Toon posts:

[win2k server] vergroten diskruimte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

ik zit met het volgende probleem;

Ik heb een dell server met 80 gig HD... nou heb ik eens een keer die partities ingedeeld als volgt:

c:\ 2,5 gig
d:\ 40 gig
e:\ 40 gig

achteraf ben ik daar niet echt trots op, aangezien ik nu in de knoei kom en meer ruimte nodig heb op mijn c-schijf. Ik weet dat ik mijn partities alsnog kan gaan aanpassen, maar het probleem is dat er data opzit. Nu ben ik aan het onderzoeken of het mogelijk is om de c-schijf te vergroten naar 10gig zonder data verlies te hebben.

Ik weet dat er een programma bestaat dat partition magic heet, die deze klus zou kunnen klaren. Maar de reden van mijn post is dan ook om te vragen of er mensen zijn met een vergelijkbaar probleem en hoe zij dit hebben opgelost (met of zonder partition magic o.i.d)

het opnieuw formateren en indelen zou enorm veel tijd inbeslag gaan nemen, dus ik hoop dat het anders kan..

ik w8 uw reacties af..

mvg

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
D'r zijn wel andere progjes dan Partition Magic maar ik denk toch echt dat je het moet proberen met PM, ik heb best wel vaak in het verleden mijn C: (of system schijf) vergroot het is piece of cake om zo maar te zegen :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Partition Magic kan geen server resizen (je hebt daar Volume Manager (van dezelfde fabrikant) voor nodig als ik het goed heb :P )- je moet echter niet vergeten dat je bij zo'n operatie altijd rekening moet houden met een volledige restore omdat het altijd mis kan gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, maar blijft de data op de andere schijven dan ook intact aangezien de c: partitie wordt vergroot met ruimte van de andere partities?

is er een risico dat PM de ruimte vergroot met de data die al in andere schijven wordt gebruikt (daz namelijk niet de bedoeling :) ) of maakt PM dat allemaal netjes in orde.

btw
D: 40 gig waarvan 5 gig word gebruikt
E: 40 gig waarvan 3 gig wordt gebruikt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm..

Je kan geen partitie groter maken zonder die ruimte ergens anders van een partitie af te halen natuurlijk he...

Er is dus geen 1-button solution, en al helemaal niet met PM.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En ja je moet er rekening mee houden dat het fout gaat en je alles kwijt raakt als je geen backup hebt. Maar hier rekening mee moeten houden is altijd al het geval, zeker een server backup je natuurlijk regelmatig en zeker voor zo'n wijziging.

Opnieuw zou enorm veel tijd in beslag nemen: dan zou ik nog eens gaan nadenken over wat er gebeurt als er op een werkdag een goede crash is :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

Maasluip

Kabbelend watertje

Als je D: en E: partitie echt zo leeg zijn als je zegt zou ik het zo doen met PM:

• Alle data van de D: partitie op de E: partitie zetten (je D: partitie is dan leeg)
• Je C: partitie met PM resizen naar de grootte die je graag wil (gebruik makend van de ruimte die de D: partitie in gebruik heeft/had)
• Met PM of in Windows de resterende ruimte van de schijf als nieuwe (kleinere) D: partitie configureren
• De oude D: data die je op je E: partitie hebt staan naar de D: partitie kopieren.

Is er een erg dringende reden om een aparte D: en E: partitie te hebben? Het hebben van een aparte C: (boot) partitie kan ik goed begrijpen, maar D: en E: zou je ook nog bij elkaar kunnen zetten.

Oh ja: en eerst backuppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 24-06-2004 13:42 ]

Signatures zijn voor boomers.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En als je maar 5 a 10 GB in totaal in gebruik hebt, wdn is dan "veel tijd in beslag nemen" ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rataplan_
  • Laatst online: 05-12-2025
je hebt idd volume manager nodig, wat in principe hetzelfde pakket is als partition magic, maar dan voor servers.

Hoe dan ook, je kan daarmee zonder problemen (meestal) je partitiegrootte zo aanpassen. Je dient eerst een partitie te verkleinen, (hij geeft zelf aan hoever je kan gaan) en vervolgens kan je de andere partitie vergroten. Eventueel moet je de verkleinde partitie eerste moven als dat nodig is, zie je vanzelf.

Sja that's all there is to it really... zorg dat je van te voren een goeie backup hebt, bij mij is het nog nooit verkeerd gegaan, niet met partitionmagic en ook niet met volumemanager, maar het zal je net gebeuren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan_ schreef op 24 juni 2004 @ 13:44:
Sja that's all there is to it really... zorg dat je van te voren een goeie backup hebt, bij mij is het nog nooit verkeerd gegaan, niet met partitionmagic en ook niet met volumemanager, maar het zal je net gebeuren ;)
idd, en wat te denken als de stroom uitvalt tijdens dat proces :(

boys/dames bedankt voor de info.. ik denk dat ik nu wel een beetje inzicht heb gekregen in de mogelijkheden en er ook wat mee kan doen..

vriendelijk bedankt voor de info

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 14:01:
idd, en wat te denken als de stroom uitvalt tijdens dat proces :(
UPS?
Backup?

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Kijk dan ook eens naar Acronis Partition Expert. Werkt naar mijn mening beter dan Partition Magic.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@ dumbass: partition expert doet het ook niet op servers hoor, dus wat dat betreft is het niet beter dan partitionmagic ;)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Ik zou zelf Dynamic Volume Management gebruiken. Hier meer info. Instellen dat je een schijf dynamisch wil maken, 1 x herstarten en vanaf dan kan je partities managen (vergroten, verkleinen, verwijderen, maken) zonder opnieuw op te hoeven starten. :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Pagina: 1