Toon posts:

Artifacts door schroefje op kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe behuizing gekocht en tijdens het overplaatsen van de hardware is er een metalen schroefje op mijn R9800 Pro gevallen. Nu heb ik in veel games zoals FS2004, Max Payne 2 en Far Cry artifacts maar niet in bvb. 3DMark03 of UT2003.

Eerst dacht ik dat ze te warm kreeg, wat niet verwonderlijk zou zijn in mijn nieuwe Lian Li 6070 die geluidsdicht geïsoleerd is. Toen heb ik de snelheid teruggeschroefd naar 380/340 ipv 405/360 maar de artifacts bleven, ook met de kast open.

Verder heb ik natuurlijk gecontroleerd of de heatsink wel goed aangedrukt was, de twee andere heatsinkjes er nog opzaten en de fan draaide, maar dat is allemaal positief. Ook de powerconnector is goed aangesloten (de kaart doet zelfs niets zonder extra voeding).

Het lijkt me sterk dat het een warmteprobleem is, aangezien ik in een eenvoudig menu zoals die van NFS: HP2 ook artifacts krijg en in de zwaarste maps van UT2003 geen enkele zie.

Toen dacht ik eraan dat ik net de Catalyst 4.6 geïnstalleerd had, dus ik desinstalleerde ze en zette er terug de 4.5 op maar wederom, de artifacts bleven.

Het zijn blijkbaar zowel DirectX als OpenGL games, dus daar ligt het probleem evenmin.

Zou het toch dat ene kleine schroefje geweest zijn? Het is een standaard pc-schroefje en het is vanop 10 cm hoogte gevallen terwijl mijn pc uitstond. Er is op elke printplaat toch een klein beschermlaagje en ik zie geen beschadiging...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het zou kunnen dat het schroefje contact heeft gehad met een volgeladen condensator en een chipje of pootje dat gevoelig of breekbaar is.

Maar de kans is echt klein. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 23:14:
Zou het toch dat ene kleine schroefje geweest zijn? Het is een standaard pc-schroefje en het is vanop 10 cm hoogte gevallen terwijl mijn pc uitstond. Er is op elke printplaat toch een klein beschermlaagje en ik zie geen beschadiging...
Kleine kans (lees: bijna geen) dat het door dat schroefje veroorzaakt is. Er moet toch een andere oorzaak voor je probleem zijn.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:22

Thandor

SilverStreak

ESD lijkt me ook niet, aangezien hij het met UT2003 en 3Dmark03 wel doet. B)
Probeer eens je bios @ default te zetten.
AGP voltages, AGP 4x enablen o.i.d.
Probeer een format, probeer instellingen in het bios uit etc. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 23-06-2004 23:49 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Na wat meer tests ben ik een beetje wijzer geworden:

In 3D Mark had ik artifacts bij de schildpad en de graftombe... Tot ik anti-aliasing uitschakelde! Keer op keer: Met AA artifacts, zonder AA geen.

Dit stelt me enigszins gerust aangezien het nu bijna uitgesloten is dat het een hardwarematig probleem is.

Echter heb ik in FS2004 ook zonder AA artifacts:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/232F6RZA97TI/picserver.jpeg

En na een tijdje komen er in UT2003 ook, maar ze verdwijnen even snel als ze gekomen zijn, er zit geen logica in. De nieuwe X800-demo Double Cross daarentegen wordt van begin tot einde foutloos gerenderd.

Ik ga toch nog eens de drivers of DirectX herinstalleren. Morgen meer dus.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
In 3D Mark had ik artifacts bij de schildpad en de graftombe... Tot ik anti-aliasing uitschakelde! Keer op keer: Met AA artifacts, zonder AA geen.

Dit stelt me enigszins gerust aangezien het nu bijna uitgesloten is dat het een hardwarematig probleem is.
Ik zou juist zeggen dat dit laat zien dat de kans bijzonder groot is dat het een hardware probleem is. De enige factor die van invloed is op het al dan niet laten verschijnen van de artifacts is de videokaart. Aangezien je er rustig van uit kan gaan dat je hier tegen een extreem zeldzame bug oid bent aangelopen is mijn inziens toch het probleem de hardware.

Probeer de snelheden van je videokaart nog eens een flink stuk naar beneden te gooien. Bijv. 200/200 oid.

