[P4P800-E Del] Vreemd probleem met opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:59
Hallo,

Ik heb een Asus P4P800E Deluxe mainboard met een 3 Ghz (E) processor (de 1 mb cache versie)

Bij het opstarten geeft hij keurig het bootscherm aan van het AIbios, mét een HTT logo.

Leuk en aardig maar hij start dan niet door.. Dan moet ik Ctrl+Alt+Del doen en dan start hij op, maar dan zónder HTT logo.. En nadat hij dat 1ste scherm toonde restart hij de PC uit zichzelf en de 3e keer start hij dan wel volledig door.

Heel vreemd en ik weet niet waar ik het moet zoeken. Wellicht een foute instelling in het bios? M'n spanning kan het niet zijn, m'n voeding heb ik vervangen door een 500watt (ipv 350).

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Bij voorbaat dank!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04
Probeer HyperThreading uit te zetten in je BIOS. Kijk eens of dat helpt.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Sypher
Wat me opvalt is dat als ik WIndows draai, of het Windows Setup zelfs al, dat hij dan bij booten aangeeft HTT te ondersteunen... Best apart

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 17:42
Heb je je bios al eens proberen te flashen naar de laatste versie?

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Sypher
Nee nog niet... Heb er niet echt een goed gevoel over, als het mis gaat ....

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:23

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Volgens mij moet je toch echt je bios flashen om Prescott's correct te kunnen ondersteunen...

Hier stond een dode link.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04
strandbal schreef op 23 juni 2004 @ 21:40:
Volgens mij moet je toch echt je bios flashen om Prescott's correct te kunnen ondersteunen...
Klopt als een bus:

Bios 1002 van P4P800E Deluxe changelog:
1. Fix Prescott Locked CPU cant run to highest frequency.
2. Updata Intel RAID BIOS v3.54.
3. Support new CPUs. Please refer to our website at:
http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
Via die link van de changelog kom ik op de volgende informatie:
P4-3E GHz(800 MHz FSB) (HT) (90nm) PCB: ALL BIOS: 1002

Je hebt dus Bios 1002 nodig :) KLIK

[ Voor 27% gewijzigd door gertvdijk op 23-06-2004 22:49 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 13:11
netvisions schreef op 23 juni 2004 @ 21:35:
Nee nog niet... Heb er niet echt een goed gevoel over, als het mis gaat ....
Het flashen van een asus p4p800 bios gaat niet zo gauw fout hoor :), en als het toch fout gaat neemt de back-up bios het over.

• _E-RaZoR_
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
netvisions schreef op 23 juni 2004 @ 20:59:
Hallo,

[knip:blabla]

Bij het opstarten geeft hij keurig het bootscherm aan van het AIbios, mét een HTT logo.

Leuk en aardig maar hij start dan niet door.. Dan moet ik Ctrl+Alt+Del doen en dan start hij op, maar dan zónder HTT logo.. En nadat hij dat 1ste scherm toonde restart hij de PC uit zichzelf en de 3e keer start hij dan wel volledig door.

[knip:blabla]
Het is bekend dat het HyperThreading logo alleen wordt getoond bij het booten als de feature is gebruikt tijdens de vorige "sessie". Dus als je XP herstart zal het logo worden getoond omdat HT in XP is aangezet, maar kom je bijvoorbeeld uit DOS-mode (of je drukt op ctrl-alt-del tijdens booten) dan staat HT uit (of beter gezegd: HT is nog niet aangezet) en zal tijdens de eerstvolgende reboot het logo dus NIET worden getoond.
Als het logo dus eens niet wordt getoond wil dit niet zeggen dat er iets stuk is of dat het niet werkt, het is gewoon niet geactiveerd in de vorige "sessie".

Wat het flashen van je BIOS betreft: DOEN!! De nieuwere bordjes van Asus hebben allemaal een Crashfree BIOS, er zal niets fout gaan. Je kan in het boekje van je mobo lezen hoe je de crashfree BIOS kan activeren mocht het misgaan (voeding twee keer aan en uit en dan herstarten -> opnieuw BIOS instellen).

