Con-/prosumercamera's zonder (veel) shutter lag

Pagina: 1
Acties:
  • 804 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61293

Topicstarter
Ik heb al rondgezocht op het web en ook in GoT, maar eigenlijk heb ik nergens een duidelijk antwoord kunnen krijgen op mijn vraag. Er blijkt bijvoorbeeld geen topic hierover te bestaan. Wellicht dat ik hier verder kom met behulp van jullie ervaringen. :)

Momenteel bezit ik een Ricoh Caplio RR30 en ben redelijk tevreden, voornamelijk vanwege het relatief groot aantal handmatig in te stellen settings. Maar waar ik écht dol op ben bij deze camera, is de zeer korte shutter lag. Duurt slechts 0,2 seconden. Dat is bijvoorbeeld bij de CyberShot-serie van Sony wel anders! :/

Ik overweeg een nieuwe camera te kopen. Als eerste keek ik naar de Ricoh Caplio G4 Wide, feitelijk de opvolger van de RR30, met een nóg kleinere shutter lag. Echter, de voornaamste reden dat ik een nieuwe camera wil, is dat de beeldkwaliteit van de RR30 zich niet echt laat vergelijken met die van bijvoorbeeld de PowerShot-series van Canon. De G4 heeft dezelfde problemen.

Wie kent een camera met een zeer kleine shutter lag? Dat is eigenlijk de basis-eis voor het kopen van een nieuwe digitale camera; de rest zie ik dan wel, nadat ik een mooi lijstje heb. Enige andere voorwaarde is de prijs: ik wil niet (ver) over de 300 euro komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Heb je het over shutter lag of autofocus lag?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:02
In 't topic verwijs je naar prosumer camera maar je wilt niet (ver) boven de 300 euro komen?
Prosumer zijn in mijn optiek: 300D, D70, A2, Pro1, F828, 8080, 8700: die vind je niet onder de 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

catchingfire schreef op 25 juni 2004 @ 08:25:
In 't topic verwijs je naar prosumer camera maar je wilt niet (ver) boven de 300 euro komen?
Prosumer zijn in mijn optiek: 300D, D70,
Die twee zijn geen prosumercams, maar zijn dSLRs. Weliswaar in het 'budget' segment op dSLR-gebied, maar nog altijd geen prosumer ;)
A2, Pro1, F828, 8080, 8700: die vind je niet onder de 800 euro.
Een A2 is 813 eur, valt nog mee dus ;)

Verder:

F828 = 809 eur
8080 = 795 eur
8700 = 839 eur

Ze zitten dus al aardig rond die 800 eur, maar het is nog steeds een flinke dot geld ja :)

Aan de topicstarter: 300 euro is niet zo'n heel ruim budget, maar er zijn heus wel wat cams die daar bij zullen passen mèt een beschaafde shutterlag.

Ik heb twee sites voor je:

www.kieskeurig.nl . Ga daar naar digicams, voer je budget in en eventueel andere eisen en noteer alle cams die (in jouw ogen) voldoen aan je specificatie-eisen.

www.dpreview.com . Ga met die modellen naar DPReview en kijk of er daar reviews van te vinden zijn. Phil Askey wijdt altijd een complete pagina van z'n reviews genaamd Timings & Sizes aan de snelheid op meerdere punten van een camera. Ook www.megapixel.net en www.stevesdigicams.com kunnen je verder helpen. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26
Konica Minolta Z2 wellicht? Heeft eigen topic. Volgens Steve 0.1sec pre-focus en 0.4sec incl. focus. Hij is iig snel :)

[ Voor 45% gewijzigd door DaCoTa op 25-06-2004 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Volgens mij gaat het budget niet samenvallen met de wens die jij hebt qua performance.

