Toon posts:

Aan/Uit switch

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Weet iemand of het mogelijk is om een soort aan/uit switch te zetten tussen mijn case-coolers en de voeding?

Het zou handig zijn als ik die zo nu en dan uit kon zetten om die stofzuiger ff wat te kalmeren.

Is dit mogelijk of mol ik zo mijn voeding?

Btw, weet iemand wat te vertellen over dit dingetje (ervaringen, geen domme opmerkingen): http://www.conrad.nl/cgi-...19648&TK_PAR[MEDIUM ]=89 (tering wat een URL :) )

Alvast bedankt! :)
Wouter

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Hi Wouter,

Voor zover ik weet moet dat geen probleem zijn....
Wat die URL betreft, met een beetje knippen en plakken heb ik 'm bezocht en moet zeggen dat het er leuk uitziet voor in je PC. Ik vraag me alleen af hoe de achterkant van dat ding eruit ziet? Met name hoe groot/klein/dun de sensoren zijn om op je CPU te plakken, en hoeveel er gemeten kunnen worden.
In principe kun je met Motherboard Monitor ook je CPU, Mobo en andere tempsensor uitlezen, maar zo ziet het er wel kick uit!

Ik ben benieuwd of er iemand al zoiets in zijn PowerTower heeft zitten..

Laat ff weten hoe jullie reakties zijn..

Greetz! ;)

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb niet gekeken, maar is dat misschien die thermometer/fansturing?
Lijkt me wat duur...
Overigens heb ik een paneeltje gemaakt met vier schakelaars, die vier case-fans in en uit kunnen schakelen.
En een klein LCD-displaytje, waar ik nog ff een temp-opnemertje aan moet hangen.
Werkt allemaal perfect.
Kaj.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Volgens mij kan je in iedere electronica zaak gewoon een zelfbouw schakelingetje kopen die als de temp te hoog word een relaitje(hoe schrijf je dat?)overhaalt en je blowertjes weer leven in blaast,gaat vanzelf ook weer uit.
Ik zal morgen is kijken

Verwijderd

ow! je bedoelt zoiets....

Afbeeldingslocatie: http://www.isd.nu/case/image100.jpg

(zelfgemaakt natuurlijk, grote oranje knop dient voor aansturing van 2 120mm 220V fans, de rest van de fan's draaien continue)

(display laat temp in de kast zien en temp van de heetste CPU)

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik heb een schakelaartje, maar heeft iemand enig idee in welke volgorde ik die draadjes moet solderen?

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/fdboer00/schema.jpg

Alvast bedankt!
Wouter

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Je maakt het rode draadje van de voeding aan het middelste pootje van de schakelaar vast; het andere rode draadje hang je aan één van de twee andere pootjes.
De zwarte draden knoop je aan elkaar, et voila, je fan is geschakeld via je schakelaartje.
Kaj,

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:59

botoo

💀 too old to die young

fraai stukje huisvlijt Hunter. :7

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
Thehunter:
Achter die displays: een eigen schakeling op bsais van een multimeter ic met 7-segments uitgangen? OF anders gedaan....

Of is dit gewoon een verbouwde in/out thermometer van de halfords?

Verwijderd

Topicstarter
Kaj zeer bedankt!!

Enneh Hunter: very nice, ziet 'r kewl uit :) !!

Verwijderd

Hunter ik wil weten hoe je zoiets gemaakt heb wil het ook bouwen.

GreetZzz Sniper

• schijndel
Weet niet hoe hunter het gedaan heeft maar kanop een paar manieren.
Ga naar halfords en koop een thermometer.

Bouw zelf een thermometer. kan op basis van een multimeter ic en 7 segments ledcijfers. voor dat laatste heb ik nog wel een schema liggen.

Verwijderd

Ik ben op dit moment ook bezig om zo'n temperatuur display schakeling te bouwen (althans proberen dan). Maar "Grimreaper" als jij nog zo'n schema hebt liggen zou ik dat wel graag eens willen zien. Dit zou mijzelf veel tijd en moeite besparen.

