Toon posts:

[OC] De grote airflow tread

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Airflow - inleiding
Ok, even een tread over airflow, hier worden dus de basics besproken hoe je nu een goede airflow kan krijgen in je case en dus hoger kan overklokken.
Wat is airflow?
Airflow betekent letterlijk "Luchtstroom", het betekent dus hoe de lucht in je behuizing circuleert en op een effectieve manier je case koelt door de warme lucht af te voeren terwijl verse, koele lucht naar binnen wordt gezogen. Hier een klein voorbeeld uit de FAQ:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/phreak/ocm/faq/faq-case1.gifAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/phreak/ocm/faq/faq-case2.gifAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/phreak/ocm/faq/faq-case3.gifAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/phreak/ocm/faq/faq-case4.gif

Case 1 is een typisch geval van overdruk, wat normaliter zou zorgen voor hogere temperaturen maar hier merk je niets van.
Case 2 zou minder goed koelen omdat warme lucht stijgt terwijl koude lucht dat niet doet.
Case 3 is al veel beter, de intake zit aan de onderkant en de exhaust aan de bovenkant. Dit gebruiken de meeste mensen.
Case 4 is precies hetzelfde, alleen zit de exhaust nu aan de bovenkant.
Heeft dit een grote invloed op mijn temperaturen?
Jep, je kan namelijk nog zo'n grote fan in je case hebben, de warmte lucht moet er toch uit en koude lucht moet er weer in.

Je kan je fans dus op 2 manieren laten werken:
  • Intake fan (Zuigend)
  • Exhaust fan (Blazend)
De intake zuigt koele lucht naar binnen en de Exhaust blaast de warme lucht dus naar buiten. De groottes van de fans spelen ook een vrij grote rol (In koeling én geluid) maar uiteindelijk gaat het toch om je toerental (RPM) wat direct te maken heeft met luchtverplaatsing en koeling.

In principe heb je evenveel CFM's bij je exhaust als bij je intake op voorwaarde dat de lucht de fans goed kunnen bereiken (dus niet als er een of ander raar rooster voor hangt wat de lucht blokkeert).

Je kan -wanneer je erg last hebt van stof- een stoffilter voor je fans hangen, maar pas op; deze kunnen je airflow aanzienlijk beperken en je zal toch om de paar dagen je computer moeten open moeten schroeven om je stoffiltertje schoon te maken, dus het beste is dat je je kast bij een stof-vrije plaats zet.

Hoe hoger je RPM des te beter je koeling en des te meer geluid.
Een 80 mm fan die voluit draait maakt koelt dus beter dan een 120 mm die op een laag standje draait maar maakt wel meer geluid.
Hoe kan ik een goede airflow maken?
Je kan zelf fans monteren in je kast of je kan voor speciale behuizingen gaan zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/cases/products/wingo/silver/v8000a.jpg

Deze case heeft maarliefst 5 fans (3 intake & 2 exhaust) en kost €139,-.

Natuurlijk kan het nog veel extremer, je hebt namelijk ook kasten met 7 of 8 casefans, maar die maken ook een godsgruwelijk lawaai, maar wederom heeft dit alles te maken met het toerental.
Voeding en airflow
Er komen steeds meer voedingen op de markt die 2 fans hebben, zoals de Thermaltake Xaser Silent:

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/power/insideFans.jpg

Beide fans blazen warme lucht uit je case en houden je voeding ook koel.
Mijn airflow wil ik verbeteren, hoe doe ik dit?
Je kan de fans harder zetten of meer fans installeren. Wat ook een mogenlijkheid is cable meshing (bijvoorbeeld je platte ATA kabels rond maken) zodat er geen kabels meer in de web zitten en de lucht zich dus beter kan verplaatsen. Een andere tip is dus d.m.v. bundelbanden je kabels aan de zijkanten van je kast plaatsen. Het is ontzettend veel werk maar je airflow wordt veel beter en je kan bovendien veel makkelijker bij je harware!

Een andere oplossing is het gebruik van airducts. Deze geleiden de lucht en dempen bovendien gedeeltelijk het geluid. Je monteert de airducts op de fans d.m.v. de 4 schroefgaatjes zoals gewoonlijk. Je kunt bijvoorbeeld je videokaart wat extra koelen of je processor wat extra aandacht geven.

Een paar voor beelden van airducts:

Afbeeldingslocatie: http://www.com-tra.de/img/p/NB_AirDuct_w.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.com-tra.de/img/p/NB_AirDuct_g.jpg

Overige hardware voor luchtkoeling
Een zeer convenciele manier van je luchtkoeling controleren is d.m.v. een control kit. Deze installeer je in een 5.25" drive bay en kun je aansluiten op je fans. Je kan daarmee de snelheid digitaal en analoog volgen. Bij sommige control kits kun je ook de temperatuur aflezen.