[ Voor 8% gewijzigd door Hielko op 24-06-2004 01:44 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Probeer eens een andere Catalyst driver zoals de Cat3.7
www.guru3d.com
www.driverheaven.net

[ Voor 22% gewijzigd door bierschuit op 24-06-2004 12:35 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 16:36

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 01:13:
Na wat meer tests ben ik een beetje wijzer geworden:

Echter heb ik in FS2004 ook zonder AA artifacts:

[afbeelding]

En na een tijdje komen er in UT2003 ook, maar ze verdwijnen even snel als ze gekomen zijn, er zit geen logica in. De nieuwe X800-demo Double Cross daarentegen wordt van begin tot einde foutloos gerenderd.

Ik ga toch nog eens de drivers of DirectX herinstalleren. Morgen meer dus.
Dat soort artifacts krijg ik alleen als mijn GPU te hoog geklokt is. Dan krijg ik ook van die balken.... Ik zou toch ff kijken of je koeler er nog goed opzit.... Kan misschien zijn dat ie niet goed contact maakt, en dan is dat kleine beetje terugklokken misschien niet voldoende om ze weg te krijgen.

Je kan overigens snel testen op artifacts met artifact tester, maar weet niet of dat ook werkt in jou geval, omdat het even duurt voordat die gpu warm is natuurlijk..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een andere harde schijf nog een Windows-installatie staan, inclusief games. Vanavond eens booten vanop die schijf, dan weten we meteen of het hardware- of softwarematig is...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, deze avond heb ik dus geboot vanop de andere schijf en 3D Mark gedraaid, maar het resultaat was hetzelfde, het ligt dus wel degelijk aan de hardware.

Ik heb zilveren koelpasta gekocht en mooi aangebracht tussen GPU en heatsink, maar erna had ik nog steeds artifacts. Ook het terugflashen naar de originele BIOS brengt geen verandering.

Het vreemde is dat ik zelfs met de XT-BIOS (410/365) en de standaard koeling amper artifacts heb in UT2003, daar zie ik heel af en toe een streepje waarvan ik denk dat het puur veroorzaakt wordt door een te hoge temperatuur, wat voorheen ook heel normaal was. Maar in bvb. Max Payne en FS2004 zie ik één en al strepen, en dat zelfs op 360/320.

Ligt het aan de aard van instructies die gebruikt wordt? Ik vind het allemaal zo vaag, een logische verklaring is ver zoek, ofwel ligt het aan mij. Ik ben altijd uiterst voorzichtig met hardware, kaarten hou ik alleen aan de zijkant vast. Het kan toch bijna niet dat het komt door dat ene schroefje?

Het enige wat ik nu nog kan doen is de kaart proberen inruilen tegen een nieuw exemplaar...

Edit:
Uitslag Artifact Tester op Hardcore: 'No artifacts detected! Please overclock some more!' 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 21:06 ]

Verwijderd

Denk niet dat je hem nog om kan wisselen omdat je de headsink van de gpu af hebt gehaald, en daar houden de meeste winkels/fabrikanten niet zo van

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Ik had (en heb nog steeds overigens) een Radeon 9800Pro en na een paar maanden kreeg ik steeds meer en vaker artifacts (zonder OC-en). Bleek dat bij (re)boot de standaard fan pas na een paar minuten begon te draaien. Ja, dan wordt zo'n GPU wel gaar. Snel een Titan VGA cooler gekocht en geïnstalleerd en de kaart heeft het zowaar nog een dag LANnen overleefd. Maar op het eind van die dag was ineens een explosie van artifacts. Permanent. Kaart was dus al te ver heen.

Gelukkig had ik nog garantie dus hup, de oude heatsink/fan erop en een nieuwe kaart gekregen. Meteen die Titan erop gezet en weg problemen.....

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dus toch niet de videokaart te zijn die voor de artifacts zorgt.

Ik heb een GF4 Ti4200 in mijn systeem gestoken en ik had dezelfde artifacts in 3DMark03 en FS2004. Mijn videokaart deed het perfect in het andere systeem!

Ik had al gedacht aan een labiele voeding maar alle andere hardware doet het goed en de voltages zijn in orde (gemiddeld 3.13 voor 3.3, 5 voor 5 en 12.35 voor de 12 - afwijking mag 10% zijn).

Zou er iets fout zijn met de AGP-snelheid of Fast-Writes? Blijkbaar niet, na de installatie van de Forceware voor de GF4 werd die automatisch op 4x gezet en werd Fast-Writes disabled, en dus ook die kaart had artifacts op ongeveer dezelfde plaatsen.

