Toon posts:

Computer valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleem met de pc van m'n ouders, het apparaat valt steeds uit. Direct na het inloggen in Windows valt de pc uit. Alsof iemand de stekker eruit trekt.
Ik dacht dat het probleem bij de voeding lag en heb die direct vervangen. Maar dat bleek het probleem niet te verhelpen. Vervolgens heb ik gekeken of de processor (AMD Duron) misschien te warm werd, maar die blijft keurig rond de 40 graden Celsius hangen. Omdat ik dacht dat het een stroom probleem was, heb ik de stekker vervangen en het stopcontact gecontroleerd. Maar, ook nu nog blijft de pc uitvallen. Ik heb nog gedacht aan een virus, maar kan de pc (door het constante uitvallen) niet controleren. Op internet kon ik geen info vinden over een virus met dit effect. Wat kan de oorzaak zijn?

De pc valt uit direct tijdens het opstarten van Windows, of als Windows enkele minuten draait (dus niet als ik in het BIOS zit). Opvallend is dat de pc 's ochtends langer aan kan blijven dan 's middags. Is het misschien een temperatuur probleem? Als de pc is uitgevallen kan deze niet weer worden aangezet. Pas als de stekker enkele tellen uit het stopcontact is geweest en vervolgens weer wordt aangesloten, kan de pc weer worden opgestart.

Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn :? Suggesties zijn dan ook meer dan welkom.
Bedankt alvast!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-02 16:07

Dentheman

Zie signature

Staat de pc op een geaard stopcontact, sommige pc's zijn pro's in stroomlekker

Zie ondertitel

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het stopcontact is geaard.
Was nog even vergeten te melden dat deze pc het al meer dan een jaar probleemloos heeft gedaan (aan de hardware is niets veranderd).

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44
sorry voor het ophalen van deze oude koe, maar ik zit met precies hetzelfde probleem. Amd 1000Mhz. PC van mijn broer, heel af en toe werkt ie wel uns wat langer maar meestal valt ie direct na het inloggen in Windows uit. Ook moet ik dan de stroom eraf pakken en ff wachten voor dat ie het weer doet.

Kan natuurlijk aan de voeding liggen? kan ik dit testen zonder een nieuwe te kopen?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Om dat windows te omzeilen zow je knoppix kunnen proberen 8)

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 13:18
probeer m eens schoon te maken, een stofmatje kan een hoop rare dinen veroorzaken

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

ga er maar van uit dat het aan de koeling van je duron ligt.

En JA ik weet dat je temperatuur goed is, mar als je bijvoorbeeld je koellichaam niet helemaal lekker gemonteerd hebt (en een klein gedeelte van de core alsnog overhit) zie je dit niet aan de temps die de PC opgeeft.

Ik zou zeggen: monteer je CPU-cooler opnieuw, en kijk of je core misschien al niet beschadigd is... Hoe minimaal dat ook.

Met de vele AMD machines die ik inmiddels heb gebouwd (> 200) denk ik dat dát je probleem is.

Suc6 :)

Verwijderd

Je zou eventueel ook nog ff met een andere harde schijf dr in kunnen proberen. Ik heb ook zoiets gehad, en bij mij was het een virus.

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 11:09:
Je zou eventueel ook nog ff met een andere harde schijf dr in kunnen proberen. Ik heb ook zoiets gehad, en bij mij was het een virus.
Het lijkt me stug dat een virus je PC doet 'uitvallen'.. Oftewel.. dat virus stuurt een ACPI commando naar je BIOS :>

het KAN, maar ík denk van niet...

• borgdaville
zow jongens, ik heb ook al heel wat systeemjes gebouwd enzow en gelukkig heb ik al het genoemde al gedaan heb.

sorry dat ik het net niet vermeld heb
Ik heb schoongemaakt
Alle overbodige hardware eruit
1 mem module, ipv 2 allebei geprobeerd
proceccor en koeler er vanaf gehad, nieuwe koelpasta
gestofzuigd
herinstall

Nieuwe harddisk heb ik nog niet geprobeerd, nog geen zin in gehad. Maar dat moet ik dan maar uns gaan proberen.

ps: ik heb nu memtest-86 3.0 vanaf een bootcd draaien, en hij loopt al een uur zonder problemen. Geheugen is dus nix mis mee. Nu ga ik steeds meer aan de harddisk denken. Is hier een goed testprogramma voor dat ik vanaf cd kan booten? Ik heb ff geen zin om een harddisk uit mijn PC te moetne halen om te testen, eerst ff progje.

Verwijderd

Nou klinkt als een Voeding failure.

Sommige voedingen blijken na een bepaalde periode niet meer zijn constante aantal Watts te leveren.

