[Athlon64] Asrock K8S8X + Twinmos geheugen compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben van plan om een asrock k8s8x moederbord aan te schaffen icm. 2x512MB twinmos pc3200 geheugen. Nu hoor ik alleen verhalen dat dat twinmos geheugen niet werkt met bepaalde VIA chipsets, maar soms zie ik ook (op GoT en andere fora) ononderbouwde reacties dat dat geheugen uberhaupt niet werkt met 64bit cpu's. Ws. is dit onzin, maar ik wil toch wel graag zeker weten of dit geheugen goed samenwerkt met dat asrock k8s8x moederbord (met SiS chipset). Kan iemand mij dit uit ervaring vertellen??

Ik kan natuurlijk ook een ander merk geheugen kopen, maar dat twinmos is juist zo aantrekkelijk omdat het lekker goedkoop is (scheelt zo'n 20 euro bij 2 dimms) en toch levenslange garantie heeft. :)

btw. van Asrock kan ik ook nergens een lijst met ondersteunde geheugens vinden (op hun site of via google).

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 25-06-2004 09:38 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je RAM-geheugen heeft niets maar dan ook niets met het al dan niet 64bit zijn van je CPU te maken. De 64-bit term wordt nogal vaak onduidelijk en incorrect gebruikt. (veel geheugen wordt trouwens per 64 bit benaderd, maar goed dit staat er evengoed los van :P )

{signature}

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Het heeft in het geval van de Athlon64 weinig meer te maken met je chipset of geheugen compatible is of niet. De geheugen controller zit in de processor zelf.

Uiteraard heeft dit niets te maken met het feit dat 'ie 64bit is, wel is het onderdeel van deze procs. De "standaard" Twinmos dimmetjes veroorzaken inderdaad erg veel stabiliteits problemen met deze cpu's, aangezien ze vrij picky zijn. Twinmos heeft zich helaas niet al te strikt aan de JEDEC standaard gehouden, en daar gaat het fout ;)

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 16:05
Je moet de afweging maken of je misschien wat meer gedoe wil hebben en het goedkope twinmos koopt, of het meteen goed doet en een Kingston/Corsair reepje koopt.

Mocht het twinmos niet werken, dan moet je zelf eerst zeker weten dat je problemen aan het geheugen liggen. Een handige manier is om wat ander geheugen bij de hand te hebben, en te kijken of je dan geen problemen hebt.

Ik had eerst een reepje Dane-Elec geheugen, wat niet bleek te werken. Dit moest ik weer terugsturen, en wachten totdat de juiste soort Corsair op voorraad was. Dit duurt al met al iets van een week.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10

nwagenaar

God, root. What's the differen

Aangezien ik redelijke ervaringen heb op gebied met Athlon64 processoren, verschillende chipsets (nForce3-150, nForce3-250, SIS755 en VIA K8T800) en verschillende geheugenmerken kan ik een duidelijk antwoord geven.

Bezuinig niet op geheugen en ook niet op voedingen! De Athlon64 processor is redelijk picky op gebied van geheugen (TwinMOS icm AMD64 is voor het overgrote deel vragen om problemen, gebruik google en de search maar eens) en voor die € 20,-, waar praten wij dan over? Ik zou voor € 20,- de mogelijke instabiliteit niet riskeren en direct gaan voor goed merkgeheugen. Met Corsair (XMS3500 v1.1) en Kingston (ValueRAM CL3 en HyperX CL2) heb ik zeer goede ervaringen op gebied van stabiliteit met alle chipsets.

Wel dien ik op te merken dat veel personen last hebben van instabiliteit met Cool and Quiet met de laatste AMD driver op Windows XP en Athlon64 CPU's in combinatie met twee geheugen modules. Dus het kan nog aan afweging zijn om één module aan te schaffen of gewoonweg geen gebruik te maken van Cool and Quiet.

Verder, houdt bij de aanschaf rekening met een goede voeding. Brakke of slechte kwaliteit voedingen (QTec comes to mind) leidt ook tot instabiliteit. Dus koop een goede voeding zodat je een stabiel geheel krijgt. Ik adviseer minimaal 350W (voor wat ruimte op gebied van overclocken en krachtige hardware zoals videokaarten) van merken als Enermax, Antec en Tagan. De Tagan voedingen bevallen mij zeer goed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt (ik spreek uit eigen ervaring en heb diverse stabiliteits problemen gehad en opgelost) en dat je een goede keuze maakt ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

ik heb Kingston geheugen op dit bordje en het werkt prima... :) Al vind ikzelf dit niet echt een top bord, ik raad het je af maar dat is mijn mening...

