[receiver] 6.1 receiver i.c.m. Bose en B&W

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:18
Ik ben op zoek naar een nieuwe receiver om mijn huidige Onkyo versterker en mijn Creative 5500 setje te gaan vervangen. De volgende eisen tellen daarbij mee:

- Budget van max. 350 a 400 euro
- Minimaal 6.1 kanaals, met DD-EX ondersteuning, DTS-ES en Neo 6.1

Nu het belangrijkste, er komen 2x B&W 302 en 2x Bose 601 III aan te hangen, waarbij de B&W's als front speakers zullen dienen en de Boses als rear speakers.

Nu heb ik een kleine shortlist gemaakt aan de hand van het budget, en ben uitgekomen op de volgende receivers met de volgende sterke en zwakke kanten

1. Yamaha RX-V450
Deze vond ik wat aan de schelle kant. De verkoper echter wist mij te vertellen
dat dit i.c.m mijn speakers geen probleem was, aangezien deze warm gekleurd
zijn. Een andere verkoper vertelde echter dat dit niet een geschikte versterker is
omdat hij simpelweg te weinig vermogen kan leveren. Hij raadde mij een RX-
V650 aan. Deze ligt echter wat boven mijn budget. Nadeel vind ik tevens dat de
Yamaha lijn 4 ohm standaard uitstuurt. Heeft echter wel een hoop decoders aan
boord, welke ook aan mijn eisen voldoen. Ondersteunt volgens de verkoper
echter wel een passieve subwoofer.

2. Sony STR-db790qs
Volgens 2 verkopers zwaar genoeg om de speakers zonder probleem te kunnen
voeden en het klankbeeld beviel mij wel. Niet te warm, niet te schel, geen
wollige bas. Kan prima overweg met 8 Ohm speakers en heeft de minimale
decoders aan boord. Geen Prologic IIx en ondersteunt geen passieve
subwoofer. Op zicht geen ramp, de Boses kunnen dat werk prima aan. Iets
duurder ook dan de Yamaha. Ik ben echter een beetje huiverig voor Sony op het
gebied van audio.

3. Onkyo TX-SR 501 E
Heb ik helaas niet kunnen beluisteren, echter mijn huidige Onkyo heeft een mooi
neutraal geluid, wat i.c.m de speakers prima klinkt. De receiver werkt met 6
ohm speakers, niet optimaal dus. Ook geen passieve sub ondersteuning.

Waar het mij nu eigenlijk omgaat is het advies van de verkopers om voor deze speakers niet een instapreceiver te nemen. De Sony zou nog gaan, maar zijn adviseren echter om rond de 500 - 600 euro te gaan zoeken.

Hebben ze hierin gelijk? Of ga ik dat verschil nauwelijks merken in geluidskwaliteit? (Helaas is het geen optie om mijn speakers te koppelen aan de de receivers in de winkels, dit omdat de Boses wat te zwaar zijn). De ruimte waarin dit alles terecht komt is 15m2 en niet optimaal qua form.

(ps: in de nabije toekomst komen er nog twee center speakers bij, vandaar de keuze voor 6.1. Deze wil ik echter zelf gaan bouwen, dus dat duurt nog even. Tot die tijd heb ik twee simpele Yamo centertjes)

offtopic:
psps: Het gaat mij niet om de kwaliteit van de receivers, ook niet om een gericht advies voor één bepaald model.

[ Voor 5% gewijzigd door MMUilwijk op 24-06-2004 17:38 ]

Everytime I suffer I become a better man because of it

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Een instap receiver is prima hoor? Wat zou de reden zijn om een duurder model te nemen dan? Te licht voor de speakers? Wat bedoelen ze daar mee? Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je ermee doet. Alle receivers kunnen prima overweg met 8 Ohm speakers, ook als er 4 of 6 Ohm op de uitgang staat. Dit heeft geen enkele invloed op de geluidskwaliteit, hoogstens op het maximum vermogen, maar die kun je toch al niet goed met elkaar vergelijken omdat de meeste fabrikanten redelijk wat uit hun duim zuigen. Tuurlijk adviseren ze je om een duurdere te kopen, dan verdienen ze meer ;)

Nog enkele modellen in de prijsrange:
- DENON AVR 1803
- MARANTZ SR4400

En vast nog wel veel meer...

