Asus A7N8X-E, GeIL PC3200: errors in MemTest met SPD aan

Pagina: 1
Acties:

• SayDay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05-2021
offtopic:
GoT Search gedaan op: geheugen+SPD, SPD+errors

Mijn specs:
* AMD XP 3000+ proc.
* Asus A7N8X-E Deluxe mobo
* GeIL PC3200 400Mhz Dual Channel 2x256MB geheugen (zie hier)
LeadTek Geforce2 MX-400SH 64MB videokaart
* Western Digital 160GB SATA HD
MaxPower PX-350W psu
LiteOn DVD-ROM speler
HP CD-RW brander
Windows XP SP1 os

De componenten met een * zijn drie maanden geleden aangeschaft. De resterende componenten zijn twee tot drie jaar oud. Ik ben me ervan bewust dat GeIL geen Asus qualified vendor is. En misschien hebben jullie er iets aan als ik mededeel dat mijn BIOS de volgende voltages toont:
VCORE = 1.69V
+3.3V = 3.32V
+5V = 4.97V
12V = 12.60V

De memory timings staan op 2-6-3-3.

Het probleem
Twee weken geleden begonnen bij mij de problemen: om de haverklap BSOD's. Ik heb MemTest-86 (versie 3.1) gedraaid en het geheugen bleek -in bepaalde situaties- problemen te geven. Ik kreeg met MemTest errors enkel en alleen tijdens test #6 (Modulo 20, ones & zeros, cached). Zo'n 150 tot 500 errors na 50 passes. Ik neem aan dat dit veel is. Het vreemde is nu, dat als ik SPD uitzet in het BIOS er in MemTest geen enkele error optreed! Ook niet na 150 passes. Mijn vragen gaan over het aan- of uitzetten van SPD in het BIOS. Eerst zal ik vertellen welke tests ik heb gedaan en hoe ik (persoonlijk) tot de conclusie ben gekomen dat de beide geheugenreepjes niet defect zijn.

Een plaatje van de A7N8X-E....

Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-e-d/a7n8x-e-d_l.jpg

Volgens de handleiding kan dual-channel bandbreedte bereikt worden in diverse socket configuraties. Zie hiervoor de handleiding.

Hieronder volgen mijn teststrategie en de resultaten
Een enkel reepje, SPD aan, in de blauwe sockets geeft errors met in test #6 (>20 errors al na de eerste pass).
Een enkel reepje, SPD uit, in de blauwe sockets geeft geen errors.
Een enkel reepje, SPD aan, in A2 de zwarte socket geeft geen errors. Uit deze test concludeer ik dat de beide reepjes niet defect zijn. De drie bovenstaande tests zijn uitgevoerd met beide reepjes apart.

Twee reepjes, SPD aan, in de twee blauwe sockets, geeft errors (weer test #6, zo'n 1 á 2 errors per pass).
Twee reepjes, SPD uit, in de twee blauwe sockets, geeft geen errors.

Ik weet pas sinds een paar dagen wat SPD inhoudt. Na wat googlen vond ik op deze site het volgende (zo, weer wat geleerd :) ) :
SPD means "Serial Presence Detect". This is information stored in an electrically erasable programmable read-only memory (EEPROM) chip on a SDRAM or DDR. This tells the basic input/output system (BIOS) the module's size, data width, speed, and voltage.
Ik heb de afgelopen drie maanden met SPD aan gedraaid en tot voor kort zonder problemen. Aangezien MemTest nu geen errors aanduidt als ik SPD uit zet, ben ik van plan om SPD uit te laten staan. Vandaar ook mijn vragen:

Loop ik risico's als ik SPD uit laat staan?

Volgens mij lijd ik geen verlies in snelheid: MemTest geeft met en zonder SPD een geheugenbandbreedte aan van 1361MB/s (met twee reepjes). Maar het voltage voor het geheugen weet ik niet in te stellen in het BIOS; ik zie er geen optie voor in m'n BIOS. Loop ik niet het risico m'n geheugen te overbelasten, omdat hij de juiste instellingen niet meer van de SPD chip leest?