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
@ Nwagenaar Dat geheugen, Corsair PC3500 V1.1 (2x256)hangt er nu bij mij in ;)

@ TS

Maaruh ik heb ook de K8S8X en heb er verschillende soorten Corsair XMS PC3200 modules in gehad. Enkel 512MB ondersteunt de A64 van bijna alle merken. Maar twee maal 512MB werkt dus niet. De geheugencontroller kan dan wel in de CPU zitten, op mijn K8S8X werkt het niet en bij anderen weer wel met hetzelfde geheugen.

Het is over het algemeen zo dat 2x512MB gewoon niet goed wordt ondersteunt.

Toevallig heb ik twee latten 2x512MB Twinmos liggen hier en staat mijn K8S8X naast me dus ik zal het even voor je testen ;)

• Stinger666
Ik heb getest en de uitkomst is:

Het werkt. Twee keer 512MB met Twinmos chips werkt, maar vraag me niet hoe!

Ik heb standaard 3,3V op mn geheugen staan door een voltmod, dus over het op 2,65V ook werkt is maar de vraag. Verder zijn de timings van het geheugen, de instellingen dus niet om over naar huis te schrijven..... of te wel superbagger! 3-7-3-3

Als het je niet om de snelheid gaat zou je het kunnen proberen maar of het ook op standaard voltage werkt. Op 2-5-2-2 werkt het niet, hier is het mij ook om te doen.

• Palomar
  • Niet online
zou ik erg op prijs stellen als je dat wilt gaan testen :) late reply van mij :P KWam ff iets tussen... Bedankt voor het testen! :) Conclusie is dus dat ik die twinmos beter niet kan nemen lijkt me?

Maar ik ben verder de beroerdste niet om wat meer uit te geven voor geheugen dat zeker weten wel werkt. Bijv. Kingston Value werkt dat wel altijd? Of is het per dimm weer afhankelijk? Aangezien ik via internet bestel (lokale shops zijn belachelijk duur op athlon 64 gebied) wil eigenlijk geen gezeik hebben. Het moet gewoon in 1x goed zijn.

En over de voeding. Ik heb nu een aopen qf50 kast van een klein jaartje oud met 300watt voeding. Dat moet toch voldoende zijn? Die kast wordt nu ook nog gewoon verkocht.

[edit] en over cool en quiet. Dat wilde ik eigenlijk wel erg graag gaan gebruiken (1 van de redenen om voor athlon64 te gaan). En ik wil ook 1024MB ram. Aangezien 2x512Mb qua prijs en beschikbaarheid veel gunstiger is was dat ook eigenlijk wel de bedoeling. Is er ook 'bewijs' dat dit echt moeilijkheden gaat opleveren?

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 25-06-2004 12:05 ]

• Stinger666
Palomar schreef op 25 juni 2004 @ 11:49:
zou ik erg op prijs stellen als je dat wilt gaan testen :) late reply van mij :P KWam ff iets tussen... Bedankt voor het testen! :) Conclusie is dus dat ik die twinmos beter niet kan nemen lijkt me?

Maar ik ben verder de beroerdste niet om wat meer uit te geven voor geheugen dat zeker weten wel werkt. Bijv. Kingston Value werkt dat wel altijd? Of is het per dimm weer afhankelijk? Aangezien ik via internet bestel (lokale shops zijn belachelijk duur op athlon 64 gebied) wil eigenlijk geen gezeik hebben. Het moet gewoon in 1x goed zijn.

En over de voeding. Ik heb nu een aopen qf50 kast van een klein jaartje oud met 300watt voeding. Dat moet toch voldoende zijn? Die kast wordt nu ook nog gewoon verkocht.

[edit] en over cool en quiet. Dat wilde ik eigenlijk wel erg graag gaan gebruiken (1 van de redenen om voor athlon64 te gaan). En ik wil ook 1024MB ram. Aangezien 2x512Mb qua prijs en beschikbaarheid veel gunstiger is was dat ook eigenlijk wel de bedoeling. Is er ook 'bewijs' dat dit echt moeilijkheden gaat opleveren?
De Asrock K8S8X is een echte voedingsvreter. Er zitten een paar dikke fouten in de plank waardoor de voltages erg laag uitvallen, vooral de 12V lijn kerldert omlaag bij gebruik iets meer volts op de CPU en VGA.