Dit zijn echt bekende onderwerpen wat betreft de P4P800 / P4C800 en met googlen had je dit ook kunnen vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 24-06-2004 10:50 ]

• Sypher
Volgens AsusUpdate, het progje wat op de CD staat is de recentste versie al geinstalleerd (1002.2).. De datum en tijd van uitgave zijn ook hetzelfde..

Wat nu? :?

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 13:11
heb je ook al op de asus website gekeken of dat idd waar is??

• Sypher
Via AsusUpdate krijg ik de melding "There is no newer version available for your mainboard" ..En 1002.002 is inderdaad de laatste versie volgens de website van Asus

[ Voor 32% gewijzigd door Sypher op 24-06-2004 15:58 ]

• _E-RaZoR_
  • Niet online
netvisions schreef op 24 juni 2004 @ 15:48:
Volgens AsusUpdate, het progje wat op de CD staat is de recentste versie al geinstalleerd (1002.2).. De datum en tijd van uitgave zijn ook hetzelfde..

Wat nu? :?
Je zei dat je je BIOS nog niet geflasht had, dus het lijkt me stug dat je de nieuwste versie er al op hebt.

Zoals gertvdijk al zei: via http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx kun je zien dat je 1002 nodig hebt voor de 3Ghz Prescott.

Je kan het beste gewoon die BIOS v1002 downen en vervolgens met een bootdisk met AFUDOS de boel flashen. Je kan ook dat easyflash verhaal gebruiken, dan zet je dat biosje op een diskette en hoef je tijdens het booten alleen maar op Alt+F2 te rammen; je machine doet dan de rest.

Edit:
Denk erom bij het gebruik van EZ-Flash dat je het bin/rom bestand "P4P800-E.ROM" noemt!!

Maarrrr dit had je ook allemaal in je eigen boekie kunnen lezen.

[ Voor 12% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 24-06-2004 16:22 ]

• _E-RaZoR_
  • Niet online
netvisions schreef op 24 juni 2004 @ 15:55:
Via AsusUpdate krijg ik de melding "There is no newer version available for your mainboard" ..En 1002.002 is inderdaad de laatste versie volgens de website van Asus
Geef dat AsusUpdate aub een grote slinger en gebruik gewoon AFUDOS of evt EZ-Flash.

[ Voor 5% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 24-06-2004 16:12 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb nooit problemen gehad met asus update. Ik geef er zelfs de voorkeur aan. Gewoon de bios ff downloaden op je hdd, dan met update de bios flashen.

Bij sommige moederborden staat zelfs dat je afudos beter niet kunt gebruiken

Mooie thumbnail trouwens e-razor :P

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 24-06-2004 16:25 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Deathchant schreef op 24 juni 2004 @ 16:24:
ik heb nooit problemen gehad met asus update. Ik geef er zelfs de voorkeur aan. Gewoon de bios ff downloaden op je hdd, dan met update de bios flashen.

Bij sommige moederborden staat zelfs dat je afudos beter niet kunt gebruiken
Bij de meeste BIOS-updates staat juist dat je Afudos MOET gebruiken. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van winflashen, maar het kan. AsusUpdate werkt in zijn geval niet echt volgens mij aangezien hij aangeeft dat de nieuwste BIOS erop staat terwijl deze nog nooit is geflasht :?
Deathchant schreef op 24 juni 2004 @ 16:24:
Mooie thumbnail trouwens e-razor :P
Thanx! :*)

• Sypher
Hmm ik vind het maar vreemd.. AsusUpdate heeft een functie waarmee je kan zien welke versie je hebt.. Hij geeft dit aan:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/netvisions/asusupdate.JPG

Cpu-Z (wellicht wel bekend bij jullie) geeft ook aan dat ik deze versie heb.. Het kan - neem ik aan - geen kwaad gewoon te reflashen maar dan zie ik toch het nut niet als er geen bitje anders is...

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Die BIOS op de asus site is 8 maart 2004 uitgekomen. Jouw BIOS is van februari, je hebt dus echt !!NIET!! de nieuwste.

