offtopic:
GoT Search gedaan op: geheugen+SPD, SPD+errors
GoT Search gedaan op: geheugen+SPD, SPD+errors
Mijn specs:
* AMD XP 3000+ proc.
* Asus A7N8X-E Deluxe mobo
* GeIL PC3200 400Mhz Dual Channel 2x256MB geheugen (zie hier)
LeadTek Geforce2 MX-400SH 64MB videokaart
* Western Digital 160GB SATA HD
MaxPower PX-350W psu
LiteOn DVD-ROM speler
HP CD-RW brander
Windows XP SP1 os
De componenten met een * zijn drie maanden geleden aangeschaft. De resterende componenten zijn twee tot drie jaar oud. Ik ben me ervan bewust dat GeIL geen Asus qualified vendor is. En misschien hebben jullie er iets aan als ik mededeel dat mijn BIOS de volgende voltages toont:
VCORE = 1.69V
+3.3V = 3.32V
+5V = 4.97V
12V = 12.60V
De memory timings staan op 2-6-3-3.
Het probleem
Twee weken geleden begonnen bij mij de problemen: om de haverklap BSOD's. Ik heb MemTest-86 (versie 3.1) gedraaid en het geheugen bleek -in bepaalde situaties- problemen te geven. Ik kreeg met MemTest errors enkel en alleen tijdens test #6 (Modulo 20, ones & zeros, cached). Zo'n 150 tot 500 errors na 50 passes. Ik neem aan dat dit veel is. Het vreemde is nu, dat als ik SPD uitzet in het BIOS er in MemTest geen enkele error optreed! Ook niet na 150 passes. Mijn vragen gaan over het aan- of uitzetten van SPD in het BIOS. Eerst zal ik vertellen welke tests ik heb gedaan en hoe ik (persoonlijk) tot de conclusie ben gekomen dat de beide geheugenreepjes niet defect zijn.
Een plaatje van de A7N8X-E....

Volgens de handleiding kan dual-channel bandbreedte bereikt worden in diverse socket configuraties. Zie hiervoor de handleiding.
Hieronder volgen mijn teststrategie en de resultaten
Een enkel reepje, SPD aan, in de blauwe sockets geeft errors met in test #6 (>20 errors al na de eerste pass).
Een enkel reepje, SPD uit, in de blauwe sockets geeft geen errors.
Een enkel reepje, SPD aan, in A2 de zwarte socket geeft geen errors. Uit deze test concludeer ik dat de beide reepjes niet defect zijn. De drie bovenstaande tests zijn uitgevoerd met beide reepjes apart.
Twee reepjes, SPD aan, in de twee blauwe sockets, geeft errors (weer test #6, zo'n 1 á 2 errors per pass).
Twee reepjes, SPD uit, in de twee blauwe sockets, geeft geen errors.
Ik weet pas sinds een paar dagen wat SPD inhoudt. Na wat googlen vond ik op deze site het volgende (zo, weer wat geleerd
Ik heb de afgelopen drie maanden met SPD aan gedraaid en tot voor kort zonder problemen. Aangezien MemTest nu geen errors aanduidt als ik SPD uit zet, ben ik van plan om SPD uit te laten staan. Vandaar ook mijn vragen:SPD means "Serial Presence Detect". This is information stored in an electrically erasable programmable read-only memory (EEPROM) chip on a SDRAM or DDR. This tells the basic input/output system (BIOS) the module's size, data width, speed, and voltage.
Loop ik risico's als ik SPD uit laat staan?
Volgens mij lijd ik geen verlies in snelheid: MemTest geeft met en zonder SPD een geheugenbandbreedte aan van 1361MB/s (met twee reepjes). Maar het voltage voor het geheugen weet ik niet in te stellen in het BIOS; ik zie er geen optie voor in m'n BIOS. Loop ik niet het risico m'n geheugen te overbelasten, omdat hij de juiste instellingen niet meer van de SPD chip leest?
En daarnaast:
- Zijn er nog andere risico's of bijwerkingen met SPD uit?
- Heeft iemand een idee waarom met SPD aan de twee blauwe sockets errors geven?
- Trekt iemand andere of extra conclusies uit mijn tests?