Hier een paar voorbeelden:
Thermaltake Xcontroller
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/accessories/xcontroller/frontPanel2a.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/accessories/xcontroller/frontPanel2b.jpg

Een analoge controller van Thermaltake die maximaal 4 fans tegelijk aankan, maar helaas geen temperaturen kan aflezen. Naarmate de fan harder gaat draaien krijgt het draaiknopje een andere kleur. Leuk.
Coolermaster Aerogate II
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/1c05f250d3cc585e69f1f676dda13048.jpg

Een digitale controller van Coolermaster die 4 fans tegelijk aankan maar ook temperaturen kan aflezen.

Zo, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest en als ik iets ben vergeten of er iets moet bij zetten; zeg het me dan :)

Ik hoop dat het ook een beetje nuttige info is en dit is de eerste keer dat ik zo'n tabel maak dus heb genade :9
Mocht dit al ergens anders staan sluit hem dan maar..

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 08:23 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
De groottes van de fans spelen ook een vrij grote rol (In koeling én geluid) want een 120 mm fan koelt veel beter dan een 80 mm maar verwacht niet dat je PC dan lekker stil is .
Daar heb je geen gelijk. Een 120mm fan is groter, dus hoeft minder rpm te maken om hetzelfde aantal cfm's lucht te verplaatsen als een 80mm fan.
En minder rpm=minder geluid.
Dus als dat verbeterd kan worden.

Tuurlijk zijn er 120mm's die gewoon veel cfm hebben en heel veel lawaai maken, deze zijn te herkennen aan de dikte (bvb een 120mm delta fan van 3,8cm dik die 120+ cfm verplaatst :P )

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnx, ga ik nu verbeteren

/edit Zo goed hoop ik :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 18:31 ]

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
Een 80 mm fan die voluit draait maakt koelt dus beter dan een 120 mm die op een laag standje draait maar maakt wel meer geluid.
Dat kun je niet echt zeggen, er zijn 80mm fans zat die maximaal maar 2000 of 2500 rpm draaien. Ik denk dat je beter kunt neer zetten over cfm's.
Je kan zelf fans kopen en in je behuizing monteren, maar dit vereist vaak boren als het lekker stevig vast wilt zitten.
waar baseer je dit op? Tegenwoordig zijn er meer danzat kasten waarin je 4 80mm fans in kwijt of 2x120mm fans. En wat is het verschil of je zelf gaten gaat boren of dat de gaten er al voorgeboord zitten? Dat is toch hetzelfde? :?
Natuurlijk kan het nog veel extremer, je hebt namelijk ook kasten met 7 of 8 casefans, maar die maken ook een godsgruwelijk lawaai
En waar baseer je dit op? Een grote bigtower met 7 casefans die draaien op bv. 1500rpm zal waarschijnlijk niet meer lawaai maken dan een case met 4 casefans op 1500rpm. Misschien dat wel verschil zal uitmaken als de casefans wat harder draaien.

EDIT: typo: het is thread ipv tread ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pyro83 op 24-06-2004 18:45 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

pyro83 schreef op 24 juni 2004 @ 18:40:
[...]

Dat kun je niet echt zeggen, er zijn 80mm fans zat die maximaal maar 2000 of 2500 rpm draaien. Ik denk dat je beter kunt neer zetten over cfm's.

[...]

waar baseer je dit op? Tegenwoordig zijn er meer danzat kasten waarin je 4 80mm fans in kwijt of 2x120mm fans. En wat is het verschil of je zelf gaten gaat boren of dat de gaten er al voorgeboord zitten? Dat is toch hetzelfde? :?

[...]

En waar baseer je dit op? Een grote bigtower met 7 casefans die draaien op bv. 1500rpm zal waarschijnlijk niet meer lawaai maken dan een case met 4 casefans op 1500rpm. Misschien dat wel verschil zal uitmaken als de casefans wat harder draaien.
Mee eens!

kleine info geval, alles wat er stond dat wist ik al....
een goede airflow bestaat meestal uit logisch denk werk.... je weet dat warme lucht opstijgd enz enz enz... :)

[ Voor 11% gewijzigd door peddro op 24-06-2004 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo dan? :P

• peddro
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

ohja,

[flauwe mode]
het is toch Het grote airflow tread en niet De.......
[/flauwe mode]

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Uitleg geven wat over en onderdruk veroorzaakt zou leuk zijn, namelijk veel stof, extra lawaai,...

Het nut van stoffilters en hun negatieve kanten (minder doorgelaten lucht, vaak zuiver maken)...

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
peddro schreef op 24 juni 2004 @ 18:54:
ohja,

[flauwe mode]
het is toch Het grote airflow tread en niet De.......
[/flauwe mode]
ja, dat zei ik ook al, en dan is het thread en niet tread. ;)
Zoals ik net al heb gezegt zijn er sprake van 2 soorten fans:
2 soorten fans? dat is een beetje verwarrend voor een beginner, je kunt beter zeggen dat een fan twee kanten laten werken, blazen of zuigen dus.

