Toon posts:

[Exchange 2003] Alleen agendafunctie, mail uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

We hebben een Exchanges 2003 server staan voor een gezamenlijke agenda van de directie, dit in combinatie met Outlook 2003 natuurlijk. Dit werkt opzich goed, alleen het probleem is dat onze mail via een Groupwise server loopt en de directieleden nu per ongeluk mail proberen te verzenden via de Exchangeserver. De directieleden hebben net als ieder ander personeelslid een mailaccount op de Groupwiseserver, maar dus ook een apart account voor de agendaplanning op de Exchangeserver. De bedoeling is nu dat het Exchange-account enkel en alleen voor de agendaplanning gebruikt wordt, mail mag alleen naar de GW-server verstuurd worden.

Het volgende gebeurt nu : Directielid 1 verstuurt een mailtje naar directielid 2 via de Exchangeserver (fout 1). Directielid 2 gaat dit mailtje forwarden naar diverse andere medewerkers, maar omdat het mailtje ontvangen is op zijn Exchangeaccount gebruikt Outlook dat account ook weer om de te forwarden mailtjes te versturen (fout 2). Gevolg: De Exchangeserver krijgt een mailtje voor z'n kiezen waar allerlei - voor hem niet bestaande - mailadressen instaan en directielid 2 krijgt een bounce. Vervolgens gaat onze telefoon en kunnen we wederom uitleggen hoe het wel werkt..
De Exchangeserver gebruikt echter ook mailtjes om andere directieleden uit te nodigen voor te maken afspraken, dit moet natuurlijk wel blijven werken.

Gewenst:

- Agendaverkeer verloopt volledig over de Exchangeserver. (uitnodigingen mogen evt via de GW-server verstuurd worden)
- Mailverkeer verloopt volledig over de Groupwiseserver.

Heeft iemand enig idee hoe dit gerealiseerd kan worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 11:04 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Heeft GW niet een agenda functie ?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
Volgens mij moet je eens goed nadenken over routering. Hoe zien de emailadressen van de betrokkenen eruit? En hoe zijn de twee servers gekoppeld? Via SMTP? Je zal op een manier moeten vastleggen welke server welk adresgebied hanteert.

Zullen de 2 mailservers langdurig naast elkaar blijven bestaan? Hoeveel gebruikers zijn er in totaal?

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Arno schreef op 24 juni 2004 @ 11:05:
Dat zat ik me ook al af te vragen idd. Of Groupware of Exchange, maar ik zelf zou dit nooit naast elkaar willen draaien.
Het is voor sommige gebruikers al moeilijk genoeg, dit maakt het niet makkelijker voor ze. En bovendien waarom zoveel licentie gelden betalen?
Maar goed, dit lost je probleem niet op. De mailfunctionaliteit van Exchange 2003 uitschakelen (als dat al kan) zorgt er natuurlijk ook voor dat er geen uitnodigingen meer worden verstuurd. Dus ik denk dat je toch of je gebruikers beter moet instrueren of een keuze moet maken tussen de 2 servers.

Ik ben trouwens wel errug benieuwd naar de argumentatie om dit zo op te zetten.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
TheZoo schreef op 24 juni 2004 @ 11:15:
[...]

De mailfunctionaliteit van Exchange 2003 uitschakelen (als dat al kan) zorgt er natuurlijk ook voor dat er geen uitnodigingen meer worden verstuurd. Dus ik denk dat je toch of je gebruikers beter moet instrueren of een keuze moet maken tussen de 2 servers.
Ik denk dat ik het antwoord al weet: er wordt geen MAPI maar IMAP gebruikt....Dus Outlook 2003 in internet modus, niet corporate modus. Tsja, dat wordt een klus.

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

Maar waarom deze oplossing? :?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Goh, het mag wat kosten bij jullie zeg.. Exchange 2003 gebruiken alléén voor de gezamelijke agenda-functionaliteiten... Je kunt natuurlijk ook Groupwise eruit gooien en ook allemaal gaan emailen via Exchange..

Waarom is dat geen optie?

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Ik denk dat je zoiets er aan de Outlook kant eruit moet slopen.
Zodra je een mail msg submit naar de store is de message volgens de logica van de user al weg.
Helpt denk ik niet als je geen enkele connector aanmaakt.

Is het misschien mogelijk/een idee om een connector te maken met de groupwise server? Of kan dat niet?

The more you know, the more you know you don't know.

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 24 juni 2004 @ 11:05:
Klopt, maar de directieleden hebben sinds kort allemaal een PDA. We maken GEEN gebruik van de GW-client en willen dus de planning in Outlook realiseren. Omdat we liefst geen 3rd party tools willen gebruiken kom je vervolgens op de combinatie ActiveSync - Outlook 2003 - Exchange 2003 uit.
krflyer schreef op 24 juni 2004 @ 11:12:
Volgens mij moet je eens goed nadenken over routering. Hoe zien de emailadressen van de betrokkenen eruit? En hoe zijn de twee servers gekoppeld? Via SMTP? Je zal op een manier moeten vastleggen welke server welk adresgebied hanteert.

