VIGOR 2600 - Een goede keus?

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Hi there,

Gisteren weer een rekening binnen gehad van essent waar we niet blij mee mogen zijn! Dus moeten we op energie besparen.

Hier boven mij heb ik een software matige router staan, die te veel stroom vreet. Dit spulletje draait op Clarkconnect Home ed. 2.2. Nu ben ik op zoek naar iets gelijkwaardigs maar dan op het gebied van hardwarematige routers. Op internet zat ik te kijken naar een all in one ding. ADSL modem en router in 1 dus :) Toen kwam ik bij de Draytek Vigor 2600 uit :*)

Wat ik middels dit topic wil vragen, is of iemand ervaringen heeft met dit ding, of het een beetje dezelfde mogelijkheden heeft als CK enz.. Ik zat namelijk ook te kijken wat het modem wat erin zit 'maximaal kan trainen' met de DSLAM. Hij schijnt de volledige 1mbit upload te kunnen halen, maar daar wil ik wel zeker van zijn.

Is zo'n draytek makkelijk in gebruik? Alles makkelijk in te stellen? Hoeveel virtual servers (voor mij belangrijk) kan ik instellen?

In het kort: allemaal vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb gevonden middels google/search @ GoT :) Kan iemand mij advies/duidelijkheid geven, want bijna 180 euro voor dat ding is niet niks! Alvast bedankt :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja, de Draytek is erg gemakkelijk in gebruik en makkelijk in te stellen, vind ik tenminste. (Ik heb zelf een Draytek Vigor 2600WE).

Als je met virtual servers gemapde poorten bedoeld, dan heb je 2 mogelijkheden. Je hebt zowel port redirection als open ports. Een poort redirection kan bijv van externe poort (je internet-adres) 8080 naar interne poort (een PC in je LAN) 80. Hier heb je er, helaas, slechts 10 van. Verder kun je 10 IPs instellen waarbij je bij ieder IP 10 open ports kunt instellen. Dat is van externe poort -> interne poort, waarbij die niet verschillen. Daar heb je er dus 100 van (je kunt een IP probleemloos 2x gebruiken als je meer dan 10 poorten voor een server nodig hebt).

Verder is er ook nog de 2600V-A, waarbij je 2 normale analoge telefoons aan kunt sluiten voor VoIP (Voice over IP), iets wat in de toekomst ongetwijfeld teh bomb gaat worden :P

Mocht je nog meer vragen hebben, dan wil ik die graag beantwoorden :)

• WiNlUx
Dus jij zegt dat je eigenlijk 10 poorten PER pc kunt forwarden? Dus pc1 => 10 poort forwards, pc_zusje => 10 poort forwards, server => 10 poort forwards :? ;)

• Osiris
  • Niet online
Ik zal het je wel ff laten zien :) Plaatjes zeggen vaak meer dan een lap tekst (wel met béétje censuur :+):

Afbeeldingslocatie: http://www.flut.demon.nl/2600/1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.flut.demon.nl/2600/2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.flut.demon.nl/2600/3.png
Afbeeldingslocatie: http://www.flut.demon.nl/2600/4.png

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
PC aanlaten (met minimale hardwere dus geen 8hd's en zonder monitor) kost ongeveer 35 euro meer per jaar dan 8 uur per dag aan.

Is het dan niet veel goedkoper om je werkstation als router te draaien? Of het zo te laten? Aangezien je de aanschaf van de vigor pas in jaren terug verdient. En een software router kan altijd meer dan een hw-router.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Ik heb zelf al geruime tijd een Vigor 2600We en ben er zeer, zeer tevreden over. Ding doet het altijd, veel instelmogelijkheden en superstabiel. Kan 'm je aanraden hoor.

Verder zou je kunnen denken aan een energiezuinige router a la het VIA EPIA platform, als je per se een softwarematige oplossing wilt houden.

• WiNlUx
Osiris schreef op 24 juni 2004 @ 02:05:
Ik zal het je wel ff laten zien :) Plaatjes zeggen vaak meer dan een lap tekst (wel met béétje censuur :+):

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar wat heeft die 'open ports' dan te voldoen?? Dat snap ik niet helemaal??

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:48

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als je nu even naar Draytek gaat en daar op de support button klikt, kun je even de handleiding van elk model downloaden.

:P

Powered By C8H10N4O2

• WiNlUx
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 08:24:
Ik heb zelf al geruime tijd een Vigor 2600We en ben er zeer, zeer tevreden over. Ding doet het altijd, veel instelmogelijkheden en superstabiel. Kan 'm je aanraden hoor.

Verder zou je kunnen denken aan een energiezuinige router a la het VIA EPIA platform, als je per se een softwarematige oplossing wilt houden.
En over hoe zuinig spreken we dan? Kan dat via een adaptertje, of gaat dat met een voeding die continue 200 watt trekt :D ??

Verwijderd

WiNlUx schreef op 24 juni 2004 @ 09:53:
[...]

En over hoe zuinig spreken we dan? Kan dat via een adaptertje, of gaat dat met een voeding die continue 200 watt trekt :D ??
Als je er geen gekke dingen mee doet, en een Eden bordje pakt (fanless!) dan moet een voeding van 60W of 80W voeding voldoende zijn.