Ik vermoed dat je al snel naar camera's tussen de 600 en 1000 euro moet gaan kijken :|

Ter info: ik heb vandaag voor het eerst de Canon 300D in handen gehad. Shutterlag is nul komma nul qua beleving. 850 euro bij de Kamera Express (bulk), misschien nu even niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45464

Erhm de nieuwe w1 en p100 p120 van sony hebben een zeer korte shutter lag, iets van 0.3 incl. autofocus.

Steve's digicams: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1_pg5.html

The shooting performance was impressive. Press the power button and it's ready to go in just under 2 seconds. Power up to first image captured was a fast 2.2 seconds. Shutter lag was a mere 1/10 of a second when pre- focused and 2/10 of a second including autofocus.

dcresource: http://www.dcresource.com...dsc_w1-review/index.shtml

The W1 was very snappy in the autofocus department. In good light, the camera usually locked focus in 1/2 second. If the camera had to hunt or use the AF-assist lamp, it took slightly longer -- maybe one full second. Speaking of which, the AF-assist lamp helped the camera focus well in low light. I did find the LCD to be unusable in those conditions (too dark), so you'll want to use the optical viewfinder.

Shutter lag was very low, even at slower shutter speeds.

Shot-to-shot speed was excellent, with a delay of around a second between shots (assuming the post-shot review feature is turned off).

Niet dat ik er veel van af weet maar ik denk dat zij dat wel doen. Alst niet klopt don't blame me!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 12:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zag ergens hierboven een Minolta A2 genoemd worden. Leuk, maar die is redelijk duâh... Zijn kleine broertje, de A1, heeft dezelfde lens alleen een paar pixeltjes minder. De A2 heeft alleen wat meer last van neven-effecten (zit tegen de grens aan van de 8MP CCD/lens combinatie). De A1 is in mijn ogen een stuk beter. Wat snelheid betreft:

* snel opstarten vanwege handmatige zoom (sowieso fijn om lekker met de hand te zoomen ipv zo'n dom heveltje)
* snelle AF die ook in continue mode te zetten is. Zodra je de cameragrip beethebt (sensors) loopt ie conctinue scherp te stellen.
* lang batterijleven.

Is duurder dan €300 maar als je een goede cam wilt met veel en makkelijke handmatige instellingen, is het denk ik een goede cam. Het is verleidelijk om voor een sexy ding te gaan met 20gigapixel en 20x zoom, maar wat heb je daaraan als ie het gewoon niet trekt?

DPreview is een goede bron voor zeer strenge reviews. Lees er maar eens een pak van door. Er zit zo af en toe muggezifterij tussen, maar je bent dan tenminste op de hoogte van alle problemen die er zich kunnen voordoen. Kieskeurig is alleen goed voor prijzen. Reviews zijn absoluut onbetrouwbaar want je kent het referentiekader van de mensen niet. Als je niets gewend bent, is een wegwerpcamera al goed, vandaar....

Reviews lezen is saai, maar als je er veel hebt doorgelezen krijg je een beter beeld van de markt en de techniek. Als je serieus wilt fotograferen is het onontbeerlijk. Laat voorkeuren achterwege, want als je perse een Sony wilt vanwege het merk moet je niets vragen maar gewoon kopen. Maak tijdens het lezen aantekeningen van aandachtspunten van verschillende camera's. Sommigen hebben bijvoorbeeld heel veel last van paarse randen bij overbelichte stukken. Als je dat één keer weet (en ook wanneer/waarom het gebeurt) kun je er op gaan letten. Zo kan een droomcamera ineens een kötding worden en dat is zonde van je dure geld.

tip: lees ook reviews van veel duurdere camera's door. Zo leer je ook waarom die dingen duurder zijn en wat het verschil is.

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 27-06-2004 22:00 ]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15485

www.steves-digicams.com kan ik hierbij ook aanbevelen. Bijna elk toestel wordt er gereviewd met sample pics. Verder op het onderwerp specifiek ingaande zou ik ronkijken bij de Fuiji camera's die hebben over het algemeen ook lage shutter lag. Bij Olympus heb je de camedia series die ook vrij snel zijn en natuurlijk de Canon G serie. Zeker zouden die qua prijs moeten aansluiten. Een goede all-round camera met handmatige instellingen is voor mij nog steeds de Canon Powershot A serie.

