Moet Radio en TV gesplitst worden vóór kabelversterker?!

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik wil in alle kamers van mijn huis een CAI aansluiting maken. Nu is het zo dat de hoofdaansluiting van de CAI in de woonkamer zit en wel tegen de buitenmuur. Aangezien ik in een aantal kamers in het huis een CAI aansluiting wil gaan maken, wil ik dus deze aansluiting vanuit de woonkamer naar de meterkast verplaatsen zodat ik daarvanuit het signaal makkelijk in alle kamers kan distribueren. Om te voorkomen dat het signaal straks overal te zwak is, wil ik dus een signaalversterker (tevens splitter) gebruiken om het signaal een beetje op te krikken. De aansluitdoos die nu op de hoofdaansluiting zit is het algemeen bekende kastje met een TV en een Radio aansluiting. Zover ik weet zit er in dat kastje een filter die dus het TV en Radio gedeelte van elkaar scheidt. Nu is mijn vraag: Kan ik een signaalversteker vóór deze filter zetten (en dus tegelijkertijd het TV en Radio signaal opkrikken) of mag deze signaalversterker alleen ACHTER het filter komen te zitten.

Nu is het zo.
code:
1
2
3
CAI-----KASTJE(FILTER)-----TV
                  |
                  ---------RADIO

mag het ook zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
CAI-----SIGNAALVERSTERKER-----KASTJE(FILTER)-----TV
                |                       |
                |                       ---------RADIO
                |
                -----KASTJE(FILTER)-----TV
                               |
                               ---------RADIO
Ik heb hier overal naar gezocht en ook bij bouwmarkten e.d. gevraagd.... maar de studentjes (8)7) die daar werken weten het ook allemaal niet...
De signaalversterker heeft trouwens een frequentiebereik van 40-867MHz wat volgens mij zowel Radio als TV frequentiebereik is.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:15
Volgens mij maakt het niet zoveel uit.

Wij hebben hiero thuis ook een versterker beneden zitten die het signaal van radio en tv op 1 kabel gooit. Vervolgens heb ik op mijn kamer gewoon een simpel splittertje gebruikt voor een kabeltje naar mijn tv en mijn receiver.
Zonder filter dus.

En dat werkt al zo'n 8 jaar probleemloos.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Het beste is om het signaal zo vroeg mogelijk te versterken, omdat er dan nog zo min mogelijk ruis en verlies is opgetreden. Anders versterk je namelijk alle ruis mee :9

Voor de splitsing dus...

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:36 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vunzz schreef op 25 juni 2004 @ 10:02:
Het beste is om het signaal zo vroeg mogelijk te versterken, omdat er dan nog zo min mogelijk ruis en verlies is opgetreden. Anders versterk je namelijk alle ruis mee :9

Voor de splitsing dus...
Yup zo moet het :)

Ik heb hier trouwens 4 TVs zonder signaalversterker staan en afgezien van wat lichte ruis op BBC2 soms op één TV (maar niet als ik de tuner van de videorecorder gebruik) werkt alles perfect :)

• haggard
  • Niet online
volgens mij moet het gewoon zo.....
Maar waarom zit er op de uitgangen altijd een male aansluiting?!?! Dit zou erop wijzen dat deze signaalversterkers alleen voor TV geschikt zijn...
Of denk ik nu verkeerd?

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Ik sluit me bij Vunzz en Master__R aan.
Het signaal moet altijd zo dicht mogelijk bij de CAI aansluiting versterkt worden om ruis te voorkomen.

En de radio/tv splitsing: Een huisgenoot had hier zijn tv-kabel gesplitst voor radio en tv en had gewoon goed ontvangst. De Tv en radio signalen worden dus door beide kabels goed doorgegeven.
De voorgestelde opstelling lijkt me dus het beste

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 10:13 ]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 22:22
Ik heb bij mijn ouders meegemaakt dat het signaal na de versterker te sterk was. Daardoor konden we geen Canal + meer ontvangen. Dus wij eerst de decoder eraangezet en pas daarna de versterker. Toen ging het wel goed.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 19:38
Zover ik weet is het signaal dat je huis binnenkomt door de kabel vele malen sterker dan het signaal dat je radio t.v. splitter verlaat. De radio t.v. splitter is dus niet alleen een splitter maar verzwakt ook je signaal.
Ik zou het dus eerst eens zonder versterker proberen. (die kun je naderhand toch nog altijd in je meterkast zetten?.