• WiNlUx
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 09:55:
[...]

Als je er geen gekke dingen mee doet, en een Eden bordje pakt (fanless!) dan moet een voeding van 60W of 80W voeding voldoende zijn.
Ik zat ook te kijken naar een kant-en-klare Barebone. Zou die veel watts trekken? Ik hoef er tenslotte alleen maar een NIC bij te zetten :D

Verwijderd

WiNlUx schreef op 24 juni 2004 @ 09:58:
[...]

Ik zat ook te kijken naar een kant-en-klare Barebone. Zou die veel watts trekken? Ik hoef er tenslotte alleen maar een NIC bij te zetten :D
Met zoiets ben je natuurlijk vrij rap klaar, zitten al 2 NICS onboard.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Het ligt eraan wat je met zo'n vigor doet. Wat ik ervan gelezen heb is draytek en ipsec niet zo'n feest. Moet je er dus mee ipsec vpn-en of ipsec vpn passthrough doen dan zou ik nog even zoeken op got naar topics.
En als je voor linux op een dure epia oplossing gaat, linksys zijn voor zover ik het me, ondanks de grote hoeveelheid nog te verwerken bier in mijn lijf, nog kan herinneren ook op linux gebaseerd en ze zijn niet duur.

[ Voor 36% gewijzigd door Bas! op 24-06-2004 10:09 ]

• WiNlUx
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 10:00:
[...]

Met zoiets ben je natuurlijk vrij rap klaar, zitten al 2 NICS onboard.
Ik denk dat ik beter een nieuwe hardwarematige router kan kopen. Daar ging het eigenlijk tenslotte om :P

Heb eens die config van de VIGOR 2600 doorgelopen, en vroeg mij nog iets af: Veel routers hebben GEEN local loopback interface. Als ik bijv. een webserver heb draaien, en ik wil die intern benaderen door mijn wan ip in te tikken, krijg je dan bij deze router meteen de ADMIN interface te zien, of de website van je apache server?? Dat vind ik namelijk ook belangrijk :)

Verwijderd

Ik heb de admin interface van de Vigor gewoon op een andere poort gezet (wel zo safe ook), als ik nu m'n WAN IP intik krijg ik gewoon m'n website te zien.

• WiNlUx
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 10:10:
Ik heb de admin interface van de Vigor gewoon op een andere poort gezet (wel zo safe ook), als ik nu m'n WAN IP intik krijg ik gewoon m'n website te zien.
Nu echt de laatste vraag want ik ben al heel wat overtuigd. Zit te kijken, of het verstandig is de 2600 te nemen, want ik heb al een dsl modem, maar deze kan weer de volle 1 mbit aan wordt er gezegd. Is er ook een type vigor, die precies hetzelfde kan als de 2600 maar dan ZONDER dsl modem?

Verwijderd

WiNlUx schreef op 24 juni 2004 @ 10:15:
[...]

Nu echt de laatste vraag want ik ben al heel wat overtuigd. Zit te kijken, of het verstandig is de 2600 te nemen, want ik heb al een dsl modem, maar deze kan weer de volle 1 mbit aan wordt er gezegd. Is er ook een type vigor, die precies hetzelfde kan als de 2600 maar dan ZONDER dsl modem?
Eeeeeeeeeeeeeeeeh. Geen idee, er zijn er zoveel. Misschien die nieuwe 2900 serie?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:52

igmar

ISO20022

Maar eens wat negatiefs :

- Brakke firmware, niet compliant met standaarden, onbruikbaar als je IPSEC wil gebruiken van achter de router.
- DHCP server is uitermate kaal

Ik zet deze dingen iig nooit meer bij klanten neer.

• WiNlUx
Nou. Ik denk dat ik idd die 2900 ga halen, want heb die zyxel, en die werkt nu uitstekend! Bedankt voor de reply's :)

• Osiris
  • Niet online
igmar schreef op 24 juni 2004 @ 10:24:
Maar eens wat negatiefs :

- Brakke firmware
Deels waar; met 2.5.3 heb ik geen problemen verder. :)
niet compliant met standaarden
Kun je dat ook uitleggen?
onbruikbaar als je IPSEC wil gebruiken van achter de router.
IPSec kan hij zelf ook schijnt het, al is dat ook weer brakjes schijnt het.. (kheb geen verstand van IPSec, dus geen ervaring.
- DHCP server is uitermate kaal
Hoezo dat? Je kunt de lease-tijd instellen, IP's binden aan MAC-adressen en nog meer gekke dingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
> srv dhcp ?
% Valid subcommands are:
fixip        gateway      ipcnt        off          on           startip
status       leasetime    frcdnsmanl   dns1         dns2         relay
badip        public

>
Ik zet deze dingen iig nooit meer bij klanten neer.
Da's dan balen voor jou klanten :)
WiNlUx schreef op 24 juni 2004 @ 10:25:
Nou. Ik denk dat ik idd die 2900 ga halen, want heb die zyxel, en die werkt nu uitstekend! Bedankt voor de reply's :)
Zyxel Prestige 650R (die je standaard van Demon krijgt) haalt geen 1 Mbps upload hoor. Misschien dat je een andere hebt, maar dat kan ik niet ruiken :P
Pagina: 1