Toon posts:

breedbeeld vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met de volgende vraag,
Ik heb een JVC GR-DVL-150E digitale videocamera en kan het beeld hiervan op 3 standen zetten en wel 4:3, cinema en squeeze. Omdat ik een breedbeeld tv heb had ik de camera altijd op cinema staan waardoor er 2 zwarte balken onder en boven werden geplaatst (letterbox wordt dt genoemd) maar als ik mijn beelden ging bewerken op de pc wordt dat herkend als 4:3 waardoor het eindresultaat op de tv niet als 16:9 wordt herkend en het beeld steeds verspringt als de tv op automatische beeldherkenning staat.
Nu zit ik testen met de squeeze functie die op de camera als beeldvullend wordt weergegeven en zou moeten doorgaan voor een breedbeeld modus en inderdaad als ik de film met studio 9 importeer wordt deze herkend als 16:9 en dat is precies wat ik wil. Nou lees ik ook veel over anamorphic wat eigenlijk de standaard is voor 16:9.
Ik heb ook gelezen dat er anamorphic lenzen bestaan maar op de site van jvc kan ik die niet vinden.

Kan iemand omschrijven wat nou precies die squeeze functie inhoudt en wat het verschil is met anamorphic.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Google is hier (zoals zo vaak) je grote vriend: eerste hit is direct raak:

http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/
It works like this: a widescreen film is transferred to video from an anamorphic print (the actual film frame appears horizontally squeezed), or it can be electronically squeezed after the transfer. That video is then compressed via MPEG-2, and encoded onto your DVD (I'm oversimplifying again, but you get the idea). If you were to view the actual image on the DVD, it would appear squeezed on your TV (more on that in a minute).

Now, before you can play the disc, you have to make sure that your DVD player knows what type of TV set you have - a current 4x3 TV, or a new widescreen 16x9 TV. This simply involves using your remote to enter the setup menu, and making the appropriate menu selection (see your player manual for specific instructions). Once this is done, if you play the DVD on a 16x9 widescreen TV, the TV itself will unsqueeze the image, so that it looks normal and fills the frame vertically, while still showing you the whole widescreen image. If you have a normal 4x3 TV, your player performs a clever digital trick - it unsqueezes the picture electronically, then deletes about every 4th line of horizontal resolution, and adds black bars on the top and bottom, to create a standard letterboxed image.
Squeeze is dus precies het zelfde als anamorphic. Volgende keer ff zelf zoeken, want zo moeilijk is het nu ook weer niet!

Wil je beste kwaliteit breedbeeld, dan moet je de squeeze functie gebruiken. Dan gooi je in ieder geval geen beeldlijnen weg (tenminste, als de camera het netjes doet, je weet nooit wat die precies gedaan heeft om het squeeze beeld te kijkgen ;) )

[ Voor 96% gewijzigd door voodooless op 25-06-2004 11:50 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?