Zullen de 2 mailservers langdurig naast elkaar blijven bestaan? Hoeveel gebruikers zijn er in totaal?
De 2 server zijn NIET gekoppeld, op geen enkele manier. Staan echt volledig los van elkaar, weten niet van elkaars bestaan..
Dit is bedoeld als permanente situatie..
Op de Exchangeserver zitten nu zo'n 10 gebruikers, op de GW-server zo'n 2500..
TheZoo schreef op 24 juni 2004 @ 11:15:
[...]
Dat zat ik me ook al af te vragen idd. Of Groupware of Exchange, maar ik zelf zou dit nooit naast elkaar willen draaien.
Het is voor sommige gebruikers al moeilijk genoeg, dit maakt het niet makkelijker voor ze. En bovendien waarom zoveel licentie gelden betalen?
Maar goed, dit lost je probleem niet op. De mailfunctionaliteit van Exchange 2003 uitschakelen (als dat al kan) zorgt er natuurlijk ook voor dat er geen uitnodigingen meer worden verstuurd. Dus ik denk dat je toch of je gebruikers beter moet instrueren of een keuze moet maken tussen de 2 servers.

Ik ben trouwens wel errug benieuwd naar de argumentatie om dit zo op te zetten.
Licentiegelden zijn voor ons geen issue, we zijn namelijk een school en hebben speciale regelingen als het licenties aangaat.

We hebben gekozen voor deze oplossing omdat iedereen in hoofdlijnen bekend is met de pakketten van Microsoft. Hiervoor is dus weinig tot geen instructie nodig (als alles goed werkt). Een GW-client icm IntelliSync zou een hoop verbaasde gezichten opleveren en de directieleden willen geen cursusmiddag, maar een start-and-go oplossing..

Verwijderd

Topicstarter
Sierra-NL schreef op 24 juni 2004 @ 11:31:
Goh, het mag wat kosten bij jullie zeg.. Exchange 2003 gebruiken alléén voor de gezamelijke agenda-functionaliteiten... Je kunt natuurlijk ook Groupwise eruit gooien en ook allemaal gaan emailen via Exchange..

Waarom is dat geen optie?
We draaien een volledig Novell netwerk met eDirectory en om een Exchangeserver voor iedereen te gebruiken zou weer een extra pakket als Novell Account Management vereisen. Verder hebben we ieder jaar een kleine 2300 nieuwe gebruikers aan te maken en dit is volledig geautomatiseerd in onze huidige situatie, we durfen er niet zondermeer vanuit te gaan dat dit bij Exchange ook probleemloos gaat verlopen.
BRuTo schreef op 24 juni 2004 @ 11:42:
Ik denk dat je zoiets er aan de Outlook kant eruit moet slopen.
Zodra je een mail msg submit naar de store is de message volgens de logica van de user al weg.
Helpt denk ik niet als je geen enkele connector aanmaakt.

Is het misschien mogelijk/een idee om een connector te maken met de groupwise server? Of kan dat niet?
Hier schiet ik helaas tekort qua kennis van Exchange. Dit zou idd een optie kunnen zijn, maar heb geen idee hou dit gerealiseerd zou moeten worden.
Dus eigenlijk een rule als "Exchange kent het mailadres niet, stuur het dan door naar de GW-server"..

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 11:53:
Dus eigenlijk een rule als "Exchange kent het mailadres niet, stuur het dan door naar de GW-server"..
Die zit in Exchange 2000 onder Server -> Servernaam -> protocols -> SMTP -> Default Virtual SMTP Server Properties, tab Delivery, button advanced en dan de smarthost. Alsie daar niet meer zit in 2k3, kun je hem vast wel lokaliseren met de help functie.
Maar eigenlijk is dit niet zo'n mooie oplossing, omdat je directieleden er op die manier 2 mailboxen er op na houden, tenzij je de directieleden helemaal overzet naar Exchange.
Importeren van nieuwe gebruikers kan iig ook in Exchange 2003 geautomatiseerd. Wel ff uitzoeken hoe en wat, maar het is zeker mogelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door TheZoo op 24-06-2004 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheZoo schreef op 24 juni 2004 @ 12:48:
[...]

Die zit in Exchange 2000 onder Server -> Servernaam -> protocols -> SMTP -> Default Virtual SMTP Server Properties, tab Delivery, button advanced en dan de smarthost. Alsie daar niet meer zit in 2k3, kun je hem vast wel lokaliseren met de help functie.
Maar eigenlijk is dit niet zo'n mooie oplossing, omdat je directieleden er op die manier 2 mailboxen er op na houden, tenzij je de directieleden helemaal overzet naar Exchange.
Importeren van nieuwe gebruikers kan iig ook in Exchange 2003 geautomatiseerd. Wel ff uitzoeken hoe en wat, maar het is zeker mogelijk.
Thnx, hier ga ik gelijk naar opzoek!

Het importeren van nieuwe gebruikers kan idd wel, dat is het probleem ook niet hoor. Op dit moment wordt hier ook wel een deel van de eDirectory gesyncht met een AD dmv Novell Account Management, alleen ben ik persoonlijk niet echt gecharmeerd van deze oplossing.. Ik vind het meer een "oplossing", als je begrijpt wat ik bedoel...

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 13:50:
[...]

Thnx, hier ga ik gelijk naar opzoek!

Het importeren van nieuwe gebruikers kan idd wel, dat is het probleem ook niet hoor. Op dit moment wordt hier ook wel een deel van de eDirectory gesyncht met een AD dmv Novell Account Management, alleen ben ik persoonlijk niet echt gecharmeerd van deze oplossing.. Ik vind het meer een "oplossing", als je begrijpt wat ik bedoel...
2 directories naast elkaar draaien is ook nix, maar goed, you'll have to live with it :P Moet ik ook, Lotus Domino voor mail en databases op een W2k domein :X

Pagina: 1