AMD Athlon 1800+ & Sapphire 9800 Pro: Welk Mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
Ik heb gisteren een Sapphire Ati Radeon 9800Pro opgehaald, maar deze doet het niet in combinatie met mijn moederbord (Abit KR7a). Een ander systeem geprobeerd op het werk, daarin werkt de kaart prima.

Nu wil ik dus een niet al te duur moederbord halen, maar ik wil graag zeker weten of deze compatible is met de nieuwe videokaart. Tevens moet de AMD Athlon 1800+ en het geheugen (pc266 512MB DDR) er gewoon in kunnen.

Zou dit een goede keus zijn?
Asus A7V600-X

Graag tips of do's en don'ts. ;)

iRacing Profiel

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ga zelf is op zoek naar benches. www.tomshardware.com

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 15:31

Steffy

Ayreonaut

Hoeveel moet dat bordje gaan kosten, als het niet te duur is kun je misschien beter voor een Asus A7N8X gaan, de normale (A7N8X, en de De Luxe) versie ondersteunen ook Dual Channel wat misschien handig is voor in de toekomst.

Edit: Asus bordje met Nforce 2 Chipset is €66, valt mee dus.
pricewatch: Asus A7N8X, nForce2 (Sound, Lan)

[ Voor 20% gewijzigd door Steffy op 24-06-2004 09:56 ]

• olof
  • Laatst online: 11:02
Ik ben zelf erg te spreken over mobo's met een nforce2 chipset. Zijn ook wel budgetversies van te krijgen.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

ECS L7S7A2.. is 30 Euro, krijg je er een cardreader gratis bij en werkt met hetgeen jij hebt.. En, met een klein ijzerdraadje kun je ook nog je VCore aanpassen zodat je flink kunt overklokken.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien beetje offtopic, maar ik ben wel benieuwd waarom die kaart het dan niet doet met jouw mobo? Ligt het misschien niet aan de voeding?

• MartijnA3
Palomar schreef op 24 juni 2004 @ 09:55:
Misschien beetje offtopic, maar ik ben wel benieuwd waarom die kaart het dan niet doet met jouw mobo? Ligt het misschien niet aan de voeding?
Zit net een nieuwe 360W voeding in, dus ik denk het niet. Ik had ook al problemen met een 9600XT die ik hiervoor geprobeerd heb en heb omgeruild voor de 9800Pro, maar beide kaarten werken niet. De 9600XT had beeldcorruptie in Windows en de 9800 Pro gaf alleen maar strepen en blokken als ik de PC aanzette (dus ook BIOS scherm), Windows startte wel gewoon door. Heb hier op het forum al wat gelezen over AGP voltage problemen met de KR7a.

iRacing Profiel

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik ben zelf erg te spreken over mobo's met een nforce2 chipset. Zijn ook wel budgetversies van te krijgen.
ECS L7S7A2.. is 30 Euro, krijg je er een cardreader gratis bij en werkt met hetgeen jij hebt.. En, met een klein ijzerdraadje kun je ook nog je VCore aanpassen zodat je flink kunt overklokken.
Goedkoop is duurkoop, bordje van €66, heb je gelijk alles, Dual Channel, snelle chipset, nog upgrade mogelijkheid voor de toekomst. Mijn advies is z'n bordje kopen, anders merk ook goed maar zeker niet voor minder gaan. Die laatste paar euro zal toch geen probleem zijn.

• MartijnA3
Wat is het verschil tussen een VIA KT600 chipset en een NForce2 chipset dan? Verschil zo groot?

Nforce2 is toch van Nvidia? Gaat dat wel goed met ATI?8)7

iRacing Profiel

• olof
  • Laatst online: 11:02
MartijnA3 schreef op 24 juni 2004 @ 10:07:
Wat is het verschil tussen een VIA KT600 chipset en een NForce2 chipset dan? Verschil zo groot?

nvidia chipset is dacht ik de snelste voor de AMD processoren. En ja dat gaat prima met een radeon hoor. Heb zelf ook een 9800 op een nforce2.

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

:D Gaat prima hoor, draai zelfde plankje met Radeon 9700 Pro. ;)

Maar die Nforce Chipset is op Athlon gebied verweg de snelste chipset. Als je in de toekomst nog een geheugen uitbreiding doet kun je het hele verhaal in Dual Channel laten draaien wat toch een leuke boost geeft aan je geheugen bandbreedte. Al met al een goeie koop, maar als je zegt ik ga binnenkort over op een geheel nieuw iets(athlon 64, P4) dan kun je misschien voor een goedkoper ECS bordje gaan.

