Toon posts:

No bootdisk found

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie:
mobo Asus A7v8x-mx
DDR 512mb
proc AMD 2400+ (niet overclocked)
hdd Maxtor 20g 5400rpm
IBM 80g 7200rpm
Western Dig 40g 7200rpm

De Maxtor en de IBM waren mijn oorspronkelijke hdds, beiden met een werkende WinXP, de Western Dig heb ik tijdens dit probleem gekocht om te zien of ik het daarmee op kon lossen.

Mobo is 2 a 3 weken oud, heeft het 1 a 2 weken goed gedaan maar start (na problemen met mijn voeding, die ondertussen is vervangen) op met de melding No bootdisk found.

Fixes:
BIOS bootsequence gecheckt: verschillende sequences uitgeprobeerd, beide oorspronkelijke hdd-s om beurten uitsluitend, als master en als slave aangesloten, maar melding blijft.
IDE kabel vervangen.
IDE kabel op secondary IDE slot aangesloten, waar normaal mijn CD-rws aan hangen.
Nieuwe hdd aangeschaft omdat ik dacht dat mijn voedingcrash misschien mijn beide MBRs uit mijn hdds had geknald, windows op geinstalleerd, zelfde probleem.

Overigens, ik KAN dus gewoon booten vanaf CD. Als ik de winxp installCD halverwege onderbreek kom ik ook gewoon in mijn windowsomgeving terecht.
De hdd-s werken dus gewoon, om de één of andere reden ziet mijn mobo ze alleen niet meer als bootable devices.

Ik begin er zo langzamerhand vanuit te gaan dat het echt aan het mobo ligt, maar ik wil dit graag 100% secure hebben voor ik weer terugloop naar mycom. Iemand nog ideeën?
Het enige wat ik nog had bedacht om te gaan proberen is de hdd uit de pc van mijn vriendin slopen en die als enige hdd in mijn machine hangen, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet zoveel van.

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Je kan wel booten van CD, Deze hangt waarschijnlijk aan een ander IDE channel.
Heb je die hardeschijf ook al dar vanaf proberen te booten? probeer dat anders even. Je kan ook een ide kaartje in je pc hangen en proberen daarvan te booten.

Verwijderd

Topicstarter
pt0x schreef op 24 juni 2004 @ 10:19:
Je kan wel booten van CD, Deze hangt waarschijnlijk aan een ander IDE channel.
Heb je die hardeschijf ook al dar vanaf proberen te booten? probeer dat anders even. Je kan ook een ide kaartje in je pc hangen en proberen daarvan te booten.
Ik heb beide hdd-s op beide IDE channels uitgeprobeerd in alle mogelijke combies, probleem blijft gelijk. Ik heb ook mijn cd-rws op beide channels gehangen, en van beiden kan ik met een winxp cd gewoon booten.

Heb helaas geen pci ide kaart bij de hand, maar ik gok erop dat ie dat wel doet, aangezien ik ook via cd-boot bij mijn hdds kan komen. Dat omzeilt het probleem alleen en maakt het denk ik niet duidelijker...

Verwijderd

Iets geks,

heb je ook een partitie 'active' gemaakt met fdisk oid??

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Je hebt al geprobeerd of de hdds wel werken in een andere pc (als die mogelijkheid er is), probeer iig even of de hdd waar je os op staat als et kan :X
Als dit namelijk werkt dan kan het idd je mobo zijn, immers, IDE kabels, ingang etc veranderen heeft niets opgeleverd :/

offtopic:
FEB :p

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste 2 hdds waren al aktief en hebben ook gedraaid op het nieuwe mobo. (en daarvoor 2 jaar ofzo op mijn oude mobo)

De nieuwe hdd heb ik niet specifiek actief gemaakt, ik heb gewoon de winXP installCD gedraaid, en daarin de hele 40g als 1 partitie in ntfs laten formatten. Dat ZOU em ook aktief moeten maken lijkt me :)

Wat betreft hdds swappen, dat ga ik zeker doen. Vanavond effe die van mijn vriendin der pc in de mijne hangen, en andersom.
Ben het met je eens dat dat in ieder geval voor zover ik kan bedenken de definitieve test zou moeten zijn...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 10:35 ]

