Jaar selectie van datum in Access

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38778

Topicstarter
Ik ben bezig met een database onder Access waarin een overzicht moet komen van de verkochte artikelen en de totale kosten van een te kiezen jaar.

Het eerste gedeelte is geen probleem alleen het te kiezen jaar. In een query heb ik de artikelen staan en de kosten en als derde een datum van aanschaf, deze datum is alleen opgebouwd uit 10-10-2000 nu moet ik voor het te kiezen jaar alleen 2000 in kunnen tikken of een ander jaartal voor de selectie, hoe moet ik dit in vullen bij het criteria van de query.

Ik heb al 2.5 uur lopen zoeken op google en got maar kan het nog steeds niet vinden, ik zit echt men men handen in het haar :'( :'( . Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Je zou een extra kolom in je query kunnen gebruiken. bv: jaar: datepart("yyyy",[datumveld]) en hierop selecteren. ben niet zeker of vb van datepart juist is, maar dat kun je wel uit de help halen.

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Force schreef op 24 juni 2004 @ 15:16:
Je zou een extra kolom in je query kunnen gebruiken. bv: jaar: datepart("yyyy",[datumveld]) en hierop selecteren. ben niet zeker of vb van datepart juist is, maar dat kun je wel uit de help halen.
Als ik in de query een extra kolom er bij zet en in de veldnaam:

jaar: datepart("yyyy",[datum])

dan krijg ik een melding "De syntaxis van de expressie die u hebt opgegeven, is ongeldig."

datum is de kolom naam van alle datums voor dat onderdeel.

Ik had een gedeelte van dat datapart ook in de helpfunctie gevonden maar ik denk dat hij niet compleet is ofzo :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

heb ik ook eens gehad inderdaad. vervang de , eens voor ; OF de " voor '

laat even weten of en hoe het gelukt is, altijd handig als iemand de search gebruikt.

[ Voor 43% gewijzigd door Force op 24-06-2004 15:36 ]

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:53

RayNbow

Kirika <3

SQL:
1
SELECT Table1.*, Year(Table1.DatumVeld) AS Jaar FROM Table1;

Zou moeten werken...

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RayNbow schreef op 24 juni 2004 @ 15:38:
SQL:
1
SELECT Table1.*, Year(Table1.DatumVeld) AS Jaar FROM Table1;

Zou moeten werken...
Hoe moet ik dat gedeelte bijvoegen in de al bestaande query?

Want als ik de query die ik nu bekijk in sql modus bekijk weet ik zo niet waar hij tussen moet of kan ik hem er onder zetten bij access?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 38778 schreef op 24 juni 2004 @ 15:47:
[...]

Hoe moet ik dat gedeelte bijvoegen in de al bestaande query?

Want als ik de query die ik nu bekijk in sql modus bekijk weet ik zo niet waar hij tussen moet of kan ik hem er onder zetten bij access?
Als ik dit stukje sql in een nieuwe query zet dan doet hij het nog niet dan komt hij met een foutmelding rond het gedeelte van year?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:53

RayNbow

Kirika <3

Als je in Query Design modus werkt, dan vul je bij Field: dit in:

Jaar: Year(Table1.DatumVeld)

Als dat niet werkt, dan vraag ik me af... Wat is het gegevenstype van je datum veld?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hem voor elkaar het moest nu dus zijn:

code:
1
 jaar: Year([materiaalgebruik].[datumtijd])

Hij maakte zelf haakjes aan waarop hij fout liep :S beetje vreemd maar hij doet het nu in iedergeval. Nu nog 2 van zulk gelijke onderdelen hopelijk doen die het ook zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit nog met een selectie probleem. Ik moet in nog een onderdeel een rapport maken met de uitgevoerde werkzaamheden en de inkomsten van een te kiezen monteur, maar ook van alle monteurs.

Het kiezen van 1 monteur dat heb ik, alleen weet ik niet hoe ik bij dat zelfde rapport dus als de keuze laat maar zeggen leeg wordt gelaten alle monteurs getoond worden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een klein schopje,

Is het eigenlijk wel mogelijk om 2 dingen in te voeren bij de selectie, dus als er wat in gevoerd word hij een selectie maakt en als je niks invoerd hij dan gewoon de query start zonder kriteria? ;)
Pagina: 1