Toon posts:

Vreemde artifacts Ati Radeon 9700 non pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds meer dan een jaar ben ik in het bezit van een Dell Dimension 4550. Ik heb hier een Ati Radeon 9700 non pro bij besteld. Tot voorheen had ik wel eens een keer last van vreemde artifacts in beeld, maar de laatste tijd wordt dit steeds erger. Tijdens het gamen schieten horizontale, verticale en diagonale strepen en vlakken door mijn beeld. Een reboot is dan de oplossing. Ik moet dan echter wel direct gaan gamen want als ik eerst ga surfen dan ken ik het wel schudden want zodra ik daarna een game opstart dan zijn ze er weer.

Om het een en ander te verduidelijken heb ik een wmv geupload met daarin opnames van het verschijnsel. Via onderstaande link is hij te downloaden:

[url]http://evil_hobbit.spymac.net/sb_ati_9700.wmv[/url]

Je ziet de horizonatle, verticale en diagonale flikkeringen, strepen en vlakken ruimschoots door het beeld schieten.

Ik heb dit forum afgestruind en vond enkele soortgelijke problemen.
Dit ging echter allemaal over overclocking en de club3d versies.
Ik heb toen ook maar es gekeken hoe de settings voor mijn kaart stonden met 3d tweak. En zowel core als mem stonden op: 263,25

in dit topic (http://gathering.tweakers...558///radeon,9700,non,pro) las ik dat de radeon op 275core en 270mem hoort te lopen. Toen ik echter het slidertje omhoog schoof om het wat op te voeren sloeg mijn hele pc op tilt. Beeld aan, uit, aan, uit. Heb toen de hele zooi maar weer teruggezet maar nog altijd krijg ik die strepen in beeld als ik een tijd windows gedraaid heb.

Dit niet alleen tijdens gamen maar ook tijdens 3dmax. In mijn viewports zie ik dan de strepen door elkaar schieten. En ook hier geld; na reboot is het weg.

Na wat overleg met een vriend dachten we dat de kaart misschien te weinig air flow kreeg omdat de capture kaarten voor premiere direct in de pci slots naast het agp slot met de ati kaart zaten. zie:

http://home.hetnet.nl/~walla022/pics/dell.jpg

Na het opschuiven van de pci kaarten was er echter maar 1 verandering en dat was dat de pc stiller werkte. De rest bleef hetzelfde.

Wat zou hier aan de hand zijn?
Ik wordt er gek van 8)7

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 13:15
Heb je als 1e al es een andere (lees: nieuwe) driver geinstalleerd? Dus oude verwijderd en nieuwe geinstalleerd? Misschien een dat je nu beschadigde drivers hebt.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai met de nieuwste Catalyst 4.6 driver

http://www.ati.com/suppor...r&submit.x=12&submit.y=12

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 13:15
Oke, aangezien je de problemen al een tijd hebt (hetzij in een lichtere vorm), lijkt het mij dat memory-chips op de kaart niet deugen. Misschien worden deze te heet of bevatten ze fouten. Hoe is de koeler dit op de kaart zit? Zit ie niet vol met stof? Zo ja, even goed wegblazen.

Heb je trouwens nog garantie?

[ Voor 6% gewijzigd door MelvinB op 24-06-2004 14:33 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit wijst op een warmte probleem. Als je reboot krijgt de PC even tijd om af te koelen. Als je meteen erna weer gaat gamen komen de problemen meteen terug. Goh, niet zo heel gek he?

De hitte leidt tot geheugen corruptie van je 9700: de strepen die je ziet zijn textures die ineens extreem uitgerekt worden doordat er in de z-buffer (die coordinaten opslaat van poly's) bitjes omslaan.

Soortgelijke corruptie kan je ook krijgen als je het geheugen van een videokaart teveel overklokt. In jou geval moet je dus gaan onderklokken, OF zorgen voor een betere koeling.