Verder mis ik nog info over:
- hoe op andere manieren airflow te verbeteren (dmv van bv rounded cable en kable meshing)
- misschien een stukje over over- en onderdruk
- extra airflow in de kast dmv de voeding (met 2 fans)

EDIT: misschien is dit nog wel een interessant artikeltje voor startpost van silentpcreview:
http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=25&page=1

[ Voor 13% gewijzigd door pyro83 op 24-06-2004 19:03 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat je best een evenhoog aantal intake CFM's hebt als outtake, uitgaande ervan dat er niet teveel clutter voor de fans hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips mensen, 1e post begint nu wat te worden :*)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wel een note ivm. die X-controller van Thermaltake: die kan in totaal maar 1.5A doen, wat dus wil zeggen dat ie gemiddeld fans van 0.38A kan regelen als je ze allemaal aangesloten hebt. Zelf had ik er een Delta fan op gezet van 0.8A en het ding liet de geest. Component doorgebrand. Op de tweede aansluiting idem. Het verschil tussen een fancontroller met en zonder tempuitlezing lijkt me best wel nutteloos aangezien het de grote AIRFLOW thread is en niet de grote TEMPERATUUR en KOELING thread.

Misschien toelichten welke onderdelen best van koeling voorzien worden en welke bij overklokken. Ook een soort van koelrichting voor ATX enzo.

[ Voor 29% gewijzigd door Phuncz op 24-06-2004 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sharkbyte schreef op 24 juni 2004 @ 20:21:
Wel een note ivm. die X-controller van Thermaltake: die kan in totaal maar 1.5A doen, wat dus wil zeggen dat ie gemiddeld fans van 0.38A kan regelen als je ze allemaal aangesloten hebt. Zelf had ik er een Delta fan op gezet van 0.8A en het ding liet de geest. Component doorgebrand. Op de tweede aansluiting idem. Het verschil tussen een fancontroller met en zonder tempuitlezing lijkt me best wel nutteloos aangezien het de grote AIRFLOW thread is en niet de grote TEMPERATUUR en KOELING thread.

Misschien toelichten welke onderdelen best van koeling voorzien worden en welke bij overklokken. Ook een soort van koelrichting voor ATX enzo.
Het feit dat je fans kunnen doorbranden staat heus wel in de handleiding van de X-controller denk ik, en er zal ook wel staan hoe je dat moet aanpakken.

• DeeD2k2
  • Laatst online: 01-02 20:29
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 21:41:
Het feit dat je fans kunnen doorbranden staat heus wel in de handleiding van de X-controller denk ik, en er zal ook wel staan hoe je dat moet aanpakken.
Dan nog is het handig om het van te voren te weten. Anders heb je het ding al in huis en kom je er dan pas achter dat het niet gechikt is voor jou/voordeliger kan. Beetje zonde van het geld, niet?

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pyro83 schreef op 24 juni 2004 @ 19:01:
2 soorten fans? dat is een beetje verwarrend voor een beginner, je kunt beter zeggen dat een fan twee kanten laten werken, blazen of zuigen dus.
Klopt wel hoor, een intake fan heeft de 'wings' anders zitten dan een outtake fan... ;)

Verwijderd

Dan maar eens een keer wat postiefs neerzetten: Mooie startpost, als alle informatie van hierboven erin is verwerkt. Ik hoopte alleen ook wat te vinden over airducts. Deze kunnen de airflow behoorlijk beïnvloeden en dus zorgen dat de koele lucht precies daar komt, waar je 'm nodig hebt. Heb er zelf net 1 gebouwd om 2x92mm fans op een rad van 120x135mm te plaatsen. Had geen zin om 1 120mm te kopen, terwijl ik nog 2 Zalmans had liggen. Het resultaat is prima: lage temps en nauwelijks geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 01:52:
Dan maar eens een keer wat postiefs neerzetten: Mooie startpost, als alle informatie van hierboven erin is verwerkt. Ik hoopte alleen ook wat te vinden over airducts. Deze kunnen de airflow behoorlijk beïnvloeden en dus zorgen dat de koele lucht precies daar komt, waar je 'm nodig hebt. Heb er zelf net 1 gebouwd om 2x92mm fans op een rad van 120x135mm te plaatsen. Had geen zin om 1 120mm te kopen, terwijl ik nog 2 Zalmans had liggen. Het resultaat is prima: lage temps en nauwelijks geluid.
Tnx man, ik ga die airducts er meteen bij zetten. ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Voor een 'de grote airflow thread' voegt dit wel heel erg weinig toe op wat er al in de DOC faq en in verschillende oudere airflowtopics staat. In je topicstart dingen overnemen van de faq voegt al helemaal niks toe, dus dit topic heeft eigenlijk vrij weinig nut ;)

Denk eraan dat als je een dergelijk 'groot dit of dat' topic opent, dat er dan ook wel wat input en een uitgebreide topicstart verwacht wordt, en bovenal: nieuwe zaken omtrent airflow. Zoals gezegd is dit allemaal 'oude' kennis, en een herhaling daarvan is niet nodig, vandaar dat deze dicht gaat :)

edit: euss fluistert mij net in m'n oor dat in de CME faq er ook een aardig deel besteed is aan airflow: hier :)

[ Voor 15% gewijzigd door Remy op 25-06-2004 09:04 ]

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.