Kingston werkt nagenoeg altijd overal in, maar zorg AUB dat je een DUAL Channel kit pakt, de A64 wil twee identieke latjes hebben om zeker te werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 11:26:
ik heb Kingston geheugen op dit bordje en het werkt prima... :) Al vind ikzelf dit niet echt een top bord, ik raad het je af maar dat is mijn mening...
Wat is er mis met het bord?

• Palomar
  • Niet online
Stinger666 schreef op 26 juni 2004 @ 14:28:
[...]
De Asrock K8S8X is een echte voedingsvreter. Er zitten een paar dikke fouten in de plank waardoor de voltages erg laag uitvallen, vooral de 12V lijn kerldert omlaag bij gebruik iets meer volts op de CPU en VGA.
Ik wil je graag geloven en zeker niet eigenwijs overkomen, maar heb je deze conclusie zelf getrokken of heb je bronnen voor waarin dit wordt aangetoond? :) Kan het niet toevallig zijn dat jij een brak exemplaar hebt ofzo? :) Ik ben nl. nog nergens tegengekomen dat dit bord dikke fouten bevat; ik zie eigenlijk alleen maar reacties dat het een prima bordje is enzo. Ik ben verder ook geen overklokker en voltagemods etc. doe ik ook niet (ik weet niet eens hoe dat zou moeten :P). Misschien dat jij hogere eisen stelt qua overklokbaarheid?
Kingston werkt nagenoeg altijd overal in, maar zorg AUB dat je een DUAL Channel kit pakt, de A64 wil twee identieke latjes hebben om zeker te werken.
Als ik bij een winkel gewoon in 1 bestelling 2 dimms van hetzelfde merk bestel krijg ik toch gewoon 2 dezelfde?? Of is elk exemplaar weer verschillend? Veel shops hebben nl. niet eens van die dual channel kits en vaak zijn ze ook nog es duurder dan gewoon 2 dimms, dus als ik echt zo'n dual channel kit moet hebben beperkt dat weer enorm de keuze van welke leverancier ik moet nemen (ik koop het liefst alles bij 1 zaak).

En ik neem aan dat ze bij AMD toen ze die processor maakten wel hebben getest of ie ook met verschillende/meerdere dimms wil werken???? Of doen ze dat tegenwoordig niet meer waardoor achteraf blijkt dat je niet 2 verschillende dimms kunt gebruiken (want 90% v/d mensen doet). Wel erg slordig van AMD vind ik dat dan.

Ik weet ondertussen toch niet meer zo zeker of ik nog wel amd64 neem. Ik ga maar es ff informatie inwinnen over intel. Misschien dat dat minder gezeik met zich meebrengt. Of misschien toch nog maar het oude vertrouwde socket A (alhoewel dat binnenkort wel helemaal zal verdwijnen).

Verwijderd

Zoek op Corsaier Twinx of matched pairs

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die AOpen QF50 kasten met bijbehorende 300W PSUs zijn wel goed, die trekken met gemak een Athlon64 systeem met een GB geheugen, 2 harddisks, DVD fikker, Audigy2, TV-kaart en een Geforce FX 5900. Toegegeven, AOpen maakt betere kasten en dit is de budget lijn, maar het is ruim voldoende, het is iig al 10x beter dan de allerbeste sweex of qtec kast met bijbehorende PSU die je maar kunt bedenken :P

• Palomar
  • Niet online
en wat voor geheugen had je dan in dat systeem? Geheugen is nl. nog wel een puntje waar ik me ernstig zorgen over maak. Ik wil gewoon 2x512MB gebruiken en dat schijnt niet met zekerheid te werken met een athlon 64???

Ander moederbord zit ik ook nog te overwegen, maar juist over de VIA K800 (oid) chipset lees ik nog veel meer problemen oa. mbt geheugen. Het kan toch niet zo zijn dat men allemaal troep op de markt brengt wat niet goed werkt?? Zijn er uberhaupt mensen die wel een stabiel draaiend athlon 64 systeem hebben vraag ik me bijna af, als ik al die klachten hoor. En dan heb ik niet eens zo bijzondere wensen, alleen 2 stuks 512MB.

