Toon posts:

9800Pro = 9800XT ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een MSI 9800Pro 128 MB kaartje aangeschaft.
Ik had hiervoor een GeForce 4200Ti, dus voordat ik de 9800Pro ging installeren heb ik de Nvidia drivers eraf gegooit.

Vervolgens de kaart verwijderd bij Device Manager in XP Pro. ---> PC uit, 9800Pro er ingezet en de PC weer aan.
Meteen even in de BIOS de AGP van 4x naar 8x gezet en FastWrites uit + Sideband Adressing aan.
Vervolgens boot ik door naar XP en installeer de originele ATI drivers (4.6).

Na de installatie blijft het systeem de kaart maar herkennen als een 9800XT !
De clock snelheid en geheugen snelheid draaien trouwens gewoon op 9800Pro snelheid.
Ook met andere drivers als die van Omega blijft de kaart gezien worden als 9800XT.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of dit kwaad kan?

Ps. De kaart werkt overigens als een zonnetje 8)

Verwijderd

Het kan geen kwaad in ieder geval, tenminste als de snelheid gewoon op die van een Pro draait, en hij scoort hetzelfde zoals een Pro hoort te doen, gewoon zo laten dan :9 Khad het met mijn FX5900 Ultra ook hoor, die werd ook een tijdje door een aantal drivers alszijnde een FX5900 gezien (zonder de Ultra erachter).

Bottom-line, maakt voor je performance niets uit :P

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar hoe is dit dan mogelijk? Ik heb geen BIOS geflashed, dus er zit de originele BIOS in de videokaart.

Verwijderd

What's in a name :)

FF serieus. Hebben ze je misschien een (gerepareerd) RMA exemplaar meegegeven? Vorige eigenaar: een van onze medetweakers met een enorme drang om overal maar vreemde BIOS-en in te zetten (help, m'n edimax 6104 router doet het niet meer nadat ik de CISCO2600 firmware d'r in heb gehacked)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 00:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb een splinter nieuwe rechtstreeks van de leverancier. (Ik werk zelf in de winkel waar ik hem vandaan heb :) )

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 00:10:
Oke, maar hoe is dit dan mogelijk? Ik heb geen BIOS geflashed, dus er zit de originele BIOS in de videokaart.
Hoe is dat mogelijk, dat is de vraag der vragen...

Een antwoord heb ik niet, maar met een simpele registry aanpassing is het zelfs mogelijk om je videokaart in het overzicht van apparaat-beheer bij de netwerkkaarten weer te geven.

Kortom, ik zou me er niet zo druk over maken.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

Misschien gebruikt MSI wel dezelfde PCB voor XT als voor Pro, maar met een andre bios en hebben ze een foutje gemaakt?
ik zou zeggen: klok 'm eens op XT speeds :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

misschien hebben ze hem in de verkeerde doos gedaan ofzo :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 11:50 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 21:38

Deathchant

Don't intend. Do!

Sierra-NL schreef op 24 juni 2004 @ 11:46:
maar met een simpele registry aanpassing is het zelfs mogelijk om je videokaart in het overzicht van apparaat-beheer bij de netwerkkaarten weer te geven.
offtopic:
wat is deze aanpassing ? :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:48
Maar MSI is toch pas vanaf de huidige generatie begonnen met het produceren van Ati-kaarten ?
Hiervoor richte MSI zich alleen op Nvidia, behalve een paar van die Ati-kaarten daargelaten voor Medion PC's (Aldi)
Misschien dat je zo'n kaart hebt, want als je op een Aldi PC nieuwe drivers installeerde werd de kaart herkent als een 9800XT volgens mij :)

• gws24
  • Laatst online: 23:58

gws24

Thinking is hard!

Ben in verschillende draadjes tegengekomen dat de tegenwoordige 9800 pro's een R360 core (voor de xt) hebben ipv de R350 (voor de pro) vanwege verschillende redenen. Misschien dat ie daarom herkend wordt als xt alhoewel me dit vreemd lijkt als er gewoon een pro bios opzit.

even zoeken:
Got: R360 core op R9800 pro?
xtreme forum: sapphire relabeling 9800 xt to 9800 pro!?

En zolang je kaart het doet als een zonnetje zoals jezelf zegt zou ik het gewoon zo laten. Kan je er ook nog mee patsen :*) (een xt zonder modden, naja uiterlijk dan)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
LoL :D Zou inderdaad wel leuk zijn als ik een XT heb... Is er een manier dat ik er software-matig achter kan komen welke core ik heb?
Ik wil namelijk niet de koeling verwijderen om op de core te kijken, gezien de kaart net nieuw is...