Verder: hoezo wil je 6.1 als je maar vier speakers hebt :?

* voodooless denkt dat die verkopers niet zo erg veel verstand van zaken hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door voodooless op 24-06-2004 17:43 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 12:54
Die Yamaha(450) levert net zoveel vermogen als die Sony, dus snap niet helemaal waarom die te weinig vermogen zou leveren: http://www.yamaha-service...XV450/RX-V450_english.pdf staan ook de vermogens @8ohm.

Die Yamaha 650 levert nauwelijks meer vermogen: http://www.yamaha-service...XV650/RX-V650_english.pdf (95w RMS@8Ohm tegen 85w RMS@8Ohm van de 450)

De Sony STR-db790qs levert 90w RMS@8Ohm.

Maar als je Yamaha niet goed vind klinken zou ik voor een andere gaan, klank lijkt mij zeer belangrijk.

[ Voor 57% gewijzigd door waslijn op 24-06-2004 17:52 ]

Verwijderd

Het is algemeen bekend dat Yamaha's geen powerhouse amps maken van die RX-V-serie. Ze staan regelmatig op de testbank en dan komt er ineens maar 40 watt per kanaal uitkomt aan 8 ohm ipv de beloofde 80 watt. Ik zou idd eens naar die Marantz kijken lijkt me zeker gezien de geluidskwaliteit en vermogen een goeie kandidaat.
Die bose's lusten best veel vermogen gezien hun bedroevend lage gevoeligheid.

Kijk hier even voor een review van de marantz en sony: http://www.homecinemachoi...wreview.php?reviewid=3693

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 18:38 ]

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

MnM

Als ik jouw was zou ik eens kijken naar de:

Sony STR-DB790QS en de Marantz SR4400

Beide prima recievers in deze prijsrange.
Ik zelf gebruik naar alle tevredenheid de 790QS, het enige dat deze reciever mist zijn de pre-outs, mocht je die nodig hebben. Zowel de Sony als de Marantz zijn ongeveer de zwaarste uit deze (prijs)klasse. Waarvan de Marantz nog iets meer power heeft als de Sony. Ook heeft de Marantz wel Pre-outs.

De Onkyo zou ik persoonlijk zeker niet voor gaan ivm de weinig power reserves.
Ik zou zeggen laat de specs via de link van Walter.PPK je leiden.

Verwijderd

Het vermogen van mijn Onkyo TX-DS 595 wordt ook vaak in 6ohm opgegeven maar hij lust mijn Kefjes echt wel hoor, geen enkel probleem. Die Yamaha was mij ook te schel, een voorloper that is. Maar rek je budget wat op, en neem misschien genoeg met een 5.1 of een 6.1 systeem.

Ik vind nl. het zinnetje "minimaal een 7.1" wat vreemd, welk voordeel heeft het voor jou? Die extra versterkers die nodig zijn ipv een 5.1 setup zullen de kwaliteit in deze prijsklasse vermoed ik niet omhoog trekken.

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:00
Leuk, ik ben ook al een aantal weken rustig rond aan tt kijke voor een reciever in die prijsklasse, heb nog niet geluisterd maar dat komt wel na mijn tentamens. Op het moment staat die sony str-db790qs boven aan mijn lijst, mede door de goede review van homecinema choice.

Lees overigens ook eens [rml][ Receivers] Kwaliteit van instap AV receivers[/rml] helemaal door, daar kun je veel informatie/ervaringen vinden over de verschillende instap receivers.

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vage review is dat. Prima om te individueel te lezen over de verschillende producten, maar die conclusie slaat natuurlijk op niks. Het enigste wat ze echt op de Marantz aanmerken is de vaste sub pre-out crossover van 100 Hz (en ze vonden hem niet zo lekker klinken, maar dat is natuurlijk smaakgebonden). Om hem daarvoor op de laatste plaats te zetten vind ik ronduit belachelijk. Dam, ze testen met de Mission M53, en halen het schijnbaar in hun hoofd om die dan op SMALL te zetten, sorry hoor, maar dan ben je toch fout bezig. Naar mijn mening is die 100 Hz geen probleem. Een goede actieve sub heeft toch een nog een eigen crossover, en op zijn minst de front speakers horen full range te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 24-06-2004 19:24 ]

Verwijderd

Ik heb laatst de Yamaha 450 gekocht en heb niet met de verkoper gepraat over de front speakers. Ik wilde die receivers hebben omdat hij naar mijn mening goed was.