Edit: Oeps, niet goed gekeken, Zag dat steve als was genoemd.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 15485 op 28-06-2004 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb een Sanyo Xacti J4.
Ik heb zeer weinig (lees geen) last van de shutter lag van deze camera.
Ik weet de exacte tijd hiervan niet, maar ik weet dat hij er wel speciaal op gebouwd is snel te zijn, ook starten van de camera, zoomen en openen van een (al gemaakte) foto's is erg snel.
Ik heb hem gekocht vanwege de snelheid.
Het is een (nog) niet zo bekende camera, maar de kwaliteit van de foto's is zeer mooi.

Dit is een van mijn best gelukte foto's:
Libelle

Er staan ook een aantal foto's van mij op het verzamel macro foto's deel II topic (allemaal met link naar orginele foto zonder bewerkingen).
En op mijn website, maar dat zijn alleen geresiste foto's.

kijk ook op deze link voor meer info:
Dprevieuw Sanyo xacti J4

Edit: Ik heb hem gevonden .0005 sec.

[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 29-06-2004 15:31 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Remy schreef op 25 juni 2004 @ 08:37:
[...]
Die twee zijn geen prosumercams, maar zijn dSLRs. Weliswaar in het 'budget' segment op dSLR-gebied, maar nog altijd geen prosumer ;)
[...]
waarom kan een dslr geen prosumercam zijn dan
ik vind de 300D en D70 wel degelijk prosumer camera's

ooit wel eens een echte pro zijn camera bij de dixons zien halen dan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:01

Nick Name

SinFest!

G-PHREAK schreef op 28 juni 2004 @ 12:08:
Een dSLR is in mijn optiek (what's in a word) een type camera voor de gevorderde amateur en de professional. Kijk ik naar het begrip prosumer, dan duidt dat in mijn optiek op een mengvorm van 'professional' en 'consumer'. Als er een mengvorm bestaat, dan wijst dat ook op het bestaan van de twee afzonderlijke typen: 'professional' en 'consumer'. (wat is anders het nut van een hybride label/vorm als 'prosumer'?)

Ik ben het op basis van het gestelde met je eens dat de 300D en D70 prosumer camera's zijn, maaaaar het zijn zeker geen prosumer dSLR's! :*)
Als er al zoiets zou bestaan als een prosumer dSLR, dan betekent dat ook dat er ook 'professional' en 'consumer' varianten zijn. Aangezien de 300D en de D70 aan de onderkant van het marktsegment dSLR zitten, zou het label consumer beter op z'n plaats zijn.

details >:)

Ik blijf er echter bij dat de 300D en de D70 aan de onderkant van het marktsegment dSLR zitten en dat er voor de professionals (en zeer gefortuneerde amateurs) een grote(re) toprange is van dSLR's (check bijvoorbeeld www.luminous-landscapes.com maar).
Ergo: de 300D en de D70 zijn geen prosumer dSLR's!

(ik sta open voor kritiek :) )
-----------------------------------------------
edit:
koraks schreef op 28 juni 2004 @ 16:38:
De term 'prosumer' duidt een marktsegment c.q. doelgroep aan. De term 'prosumer' is dus in feite een marketingterm.
De afkorting 'dSLR' is de aanduiding van een technische eigenschap van het product; hij geeft namelijk (enig) inzicht in de werking van het apparaat. De afkorting 'dSLR' een fototechnische term.
Vanwege het bovenstaande ben ík van mening dat de termen sowieso onvergelijkbaar zijn: de ene zegt iets over een afnemersdoelgroep, terwijl de andere iets zegt over een technisch aspect van het apparaat.

