Repareren?? Draaiend beeld naar niets meer

Pagina: 1
Acties:

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 15:30
Wel erg vaag, maar vooral erg jammer...

Het gaat om een Eizo FlexScan F764 21" monitor, welke altijd goed beeld heeft gegeven (het is geen IIyama, maar leuk beeld).
Nu heb ik het idee dat hij dood maar hoop op enige redding.

Het beeld begon opeens te draaien alsof het een film uit 1950 was en de tape niet snel genoeg draaide zeg maar. Trok naar binnen, en schoof van boven naar beneden. Anyway, ik heb hem héél snel uitgedaan, stroom eraf en een paar minuten gewacht. Nadat ik de stroom er weer in deed, gebeurde er niets meer :'(

Het "stand-by" lampje brand wel maar ik krijg totaal geen beeld meer. Ik kan op allerlei knopjes drukken (die ook piepje geven) maar er komt geen beeld meer te voor! Uiteraard zit de stekker er goed in.

Het is niet de nieuwste monitor dus ik had zelf het idee dat het een zekering kon zijn die het begaf oid. Monitor open gemaakt (ik weet het, niet meest slimste idee om met 300.000.000 V te spelen maar ik heb iemand bij me die er genoeg van af weet), weerstand doorgemeten en hij is nog goed. Verder zien alle weerstandjes er nog goed uit.

Ben eigelijk benieuwd of iemand mij in de goede richting kan sturen. Is het gewoon te laat en is de beeldbuis kapot? Toch een weerstand probleem? Waar moet ik zoeken? help? :P

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:50

w0w

Heeft ie een OSD? Anders kun je mss je Degause functie nog een keer proberen.. Zit ie in een geaard stopcontact?
Ik vrees toch voor je dat de beeldbuis het begeven heeft :(

Verwijderd

300 megavolt is wel heel overdreven hoor, hou het maar op +/- 25 kV :P

Ik heb er niet veel verstand vaan maar ik gok op een dode aansturing. Een beeldbuis is vaak wel het laatste wat stuk gaat.
Je kan de solderingen controleren en stekkertjes langslopen en hopen dat dat het is, onderdelen vervangen is (zeker als je er niets van weet) onbegonnen werk en kan zelfs gevaarlijk zijn.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
^^^
Met stom

Beeldbuis is inderdaad een van de laatste dingen die de geest geven. Je zei zelf dat hij een goed beeld gaf tot dat hij begon te rollen, na uit en aanzetten niets meer doen.

Dit duidt inderdaad op een aansturingsprobleem, hetzij een los contact, hetzij een defect onderdeel. Als je er zelf niet veel verstand van hebt, maar de monitor je nog wel enkele euro's waard is, kun je hem misschien ergens ter reparatie aanbieden?

[ Voor 95% gewijzigd door Buzz-01 op 23-06-2004 21:16 ]

Flickr

• Neejoh
Hmm, denk dat zo'n monitor niet erg veel geld meer waard is. En vaak kost het kijken alleen al €50, laat staan er aan werken. Daarom wil ik het graag zelf zien te maken.

OSD kom ik dus niet bij, dat word ook niet op het beeldscherm geprojecteerd helaas.. Ik hoor alleen een piepje van het knopje wat ik in druk. Wat ik ook doe, het beeld blijft zwart.

Maar moet ik nu elk weerstandje doormeten? Hoe kan ik het beste te werk gaan?

Verwijderd

Ik denk niet dat je probleem in een verbrand weerstandje ligt, eerder een verotte transistor of een lekkende of gare condensator. Weerstandjes fikken doorgaans niet zomaar uit.

Ander geval is misschien een kapotte hoogspanningstrafo, die kan je geloof ik met een lamp testen maar dat mogen de experts uitleggen, ik heb daar geen ervaring mee.

weerstandjes kan je trouwens niet goed meten als ze vast zitten gesoldeerd, er is dan een kans dat je door ic's meet en dus foute waarden krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 00:16 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:50

w0w

Ik heb ook een keer zozelfde iets gehad als jij, het beeld begon te rollen en kreeg een altijd een vage groene gloed. Ik ben er mee naar een computer winkel geweest en die zeiden dat de beeldbuis 'op' was. Ze konden er naar kijken maar dat zou 40 euro kosten, toen heb ik hem maar weggegooid :(
[sup]Vandaar dus dat ik dacht aan de beeldbuis :p [/sup\

• Neejoh
Aha ok :)

Ik denk dat ik dan ook maar ga kijken voor een nieuwe ipv deze zien te repareren... Dat zal dus niet mee gaan vallen.

Bedankt in ieder geval!

Verwijderd

Probeer het eens op een andere PC. Soms is het gewoon de videokaart die geen signaal doorgeeft.
Pagina: 1