Beetje stom eigenlijk wel 8)7

Wat je ken proberen en ik denk dat het je oplossing zal zijn, om eens een andere voeding aan te hangen van dezelfde aantal watts (liefst ietsje meer 50Watt ofzo)

Ik denk dan dat je probleem ophoudt.

• borgdaville
jah dat is de kloterij ik heb geen reserve voeding, maar tis gewoon zo'n std voeding in zo'n kastje van 60 eurow. Dus voeding zou het wel kunnen zijn, ik test nog een ander schijfje en dan haal ik een voeding! Gewoon no-name voedingen van 25 eurow zoeits daar moet ie toch weer een tijdje mee bollen of niet?

ps: je wil trouwens niet weten welke voeding ik al jaren in mijn pc heb zitten(aopen 250w, maar nog nooit problemen gehad)

Verwijderd

borgdavile schreef op 09 oktober 2004 @ 11:23:
jah dat is de kloterij ik heb geen reserve voeding, maar tis gewoon zo'n std voeding in zo'n kastje van 60 eurow. Dus voeding zou het wel kunnen zijn, ik test nog een ander schijfje en dan haal ik een voeding! Gewoon no-name voedingen van 25 eurow zoeits daar moet ie toch weer een tijdje mee bollen of niet?

ps: je wil trouwens niet weten welke voeding ik al jaren in mijn pc heb zitten(aopen 250w, maar nog nooit problemen gehad)
Mmhzz probeer er eentje van 300 watt....Maar plz ...PLZZZZZ for your own GOOD!!!

NEEM GEEN Q-TEC voeding :r

(Sorry voor het schreeuwen)

• borgdaville
[offtopic}
zolang het draait blijf ik trouw aan mijn voeding, ik weet wel bij de volgende upgrade is de voeding aan de beurt, ik heb er wel eens voor gekeken maar als je een fatsoenlijke wilt betaal je een hoop geld en dat groeit helaas niet op mijn rug.

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 15:44
Draadje van je voeding zit een breuk in. Klap erop en je pc draait weer als een zonnetje. ;)

Althans dat is bij mij het geval, ergens zit een klein kabel breukej en van tijd tot tijd valt ie dan ineens uit of wil niet aan. Goede klap op de pc doet wonderen. :)

Handtekening

• borgdaville
Balboa schreef op 09 oktober 2004 @ 11:28:
Draadje van je voeding zit een breuk in. Klap erop en je pc draait weer als een zonnetje. ;)

Althans dat is bij mij het geval, ergens zit een klein kabel breukej en van tijd tot tijd valt ie dan ineens uit of wil niet aan. Goede klap op de pc doet wonderen. :)
helaas licht hier niet aan

Verwijderd

Kijk naar de condensatoren van je cpu ;) . dat heb ik al 2 keer gehad, heeft me 3 weken gekost om zoiets simpels te vinden. kijk of de bovenkanten bol staan en of er bruine troep uit puilt. ik heb er zo geen foto van, maar als ze gaar zijn, is dat de oorzaak.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Probeer eens te booten in Veilige Modus? F8 in rammen tijdens het booten....

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

start op met een bootfloppy - win98 of een knoppix-cd?!

als hij uitgaat ligt het waarschijnlijk aan de hardware.
nummer 1 is dan vaak de koeling van de chip. (dat de fan kapot is ofzo.)

en check ook eens de bios instellingen, dat de processor snelheid etc goed staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 18:38 ]

• borgdaville
update: hij valt zelfs uit als ik alleen het bios in ga. Proc word niet warmer als 21 graden. En cpu fan draait mooi 3200rpm.

Dalijk nieuwe voeding kopen!!

Verwijderd

borgdavile schreef op 14 oktober 2004 @ 13:01:
update: hij valt zelfs uit als ik alleen het bios in ga. Proc word niet warmer als 21 graden. En cpu fan draait mooi 3200rpm.

Dalijk nieuwe voeding kopen!!
Jou probleem is echt wel de Voeding.

Alle symptonen wijzen erop uit.

Probeer andere voeding en je zal zien.

P.S. check even of alles goed vast zit zoals geheugen en kaarten goed erin zitten.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 11:43:
Kijk naar de condensatoren van je cpu ;) . dat heb ik al 2 keer gehad, heeft me 3 weken gekost om zoiets simpels te vinden. kijk of de bovenkanten bol staan en of er bruine troep uit puilt. ik heb er zo geen foto van, maar als ze gaar zijn, is dat de oorzaak.
Ehm je CPU heeft geen condensatoren ;). Hoogstens hele kleine maar niet degenen die jij bedoeld :P
Wat jij bedoeld zijn deze dingen: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* ;)

TS kijk eens of deze tonnetjes bij jouw nog goed zijn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1