Persoonlijk vind ik dat de 300D en de D70 beide prosumer camera's zijn, samen met de digitale compactcamera's in de duurdere klasse (bv. F717). Dat de 300D en de D70 dSLR's zijn en de F717 een compact camera, heeft IMO niets te maken met de vraag of deze camera's binnen het prosumer-gebied vallen.

Zullen we nu weer ontopic gaan? :9
Om met je laatste opmerking te beginnen: Lijkt mij een goed plan! En dat is de reden dat ik niet nog een nieuw bericht begin ;)

En om met je één-na-laatste punt verder te gaan: dat zijn we min of meer met elkaar eens! Ik ben het alleen oneens met de waarde die je aan de term 'dSLR' toekent. Ja, het is een technische term. Dat doet echter geen afbreuk aan de classificatie voor het segmenteren van de markt voor digicams of camera's in het algemeen.
Het kan een eindeloze discussie worden zolang er geen concensus is over hoe je de indeling consumer-prosumer-professional gebruikt (voor de hele markt van camera's (of breder: middelen om beelden vast te leggen) of voor een segment daarbinnen (zoals (d)SLR's)).

Ik wil best de discussie verder aangaan met je maar laten we dat niet in dit topic doen. En om maar ontopic te gaan: eigenlijk is het alleen maar ongelukkig geweest van TS om de term prosumer te laten vallen. Als ik naar zijn opneningspost kijk, dan geeft hij helder aan wat hij zoekt en wat z'n budget is. Eigenlijk is het gewoon jammer dat er geen reviewsite is waar je kunt zoeken op cams met weinig shutterlag (nee dat is niet hetzelfde als alle reviews afstruinen in de hoop dat er iets objectiefs wordt gezegd over lag), maar dat zal wel komen omdat het vaststellen van shutterlag arbitrair is.

Anyways, rachid.nl: veel succes met je keuze (een aantal users heeft je wel kunnen voorzien van bruikbare info dacht ik)

[ Voor 49% gewijzigd door Nick Name op 28-06-2004 18:07 . Reden: liever een edit dan een nieuwe (lichtelijk offtopic) post! ]

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Als we dan toch, om het netjes te zeggen, met insecten gaan copuleren :P neem dan eens het volgende in overweging:
De term 'prosumer' duidt een marktsegment c.q. doelgroep aan. De term 'prosumer' is dus in feite een marketingterm.
De afkorting 'dSLR' is de aanduiding van een technische eigenschap van het product; hij geeft namelijk (enig) inzicht in de werking van het apparaat. De afkorting 'dSLR' een fototechnische term.
Vanwege het bovenstaande ben ík van mening dat de termen sowieso onvergelijkbaar zijn: de ene zegt iets over een afnemersdoelgroep, terwijl de andere iets zegt over een technisch aspect van het apparaat.

Persoonlijk vind ik dat de 300D en de D70 beide prosumer camera's zijn, samen met de digitale compactcamera's in de duurdere klasse (bv. F717). Dat de 300D en de D70 dSLR's zijn en de F717 een compact camera, heeft IMO niets te maken met de vraag of deze camera's binnen het prosumer-gebied vallen.