Check eens of er stof zit in je radeon 9700 koeler. Kijk of er voldoende kastventilatie is. Laat eventueel het plaatje van het slot onder je videokaart weg zodat de luchtstromingin de kast aangepast wordt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Hoe is de koeler dit op de kaart zit? Zit ie niet vol met stof? Zo ja, even goed wegblazen.

Heb je trouwens nog garantie?
Ik heb geen garantie meer. En heb zojuist de kast open gehad. Er zat inderdaad wat stof in de koeler van de kaart maar wereldschokkend veel was het niet. Hij is nu in ieder geval stofvrij.
Soortgelijke corruptie kan je ook krijgen als je het geheugen van een videokaart teveel overklokt. In jou geval moet je dus gaan onderklokken, OF zorgen voor een betere koeling
De kaart is al ondergeklokt door dell. 263,25 ipv de standaard 275 - 270.

Ik ga nu testen of het stof wegblazen geholpen heeft. Ik hoop het maar. :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook zo'n kaart uit een Dell gekregen van een klant. Deze heeft ook last van artifacts maar met opstarten en met Windows. Eigenlijk om gek van te worden. Was het bij jou nog gelukt om deze goed aan de praat te krijgen of niet? Het lijkt me wel een aardige kaart om even heel bescheiden te zijn en dan ga ik deze even testen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, met gta en far cry. Ben nu bezig met stof weghalen e.d. en hopen dat het probleem dan is opgelost. Als ik zo kijk naar mn kaarten kan ik mn fx5200 niet verplaatsen naar een ander poort.

*edit:
Ik heb mijn geluidskaart een aantal pci poorten van mn fx5200 vandaan gehaald, zodat de videokaart nu de ruimte/lucht heeft. Verder alle stof weggehaald, maar nog steeds geeft ie de rare strepen die Evil Hobbit aan het begin van dit topic omschreef, ook na het rebooten doet het ie (zelfs als ie even 10 minuten is uitgeweest en dus tijd heeft gehad om af te koelen).

Iemand enig idee? (ook mijn pc is een dell, maar dat leek me duidelijk :))

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 13:59 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Heeft ze het ook nog als je je kast laat openstaan en er een tafelventilator op richt? Zo nee, dan zit je dus met een warmteprobleem en moet je casecoolers voorzien.

Verwijderd

Dat heb ik nog niet geprobeerd, zal er morgen eens naar kijken.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb dit probleem ook gehad, en nadat ik mijn 1e kaart gemolt had door een voltmod had ik m'n 2e Hercules 9700 Pro niet aangeraakt....totdat ik jullie problemen kreeg, midden in een lange compo op een lanparty nog wel :(
En nogmaal, die kaart heb ik zo uit de doos in m'n pc gezet en niet overgeklokt, en toch kreeg ik die problemen na een paar maanden, was wel hartje zomer toen het gezeur begon maar ik heb toch geen slechte airflow.

Toen heb ik de koelpasta onder de hoofdkoeler vervangen door artic silver, hij loopt sindsdien perfect! dit al meer dan een jaar inmiddels.

Verwijderd

Ik heb net weer even gta3 gespeeld met mn kast open en een ventilator er op gericht. Het leek heel even alsof het beter ging, maar niets was minder waar, na een paar minuten kreeg ik de rare strepen e.d. weer te zien. Soms was het zo erg dat er alleen nog maar verschillende kleuren te zien waren.
Gman schreef op zondag 14 november 2004 @ 02:47:Toen heb ik de koelpasta onder de hoofdkoeler vervangen door artic silver, hij loopt sindsdien perfect! dit al meer dan een jaar inmiddels.
Ik heb niet veel verstand van de hardware en aangezien ik nog garantie heb ga ik geen andere "dingen" kopen. Toch ben ik benieuwd naar de kosten van jouw oplossing.

Ik heb Dell al gemaild e.d., maar nog geen reactie. Hoop niet dat de verhalen over de slechte service van Dell waar zijn...
Pagina: 1