Dit is overigens de betreffende kaart: http://www.msi.com.tw/pro...ro_vga_detail.php?UID=576

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:38
zoek op google naar 'atitool' . Daarmee kan je, mits je een r360 core hebt, de temperatuur uitlezen.
Zou je misschien (als je tijd over hebt :P)een backup van je bios kunnen maken en deze naar mij willen sturen ofzo?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Hmm, ik heb deze kaart ook besteld bij Alternate, denk/hoop dat ie morgen of zaterdag komt.

Bij Alternate heet ie trouwens MSI RX9800-Pro Plus/TD, :?
Wat wil die plus dan zeggen?

Ik hou dit topic iig goed in de gaten, en ben benieuwd naar de bevindingen van de TS.
Spaart me weer wat werk om erachter te komen wat er voor core en mem op zit. :P

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Ik kan geen temperatuur uitlezen met AtiTool (tenminste ik zie het nergens staan)
MAAR AtiTool zegt wel: Chip Type = R360

Dat zou dus betekenen dat ik stiekem een 9800XT heb??
Weet iemand ook hoe betrouwbaar de gegevens van AtiTool zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Phase-Shifter schreef op 24 juni 2004 @ 12:51:
Hmm, ik heb deze kaart ook besteld bij Alternate, denk/hoop dat ie morgen of zaterdag komt.

Bij Alternate heet ie trouwens MSI RX9800-Pro Plus/TD, :?
Wat wil die plus dan zeggen?

Ik hou dit topic iig goed in de gaten, en ben benieuwd naar de bevindingen van de TS.
Spaart me weer wat werk om erachter te komen wat er voor core en mem op zit. :P
Ik weet niet waarom er Plus achter jou kaart staat. MSI heeft maar 1 9800Pro op de markt, dus je zult dezelfde als ik krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met AtiTool een dump van mijn huidige BIOS gemaakt, en de BIOS bekeken.

Dit staat er in het begin van mijn BIOS:

Radeon 9800Pro P/N 113-AA06905-100-MI 4x32 Hyn VGA+DVI+VO
(C) 1988-2003, ATI Technologies Inc. BK-ATI VER008.015.099.000 nj8956b2.p00 v611 R360AGP DGD1UN

Volgens BIOS is het dus een 9800PRO op een R360 core :D
Wat ik mij nu afvraag, is het veilig om de core op XT snelheid te laten draaien? En kan het geheugen van mijn 9800PRO ook XT snelheden aan?

Voor degene die iets aan mijn BIOS hebben :) : http://home.quicknet.nl/qn/prive/d.ruissen/bios.bin

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 13:02 ]

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 22:57

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wel, er lopen een paar draadjes hier over het flashen van je 9800 pro naar een XT. Ik zou het in ieder geval even proberen :) Levert je sowieso ongeveer 10-15% snelheidswinst op (is mijn ervaring)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op 24 juni 2004 @ 13:06:
Wel, er lopen een paar draadjes hier over het flashen van je 9800 pro naar een XT. Ik zou het in ieder geval even proberen :) Levert je sowieso ongeveer 10-15% snelheidswinst op (is mijn ervaring)
Maar er zitten hier toch risico's aan verbonden neem ik aan..? Ik wil absoluut voorkomen dat ik m'n kaart sloop...

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 13:10:
Maar er zitten hier toch risico's aan verbonden neem ik aan..? Ik wil absoluut voorkomen dat ik m'n kaart sloop...
Er is altijd een risico dat je hem sloopt als je hem te ver opvoert cq flashed; kijk anders hier even voor ervaringen:
9800(PRO) naar 9800 XT Topic - Deel 5

Bij sommigen lukt het wel bij andere niet, je moet een beetje geluk hebben.
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 12:51:
Hmmm... Ik kan geen temperatuur uitlezen met AtiTool (tenminste ik zie het nergens staan)
MAAR AtiTool zegt wel: Chip Type = R360

Dat zou dus betekenen dat ik stiekem een 9800XT heb??
Weet iemand ook hoe betrouwbaar de gegevens van AtiTool zijn?
Het feit dat je geen temperatuur kunt uitlezen betekent geloof ik dat je geen xt hebt ook al heb je wel een R360 core. Misschien dat ati nu alleen nog maar de r360 produceert en voor de pro versie verschillende features uitschakeld?