Nu heb ik toevallig de B&W 302 al een jaar of 6 en die wilde ik als front speakers gebruiken. Voor de surround en center heb ik de Magnat stylus 7000a set gekocht. Daarvan gebruik ik 1 sateliet als achter center en dat werkt perfect.

De combinatie Yamaha 450 en B&W 302 klinkt in mijn oren perfect. Zelfs zo goed dat ik niet eens de actieve subwoofer van de Magnat set aangesloten heb. Ik woon in een appartement en mijn omwonende buren hoeven niet te horen welke film ik aan het kijken ben.

De yamaha 450 levert meer dan genoeg vermogen om de B&W's over het hele spectrum aan te sturen en zijn in mijn geval echt goed om aan te horen. LOTR return of the King was in ieder geval qua geluid heel indrukwekkend!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

MMUilwijk schreef op 24 juni 2004 @ 17:17:
1. Yamaha RX-V450
Deze vond ik wat aan de schelle kant. De verkoper echter wist mij te vertellen
dat dit i.c.m mijn speakers geen probleem was, aangezien deze warm gekleurd
zijn. Een andere verkoper vertelde echter dat dit niet een geschikte versterker is
omdat hij simpelweg te weinig vermogen kan leveren. Hij raadde mij een RX-
V650 aan. Deze ligt echter wat boven mijn budget. Nadeel vind ik tevens dat de
Yamaha lijn 4 ohm standaard uitstuurt. Heeft echter wel een hoop decoders aan
boord, welke ook aan mijn eisen voldoen. Ondersteunt volgens de verkoper
echter wel een passieve subwoofer.
1.) Een versterker stuurt geen ohm uit. Een versterker heeft ook geen ohm. Dat heeft de speaker. De Yamaha kan net zo makkelijk uit de voeten met 8 ohm als met 4.
2.) Elke amp ondersteund een passieve subwoofer, hell, dat is echt een hele rare bewoording zelfs. Een passieve sub sluit je namelijk gewoon op de speakeruitgang aan.
3.) Ik heb zelf ook B&Ws op een Yamaha receiver gehad en dat ging perfect.
2. Sony STR-db790qs
Volgens 2 verkopers zwaar genoeg om de speakers zonder probleem te kunnen
voeden en het klankbeeld beviel mij wel. Niet te warm, niet te schel, geen
wollige bas. Kan prima overweg met 8 Ohm speakers en heeft de minimale
decoders aan boord. Geen Prologic IIx en ondersteunt geen passieve
subwoofer. Op zicht geen ramp, de Boses kunnen dat werk prima aan. Iets
duurder ook dan de Yamaha. Ik ben echter een beetje huiverig voor Sony op het
gebied van audio.
Passieve sub: zie Yamaha-stukje
3. Onkyo TX-SR 501 E
Heb ik helaas niet kunnen beluisteren, echter mijn huidige Onkyo heeft een mooi
neutraal geluid, wat i.c.m de speakers prima klinkt. De receiver werkt met 6
ohm speakers, niet optimaal dus. Ook geen passieve sub ondersteuning.
Passieve sub, weer zelfde verhaal. En ook over de weerstand.
Waar het mij nu eigenlijk omgaat is het advies van de verkopers om voor deze speakers niet een instapreceiver te nemen. De Sony zou nog gaan, maar zijn adviseren echter om rond de 500 - 600 euro te gaan zoeken.
Ben ik het niet mee eens. Met speakers haal je meer winst dan met een amp (2 keer zoveel) dus om dat een amp te nemen die stukken duurder is dan de speakers vind ik nutteloos.
Hebben ze hierin gelijk? Of ga ik dat verschil nauwelijks merken in geluidskwaliteit? (Helaas is het geen optie om mijn speakers te koppelen aan de de receivers in de winkels, dit omdat de Boses wat te zwaar zijn). De ruimte waarin dit alles terecht komt is 15m2 en niet optimaal qua form.
Hoe bedoel je te zwaar ? En als ze het niet willen doen terwijl je potentieel klant bent dan vind ik dat getuigen van slechte service.

