| Airflow - inleiding |
| Ok, even een tread over airflow, hier worden dus de basics besproken hoe je nu een goede airflow kan krijgen in je case en dus hoger kan overklokken. |
| Wat is airflow? |
Airflow betekent letterlijk "Luchtstroom", het betekent dus hoe de lucht in je behuizing circuleert en op een effectieve manier je case koelt door de warme lucht af te voeren terwijl verse, koele lucht naar binnen wordt gezogen. Hier een klein voorbeeld uit de FAQ:![]() ![]() ![]() ![]() Case 1 is een typisch geval van overdruk, wat normaliter zou zorgen voor hogere temperaturen maar hier merk je niets van. Case 2 zou minder goed koelen omdat warme lucht stijgt terwijl koude lucht dat niet doet. Case 3 is al veel beter, de intake zit aan de onderkant en de exhaust aan de bovenkant. Dit gebruiken de meeste mensen. Case 4 is precies hetzelfde, alleen zit de exhaust nu aan de bovenkant. |
| Heeft dit een grote invloed op mijn temperaturen? |
| Jep, je kan namelijk nog zo'n grote fan in je case hebben, de warmte lucht moet er toch uit en koude lucht moet er weer in. Je kan je fans dus op 2 manieren laten werken:
In principe heb je evenveel CFM's bij je exhaust als bij je intake op voorwaarde dat de lucht de fans goed kunnen bereiken (dus niet als er een of ander raar rooster voor hangt wat de lucht blokkeert). Je kan -wanneer je erg last hebt van stof- een stoffilter voor je fans hangen, maar pas op; deze kunnen je airflow aanzienlijk beperken en je zal toch om de paar dagen je computer moeten open moeten schroeven om je stoffiltertje schoon te maken, dus het beste is dat je je kast bij een stof-vrije plaats zet. Hoe hoger je RPM des te beter je koeling en des te meer geluid. Een 80 mm fan die voluit draait maakt koelt dus beter dan een 120 mm die op een laag standje draait maar maakt wel meer geluid. |
| Hoe kan ik een goede airflow maken? |
Je kan zelf fans monteren in je kast of je kan voor speciale behuizingen gaan zoals deze:![]() Deze case heeft maarliefst 5 fans (3 intake & 2 exhaust) en kost €139,-. Natuurlijk kan het nog veel extremer, je hebt namelijk ook kasten met 7 of 8 casefans, maar die maken ook een godsgruwelijk lawaai, maar wederom heeft dit alles te maken met het toerental. |
| Voeding en airflow |
Er komen steeds meer voedingen op de markt die 2 fans hebben, zoals de Thermaltake Xaser Silent:![]() Beide fans blazen warme lucht uit je case en houden je voeding ook koel. |
| Mijn airflow wil ik verbeteren, hoe doe ik dit? |
| Je kan de fans harder zetten of meer fans installeren. Wat ook een mogenlijkheid is cable meshing (bijvoorbeeld je platte ATA kabels rond maken) zodat er geen kabels meer in de web zitten en de lucht zich dus beter kan verplaatsen. Een andere tip is dus d.m.v. bundelbanden je kabels aan de zijkanten van je kast plaatsen. Het is ontzettend veel werk maar je airflow wordt veel beter en je kan bovendien veel makkelijker bij je harware! Een andere oplossing is het gebruik van airducts. Deze geleiden de lucht en dempen bovendien gedeeltelijk het geluid. Je monteert de airducts op de fans d.m.v. de 4 schroefgaatjes zoals gewoonlijk. Je kunt bijvoorbeeld je videokaart wat extra koelen of je processor wat extra aandacht geven. Een paar voor beelden van airducts: ![]() ![]() |
| Overige hardware voor luchtkoeling |
| Een zeer convenciele manier van je luchtkoeling controleren is d.m.v. een control kit. Deze installeer je in een 5.25" drive bay en kun je aansluiten op je fans. Je kan daarmee de snelheid digitaal en analoog volgen. Bij sommige control kits kun je ook de temperatuur aflezen. Hier een paar voorbeelden: |
| Thermaltake Xcontroller |
![]() ![]() Een analoge controller van Thermaltake die maximaal 4 fans tegelijk aankan, maar helaas geen temperaturen kan aflezen. Naarmate de fan harder gaat draaien krijgt het draaiknopje een andere kleur. Leuk. |
| Coolermaster Aerogate II |
![]() Een digitale controller van Coolermaster die 4 fans tegelijk aankan maar ook temperaturen kan aflezen. |
Zo, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest en als ik iets ben vergeten of er iets moet bij zetten; zeg het me dan
Ik hoop dat het ook een beetje nuttige info is en dit is de eerste keer dat ik zo'n tabel maak dus heb genade
Mocht dit al ergens anders staan sluit hem dan maar..
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 08:23 ]