Kleuren laserprinters die niet stinken

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-12 13:31

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Beste mensen,
Aangezien ik geen tests kan vinden over laserprinters die stinken vraag ik het hier eventjes. Er zijn vast wel mensen die ervaring hebben met kleuren laserprinters.
Aangezien de printer niet in een goed geventileerde ruimte staat mag hij dus niet teveel naar ozon ruiken (of wat het ook is wat die geur geeft).
En je probeert het ook niet gewoon even uit omdat ze ontzettend duur zijn.

groet,
J-W

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:03
Ik ken de HP 2500L en die stinkt niet volgens mij, nog nooit iets geroken in ieder geval.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het aanmaken van ozon is inherent aan de gebruikte techniek (de high-voltage corona's maken het aan, dus geldt ook voor zwart-wit laserprinters). Meeste printers hebben misschien een filter, maar je moet gewoon altijd die ruimte goed ventileren.

Dus een goede printer op dat gebied uitzoeken is zeker handig (heb daar helaas geen ervaring mee over welke beter is), maar pak ook de oorzaak van het probleem aan, namelijk de slechte ventilatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 25-06-2004 10:02 ]

{signature}

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

De kleurenlasers die met een BTR (hoog-voltage rol) werken ipv een corotron-draad hebben een veel lagere uitstoot van ozon, maar zullen het inderdaad nog steeds hebben. Daarom hebben de meeste machines ook een ozonfilter van actieve koolstof die dat afvangt.
Als je kleurenprints wilt zonder enige geurproductie, is laser geen optie door de ozonproductie. LED-bar heeft geen laser, maar gebruikt gewoon corotrons of BTR's. Ozonproductie op hetzelfde niveau als laser. Solid ink smelt de ink met verwarmingselementen, en inkt geeft daarbij geur af. Geen optie. Enige wat overblijft is een inktjet.

Mijn advies: Overweeg fatsoenlijke ventilatie of koop een inktjet-printer.
Solid ink ruikt overigens minder scherp, en is niet de typische ozon-geur waar je zo'n hekel aan hebt. Mogelijk alsnog een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Tony Vroon op 25-06-2004 10:22 . Reden: Solid ink lucht beschreven ]

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
OLED printers? of verandert dit niets aan het probleem?

Verwijderd

Op zich klopt het wel dat je ozon ruikt bij sommige laserprinters (en kopieerapparaten), maar dat zullen vooral wat oudere zijn. Zoals hierboven al opgemerkt door Vaudlooz (of zoiets) komt er ozon vrij als er een corona draad wordt gebruikt. Een laserprinter maakt gebruik van een lichtgevoelige drum, die wordt 'beschreven' door een laser. Die drum moet elektrostatisch worden opgeladen (bijvoorbeeld met een corona behandeling), en de belichting met de laser ontlaadt de drum plaatselijk. Door de statische lading 'plakt' er toner op de drum waar de laser niet is geweest, en die toner wordt dan op je papier geperst (en gebrand). Voor een kleurenlaser moet dat zelfs vier keer achter elkaar, voor elke kleur een eigen drukgang (vandaar ook dat eenvoudigere kleurenlasers vier keer sneller zwart-wit printen dan kleur).

Corona draden worden door HP al heel lang niet meer gebruikt, vanaf de Laserjet IIP (1989) werkt het al anders:

"They were the first to make use of a charged roller system instead of corona wires. This was the technology that eliminated the need for ozone filters, because the new system did not produce harmful ozone gases."

(kopie van http://www.printerworks.com/Printers/LaserJet_IIP_IIIP.html waar nog veel meer goede info over printers staat)

Ik heb zelf een laserjet 4M+, en die 'stinkt' ook een beetje. Volgens mij ruik je vooral de toner, die wordt immers goed heet gemaakt door de fuser (tegen de 200 graden). Je moet waarschijnlijk dus niet zoeken naar ozon-vrije (of ozon-arme) printers, maar hoe je een geur-arme printer dan moet vinden weet ik helaas niet...

Hopelijk heb je hier wat aan...

----------------
iets later toegevoegd:

Ik begrijp uit andere reacties dat de laser ook een ozon-bron kan zijn. Dat kan ik me niet goed voorstellen, de laser in een printer is volgens mij niet in staat om voldoende energie in zuurstofmoleculen te pompen om er ozon van te maken...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 10:34 ]

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 18:30
Hier HP 2500n, nog niks geroken tot nu toe.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-12 13:31

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Ok thanks tot nu toe allemaal.
Ik vraag dit namelijk omdat ik een keer stage had gelopen bij een bedrijf die een Epson kleurenprinter had (en een vrij grote laserprinter ook!) en die stonk dus best erg zodra je ging printen. Vandaar....

Verwijderd

Wat denk je van het gebruikte papier.

In papier zitten allerlei chemicalien die door het verwarmen van de fuser verdampen. Dit geeft vaak de stank die je ruikt bij lasers en copiers.
De ozone ruik je niet of nauwelijks bij een moderne laserprinter of copier.

Ander papier bied vaak een oplossing
Pagina: 1