* JT denkt dat je bij een witgoed zaak bent geweest met echte merken, zoals BCC ?
Mijn advies: zoek een winkel waar ze er wel verstand van hebben.
Waslijn schreef op 24 juni 2004 @ 17:38:
Die Yamaha(450) levert net zoveel vermogen als die Sony, dus snap niet helemaal waarom die te weinig vermogen zou leveren: http://www.yamaha-service...XV450/RX-V450_english.pdf staan ook de vermogens @8ohm.

Die Yamaha 650 levert nauwelijks meer vermogen: http://www.yamaha-service...XV650/RX-V650_english.pdf (95w RMS@8Ohm tegen 85w RMS@8Ohm van de 450)

De Sony STR-db790qs levert 90w RMS@8Ohm.

Maar als je Yamaha niet goed vind klinken zou ik voor een andere gaan, klank lijkt mij zeer belangrijk.
Audio-les 1: specs zeggen bar weinig.
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 18:22:
Het is algemeen bekend dat Yamaha's geen powerhouse amps maken van die RX-V-serie. Ze staan regelmatig op de testbank en dan komt er ineens maar 40 watt per kanaal uitkomt aan 8 ohm ipv de beloofde 80 watt. Ik zou idd eens naar die Marantz kijken lijkt me zeker gezien de geluidskwaliteit en vermogen een goeie kandidaat.
Die bose's lusten best veel vermogen gezien hun bedroevend lage gevoeligheid.

Kijk hier even voor een review van de marantz en sony: http://www.homecinemachoi...wreview.php?reviewid=3693
Nou ja, die RX-V1400 schijnt echt DIK in orde te zijn met het vermogen, schijnt best wel een powerhouse te zijn (relatief dus he, gezien de prijs enzo).
deepspace schreef op 24 juni 2004 @ 19:23:
[...]
Dam, ze testen met de Mission M53, en halen het schijnbaar in hun hoofd om die dan op SMALL te zetten, sorry hoor, maar dan ben je toch fout bezig. Naar mijn mening is die 100 Hz geen probleem. Een goede actieve sub heeft toch een nog een eigen crossover, en op zijn minst de front speakers horen full range te zijn.
Die krijg ik wel over hun nek bij het luisteren van een film :Y) Dan is het wel fijn als je op 60 of 80hz kan filteren zodat dat veel uitslag bespaart, maar dat ze niet te hoog staan gefilterd. Voor de rest moet ik het met je eens zijn dat het een wazige review is een beetje...JVC boven Marantz, my ASS.

Nog voor de TS: 40w is niet weinig, ik zou het niet als een GROTE reden laten gelden om een receiver niet te nemen. Stel nou dat je de Yamaha het mooist vind klinken en ook qua specs het mooist vind dan zou ik die 40w niet als erg zien (als dat dus echt gemeten vermogen is).

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verder moet je je niet blind staren op vermogens.

Hoe vaak in je leven zal je het volledige vermogen van die amp gebruiken?

De yamaha 440 die ik heb levert volgens mij maar 6x40 watt. Dan zijn mijn TL zuilen ook nog niet zo gevoelig (86dB geloof ik). Maar als je het volume een beetje openzet (op -30dB) dan moet je al aardig schreeuwen hier.

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 24 juni 2004 @ 21:46:
[blabalba]

Die krijg ik wel over hun nek bij het luisteren van een film :Y) Dan is het wel fijn als je op 60 of 80hz kan filteren zodat dat veel uitslag bespaart, maar dat ze niet te hoog staan gefilterd. Voor de rest moet ik het met je eens zijn dat het een wazige review is een beetje...JVC boven Marantz, my ASS.
Je hebt idd wel gelijk dat de Marantz wel iets meer bass management moet hebben, voor de "exterme gevallen", maar over het algemeen voldoet het prima als je goede speakers heb. Ik heb er met een actieve sub erbij in ieder geval nog nooit problemen mee gehad met mijn SR-5200.

Verwijderd

Hoewel deze discussie eigenlijk in het [rml][ Receivers] Kwaliteit van instap AV receivers[/rml] topic gevoerd zou moeten worden, houd ik hem nog even open. Maar neem ook eens dat topic door zou ik zeggen. daar worden juist de recievers behandeld die voor jou interessant zijn. :)
Pagina: 1