[XP] \Device\Ide\IdePort0 time-out; pc bevriest

Pagina: 1
Acties:

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Ik kom net terug van een week vakantie en ja hoor, de computer is weer naar de ****.

Elke minuut hangt de computer voor 5 á 10 seconden en dan gaat hij weer door. Hij hangt ook bij een complexe schrijfbewerking. Dit is van de ene op de andere dag onstaan.

In het logboek staat Event ID 9 met het volgende bericht:

Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Als ik dit lees kom ik tot de conclusie dat er iets met de Harde Schijf aan de hand is. Ik heb dus Powermax gedraaid (zowel quick als advanced test, advanced zelfs 3 keer) om te kijken of hij stuk is maar Powermax geeft aan dat hij helemaal error free is.

Als laatste redmiddel heb ik Systeemherstel gebruikt naar een datum voor mijn vakantie alleen dat bied helaas geen oplossing want hij doet het nog.

Nog even de Specs:

Computer	
Besturingssysteem  Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack	   Service Pack 1

Moederbord	
CPU Type	  Intel Celeron 4A, 2000 MHz (5 x 400)
Moederbordnaam	  Asus P4S8X-X  (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord ChipsetSiS 648
Systeemgeheugen	  512 MB  (PC2700 DDR SDRAM)
BIOS Type	  Award Modular (01/24/03)

Opslag	
Diskettestation	  Diskettestation
Harde schijf	  Maxtor 6E040L0  (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische Station  ATAPI CD-R/RW 20X10  (20x/10x/40x CD-RW)
Optische Station  SONY CD-RW  CRX120E  (4x/4x/24x CD-RW)

Partities	
C: (NTFS)	39197 MB (24951 MB vrij)

::::::: Harde schijf info :::::::::::

Model ID	  Maxtor 6E040L0
Serienummer	  E1CQV6KE
Revisie	          NAR61590
Parameters	  79656 cylinders, 16 koppen, 63 sectoren per track, 512 bytes per sector
LBA Sectoren	  80293248
Buffer	          2 MB (Dual Ported, Read Ahead)
Meervoudige Sectoren 16
ECC Bytes	  57
Maximale PIO Overdrachtmodus	PIO 4
Maximale UDMA Overdrachtmodus	UDMA 6 (ATA-133)
Actieve UDMA Overdrachtmodus	UDMA 6 (ATA-133)
Ongeformatteerde Capaciteit	39206 MB

Technische Informatie ATA Apparaat	
Fabrikant	                       Maxtor
Harde Schijf Familie	               DiamondMax Plus 8
Gemiddelde Rotatie Toegangssnelheid    4.17 ms
Rotatiesnelheid	                       7200 RPM
Interface	                       Ultra-ATA/133
Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid  133 MB/s
Buffergrootte	

[ Voor 14% gewijzigd door Coolhva op 24-06-2004 12:13 ]

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Wij hebben zo'n dergelijk probleem ook wel eens bij een klant van ons gehad.
Toen bleek het de controller te zijn, die niet meer goed functioneerde.

Ik moet er echter wel even bij vermelden: het ging om een SCSI controller met daarbij behorende schijf.

Als ik jouw was, zou ik er eens een andere HD inhangen, met daarop een OS. Als je dan nog steeds hetzelfde probleem krijgt, kun je in ieder geval de harde schijf uitsluiten ;)

Kijk eens met SiSoft Sandra, wat de status is van je HD. Hiermee haal ik meestal meer info uit, dan zo'n tooltje van de fabrikant van de HD.

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Ik heb Aida32 gebruikt en Powermax en Passmark Burnintest.

Ik ga even wat dieper zoeken op de controller, driver opnieuw installeren etc. kijken of dat helpt.

• nextware
  • Laatst online: 19:28
Ik neem aan, dat het gaat om je GamePC gaat.
Ik heb gezien, dat je een S-ATA controller hebt. Kijk hier voor de zekerheid maar eens naar :)

• spone
  • Niet online
het wil ook nog wel eens helpen een kabel (ide in dit geval) helemaal lost te koppelen en dan weer opnieuw aan te sluiten.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Ikzelf heb hier bij een klant ook last van. Laatst heb ik hier een topic over geopend en de tip was de schijf op cable-select te zetten. Heb er zelf nog geen tijd voor gehad maar ik hoop dat het werkt. (Het gaat hier ook om een SiS-chipset)

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
nextware schreef op 24 juni 2004 @ 12:36:
Ik neem aan, dat het gaat om je GamePC gaat.
Ik heb gezien, dat je een S-ATA controller hebt. Kijk hier voor de zekerheid maar eens naar :)
Nee, mijn pc loopt als een jekker, altijd al gedaan. Dit gaat om mijn "werk" pc op werk. Waar alle belangrijke software opstaat zoals MSN, IRC, ActiveDesktop voor de GOT Tracker etc. En dat mag natuurlijk niet crashen!!!! :P

Maar ff serieus, ik heb de sis IDE driver geuninstalled en daarna gisteren uit gezet. Nu ik hem vandaag weer aandoe is het probleem foetsie... in eens. Misschien dat het door het deïnstalleren van de sis IDE driver komt maar dat weet ik niet zeker.

Jullie bedankt voor de reacties!

--- Edit 25-06-04 16:46 ---

Helaas, na een halve dag goed gedraaid te hebben is het weer mis gegaan. Nu de IDE drivers weer geinstalleerd maar geen soelaas. Ik wordt hier beetje erg moe van. Heeft iemand nog een goede ingeving of dit eerder aan de hand gehad (en het opgelost :)).

[ Voor 17% gewijzigd door Coolhva op 25-06-2004 16:47 ]

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Het is opgelost! Phew :).

Wat bleek nou. Op dezelfde IDE kabel zat een Brander... en je raadt het al.. deze was stuk.

Dus na de brander eruit gehaald te hebben en uit het raam gegooid te hebben deed hij het weer zoals behoren.

Aan de ene kant ook wel weer logisch want IdePort0 hield dus ook de brander in.
Pagina: 1