Het boot-probleem dat je altijd ctrl-alt-del moet gebruiken om te booten kan overigens overal vandaan komen. Als je een oplossing wilt moet je ff iets meer posten:
* waar stopt het booten?
* gaat memtest lekker?
* gaatie volledig door de post incl. mem-selftest?
* staat USB-legacy support ofzow aan/uit (geeftie de juiste piepjes voor de usb devices, typisch asus)?
* etc?

Maar goed, ga nou aub eerst flashen!!!

Hier is je BIOS: Klik

[ Voor 46% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 24-06-2004 17:18 ]

Verwijderd

vandijk schreef op 23 juni 2004 @ 21:33:
Heb je je bios al eens proberen te flashen naar de laatste versie?
volgens mij is er van dit moederbord nog maar 1 bios beschikbaar

ik heb namelijk ook de nieuwste bios opnieuw geflashed (van asuscom.de , daar geeft hij aan dat er wel een nieuwe versie is namelijk) maar het is gewoon dezelfde als die al op het mainboard zat..

als ik op het PCB in de bios socket kijk staat daar ook ver2 :+ of iig dat nummer van de huidig uitgegeven bios...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 19:59 ]

Verwijderd

net opnieuw geprobeerd, de allernieuwste bios *(uitgegeven in maart?) heeft gewoon dezelfde compile datum als die andere (februari...)

• Sypher
Ik heb geflashed maar het mocht niet baten, ik had de bovenstaande zipfile op diskette gezet en met alt+f2 geflashed, maar het heeft niets geholpen....
* waar stopt het booten?
Hij blijft hangen in het Asus scherm, met dat hoofd, van AiBios (Activiteitslampje blijft branden)
* gaat memtest lekker?
Nog niet getest
* gaatie volledig door de post incl. mem-selftest?
Nee...
* staat USB-legacy support ofzow aan/uit (geeftie de juiste piepjes voor de usb devices, typisch asus)?
Nog niet naar gekeken, standaard instelling

[ Voor 60% gewijzigd door Sypher op 24-06-2004 20:45 ]

Verwijderd

doe eens een audio stekkertje in je line out van je onboard sound... en doet eens horen wat asus post reporter zegt?

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Wat de BIOS betreft: :? :? :?

Er staat toch echt een datum van maart bij..... en een datum van februari op je huidige versie. Rare jongens, die taiwanezen 8)7
Naja, je zal wel de nieuwste revisie van het mobo hebben (pas gekocht zeker?) waar de nieuwste BIOS standaard al op zat.

Wat de rest betreft:
netvisions schreef op 24 juni 2004 @ 20:42:
[knipperdeknip memtest]

Nog niet getest

[knipperdeknip usb legacy support]

Nog niet naar gekeken, standaard instelling
Wel ff doen dus he, beide. Post eens wat meer BIOS-instellingen, zo kan echt niemand je verder helpen.

[ Voor 54% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 25-06-2004 10:42 ]

• Sypher
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 21:28:
doe eens een audio stekkertje in je line out van je onboard sound... en doet eens horen wat asus post reporter zegt?
Helemaal niets... Het is zo stil als wat... (Ja, hij staat wél aan in het Bios)
_E-RaZoR_ schreef op 25 juni 2004 @ 10:38:
Wat de BIOS betreft: :? :? :?

Er staat toch echt een datum van maart bij..... en een datum van februari op je huidige versie. Rare jongens, die taiwanezen 8)7
Naja, je zal wel de nieuwste revisie van het mobo hebben (pas gekocht zeker?) waar de nieuwste BIOS standaard al op zat.

Wat de rest betreft:

[...]

Wel ff doen dus he, beide. Post eens wat meer BIOS-instellingen, zo kan echt niemand je verder helpen.
Ik heb hem afgelopen Zaterdag gehaald dus dan denk ik dat het daarom al zo up-to-date is...

Het is dat m'n monitor teveel reflecteerd, anders had ik even een foto gemaakt van de settings..

Welke (specifieke) settings zijn van belang?

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Probeer ff zoveel mogelijk settings uit de categorie agp/core voltages, mem timings, fsb/mem snelheden, etc te posten.
Pagina: 1