[ Voor 53% gewijzigd door Palomar op 26-06-2004 19:51 ]

• Stinger666
Palomar schreef op 26 juni 2004 @ 16:47:
[...]

Ik wil je graag geloven en zeker niet eigenwijs overkomen, maar heb je deze conclusie zelf getrokken of heb je bronnen voor waarin dit wordt aangetoond? :) Kan het niet toevallig zijn dat jij een brak exemplaar hebt ofzo? :) Ik ben nl. nog nergens tegengekomen dat dit bord dikke fouten bevat; ik zie eigenlijk alleen maar reacties dat het een prima bordje is enzo. Ik ben verder ook geen overklokker en voltagemods etc. doe ik ook niet (ik weet niet eens hoe dat zou moeten :P). Misschien dat jij hogere eisen stelt qua overklokbaarheid?

[...]

Als ik bij een winkel gewoon in 1 bestelling 2 dimms van hetzelfde merk bestel krijg ik toch gewoon 2 dezelfde?? Of is elk exemplaar weer verschillend? Veel shops hebben nl. niet eens van die dual channel kits en vaak zijn ze ook nog es duurder dan gewoon 2 dimms, dus als ik echt zo'n dual channel kit moet hebben beperkt dat weer enorm de keuze van welke leverancier ik moet nemen (ik koop het liefst alles bij 1 zaak).

En ik neem aan dat ze bij AMD toen ze die processor maakten wel hebben getest of ie ook met verschillende/meerdere dimms wil werken???? Of doen ze dat tegenwoordig niet meer waardoor achteraf blijkt dat je niet 2 verschillende dimms kunt gebruiken (want 90% v/d mensen doet). Wel erg slordig van AMD vind ik dat dan.

Ik weet ondertussen toch niet meer zo zeker of ik nog wel amd64 neem. Ik ga maar es ff informatie inwinnen over intel. Misschien dat dat minder gezeik met zich meebrengt. Of misschien toch nog maar het oude vertrouwde socket A (alhoewel dat binnenkort wel helemaal zal verdwijnen).
Ik wil je zeker niet ontmoedigen AMD te nemen. Zeker doen, die A64 is beestachtig snel en goedkoper dan een Intel, niet alleen qua processor, maar ook qua mobo. De prestaties zijn vergelijkbaar, de een sterker dan de ander.

Bij AMD worden de cores alleen getest of ze werken en hoe snel ze kunnen en dan wordt er een rating aan gegeven. Op geheugen testen betwijfel ik. AMD heeft een ingebakken geheugencontroller op de A64 en die is gewoon kieskeurig, das een feit waar je niet omheen kunt. (De Intel 865 en 875 hebben dit ook, maar minder)

Meestal is een Dual Channel kit goedkoper dan twee losse modules. Bij Twinmos en Corsair zeker, Kingston ook volgens mij. En als je twee losse latten koopt willen de chips nog wel eens verschillen. Let hier even op. Puur voor de stabiliteit, soms pakt tie twee verschillende modules wel.

Ik heb trouwens de laatste stepping core van de 3000+, dus een nieuwe.

Mijn bord is gewoon goed! De Sis 755 chipset rocks echt. Hij is sneller dan de NF3/150 en de K8T800 en vergelijkbaar met de K8T800Pro en de NF3/250. Erg goed dus. Beetje beperkt aan instellingen, maar als niet overclocker niet belangrijk. Een erg aan te raken bord.

Bij voorbaat even melden, ik heb een Levicom 550 AlienX voeding met erg dikke voedingslijnen. Die voldoende amperes kunnen leveren.
Ik clock graag over en kom dan achter de grote fouten. De 3,3V lijn beinvloed de 12V lijn en vise versa. Op de 12V lijn zit de CPU en het geheugen direct op de 3,3V. Opvoeren van het CPU voltage levert rare stijgingen en dalingen van de 3,3V op. En 3,3V op de CPU zorgt voor een extreem lage 12V. Echter heb ik natuurlijk voor de mods het bord ook getest en was de 12V lijn ook laag en de 3,3V niet stabiel. De instellingen in de BIOS zijn standaard niet optimaal en de instellingen zijn te weinig voor handen. Verder is het een extreem goed bord! 2600Mhz is geen probleem op een Frequence (geen FSB) van 260. Er zijn een aantal reviews waar het bord goede prestatie awards krijgt maar waar ze niet diep ingaan op de gebreken. Echter heb ik de voltmods met een paar gerespecteerde mede GoTters bedacht en die kwamen ook tot deze conclusie.