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Ah,

Hij ziet je HD wel in de bios. maar als je boot van CD-Rom niet?
kan het niet zo zijn dat je een driver moet laden tijdens setup voor je controller ?
Dit doe je door op F6 te drukken in de eerste fase van de setup. (als de drivers worden geladen)

Met de nieuwe moederborden is dit heel vaak het geval nammelijk

offtopic:
RJ = ?
:)

[ Voor 6% gewijzigd door pt0x op 24-06-2004 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
pt0x schreef op 24 juni 2004 @ 10:46:
Ah,

kan het niet zo zijn dat je een driver moet laden tijdens setup voor je controller ?
Dit doe je door op F6 te drukken in de eerste fase van de setup. (als de drivers worden geladen)

:? Mijn BIOS ziet alle hdds die ik er inhang prima, ook tijdens de boot geeft ie keurig aan welke hdds er op dat moment inhangen, en de hdds zelf zijn gewoon afleesbaar, ze booten dus alleen niet.
De enige manier waarop in in mijn hdds kan komen is dus juist te booten vanaf cd.

Overigens heb ik GEEN serial ata hoor, gewoon de ouderwetse zooi zeg maar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 10:53 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

pt0x schreef op 24 juni 2004 @ 10:46:
Ah,

Jah dit zou wel kunnen, maar hij zei dus dat ze het eerst wel deden, op dit nieuwe mobo dus. Waarom zouden ze het nu dan niet doen?
En trouwens na een beetje na te denken, de mobo werkt eigenlijk wel, bedoel, je komt nog in windows, etc, hij ziet je hdds. Hij ziet alleen geen bootable disk. Ik zou misschien nog even de jumpertjes op je mobo controleren (maybe kapot, beetje los (onwaarschijnlijk maar kan :X, ooit wellis iets over gehoord, was wel ander prob, geen idee of het invloed heeft)).

offtopic:
[DCE]|StaTiX|

[ Voor 5% gewijzigd door the_RJ op 24-06-2004 10:53 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Geen bootdisk gevonden ligt er aan dat de eerste sectors van je hardeschijf (Master boot record) zijn beschadigd. Dit kan je verhelpen met fdisk /mbr als je op fdisk zoekt kan je hier verdere informatie over vinden.
Ik weet het juiste commando!
zoeken naar 'fdisk mbr xp'
levert o.a. dit op: Topic 405225
waarin een mooie link naar de Microsoft Knowledge base staat, waarin staat beschreven hoe de recovery console en de commando's daarin werken.
Gebruik fixmbr

[ Voor 39% gewijzigd door djexplo op 24-06-2004 10:58 . Reden: Uitbreiding XP ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
the_RJ schreef op 24 juni 2004 @ 10:52:
[...]

Jah dit zou wel kunnen, maar hij zei dus dat ze het eerst wel deden, op dit nieuwe mobo dus. Waarom zouden ze het nu dan niet doen?
En trouwens na een beetje na te denken, de mobo werkt eigenlijk wel, bedoel, je komt nog in windows, etc, hij ziet je hdds. Hij ziet alleen geen bootable disk. Ik zou misschien nog even de jumpertjes op je mobo controleren (maybe kapot, beetje los (onwaarschijnlijk maar kan :X, ooit wellis iets over gehoord, was wel ander prob, geen idee of het invloed heeft)).

offtopic:
[DCE]|StaTiX|
Moederbord jumpering! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, ik pak vanavond gelijk effe mijn mobo gebruikshandleiding derbij :p

thanks!

Verwijderd

Topicstarter
djexplo schreef op 24 juni 2004 @ 10:55:
Geen bootdisk gevonden ligt er aan dat de eerste sectors van je hardeschijf (Master boot record) zijn beschadigd. Dit kan je verhelpen met fdisk /mbr als je op fdisk zoekt kan je hier verdere informatie over vinden.

[...]
Ligt niet aan de mbr. Dacht ik dus wel in eerste instantie, maar het probleem treedt dus ook op bij een nieuwe hdd.
Pagina: 1