Zullen we nu weer ontopic gaan? :9

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61999

Nick Name schreef op 28 juni 2004 @ 15:48:
Eigenlijk is het gewoon jammer dat er geen reviewsite is waar je kunt zoeken op cams met weinig shutterlag (nee dat is niet hetzelfde als alle reviews afstruinen in de hoop dat er iets objectiefs wordt gezegd over lag), maar dat zal wel komen omdat het vaststellen van shutterlag arbitrair is.
Erop zoeken lukt idd niet, maar http://www.imaging-resource.com heeft bij vrijwel elke review metingen van oa shutterlags staan die op de 0.001 seconde worden gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Waarom is shutterlag een basiseis? En waarom die reactie over de Cybershots? Vergelijk de shutterlag van de Sony cams maar eens met Canons en Minoltas, dan zul je zien dat Sony er zeer positief uitspringt met lags tussen de 0.2 - 0.3 tegenover 0.7 - 1.0 gemiddeld bij de andere merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Plekuz op 29-06-2004 13:36 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 12:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Weakling schreef op 29 juni 2004 @ 13:36:
Waarom is shutterlag een basiseis?
Dat bepaalt elke individuele koper zelf natuurlijk. Ik had ook als eis dat de cam snel moest opstarten, snel moest focussen, goed instelbaar moet zijn en makkelijk te bedienen. Uiteraard is dan ook de kwaliteit van de opnames erg belangrijk en niet te vergeten de prijs. Zo heeft iedereen zijn eisenpakket. Ik heb uiteindelijk voor de Minolta A1 gekozen en (voorlopig) ben ik daar tevreden mee. Het is maar net wat je ermee wilt doen. Puur als point 'n shoot is een leuke automaat veel geschikter. Wil je meer controle over de instellingen, zou de A1 weer een goede kandidaat zijn. Kijk, op een A60 kan je ook sluitertijd instellen, maar dat moet via een menu. Voordat je daar uit bent, is die colibrie natuurlijk allang weg. En AF-tijd is dan natuurlijk ook belangrijk. Of manual focus met een lensring (zoals vroegâh) op de A1/A2, werkt als een speer.
Het is maar net wat belangrijk is voor je. Jij bepaalt zelf de basiseis.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Stereotomy schreef op 25 juni 2004 @ 07:08:
Heb je het over shutter lag of autofocus lag?
Hebben we het toch over autofocus lag. :|

Graag deze twee termen scheiden, anders wordt de discussie er voor de mensen die dit topic later teruglezen er niet overzichtelijker op.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Stereotomy schreef op 01 juli 2004 @ 00:42:
[...]

Hebben we het toch over autofocus lag. :|

Graag deze twee termen scheiden, anders wordt de discussie er voor de mensen die dit topic later teruglezen er niet overzichtelijker op.
Precies. Daarom ook mijn vraag waarom gezegd werd dat een lage shutterlag een basiseis is. Zodra er uitgelegd wordt waarom ze die eis hebben, blijkt het soms om iets heel anders te gaan. Hoewel de TS nog niets heeft laten horen ...

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61293

Topicstarter
Ik heb het echt over shutterlag, een iets hogere focuslag vind ik niet zo heel erg. Het gaat er mij om dat als ik de ontspanner indruk, de foto vrijwel gelijk genomen wordt. Om verwarring te voorkomen: ik gebruik altijd het half-pressing concept om alvast te focussen. Daarom maakt de focuslag me net iets minder uit. :)

Overigens moet ik idd toegeven dat Canon-camera's in de eerder genoemde prijsklasse een nóg hogere lag hebben dan Sony-camera's.

Heb nu mijn oog laten vallen op de Ricoh Caplio GX, een vijf megapixelcamera van Ricoh met net wat meer features dan de RR30. Het lijkt er echter op dat de GX één van de grote problemen van de RR30 heeft overgenomen: hogere ISO-rates zorgen voor véél meer ruis! Eigenlijk voor zóveel meer ruis, dat ISO 400 nauwelijks bruikbaar genoemd kan worden. :(

GX: http://www.letsgodigital....oh/CaplioGX/index_en.html

Je moet die (niet zo diepgaande) review maar eens bekijken. :) Iig bedankt voor alle reacties tot nu toe! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Met een pre-focus shutterlag van 0.011 sec van bijvoorbeeld de Sony Cybershot P100 heb je dan toch wel zo ongeveer de snelste te pakken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

G-PHREAK schreef op 28 juni 2004 @ 12:08:
[...]

ooit wel eens een echte pro zijn camera bij de dixons zien halen dan :o
Ik nogal wat van mijn gear bij Corne van Iperen gekocht: prijstechnisch goed en qua service zeker zo goed. Maar als een Dixons echt met scherpe prijzen zou werken, dan had ik het misschien daar wel gehaald..

Bericht hierboven

Pagina: 1