Toon posts:

Harde schijven per stuk uitschakelen binnen Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn pc zitten twee harde schijven; een Maxtor DM+ 9, fluid bearing, en een nogal oude Maxtor, die ball bearing is. Die tweede maakt een ontzettende herrie, en ik gebruik hem niet al te vaak. Nu wil ik weten of er een manier is om dat ding uit te zetten terwijl mijn pc aan staat, zodat ik dus niet iedere keer uit hoef te schakelen om de kabels eruit te trekken.

Met de powersave opties van windows kun je het automatisch doen, als je er niet aan werkt, en allebei tegelijk. Niet helemaal wat ik zoek dus.

Ik heb alleen wat oude, vage topics gevonden hierover, dus stel ik mijn vraagje hier even.

(HDDs zijn allebei IDE)

Iig al bedankt voor het lezen van mijn post.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Dmv een tool van maxtor, PowerMax, kan je een soort van silentmode aanzetten, dat schijnt aanzienlijk te schelen in geluid
Uitschakelen in windows kan, maar dan weer opnieuw opstarten en benaderen, helass..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Die silentmode vermindert alleen het geluid wat de lees/schrijf koppen maken..
Terwijl dat bij de oudere maxtor schijven het probleem niet is.
Het gaat om de hoge fluittoon die de maxtor maakt.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 13:28:
In mijn pc zitten twee harde schijven; een Maxtor DM+ 9, fluid bearing, en een nogal oude Maxtor, die ball bearing is. Die tweede maakt een ontzettende herrie, en ik gebruik hem niet al te vaak. Nu wil ik weten of er een manier is om dat ding uit te zetten terwijl mijn pc aan staat, zodat ik dus niet iedere keer uit hoef te schakelen om de kabels eruit te trekken.

Met de powersave opties van windows kun je het automatisch doen, als je er niet aan werkt, en allebei tegelijk. Niet helemaal wat ik zoek dus.

Ik heb alleen wat oude, vage topics gevonden hierover, dus stel ik mijn vraagje hier even.

(HDDs zijn allebei IDE)

Iig al bedankt voor het lezen van mijn post.
Win2k en XP kan je je hardware uitschakelen in je hardwareomgeving.
Daarna de prik eraf ( bijv swappable unit met schakelaar erop ) en je hebt een zgn hot swap schijf.
Prik erop, zoeken naar gewijzigde apparaten en hij werkt weer.

Werkt niet met alle controllers goed moet ik erbij zeggen.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar waarom maak je hem niet gewoon extern met een kastje en een usb-kabel? Ik weet wel dat je die kabel er ook uit moet trekken maar dan hoef je je kast niet open te maken. Of zet gewoon een schakelaartje tussen je voedingskabel van je hd.

• dhrppfrijlink
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-01-2024
Met device manager van windows IDE ATA/ATAPI controllers en dan schijf selecteren en dan uitschakelen. als je hem weer wilt gebruiken gewooon weer inschakelen

Only the dead have seen the end of war (Plato)

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-01 09:09

BTB

Oude schijf die lawaai maakt? Vaak een teken dat'ie op z'n laatste benen loopt. Je zet er geen belangrijke dingen meer op hoop ik, misschien moet je'm gewoon weg doen.

Bram Bouwens

Verwijderd

Topicstarter
Hij is inderdaad bijna op zijn einde. Daarom wil ik hem met pensioen doen, en het gebruiken om spullen op te zetten die ik alleen op Lans nodig heb.

In ieder geval bedankt!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Ik wil graag hetzelfde.
(mijn tweede HD, die nog helemaal goed is volgens smart, gebruik ik voor backups en ik heb er ook nog een extra windows op staan, maar maakt een irritant geluid. Ook als die alleen aan staat en niks doet)
Heb een tijdje gezocht, maar ik kom overal tegen dat het niet mogelijk is. Tenminste niet softwarematig.

Misschien dat iemand toch nog een ideetje heeft of een leuk programma weet?
Pagina: 1