[XP] Extern bureaublad zonder wachtwoord

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
De situatie is als volgt: Ik heb een router met ingebouwde firewall (daar staan 2 poorten open voor eMule). Er staat een desktop en ik heb een laptop, deze zijn beide voorzien van XP Pro.

Ik wil via extern bureaublad vanaf mijn laptop in kunnen loggen op de desktop, dit gaat gewoon goed. Mijn probleem is dus dat ik op mijn laptop een wachtwoord heb zodat alleen ik in mijn computer kan komen. Maar de desktop wordt gebruikt door de rest van het gezin, dus het is niet fijn als daar wachtwoorden op staan (mijn account daar is ook niet voorzien van een wachtwoord).
Ik weet dat ik Verbinding met Extern bureablad kan gebruiken zonder wachtwoord: Start --> Uitvoeren --> 'Secpol.msc'
Beveiligingsinstellingen > Lokaal beleid > Beveiligingsopties > 'Accounts: Gebruik van lege wachtwoorden beperken tot aanmelden op de console' ------> Uitschakelen.

Mijn vraag is dus: Is het slim om in te loggen op de desktop via Extern bureaublad zonder wachtwoord? Want is het dan mogelijk dat iemand van buitenaf (met het goede ip en de goede accountnaam) zomaar in kan loggen in de desktop?
Ik geloof dat je daar ook een poort voor open moet zetten, om Extern bureaublad of terminal services te gebruiken van buitenaf, maar dat weet ik niet zeker :? .

Kan iemand mij vertellen hoe dit allemaal in elkaar steekt?

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 19:53

mymind*

A Beautiful Mind

Ik denk dat je dan beter een extra accountje aan kan maken met wachtwoord, speciaal voor de remote desktop.

Of de 'gezinsaccount' van een wachtwoord voorzien en deze automatisch in laat loggen voor de overige gezinsleden ( tweakui o.i.d.). Dan hebben die geen last van een wachtwoord en is je remote desktop toch beschermd.

Als je met je laptop alleen via het interne netwerk gebruik wil maken van RDC en niet via internet kun je gewoon de benodigde poort niet forwarden in de router. dan kan er ook niemand bij vanaf internet

[ Voor 31% gewijzigd door mymind* op 24-06-2004 00:54 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Remote desktop kan niet zonder wachtwoord, dan krijg je een melding van en "accountbeperking". Dus accountje met WW maken speciaal voor RD :)

[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-06-2004 11:21 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
Maakt geen drol uit. Die router/firewall die je hebt doet hoogst waarschijnlijk NAT. dat wil dus zeggen dat alleen het IP Nummer van de router/firewall bekend is op Internet. De IP Nummers van je desktop en notebook zijn dan dus ook interne IP-Nummers en niet te bereiken vanaf het Internet, tenminste, als je geen port-forwarding aan hebt staan..

Een account mèt wachtwoord aanmaken is dus niet nodig. Je installeert toch ook geen firewall op je desktop en notebook??

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:39
Sierra-NL schreef op 24 juni 2004 @ 11:26:
Maakt geen drol uit. Die router/firewall die je hebt doet hoogst waarschijnlijk NAT. dat wil dus zeggen dat alleen het IP Nummer van de router/firewall bekend is op Internet. De IP Nummers van je desktop en notebook zijn dan dus ook interne IP-Nummers en niet te bereiken vanaf het Internet, tenminste, als je geen port-forwarding aan hebt staan..

Een account mèt wachtwoord aanmaken is dus niet nodig. Je installeert toch ook geen firewall op je desktop en notebook??
Dat zou ik niet echt heel erg hard gaan roepen. Een beetje handige hacker komt toch echt wel voorbij die firewall in je router en dan is je complete netwerk de pineut. Alleen zijn particulieren vaak niet echt eervol te hacken, dus pakken ze meestal bedrijven ( die ook hun zaken niet netjes op orde hebben, zoals ondergetekende wel eens heeft gemerkt ).

Ik zou, zoals eerder vermeld in dit topic, een apart account maken voor RDP. Hierop een wachtwoord zetten en dan kun je gewoon RDP uitvoeren vanuit je laptop. Download de laatste versie van dit programma op: www.microsoft.com/windows2003

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
@Sierra-NL: Remote desktop kan wel zonder wachtwoord.
@Rest: Thanks, ik doe het nu zonder wachtwoord!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Double J schreef op 24 juni 2004 @ 00:40:
Mijn vraag is dus: Is het slim om in te loggen op de desktop via Extern bureaublad zonder wachtwoord?
Dit lijkt me meer een topic voor Beveiliging & Virussen - ik ga je topic alsnog eventjes verplaatsen :)

Windows Operating Systems >> Beveiliging & Virussen
Pagina: 1