[Linux] Plots veel packet loss

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Op een van mijn servers achter een softrouter heb ik plotseling veel packet loss. In een tool HLSW (voor games) is dit mooi grafisch te zien:

Afbeeldingslocatie: http://pierre.flexgaming.com/GoT2/loss.PNG

De router en alle andere PC's erachter doen het prima. Het geheel zit op een 3COM Superstack 3300, een 10/100 24port switch.

In de PC zitten 2 netwerkkaarten, 1 eenvoudige Realtek 10/100, 1 onboard Via Rhine.

De realtek gebruikte ik voorheen als "externe interne" interface. 10 minuten geleden heb ik dit op ~60 kilometer afstand omgedraaid naar de Rhine, en hoopte dat het probleem dan over zou zijn. Helaas, totaal geen verandering.

Bij ifconfig zijn geen problemen te zien, geen colissions, geen niets. De error logs laten ook geen problemen zien.

Toch verlies ik duidelijk verbinding, de SSH poort is niet pingbaar, SSH sessies hangen tot de loss over is.

Ook pings raak ik kwijt als ik op de pc zelf ping via ssh, (bevriest ssh), en daarna als het verder gaat mis ik een heel deel pings, 40% loss.

Met mii-diag heb ik gekeken naar de duplex en speed settings, deze staan gewoon 10/100 FD.

Heeft iemand een idee hoe ik erachter kan komen wat er hier aan de hand is? Graag had ik de bak gereboot, ik heb alleen regelmatig dat de machines op "rebooting" blijven hangen. Ik denk dat er een probleem zit in de huidige kernel die erop draait, uit m'n hoofd 2.6.3 of anders 4.

Ik hoop dat jullie een oplossing weten, of iig een tip hebben om te zien wat er fout gaat!

p.s.
Beide netwerkkaarten zitten wel op dezelfde 3com switch aangesloten, maar natuurlijk in een andere poort.

edit:

als je zelf deze server wilt proberen, download dan HLSW ( www.hlsw.org ) en probeer adres server.flexgaming.com:27028 eens uit. Adres 27015 op een andere server werkt wel perfect.

ALs je een ICMP flood probeert te doen kun je problemen krijgen, over het hele netwerk is een max. ICMP verkeer ingesteld vanwege een aantal DDoS attacks de afgelopen week.
offtopic:
Wat een zielige mensen bestaan er toch op de wereld

[ Voor 14% gewijzigd door pierre-oord op 23-06-2004 21:37 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Is het niet zo dat je ineens een hoop upload? Of een programma draait dat erg veel (honderden) connecties maakt?

Verwijderd

Op het steam forum is hier een topic over http://steampowered.com/f...3&perpage=15&pagenumber=1

• pierre-oord
Het zijn dus niet alleen gameservers die het doen, maar ook gewoon een SSH sessie die dan hangt. De load waarop ik ook nu weer kijk is 0.00/0.00/0.00 (ochtend he).

Ik ga hem straks even laten rebooten, kijken of dat helpt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Is er niet iemand je aan het ddossen? Of is er geen abnormaal dataverkeer zichtbaar?

• pierre-oord
DDoS-en heb ik al genoeg gehad, maar die komen op de router.

Zojuist heb ik het systeem laten rebooten..... ik zie nu geen enkel loss-je meer.

Sinds wanneer begint Linux op Windows te lijken? De server is pas een maandje up na een verhuizing?

Toch wil ik graag uitzoeken wat de problemen (kunnen) zijn, om het volgende keer zonder reboot te kunnen oplossen, wat toch een hoop tijd en moeite met zich meebrengt.

edit:
Bijzonder verkeer heb ik niet op gelet, maar buiten de loss om waren de pings gewoon in de 20 extern en intern <nogwat. Geen gekke dingen. Verder werkt ook nu alles weer prima.

[ Voor 19% gewijzigd door pierre-oord op 24-06-2004 11:31 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Een paar tips, probeer es een merk nic, intel of 3com dus.

Force alles fullduplex.

Vaak lost dat problemen op, autosensing kan gek doen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• pierre-oord
Alles stond via autosensing al op full dulpex 10/100. Ik heb dus een realtek en een rhine kaart gebruikt. In m'n andere servers gebruik ik die ook, net zoals ik ook intel gebruik: lekker alles door elkaar. Het werkt ook nu weer prima, als het een dulpex probleem zou zijn zou het nu toch weer moeten optreden?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Oh, dat had ik niet eens goed gelezen, maar Realtek of Super El Cheapo onboard NIC's gebruiken in een server? Da's niet echt handig lijkt me, omdat die kaarten ook van de CPU gebruik maken voor alle processing. Als je er een 3COM of Intel kaart inzet voor 30-50 euro, kan dezelfde server een stuk meer verkeer verwerken.

Het lijkt me dat dit eerder iets met hardware dan met Linux te maken heeft.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 07:54

No13

/me was here

Heb je je syslog/messages eens nagekeken? bij mij kwam het wel eens voor dat me geheugen vol liep en dat daarom connecties niet meer opgebouwd konden worden

• pierre-oord
Dat geheugen dacht ik later aan, ik post zo even een SNMP grafiek hiervan, maar ik twijfel aan de accuraatheid daarvan, die klopte niet altijd meen ik.

Over het 3com / intel VS realtek verhaal:
Ik weet dat die kaarten van de CPU gebruik maken, maar heb nooit iets schrikbarends gezien. Weet je Wilke hoeveel % dat is?

Voor minder dan € 5 of ergens uit een hoekje op m'n zolder haal ik die kaartjes. Werken altijd zonder problemen, en wat ik soms handig vind is dat er 2 naast elkaar passen in een 1U kast met riser.

Anders open ik zo wel even een apart topicje. Ik zocht namelijk ook al eens naar van die smalle 3com's, ik weet het type even niet maar, maar ze schijnen te bestaan.

Overigens draaien er op die server gameservers, die pakken zo 30% CPU per stuk zoniet meer. 5% netwerk maakt dan ook weinig uit bijvoorbeeld, en er wordt maximaal denk ik 750kbit gebruikt op zo'n bak: geen dikke webserver ofzo waar ik ze gebruik.

edit

Nou, voor de nieuwsgierige GoTters, neem een kijkje naar de grafieken van de server. De herstart vond iets voor 12:00 vandaag plaats, lijkt lange tijd doordat ik snmpd bleek nog niet in de init.d had gestopt.

Server: verwijderd Niet heel internet moet kijken ;) je kunt me mailen voor adres :)

edit2:
De specs van deze servers (de eerste overigens die ik ooit plaatste in een colo) zijn: 1800+ CPU, 1024DDR. (edit: En die CPU's gebruik ik dus _nooit_ meer, alleen nog 2800+ en hoger :P )

[ Voor 31% gewijzigd door pierre-oord op 25-06-2004 00:42 ]

Pagina: 1