En daarnaast:
- Zijn er nog andere risico's of bijwerkingen met SPD uit?
- Heeft iemand een idee waarom met SPD aan de twee blauwe sockets errors geven?
- Trekt iemand andere of extra conclusies uit mijn tests?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:14
Loop ik risico's als ik SPD uit laat staan?
Je zou een verkeerd voltage in kunnen stellen wat tot schade kan leiden. De juiste timings en het juiste voltage worden uitgelezen uit de SPD chip. Als je dat uit zet kan je dus zelf andere instellingen gaan kiezen dan die zijn gegeven door de fabrikant.
Zijn er nog andere risico's of bijwerkingen met SPD uit?
Als je te strakke timings kiest of een te laag voltage kan je errors krijgen. In jouw geval is het juist andersom, een raar probleem.

Wat je zou kunnen proberen is erachter te komen op welk voltage je reepjes draaien en een iets hogere waarde in te stellen in het bios. Ik heb wel eens gelezen dat het een positieve uitwerking kan hebben. Maar zelf ben ik niet zo'n fan om je voltage instellingen te gaan veranderen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bierschuit
  • Niet online
Zet SPD uit en laat de timings zoals ze staan en geef gewoon wat meer voltage.

RAM modules kunnen heel wat hebben, ze gaan niet zomaar kapot. Probeer eens 2.7V of 2.8V.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:50
Ik weet wel dat de Asus A7N8X series zeer raar emt geheugen om kan gaan... Maar wat maakt het nou uit als je geen SPD gebruikt, en gewoon handmatig de instellingen in de BIOS zet? Dat is toch hetzelfde als wanneer SPD ze uitleest.

Overigens werkte mijn 2x52 Dane-Elec repejes pas goed toen ik ze overclockte naar CAS2.5 ipv de aangegeven 3 van de fabrikant. Raar mara waar :?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Sluuut schreef op 24 juni 2004 @ 12:14:
Ik weet wel dat de Asus A7N8X series zeer raar emt geheugen om kan gaan... Maar wat maakt het nou uit als je geen SPD gebruikt, en gewoon handmatig de instellingen in de BIOS zet? Dat is toch hetzelfde als wanneer SPD ze uitleest.

Overigens werkte mijn 2x52 Dane-Elec repejes pas goed toen ik ze overclockte naar CAS2.5 ipv de aangegeven 3 van de fabrikant. Raar mara waar :?
Zelf heb ik Transcend 512mb DDR, en ook dezelfde mobo. Hier had ik in het begin ook vaak problemen mee, dat hij vastliep. Maar nu niet meer, terwijl ik niks anders ofzo gedaan heb.

Verwijderd

Voltages verhogen en de timings minder strak zetten.... check dan nog eens

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Hummm, waar ken ik dit probleem van? Maat van mij had ook ooit eens een paar latjes GEIL Golden Dragon PC3200 en dat werkt ook niet fatsoenlijk op een A7N8X in Dual Channel. SPD uit maakt niet veel uit.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 14:45
zeg, ik wil misschien wel ruilen met ander geheugen... mail me ! (zie profiel)

LinkedIn
BlackIntel

• SayDay
  • Laatst online: 08-05-2021
De truuk is inderdaad de timings wat minder strak zetten. En dan heb ik het echt over *iets* minder strak. Ik heb hem nu op 2.5-6-3-3 gezet (in plaats van 2-6-3-3, wat het etiket van de GEIL reepjes aanduidt). En nu hij draait al 5 dagen, 24 uur per dag, zonder enkele reboot of BSOD; stabiel tot zover.

De bovenstaande oplossing trof ik aan op het forum van GEIL waar meer GEIL gebruikers zich beklagen (velen met hetzelfde probleem als ik had).

Het probleem zit 'm in de nForce2 chip, die blijkbaar geen GEIL RAM niet normaal aan kan met de door GEIL opgegeven timings. Toch raar dat ik er de eerste weken geen problemen mee heb gehad :? . Hoe dan ook, mijn PC loopt stabiel, dus ik ben weer tevreden.
ThaKiller schreef op 24 juni 2004 @ 19:21:
zeg, ik wil misschien wel ruilen met ander geheugen... mail me ! (zie profiel)
Sorry, niet meer nodig! ;)

[ Voor 13% gewijzigd door SayDay op 06-07-2004 16:18 ]

Pagina: 1