Een softwarematig probleem is eveneens uitgesloten omdat ik met een schone installatie dezelfde fouten heb op dit systeem, en in het andere systeem doet de kaart het goed met dezelfde DirectX en Catalyst-versie.

Dus: Ik denk dat het moederbord de schuldige is. Northbridge? Communicatie tussen Northbridge en AGP-slot? Wat denken jullie?

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Wat vreemd :/
Treedt het met de GF4 Ti ook alleen op met AA ingeschakeld?
Doe eens een bios update, misschien helpt dat wel.

Koekie?

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Misschien klinkt het heel erg extreem maar ik had ook ongeveer zelfde probleem met mijn ouwe 8500 en na cleaninstall van WinXP was het weg :?

Lucky Goldstar

• Hazuki
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Hij heeft toch verschillende Windows installaties geprobeerd, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Koekie?

Verwijderd

Topicstarter
Dit slaat echt alles:

Omdat die nieuwe geluidsdichte kast slechter koelt had ik de FSB teruggeklokt van 240 naar 200 MHz en de processor dus van 3.36 naar 2.8 GHz. Memory Acceleration doet het trouwens niet op die snelheid, het enablen ervan resulteert in een spontane BIOS-reset.

Nu heb ik alles terug overklokt: 240 MHz FSB, CPU @ 3.36 GHz & 1.55V, AGP/PCI @ 80/40, Memory Acceleration Enabled en CAS2 ingesteld. Hoe kan het nu in hemelsnaam zijn dat ik geen artifacts meer heb??? Hoe komt het dat ik op de standaard snelheden wél artifacts had??? Hoe kan een moederbord trouwens artifacts veroorzaken?

3D Mark doet het weer perfect, ik heb geen artifacts meer in FS2004, enz... En dat zelfs op XT snelheid! Ik moet wel zeggen dat ik nog geen minuten aan een stuk gestressed heb maar als de overklok te groot is zie je het wel meteen. Trouwens, die GF4 had ook artifacts, dus er moet wel degelijk iets fout geweest zijn met de communicatie met het moederbord vermoed ik.

Hebben jullie enig idee van dit rare verschijnsel? Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik ben wel blij dat het weer goed werkt, en nog sneller ook! :P

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

offtopic:

pfffff...
ik denk dat ik dit serieus zelf mee zou moeten maken om het te geloven en toch heb ik al rare dingen meegemaakt...........

ontopic:

geen idee dus....

[ Voor 12% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 26-06-2004 01:27 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

CaPtAiNCaRnAgE schreef op 26 juni 2004 @ 01:26:
offtopic:

pfffff...
ik denk dat ik dit serieus zelf mee zou moeten maken om het te geloven en toch heb ik al rare dingen meegemaakt...........

ontopic:

geen idee dus....
Ik heb hier ook last van gehad met mijn radeon 8500
En dit was op een epox 8rda+ plankje want als de fsb boven de 220mhz uit kwam dan had ik ook last van artifacts in games en zelfs in windows :X

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 01:39:
[...]

Ik heb hier ook last van gehad met mijn radeon 8500
En dit was op een epox 8rda+ plankje want als de fsb boven de 220mhz uit kwam dan had ik ook last van artifacts in games en zelfs in windows :X
als je je FSB omhoog gooit gaat je AGP en PCI snelheid ook omhoog. Dus ik denk dat het daar aan lag....

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schuldige gevonden! Het is de Turbo-mode in de BIOS!

Wat ik gedaan heb:
-Eerst heb ik de BIOS gereset
-Vervolgens heb ik alleen de Turbo-mode ingeschakeld
-Bij het starten van een game zie je dan een heleboel artifacts (blijkt dus meer dan de helft van de games te zijn)

Hoe het wel kan:
-Performance Mode op Auto of Standard en Memory Acceleration disabled.
-Performance Mode op Turbo en Memory Acceleration enabled.
Bij de laatste optie moet je wel zien dat je eerst de Turbo inschakelt, dat je dan de wijzigingen opslaat en dat je dan opnieuw in de BIOS komt en de rest aanpast.

Hoe het niet kan:
-Alleen Turbo-mode ingeschakeld (dan zie je in bijna alle games artifacts)
-Turbo-mode en Memory Acceleration tegelijkertijd inschakelen (dan wordt bij het rebooten de BIOS automatisch op default gezet)

Ik weet niet of het een bug in de BIOS is of dat het werkelijk niet mogelijk is met de 865PE-chipset. Ik dacht dat Memory Acceleration gelijk is aan PAT? Wat is die Turbo-mode dan eigenlijk?

