PC loopt spontaan vast

Pagina: 1
Acties:

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Al enkele maanden loopt mijn PC regelmatig vast, of liever gezegd ONregelmatig. Het gebeurd spontaan, soms twee, drie keer achter elkaar, soms maar 1 keer op een avond...

Hij loopt dan echt vast, blijf wel beeld houden, geen reboot/shutdown dus. Ik ben ten einde raad.

Wat heb ik gedaan:

upgrade van W2K naar XP, SP1 + alle updates. Harde schijven ge-fdisked en opnieuw ingedeeld. Tweede harde schijf verwijderd. Alle drivers van hardware geupdate. Natuurlijk virusscanner er overheen, met grote regelmaat. PC geopend voor extra koeling. MBM5 geinstalleerd en geconcludeerd dat de temperatren van CPU & PC zo rond de 45/50 graden lagen....

Dit alles biedt geen uitkomst. Wat kan ik nog meer ondernemen ??

Specs PC:

Windows XP Prof. SP1
videokaart: GeForce2 MX
AMD Athlon 1.3 GHz
EliteGroup moederbord K7VZA
VIA AC'97 audio controller
2 CD ROM-spelers HP8200i & Liteon LTN526s
2 RealTek NIC's (RTL8029 & RTL8139)

MEM86+ blijft >10 uur lopen...Ik ga nog even Knoppix proberen, kijken wat er dan gebeurd...

;(

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
haal alles er eens uit wat eruit kan... dus je cdrom spelers enzo, netwerkkaarten... dat je dus alleen de hardware erin hebt die je echt nodig hebt om te booten, kijken wat hij dan doet.

wat betreft dat Mem86+, bedoel je daar misschien Memtest86 mee? want dat ding blijft inderdaad oneindig lopen, totdat je hem zelf afbreekt. mocht Mem86+ wel een ander programma zijn, dan zal het waarschijnlijk wel hetzelfde verhaal zijn.

edit: netwerkkaart moet er dus eigenlijk wel inblijven... anders kan je weer niet internetten enzo en merk je niet of hij weer gaat hangen...

wat gebeurt er trouwens als je de rekenmachine van windows opstart, je vult allemaal 9's in, en daarna druk je op Shift+1. dat is dus een manier om je processor te stresstesten. de rekenmachine zegt dan na een tijdje dat de bewerking lang kan gaan duren enzo, maar dan moet je gewoon nergens op klikken en gewoon gaan internetten ofzo... eventueel effe lage prioriteit geven via de taskmanager zodat je voor de rest wel normaal kunt werken op je pc.

[ Voor 45% gewijzigd door mjszwo op 24-06-2004 21:10 ]

• pkouwer
ik bedoel dat MEM-test progje wat genoemd werd in één der topics over hetzelfde probleem...

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ook ik ben de eigenaar geweest van het door jouw genoemde moederbord,
met Via KT133 chipset. Dit is waarschijnlijk een van de, zo niet de instabielste chipset ooit ;) (de iNtel variant, de Apollo 133 was al even erg).

Je kan proberen om de laatste Via Hyperions te installeren, maar bij mij had het op ten duur geen nut meer. Het bord is dus door mijn voet doormidden gegaan en in de container verdwenen. Deze is nu vervangen voor een Asrock K7S8X welke overigens momenteel perfect functioneert in m'n servertje.

Uiteraard speelt de gebrekkige built quality van ECS ook flink mee, intern, maar ook de koeling van de chip is bijvoorbeeld niet optimaal.

//Edit: verder had die chip een aantal bekende stabiliteits/compatability problemen,
waaronder met:
- gf2mx (!!)
- sb live (?)
- pinnacle kaartjes (tv/video editing)

[ Voor 13% gewijzigd door rvanlooijen op 24-06-2004 21:12 ]

• pkouwer
...zegt mij niets...

• pkouwer
ik heb er de voorgaande drie jaar nooit problemen mee gehad.

• pkouwer
Het probleem is nog steeds actueel. Ik heb dit weekeind m'n PC alweer opnieuw geinstalleerd, maar nu in de BIOS ACPI uitgeschakeld: in de eventlog was dit steeds de laatste melding voordat hij vastliep. Na zoeken op Got, heb ik deze gedisabled, maar geen resultaat. Ik heb getracht een nieuwe BIOS-versie te flashen, maar dan krijg ik de melding unknow flash type, terwijl alles van de Elitegroup site is.

Toe dacht ik er nog aan dat het mss de voeding zou kunnen zijn, dus MBM5 geinstalleerd en mee laten draaien totdat hij vastliep, geen schokkende voltages, alles rondom de norm. Ik heb hem laten vastlopen met de numlock e.d. aan, na vastlopen staan ze nog steeds aan, dus dat kan het niet zijn.

Heeft iemand nog wat tips ?

Verwijderd

Als ik het mij goed herinner, kun je windows xp tijdens de installatie met een optie ''zonder ACPI'' installeren. Dat hielp bij mij, een paar pc's geleden.
Die had ook een VIA-chipset.

• pkouwer
klopt, heb ik ook gedaan, ik heb ook de truc met de rekenmachine uitgevoed en klik iedere keer (nu zo'n 20x) op doorgaan, dus het lijkt goed te zijn.

Verwijderd

Dus ACPI bij de installatie did the trick? Lang leve de reinstalls van XP... |:( :X

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 12:59

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Mocht dit toch niet werken zou het een brak reepje geheugen kunnen zijn of een reepje wat niet goed in z'n socket zit.
Ik neem aan dat het vastlopen niet bewust op te wekken is? Anders zou dat ook nog informatie kunnen opleveren.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• pkouwer
ACPI is blijkbaar een deel van het probleem geweest: na het uitschakelen hiervan, loopt hij nog wel vast, maar hier zie ik geen melding meer van in het event-logboek.

Het vastlopen kan ik opwekken door VS.Net (onder andere) te installeren. Mss dat dit wat info verschaft. Had het ook al met IIS, deze heb ik nu de veilige modus geinstalleerd.

• pkouwer
Ik heb nu inmiddels W2K geinstalleerd en heb nog geen vastloper gezien, maar dat is natuurlijk geen garantie. Ik wil nu VS.Net gaan installeren (om hem te laten crashen), maar ik mis de SP2 van W2K, zo'n 100 MB om te downloaden. hij meldt dat er een verkeerde taal is geinstalleerd.
Pagina: 1