De versterkers die voor de splitter zitten zijn trouwens wel andere versterkers dan na de splitter. (ze hebben een andere aansluiting in ieder geval en volgens mij ook andere hardware).

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
De versterkers die voor de splitter zitten zijn trouwens wel andere versterkers dan na de splitter.
De aanlsuiting is gewoon een kwestie van het juiste stekkertje monteren.
Een splitter is niet meer dan een splitter en het enige verschilin het signaal voor en na de splitter is een verlies van een paar dB. De versterker zal dus gewoon hetzelfde zijn.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• haggard
  • Niet online
De versterkers die voor de splitter zitten zijn trouwens wel andere versterkers dan na de splitter. (ze hebben een andere aansluiting in ieder geval en volgens mij ook andere hardware).
Is inderdaad wel typisch.... Ik heb ook nog nooit ergens een Radiosignaalversterker gezien...

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Ik denk dat ik er nu wel uitkom.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Het word pas vervelend als je kabel internet wilt nemen, want dan moet ie er weer tussen uit, want die versterker is maar one way. Dus ik zit tegenwoordig met een versterker op de 3 de vlak voor de tv en ik moet zeggen dat werkt ook prima hoor, geen ruisje te zien.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

Altijd zo ´vroeg` mogelijk het signaal versterken, en pas daarna `op de locatie´ (zolder, slaapkamer enz) splitsen.
Voor het beste resultaat koop je een versterker waarvan je elke uitgang apart kunt afregelen, zodat de wat verder gelegen aansluiten wat meer versterkt worden.

Hasta La Cienda

• haggard
  • Niet online
Het word pas vervelend als je kabel internet wilt nemen....
Ik heb gelukkig al ADSL :P (zit trouwens ook alles in de meterkast Splitter/Modem/Switch)

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 08:56
SithWarrior schreef op 25 juni 2004 @ 10:25:
Het word pas vervelend als je kabel internet wilt nemen, want dan moet ie er weer tussen uit, want die versterker is maar one way. Dus ik zit tegenwoordig met een versterker op de 3 de vlak voor de tv en ik moet zeggen dat werkt ook prima hoor, geen ruisje te zien.
Hirschmann heeft ook two-way versterkers...

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 12:21
Is het ook mogelijk om vanuit de meterkast de CAI kabel meteen door te leggen naar een kast op de 1e verdieping, en hem vanaf daar te splitsen?

of is dit totaal af te raden.

dit aangezien we zelf een huis bouwen, en er een mooie kast op de 1e zit, waar ook bv alle netwerk aansluitingen naartoe gaan ed was het idee om ook de cai daar te splitsen.

Join the club

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:36 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:21
Voor dat 'totaal signaal' is het gebruikelijk om F connectoren te gebruiken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• haggard
  • Niet online
Voor dat 'totaal signaal' is het gebruikelijk om F connectoren te gebruiken.
Ja, klopt.... Ik heb een versterker met zulke aansluitingen zien liggen bij de bouwmarkt... Maar deze was ook 3x zo duur!!! Zou er dan toch technisch verschil in zitten in zo'n versterker en de versterker die ik heb? (die van de GAMMA)

edit: Die versterker die ik gezien heb was trouwens ook retourgeschikt... Zal dat wel het prijsverschil zijn... Was van ELRO.

[ Voor 23% gewijzigd door haggard op 25-06-2004 14:30 ]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 22:43
In principe kun je best voor de splitter versterkeren.
Echter is het voor veel radio's toch wel noodzakelijk dat je voor de radio een split wandcontactdoos plaatst omdat bepaalde tv zenders in veel gevallen precies om een dubbele frequentie zit tov bepaalde radiostations het geen resulteerd in gerommel op de achtergrond bij zenders rond de 100mhz.

Tv zenders gaan van 40 tot 68mhz en van 200 naar 880mhz.
Radio zenders zoals waarschijnlijk ieder weet van 88 tot 108 mhz.

F connectors hebben als voordeel dat ze minder of geen last hebben van inspraak van bijvoorbeeld digitenne, zolang er dat bij jullie niet is maakt het weinig uit wat je gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door snameroc op 25-06-2004 23:10 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1