Verwijderd

Lefty_38 schreef op 26 juni 2004 @ 01:57:
[...]

als je je FSB omhoog gooit gaat je AGP en PCI snelheid ook omhoog. Dus ik denk dat het daar aan lag....
Denk het niet het is een NF2 en die hebben de pci en agp locked zitten he ;)
En als ik de voltage hoger gooiden dan had ik er geen las meer van :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 10:08:
[...]

Denk het niet het is een NF2 en die hebben de pci en agp locked zitten he ;)
En als ik de voltage hoger gooiden dan had ik er geen las meer van :)
Off-topic slow-chat?

• Technicality
  • Laatst online: 05-08 23:30

Technicality

Vliegt rechtsom...

ik heb precies hetzelfde, maar dan een tikkie erger :'( :'( :

http://gathering.tweakers...message/21071187#21071187

maar ik heb volgens mij geen garantie meer door mn arctic cooling vga silencer erop... en ik heb ook geen idee waardoor het softwarematige probleem komt.
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 20:40:
......
Het enige wat ik nu nog kan doen is de kaart proberen inruilen tegen een nieuw exemplaar...

Edit:
Uitslag Artifact Tester op Hardcore: 'No artifacts detected! Please overclock some more!' 8)7
Artifact tester werkt alleen goed als je hem lang laat aanstaan (dus die total test) ik moest hem ongeveer 2 uur aan laten staan voordat ik ergens last van kreeg, door de goede koeling. :7

[ Voor 53% gewijzigd door Technicality op 27-06-2004 00:34 ]

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 23:19

jhu

Pfft... als ik dit lees dan is dit weer een extra stimulans om bij mijn Geforce 4 te blijven.. Ik heb veel kennissen met Ati kaarten en iedereen lijkt tegen dit soort grappen aan te lopen..

Ik heb een simpele geforce 4 ti4200 (AGP 4x) en ik heb nog nooit, maar dan nog nooit ergens problemen mee gehad ondanks het feit dat mijn kaart is overclocked en mijn AMD 2500+ als een 2900+ draait.

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:02
jhu schreef op 27 juni 2004 @ 00:24:
Pfft... als ik dit lees dan is dit weer een extra stimulans om bij mijn Geforce 4 te blijven.. Ik heb veel kennissen met Ati kaarten en iedereen lijkt tegen dit soort grappen aan te lopen..

Ik heb een simpele geforce 4 ti4200 (AGP 4x) en ik heb nog nooit, maar dan nog nooit ergens problemen mee gehad ondanks het feit dat mijn kaart is overclocked en mijn AMD 2500+ als een 2900+ draait.
als je dit echt gelezen had, was je er achter gekomen dat het niet aan de ATI lag, maar aan de bios instelling van zn mobo... :Z

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Topicstarter
headhunternl schreef op 27 juni 2004 @ 00:15:
maar ik heb volgens mij geen garantie meer door mn arctic cooling vga silencer erop... en ik heb ook geen idee waardoor het softwarematige probleem komt.
Zet er terug de originele koeler op.
Puppetmaster schreef op 27 juni 2004 @ 02:01:
als je dit echt gelezen had, was je er achter gekomen dat het niet aan de ATI lag, maar aan de bios instelling van zn mobo... :Z
Idd, lezen is blijkbaar echt wel een kunst. :)

• Technicality
  • Laatst online: 05-08 23:30

Technicality

Vliegt rechtsom...

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 13:39:
[...]

Zet er terug de originele koeler op.
neeh dat was niet nodig, het had meer nut om even die arctic er 'goed' op te zetten (lees: minde koelpasta en minder hard aandraaien :+ )

Verwijderd

Turbo Mode was dacht ik dat ie jouw geheugen timings op 2-2-2-5 zet. Dus aggressieve timings. Als je cheapass geheugen hebt en je zet die ding aan, ja dan kan je probs krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 21:00:
Turbo Mode was dacht ik dat ie jouw geheugen timings op 2-2-2-5 zet. Dus aggressieve timings. Als je cheapass geheugen hebt en je zet die ding aan, ja dan kan je probs krijgen.
Turbo-mode en memory-timings zijn onafhankelijk te configureren. Bij mij staat de turbo-mode aan en worden de geheugentimings bepaald door SPD. Wanneer ik bijvoorbeeld CAS2 probeer loopt hij na een tijdje vast.
Pagina: 1