[ Voor 44% gewijzigd door gws24 op 24-06-2004 13:26 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
gws24 schreef op 24 juni 2004 @ 13:18:
[...]
Er is altijd een risico dat je hem sloopt als je hem te ver opvoert cq flashed; kijk anders hier even voor ervaringen:
9800(PRO) naar 9800 XT Topic - Deel 5
Ik heb het topic even doorgenomen. Echter, als ik het goed begrepen heb moet de R360 core een temp. sensor hebben, in tegenstelling tot de R350.
AtiTool geeft mij echter geen temperaturen...
Verder zou ik graag willen weten met welke BIOS ik de kaart dan moet flashen, aangezien er geen MSI 9800XT bestaat...

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Heb ook ergens gelezen dat atitool niet altijd 100% correct is en dat ie bij sommige mensen afhankelijk van de geflashte bios (of drivers) een r350 danwel r360 core aangaf. Maar de originele bios zit er nog in en die geeft een R360 aan dus dat klopt denk ik wel, denk dat de temperatuur uitlezing gewoon is uitgeschakeld (zoals ik ge-edit heb in mijn vorige post).

Wat betreft de bios die je moet hebben om naar xt te flashen gok ik op de built by ati batch maar deze vraag kan je beter even in dat topic stellen want daar zitten de 'experts'.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Volgens mij heb je deze combinaties :

- 9800Pro, Pro PCB, R350, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro, Pro PCB, R350, LM63 (dus geen tempmeting vanwege R350)
- 9800Pro: Pro PCB, R360, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro: Pro PCB, R360, LM63 (wel tempmeting)
- 9800Pro: XT PCB, R350, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro: XT PCB, R350, LM63 (dus geen tempmeting vanwege R350)
- 9800Pro: XT PCB, R360, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro: XT PCB, R360, LM63 (wel tempmeting)

Dus volgens mij heb je alleen tempmeting als je een R360 hebt met een LM63 chip op de PCB.

[ Voor 9% gewijzigd door Xymox op 24-06-2004 15:03 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Ik heb hier ff gekeken naar een flashbare Sapphire 9800Pro, met R360 core dus, die ik hier liggen heb voor een collega van mij, identiek dezelfde als mijn kaart,.....

De componenten die je links van de koeler onder een hoek van 45gr. ziet gemonteerd staan,.... dat is die fameuze LM63 temp.chip ;)
Dit ter info ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/xplod/Sapphire%20front.jpg

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
@ Xplod, de afbeelding van de kaart hierboven is precies de kaart die ik zoek nieuw. Weet jij maybe welke webshop deze kaart precies in deze uitvoering/uitgave levert ?

Verwijderd

Beter laat dan nooit; ik heb hem eergisteren binnengekregen (identiek aan de foto) van de PC Zaak. Heb de retail versie genomen (is in feite de lite retail versie maar ach).

Gisteren succesvol geflashed naar een XT 8) Veel voor einig dus! :9

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-07 15:29
Xymox schreef op 24 juni 2004 @ 15:01:
Volgens mij heb je deze combinaties :

- 9800Pro, Pro PCB, R350, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro, Pro PCB, R350, LM63 (dus geen tempmeting vanwege R350)
- 9800Pro: Pro PCB, R360, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro: Pro PCB, R360, LM63 (wel tempmeting)
- 9800Pro: XT PCB, R350, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro: XT PCB, R350, LM63 (dus geen tempmeting vanwege R350)
- 9800Pro: XT PCB, R360, geen LM63 (dus geen tempmeting)
- 9800Pro: XT PCB, R360, LM63 (wel tempmeting)

Dus volgens mij heb je alleen tempmeting als je een R360 hebt met een LM63 chip op de PCB.
En om de temp te kunnen uitlezen heb je dan óók nog een 9800Xt bios nodig in je pro kaart :P
Ff uitzoeken dus..

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Hallo ik heb hier ook zown kaartje in mijn pc zitten zoals op de foto en loopt perfect. Ik had eerst atitool 0.0.20 geinstalleerd. Ik kon mijn kaart (stock koeling) ong op 420 370 krijgen zonder artifacts. Helaas kon ik niet de temperatuur uitlezen. Ik heb mijn kaart vervolgens bekeken en gezien dat er wel een lm63 op zit. Vervolgens de nieuwe omega geinstallerd met atitool 0.0.21 en bij setiings de temp meting aangezet en werkt nu perfect :D kaart is rond de 60 graden stock dus in ieder geval even een artic ati silencer halen :D ook heb ik het bios ff uitgespit en hier stond ind at er een r360 core aanwezig was. ME is happy en dit weekend ff cool spullen halen en modden die bak :D gaat leuk worden i.c.m. a64 3000 :p
Pagina: 1