Op zich klopt het wel dat je ozon ruikt bij sommige laserprinters (en kopieerapparaten), maar dat zullen vooral wat oudere zijn. Zoals hierboven al opgemerkt door Vaudlooz (of zoiets) komt er ozon vrij als er een corona draad wordt gebruikt. Een laserprinter maakt gebruik van een lichtgevoelige drum, die wordt 'beschreven' door een laser. Die drum moet elektrostatisch worden opgeladen (bijvoorbeeld met een corona behandeling), en de belichting met de laser ontlaadt de drum plaatselijk. Door de statische lading 'plakt' er toner op de drum waar de laser niet is geweest, en die toner wordt dan op je papier geperst (en gebrand). Voor een kleurenlaser moet dat zelfs vier keer achter elkaar, voor elke kleur een eigen drukgang (vandaar ook dat eenvoudigere kleurenlasers vier keer sneller zwart-wit printen dan kleur).
Corona draden worden door HP al heel lang niet meer gebruikt, vanaf de Laserjet IIP (1989) werkt het al anders:
"They were the first to make use of a charged roller system instead of corona wires. This was the technology that eliminated the need for ozone filters, because the new system did not produce harmful ozone gases."
(kopie van
http://www.printerworks.com/Printers/LaserJet_IIP_IIIP.html waar nog veel meer goede info over printers staat)
Ik heb zelf een laserjet 4M+, en die 'stinkt' ook een beetje. Volgens mij ruik je vooral de toner, die wordt immers goed heet gemaakt door de fuser (tegen de 200 graden). Je moet waarschijnlijk dus niet zoeken naar ozon-vrije (of ozon-arme) printers, maar hoe je een geur-arme printer dan moet vinden weet ik helaas niet...
Hopelijk heb je hier wat aan...
----------------
iets later toegevoegd:
Ik begrijp uit andere reacties dat de laser ook een ozon-bron kan zijn. Dat kan ik me niet goed voorstellen, de laser in een printer is volgens mij niet in staat om voldoende energie in zuurstofmoleculen te pompen om er ozon van te maken...
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 25-06-2004 10:34
]