadje aan mn fan deed, was overal de 12 volt 7 volt geworden:?
Iemand een idee?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Op zaterdag 23 december 2000 23:39 schreef Flat© het volgende:
ik denk dat je dan beter zoiets kan maken als wat ik heb, switches waarmee je elke fan op 7 of op 12 volt kan laten draaien (en ze uit kan zetten)

dat werkt al een lange tijd erg lekker, ook m'n nieuwe 7200 rpm HD blijft koel.
en hoe doe ik da??!!>:)

Verwijderd

www.funbus.com zo doe je dat>:)

Verwijderd

Stappenschakelaar met weerstanden!
Pagina: 1