Edit: Lol, net te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door Steffy op 24-06-2004 10:12 ]

• MartijnA3
Kijk, perfect, bedankt jongens !

Heb net Computerland Arnhem gebeld, een Asus A7N8X-X achteruit laten leggen, strakkies ophalen, €69,-.

iRacing Profiel

Verwijderd

olof schreef op 24 juni 2004 @ 10:11:
[...]

nvidia chipset is dacht ik de snelste voor de AMD processoren. En ja dat gaat prima met een radeon hoor. Heb zelf ook een 9800 op een nforce2.
Klopt, bijna voeral is de Nforce2 net ietsjes sneller dan de KT600. Zelf had ik eerst een KT600 bordje, maar nu een nforce2 bordje maar je merkt het zelf haast niet hoor ;) . Om te OC'en is een Nforce2 bordje wel fijn omdat die een AGP/PCI lock heeft :P end aarom had ik hem zelf ook gekocht!

Alleen denk ik niet dat jij aan het klokken gaat, dus dat zal al geen goede reden voor jou zijn. Doordat socket A een ebetje budget wordt worden de mobo's ook allemaal goedkoper, daardoor kun je de Nforce2 mobo's al voor weinig krijgen en die raad ik je dan ook aan.

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-08 22:54
Ik ben zelf erg te spreken over de Shuttle AN35N Ultra-400.
Is dus ook een nforce chipset met dual mem controller. Dit borde kost ong 55 Euro

Het is echt een aanrader!

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

Verwijderd

leuke aan en nforce2 is ook dat ie automatsich je multiplier omzeilt zodat deze chipset ook zeer geschikt is voor overclocking...
gewoon lekker snelle stabiele chipset, in mijn ogen beter dan die via prut, heb daar ook verschillende van gehad maar ben toch meer voorstaander van de nforce2....
en zoald al hierboven werd aangegeven is gewoon vaak waar : goedkoop is duurkoop...
zoek gewoon een standaard nforce 2 mobo met alleen de dingen die je gebruikt want nforce2 kan komen met sata, ide-raid, netwerkkaartje, geintegreerde videokaart, geintegreerde netwerkkaart enz...
paar best goeie merken waar je naar kunt kijken zijn : asus, msi, epox, abit (zijn er wel meerdere logischerwijze maar hiermee wordt je al de goeie aknt op geholpen)

oh ja, je kunt in mijn signatue zien dat ati videokaarten en nforce2 chipsets WEL goed samenwerken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 10:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 10:21:
leuke aan en nforce2 is ook dat ie automatsich je multiplier omzeilt zodat deze chipset ook zeer geschikt is voor overclocking...
gewoon lekker snelle stabiele chipset, in mijn ogen beter dan die via prut, heb daar ook verschillende van gehad maar ben toch meer voorstaander van de nforce2....
en zoald al hierboven werd aangegeven is gewoon vaak waar : goedkoop is duurkoop...
zoek gewoon een standaard nforce 2 mobo met alleen de dingen die je gebruikt want nforce2 kan komen met sata, ide-raid, netwerkkaartje, geintegreerde videokaart, geintegreerde netwerkkaart enz...
paar best goeie merken waar je naar kunt kijken zijn : asus, msi, epox, abit (zijn er wel meerdere logischerwijze maar hiermee wordt je al de goeie aknt op geholpen)

oh ja, je kunt in mijn signatue zien dat ati videokaarten en nforce2 chipsets WEL goed samenwerken ;)
De nieuwe AMD cpu's zijn gelockt en dat omzeilt een Nforce2 bordje ook niet omver. Met de wat oudere cpu's kan hij wel als een van de enige boven de 12,5 worden gezet alleen dat is vaak juist niet de bedoeling als je goede prestaties wilt hebben (fsb is belangrijker).
Dat ECS bordje waar eerder al gepost werd is zeker geen troep heb hem zelf ook gehad. Hij werkt goed en er is niks mis mee! Heb er geen nadeel aan kunnen vinden, maar dat bord is al wel redelijk oud en moeilijk te krijgen langzamerhand,

Maar de TS heeft nu al een bordje besteld dus hoeven we niet meer te speculeren. :o over een nieuw mobo voor hem!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 10:25:
[...]

Maar de TS heeft nu al een bordje besteld dus hoeven we niet meer te speculeren. :o over een nieuw mobo voor hem!
Ach, als ze het gezellig vinden.... ;)

iRacing Profiel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum hoe je als Tweaker zijnde een mobo moet uitzoeken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.