Toon posts:

50 watt boxen, 4 watt versterker...

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hej
Ik heb een setje boxen van 50 watt. Pas heb ik een versterker in elkaar geknutselt voor een setje boxen van 4 watt. Als ik de boxen van 50 watt op de versterker van 4 watt zet en de versterker in de computer plug, wat gebeurt er dan? Maak ik dan de speaker poort in mijn pc kapot? Of kan het geen kwaad en worden de boxen niet optimaal benut?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
wanneer je versterker gewoon 4 watt is (en je dus niet bedoeld 4 Ohm), kan je daarmee gewoon 4 Watt door de 50 Watt luidsprekers sturen, niks aan de hand. Let echter wel op dat je hem niet te hard zet, wanneer je versterker gaat clippen/overstemmen omdat hij meer dan 4 Watt uit wil sturen kan je zelfs je 50 Watt boxen gemakkelijk opblazen.

toevoeging: kijk ook ff naar de impendatie van de boxen. is bv de versterker gebouwd voor boxen met een impendantie van 2 Ohm en kan hij daarbij 4 Watt leveren, dan zal wanneer er 8 Ohm boxen aan gehangen worden maar 1 Watt uit kunnen sturen. Ik weet niet hoeveel impendantie die kleine boxjes hebben, het was maar een veronderstelling. Het kan natuurlijk ook dat ze (die 4Watt boxjes) 16 Ohm zijn en je versterker zo is gebouwd, en dat wanneer je er die 50 Watt boxen aanhangt die bijvoorbeeld 4 Ohm kunnen zijn, je versterker pas bij 16 Watt gaat clippen (maar voor die tijd ligt je zekering er al 20x uit)

[ Voor 48% gewijzigd door bigfoot1942 op 23-06-2004 23:19 ]

Verwijderd

Kan geen kwaad zolang de ingangsimpedantie van de versterker maar niet te laag is dan gaat je audio uitgang volgens mij niet kapot. De speakers moeten natuurlijk ook een impedantie hebben van boven de 4 ohm anders legt straks je versterker het loodje.

Bedoel je eigenlijk niet dat je speakers 4 ohm zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 23:24 ]

Verwijderd

dat kan makelijk ik heb een keer een 1 watt ampje (lm386)aan mijn grote speaker zuilen gehad 200 watt ofzo en het speelde best aardig. alleen opletten dat hij niet gaat vervormen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

bigfoot1942 schreef op 23 juni 2004 @ 23:14:
wanneer je versterker gewoon 4 watt is (en je dus niet bedoeld 4 Ohm), kan je daarmee gewoon 4 Watt door de 50 Watt luidsprekers sturen, niks aan de hand. Let echter wel op dat je hem niet te hard zet, wanneer je versterker gaat clippen/overstemmen omdat hij meer dan 4 Watt uit wil sturen kan je zelfs je 50 Watt boxen gemakkelijk opblazen.
Sorry hoor maar dit klopt van geen kant. Je kan niet met een 4w versterker een 50w box opblazen. Bij een maximaal geclipt sinussignaal zal een versterker 2 maal zijn rms waarde uit spugen, 8 watt dus, daar gaan je speakers echt niet van kapot. Daarnaast is muziek geen sinussignaal (waardoor het uitgestuurde vermogen grofweg halveert) en maximaal clippen is ook best een kunst. Het idee achter je verhaal is goed -je kunt met een relatief lichte versterker ook clippend boxen opblazen- maar gaat in deze proporties niet op.

De kans dat je je versterker sloopt door té hard te spelen (dit hoor je wel aan het geluid, als dit slecht wordt speel je te hard) is echter wel reeël, je kunt met 4w echter nog een aardig potje herrie maken, met 2x4w (stereo) is 98-100dB/1m best haalbaar. Met de 'juiste' luidsprekers (hoorngeladen) kan je er wel 110dB/1m mee halen :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 23 juni 2004 @ 23:14:

Sorry hoor maar dit klopt van geen kant. Je kan niet met een 4w versterker een 50w box opblazen. Bij een maximaal geclipt sinussignaal zal een versterker 2 maal zijn rms waarde uit spugen, 8 watt dus, daar gaan je speakers echt niet van kapot. Daarnaast is muziek geen sinussignaal (waardoor het uitgestuurde vermogen grofweg halveert) en maximaal clippen is ook best een kunst. Het idee achter je verhaal is goed -je kunt met een relatief lichte versterker ook clippend boxen opblazen- maar gaat in deze proporties niet op.

De kans dat je je versterker sloopt door té hard te spelen (dit hoor je wel aan het geluid, als dit slecht wordt speel je te hard) is echter wel reeël, je kunt met 4w echter nog een aardig potje herrie maken, met 2x4w (stereo) is 98-100dB/1m best haalbaar. Met de 'juiste' luidsprekers (hoorngeladen) kan je er wel 110dB/1m mee halen
volgens mij vergeet je dat een overstuurde versterker ook nog blokgolven kan uitsturen wat dus betekend dat er een gelijkspanning op de speakers komt te staan en daar sloop je alles mee...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Deze discussie lijkt me behoorlijk zinloos:

1. Dit staat uitgebreid in de FAQ beschreven, en dus moet je gewoon een Topic Report doen.
2. De FAQ zegt het heel mooi:
Samenvattend: Je kan alles op alles aansluiten wat vermogens betreft. Pas wanneer je erg hard gaat spelen moet je opletten dat de versterker niet gaat clippen, of dat je de speakers niet overbelast.
Een perfecte match is er eigenlijk niet. Op de een of andere manier kun je altijd een van de twee componenten kapot krijgen. Discussie hierover is naar mijn mening volkomen zinloos, en al eindeloos uitgekouwd in andere topics!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

zie de faq

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.