PS die van TheHunter ziet er ECHT vet uit zeg
mooi gemaakt man

Verwijderd

Topicstarter
Jippie, hij doet het :)

Net als kruger hou ik me aanbevolen voor een schemaatje (mocht je dat nog hebben)...

• schijndel
Oke
ik heb zelf geen scanner maar ik zal zo snel mogelijk ervoor zorgen dat ik het schema online krijg...

Je bent ongeveer 25,- aan onderdelen kwijt, maar dan heb je een thermometer van 0 tot 100 graden die je zlef kan ijken. en je kan natuurlijk met een schakelaartje een onbeperkt aantal sensoren eraan hangen. Dus een voeler op je tnt, op je cpu 1, cpu 2, moederbord, hd en in je voeding. als voeler wordt een "kortgesloten" transistor gebruikt, dus dat is ongeveer een kwartje per voeler.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mooi, ik hou me aanbevolen.
Ik ben wat aan het proberen met een type-K thermokoppel, maar de vertaalslag naar 1mV/'C wil nog niet zo lukken. :(
Kaj.

• schijndel
Jup heb ik ook geprobeerd.
Mooie aan thermokoppels is dat ze zo klein kunnen zijn, maar een afwijking in lineariteit treed nog wel eens op, vooral door kleine potentiaal verschil per V.

Hoe ik het aangepakt heb:
potmeters bij Hi en Lo van de IC. Voeler in kokend water hangen en net zolang aan potmeter frutten totdat display 100, vervolgens voeler in ijs en aan andere potmeter tot de display net 0 is.
Lineariteit van de transistors was echt goed.

• schijndel
Bij de weg: als er veel interesse voor is wil ik nog wel een pcb maken. Een pcb voor UV-belichting dan hè.

Laat ff weten als er behoefte is. hoef je alleen nog maar pcb te maken en de componenten erop te pasten. Maar niet echt veel gasten kunnen hier hun eigen printplaat etsen of wel?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou, die uitlezing heb ik al. Mooi backlit LCD, ik zoek dus vooral een omzetter want ik wil niet weer een nieuw paneel maken, en volgens mij kan ik die omzetter wel uit jouw schemaatje halen.
Kweenie of je hem kan faxen? Kan ik gelijk ff kijken of ik eventueel een pakketje kan/mag samenstellen. :)
Faxnummer van m'n werk is 030 2622024 (onze verkoopfax)
Kaj.

Verwijderd

Een PCB er van maken is natuurlijk ook leuk :)

Inderdaad kan ik niet zomaar zelf een PCB etsen maar als ik het eens aan iemand op een HTS vraag, daar kunnen ze het vast wel :)

Verwijderd

Topicstarter
kan je dit niet gewoon bij de betere electronicawinkel laten doen?

• schijndel
Kan nog wel een dag of 2 duren voordat ik die scans online heb, en pcb duurt nog tot volgend weekend. Ik moet namelijk naar school (Klote Gymnasiunm.....).
Als je niet kan wachten: Als A/D converter gebruik ik een ICL7107.
De negatieve spanning wordt opgewekt door 2 diodes en 1 cap en een elko. Voor de wisselspanning gebruik ik intern oscillator, maar buffer ik met een 4049.

In de toekomst ga ik er ook nog een comparator met relais tussen zetten zodat ik fans aan kan schakelen afhaneklijk van temperatuur.

• Piet Marisael
  • Laatst online: 15-05-2023
soms denk ik wel eens dat mijn systeem ook een beetje te warm wordt aan de binnenkant.
Cd's komen er weleens behoorlijk warm eruit als ze enkele uurtjes in de drive hebben gezeten.
Zou dus ook een ventilator aan moeten gaan koppelen, wat is dan het beste:

warme lucht af laten zuigen of koelere lucht erin blazen?

bij erin laten blazen ben ik bang dat er teveel stof erin komt, of is dit ook weer ergens mee op te lossen?

Verwijderd

Topicstarter
het beste is natuurlijk allebei!

zo ontstaat er een luchtstroming die je components (mits goed geplaatst) goed genoeg verkoeld.

En dat stof valt mee, als je er echt over in zit kun je er evt een filtertje voor zetten ofzo...ik maak 'm gewoon zo nu en dan schoon....
Pagina: 1