Ik ben lang op zoek geweest naar 2x512 en heb nu maar 2x256 Winbond BH5 gescoord. (Deze schijnt overigens ook in de 512 goed te werken, maar dat kostte me ff teveel doekoes.)

Succes met de keuze, gewoon A64 en wacht op XP64Bit en unchain te monster >:)

• Palomar
  • Niet online
ok dat bord zelf zit dus wel goed :) En als ik nou 2 x Kingston 512MB Valueram erbij doe dan moet dat toch wel werken?

• Stinger666
Palomar schreef op 28 juni 2004 @ 00:56:
ok dat bord zelf zit dus wel goed :) En als ik nou 2 x Kingston 512MB Valueram erbij doe dan moet dat toch wel werken?
Ik denk dat dit zonder problemen moet werken....Als Twinmos (na enige moeite) werkt dan zal dit zeker werken. De meeste grote fabs testen met Kingston. Dat ik met Corsair probs heb gehad wil niks zeggen.

De plank is zeker erg okey en aan te raden ;)

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

bij twijfelgevallen ivm met compabiliteit neem ik meestal Crucial geheugen.
Wanneer je daar via de memory upgrade je merk&type van het bord ingeeft, weet je tenminste zeker dat het probleemloos gaat werken.

Ook Kingston biedt de mogelijkheid om op die manier "passend" geheugen te vinden.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10

nwagenaar

God, root. What's the differen

Palomar schreef op 28 juni 2004 @ 00:56:
Ik heb zelf gebruik gemaakt van twee 512MB modules Kingston Valueram (CAS3) en geen enkele probleem ondervonden op gebied van stabiliteit. Ik heb wel problemen ondervonden met Cool and Quiet (hij bleef hangen op 1000Mhz, ondanks de laatste drivers en settings binnen Energiebeheer) en kreeg het mooie IRQL_LESS_OR_EQUAL melding in de vorm van een BSOD, wat normaal duidt op geheugen problemen. Door C&Q uit te zetten, kreeg ik deze melding niet meer en draaide het geheel superstabiel ;)

edit:
Mocht je nog een Asrock K8S8X bordje zoeken, ik heb er nog één beschikbaar. Ik maak nu gebruik van een Epox nforce3-250GB bordje en heb deze dus over. Mail mij anders voor meer informatie

[ Voor 13% gewijzigd door nwagenaar op 28-06-2004 09:13 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
Iedereen raad wel dual channel kits aan maar het is niet altijd even makkelijk om matched pair kingston hyperx geheugen te vinden.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Ik heb net ook een Asrock K8S8X gekocht met 512mb geheugen van dane-elec. Alleen had ik een probleem toen alles in mijn mobo zat en ik hem aanzette gingen alle fan’s draaien alleen kreeg ik geen beeld. Ik hoorde ook geen piepjes geen check dus niets. Toen probeerde ik het kaal op te starten nog steeds het zelfde probleem geen piep geen check niets. Ik denk dat mijn mobo het niet doet of zou het mijn geheugen kunnen zijn.

Verwijderd

Heb zelf in een tweede PC de Asrock K7S41GX (mert onboard graphics) erin zitten, draait op zich super. Ik heb corsair valueram erin gezet (2 x 256 cas 2.5) en absoluut geen problemen. Dit is misshcien iets trager dan de twinX serie, maar wel een stuk goedkoper!

• Stinger666
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 11:25:
Heb zelf in een tweede PC de Asrock K7S41GX (mert onboard graphics) erin zitten, draait op zich super. Ik heb corsair valueram erin gezet (2 x 256 cas 2.5) en absoluut geen problemen. Dit is misshcien iets trager dan de twinX serie, maar wel een stuk goedkoper!
Totaal niet van belang aangezien dit een K7 mobo is en er dus geen Athlon64 op hangt. Het is hier van toepassing op 2x512 op een K8S8X en verder niks. (Sorry misschien beetje bot, maar tis zo)
Pagina: 1